A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

میشل پلاتینی

Michel Platini* میشل پلاتینیMichel Platini )  : * اثر استاد ماساهیده تاماکوشی / Photo: Masahideh Tamakoushi

=======================

 

 

  میشل پلاتینی بزرگ 

   ستاره ای که " فرانسه " را جام بدست کرد ....

 ( ششمین بازیکن برتر قرن بیستم به گرینش فیفا  , حائز سه توپ طلای متوالی فرانس فوتبال و رئیس اسبق اتحادیه فوتبال اروپا )

  

  میشل پلاتینی , فرزند یک خانواده ای ایتالیایی تبار‌ است که اندکی پس از پایان جنگ جهانی اول , ساکن فرانسه شد . پدر , آلدو پلاتینی ( Aldo Platini ) یک بازیکن حرفه ای فوتبال  و مربی تیم فوتبال باشگاه نانسی بود و ناگفته پیداست که پدر نقش بسزایی در رشد و توسعه مهارت های او داشته است .

 هنگامی که شانزده سال داشت به  باشگاه نانسی پیوست تا اینگونه فوتبال باشگاهی اش را آغاز کند . در ابتدا شرایط برای او دشوار بود و جایگاهش همواره روی نیمکت ذخیره ها  .... اما سرانجام در فصل ۱۹۷۳ موفق شد نخستین حضورش را در لیگ فرانسه مقابل نیس تجربه کند پلاتینی همان فصل به تیم جوانان فرانسه دعوت شد اما مصدومیت های پی در پی مانع از حضورش شد . فصل بعد او که دچار اسیب دیدگی از ناحیه بازو شده بود  نتوانست برای نانسی بازی کند . خلاء حضور او , ضربه ای بر پیکره نانسی وارد نمود انگونه که به دسته ی پایین تر سقوط کرد .

 بازیهای روان , گلهای زیبا و بویژه ضربه های کاشته تماشایی , سبب شد تا به تیم المپیک فرانسه برای حضور در بازیهای المپیک ۱۹۷۶ مونترال دعوت شود . در مونترال او با تیم فرانسه یک مسابقه تدارکاتی نیز با تیم المپیک ایران برگزار کرد که نتیجه اش ۴ بر ۳ بسود ایران شد . در مونترال تیم فرانسه تورنمنت را  با دو برد قاطع ۴ بر یک مقابل مکزیک و گواتمالا آغاز کرد که در این دو مسابقه پلاتینی دو بار موفق به گلزنی شد . در مسابقه سوم انها با اسرائیل به تساوی یک بر یک رسیدند که گل فرانسه را پلاتینی بثمر رساند . با این نتیجه فرانسه سرگروه شد اما در  یک چهارم نهایی برابر  آلمانشرقی در شرایطی نامتعارف ( اخراج دو بازیکن تیم فرانسه ) از صحنه رقابتها حذف شدند ...  

  در بازگشت از مونترال او نخستین قرار داد حرفه ای اش  را با نانسی به مدت ۲ فصل امضاء کرد و همان سال , آنها بار دیگر به دسته اول بازگشتند . از این زمان به بعد بود که  پلاتینی جوان , کاپیتان نانسی شد و از سوی کارشناسان پدیده بزرگ فوتبال فرانسه نام گرفت .

 جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین نخستین جام جهانی میشل پلاتینی بود ..... اما پیش از آغاز جام , او یک کار ناتمام داشت . قهرمان کردن نانسی در فینال جام حذفی فرانسه .... او در مسابقه ی فینال مقابل نیس , تک گل قهرمانی نانسی را بثمر رساند و سپس جام قهرمانی را از دستان رئیس جمهور فرانسه  والری دیسگارت دریافت کرد . 

 

Michel Platini

 

 جام جهانی ۱۹۷۸ را می بایست  , دوره بازگشت فرانسویان به عرصه  رقابت بزرگان دانست .... موهبتی که بی تردید , تنها به لطف حضور بزرگ تاریخساز   " میشل پلاتینی " میسر شد . آن روزها , بار سنگین حاصل از ۲ دوره غیبت متوالی در عرصه  جام های جهانی ۱۹۷۰ و ۱۹۷۴ به شدت بر دوش فوتبال فرانسه که از کشورهای پیشگام در فوتبال بود , سنگینی میکرد . بنابر این اینبار , با پدیده ی تازه خود  " میشل پلاتینی "  در رقابتهای انتخابی حاضر شدند و او نیز با درخششی کم نظیر , آنها را پس از یک دوره ی ۱۲ ساله ,  به جام جهانی برد .

 

 حریفان فرانسه در انتخابی جام جهانی ۱۹۷۸ عبارت بودند از :  بلغارستان , ایرلند جنوبی و آلبانی که با غیبت آلبانی , رقابت برای صعود تنها میان سه کشور مدعی , بصورت رفت و برگشت آغاز شد . میشل پلاتینی در سه مسابقه از چهار بازی , گلزنی کرد تا فرانسه با دو برد و یک تساوی در صدر گروه قرار گیرد ... و درست از همین روزهاست  که میشل پلاتینی از سوی کارشناسان , پادشاه تازه ای فوتبال فرانسه نام گرفت .

 ۱۲ سال رخوت و دوری فرانسه از جام جهانی فوتبال , چنان سنگین و اثر گذار بود که در مراسم قرعه کشی , تیم سوم جام جهانی ۱۹۵۸ را  در سید چهار و همجوار با تیمهای نوظهور همانند " ایران و تونس " قرار داد . بنابر این و بر پایه انتظارات , در گروهی بسیار سخت و دشوار قرار گرفت ...  حریفان فرانسه در جام ۷۸ عبارت بود از آرژانتین ( میزبان و قهرمان تورنمنت ) ,  ایتالیا ( تیم چهارم تورنمنت ) و سرانجام مجارستان .... بنابر این دو تیم مدعی و صعود کننده به نیمه نهایی ,  با فرانسه همگروه شدند . 

  فرانسه در جام ۷۸ اگر چه با پلاتینی از این رو به آن رو شده بود اما هنوز به آن میزان از تکامل و شاید خودباوری دست نیافته بود که بتواند بر بهترین و بزرگترین تیمهای جهان فائق آید . آنها علیرغم شایستگی های فراوان در مسابقه ی اول و دوم , با نتیجه نزدیک ۲ بر ۱ , مغلوب ایتالیا و آرژانتین  شدند . در مسابقه نخست فرانسه در شرایطی که به هیچ وجه , مستحق باخت نبود , مغلوب حرفه ای گری ایتالیا شد و سپس در گام دوم مقابل میزبان , پذیرای یک پنالتی بحث برانگیز شد ... بنابر این در گام اخر  , برد ۳ بر ۱ مقابل مجارستان , هرگز کافی نبود تا فرانسه و میشل پلاتینی بسیار زود به خانه بازگردند . 

  پلاتینی ۲۳ ساله اما در جام جهانی ۷۸ , گلزنی را نیز تجربه کرد ...  او  تک گل فرانسه را وارد دروازه میزبان رقابتها آرژانتین نمود تا نامش در جمع گلزنان جام جهانی ثبت گردد ... او در همان مسابقه , هنگامی که نتیجه یک بر یک مساوی بود با یک پاس هنرمندانه توی عمق که شگردش بود  , مهاجم فرانسه دی سیکس ( Didier Six ) را با دروازه بان آرژانتین  تک به تک کرد ... اما  ضربه ای مهاجم فرانسه  بطرز هولناکی با فاصله ای اندک , از کنار پایه ی تیرک عمودی دروازه آرژانتین به خارج رفت .

 

میشل پلاتینی* تقابل پلاتینی جوان با سازمان دفاعی ایتالیا ( مارکو تاردلی و رناتو زاکارلی )  ...  ماردل پلاتا - ۱۲ خرداد ۱۳۵۷

Michel Platini vs. Marco Tardelli 14 and Renato Zaccarelli ... Mar del Plata - June 2, 1978

================================

   

 با پایان یافتن جام جهانی ۷۸ , باشگاه های متعدد داخلی و خارجی در پی عقد قرار داد , با ستاره نوظهور فوتبال فرانسه بودند از جمله اینترمیلان و پاری سن ژرمن و سنت اتین .... پلاتینی در طی هفت فصل متوالی  , علیرغم مصدومیت های فراوان اما در حدود ۱۸۰ بار برای باشگاه نانسی به میدان رفت و  درحدود یکصد بار نیز موفق به گلزنی شد که آماری برابر با ۰/۶ گل را به ازای هر مسابقه , بنام خویش ثبت کرد  که البته بیلانی  قابل توجه است . 

  در ابتدا اما  مدیران نانسی , بشدت با انتقال وی مخالفت کردند ...... ولی سرانجام با یک قرارداد سه ساله به باشگاه سبزها ( سنت اتین ) منتقل شد تا فضایی تازه , پیشروی ستاره فوتبال فرانسه گشوده گردد . 

 هدف سنت اتین از جذب پلاتینی , فقط و فقط  کسب موفقیت در جام باشگاه های اروپا بود .... هدفی که هرگز تامین نشد . سنت اتین  در فصل ۱۹۷۶ نائب قهرمان جام باشگاه های اروپا شده بود و قصد داشت تا با تکیه بر نبوغ پلاتینی قهرمان اروپا گردد . چند پیروزی خیره کننده در جام یوفا از جمله  ۶ بر صفر مقابل آیندهوون و  ۵ بر صفر مقابل هامبورگ تمام انچه بود که سنت اتین با پلاتینی در عرصعه فوتبال اروپا کسب کرد . 

  سنت اتین در فصل اول ( ۸۰ - ۱۹۷۹ ) با پلاتینی در رتبه ی سوم باشگاه های فرانسه قرار گرفت . در این دوره , پلاتینی ۱۶ بار  برای سبزها گلزنی کرد تا در جایگاه پنجم بهترین گلزنان لیگ فرانسه بایستد . ولی فصل بعد از ان ( ۸۱ - ۱۹۸۰ )  او و سنت اتین , قهرمان لیگ باشگاه های فرانسه شدند ... در این فصل , پلاتینی ۲۰ گل بثمر رساند تا در رتبه ی سوم جدول بهترین گلزنان لیگ فرانسه بایستد . 

سنت اتین در اخرین فصل حضور میشل پلاتینی ( ۸۲ - ۱۹۸۱ )  نائب قهرمان لیگ فرانسه شد تا نتوانند سهمیه جام باشگاه های اروپا را کسب کنند . پلاتینی در این فصل , ۲۲ بار  برای سبزها گلزنی کرد .      

                            در حال تکمیل .............