A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

زیکو

Zico

* جادوی زیکو در  فینال جام بین قاره ای - توکیو ۲۲ آذر ۱۳۶۰

Zico's magic in the final of the Intercontinental Cup - Tokyo. Dec13, 1981

Photo: Masahideh Tamakoushi

=========================

 

 

 

  * زیکو ,  یک هیولاست .....

 

  باب پیزلی کبیر ( Bob Paisley )  مربی پر افتخار باشگاه  لیورپول در طی دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی ,  کسی بود که  هرگز با واژه باخت میانه ای نداشت . او در طی  ۹ فصل متوالی , قرمزهای انفیلد را به  ۳ عنوان نخست جام باشگاه های اروپا  و ۶ عنوان  قهرمانی دسته اول انگلستان  هدایت کرد  اما , با همه ی این شکوه و جلال , سرانجام ناچار شد , بجهت پذیرش یک شکست تلخ در دسامبر ۱۹۸۱( آذر ماه ۱۳۶۰ ) فروتنانه عذرخواهی کند . اکنون که قریب چهل سال از ان روزها میگذرد . صحبت های باب پیزلی از تلاش بازیکنانش در آن روز که توسط روزنامه  Folha برزیل منتشر شد  , از سوی تعدادی از بازیکنان ان روز لیورپول نیز تأیید شده است .  

 

باب پیزلی گفت : "ان روز در ژاپن , ما یک تیم مست و لا یعقل بودیم."

 

 

  تیم ما ( لیورپول ) بر خلاف  فلامینگو که بخوبی برای  مسابقه جام بین قاره ای در دسامبر ۱۹۸۱ آماده شده بود ,  بسیار نا آماده و بی انگیزه به توکیو رفت . چرا که مانند اغلب تیم های انگلیسی از گذشته تا حال ، ما نیز  با نوعی بی تفاوتی به رویداد جام بین قاره ای , نگاه می کردیم .  

 کاپیتان فیل تامپسون ( Phil Thompson ) نیز اعتراف کرد: " آماده سازی ما برای این بازی بواقع که ناشیانه و بچه گانه بود . احساس اغلب ما این بود که این یک مسابقه دوستانه است. ما هرگز تصور نمی کردیم که فلامینگو آن مسابقه را چنین جدی بگیرد . آن روزها  ما از هر نظر , بهترین تیم اروپا بودیم . "

 دیوید جانسون ( David Johnson ) مهاجم آن روزهای لیورپول اضافه کرد: " آن سفر [به ژاپن] مثل یک شوخی بود." وی گفت: "این روزها ، آنگونه سفر کردن همانند این است که  شما میخواهید  به یک  هتل متحرک سفر کنید . "وقتی رسیدیم توکیو , فقط  ۲۴ ساعت نشستیم . بنظر شما در آن شرایط  چه کاری میتوان کرد ؟ ما آبجوی فراوان نوشیده بودیم و اغلب اوقاتمان را  به  ورق بازی میگذراندیم ."

 

 بازیکنان باب پیزلی پیش از آن روز  در پنج فصل پیشین جام باشگاه های اروپا , صاحب  سه عنوان قهرمانی شده بودند که آخرین آن نیز در خرداد ماه همان سال اتفاق افتادکه در ورزشگاه پارک دو پرنس ,  با پیروزی یک بر صفر مقابل رئال مادرید , موفق به کسب جام قهرمانی شدند .

  لیورپول  با ستاره هایی همچون ری کلمنس ( دروازه بان بزرگ انگلستان )  ،  کنی دالگلیش و گراهام سونس ( اسطوره های اسکاتلندی  )  و مدافعان برجسته ای همانند فیل تامپسون و آلن هانسن ، در شرایطی برای نخستین بار , در مسابقه جام بین قاره ای حاضر شد که دو بار پیش از آن , از حضور در این مسابقه , انصراف داده بود .

مربی فلامنگو ( پائولو سزار کارپگیانی Paulo Carpegiani ) هافبک پیشین تیم ملی برزیل که در آن زمان تنها ۳۲ سال داشت ، در مسابقه سوم  در زمین بی طرف مونت ویدئو با برتری 2 بر صفر  مقابل کبرولو ( Cobreloa ) شیلی غلبه کرد تا اولین عنوان قهرمانی جام لیبرتادورس را برای باشگاه محبوب فلامینگو کسب کند .

 کمتر از یک سال بعد در جام جهانی ۱۹۸۲,  سه چهره اصلی از همان تیم فلامینگو , عضوی ثابت از  تیم ملی فراموش نشدنی برزیل در جام جهانی اسپانیا بودند . ابتدا  جونیور و لئاندرو که البته عناصر قابل توجهی  بودند ، اما سومی چیز دیگری است , او یک ستاره بلامنازع در آن نمایش بود .

  زیکو در ۲۸ سالگی ، در اوج قدرت و توانایی قرار داشت . وی ۱۱ گل در جام لیبرتادورس , برای فلامینگو بثمر رساند ، که از آن جمله میتوان به  هر دو گل سرنوشت ساز , در فینال جام لیبرتادورس اشاره نمود . گلهایی که فلامینگو را مسافر توکیو کرد . آن روزها , شهرت , نبوغ و استعدادش حتی در آنفیلد نیز پخش شده بود.

 فیل تامپسون در این رابطه به روزنامه Folha اضافه میکند:

 "ما فقط یک چیز در مورد فلامینگو می دانستیم : و آن " زیکو " بود .

 او تکنیکی فوق العاده ای داشت و بویژه  در ضربات آزاد درخششی خیره کننده داشت. بعد از آن ۹۰  دقیقه ، من حتی بیشتر درباره زیکو آموخته بودم .

 

Zico

* دو اسطوره , فیل تامپسون ( لیورپول ) و زیکو ( فلامینگو ) ... فینال جام بین قاره ای - توکیو . ۲۲ آذر ۱۳۶۰ 

 Philip Thompson (Liverpool) and Zico (Flamingo) ... Intercontinental Cup final - Tokyo. December 13, 1981

Photo: Masahideh Tamakoushi

=========================

 

  مربی فلامنگو  Carpegiani , وظایف اش را پیش از این مسابقه , بخوبی انجام داد و با تهیه نوارهای ویدئو از مسابقات لیورپول در جام باشگاه های اروپا , آنها را بخوبی زیر نظر داشت و تک تک بازیکنان را آنالیز کرده بود و بارها شرح وظایف هر یک از بازیکنان اش را به انها گوشزد کرد . 

  "آندراده ( Andrade )  هافبک توانای فلامینگو نیز به گاردین یادآوری کرد. ما بر خلاف لیورپول از زمان اندکی برای آماده سازی برخوردار بودیم  . پس از آن برد  ۲ بر صفر  در جام لیبرتادورس که در ۲۳ نوامبر ( ۲ آذر )  بدست آمد ما تنها   کمتر از سه هفته فرصت داشتیم  تا برای مسابقه در ورزشگاه توکیو آماده شویم .

 

 

  دو سال پیش ، ژاپن با میزبانی جام جهانی جوانان و درخشش فراوان دیگو مارادونا که , موفق شده بود آرژانتین را قهرمان جام جهانی جوانان نماید , نظر جهانیان را بسوی خود و فوتبالش معطوف کرد . موفقیت درمیزبانی آن  مسابقات جهانی ,  باعث ایجاد تحول در جام بین قاره ای شد. چرا که تا پیش از آن ,  این رویداد بصورت رفت و برگشت میان قهرمانان دو قاره ( اروپا و آمریکای جنوبی ) برگزار میشد و این برای تیمها , چه از بابت میزبانی و چه از نظر لجستیکی (  رفت و امد )  مشکل بود . 

  اما  در سال ۱۹۸۰ شرکت اتومبیل سازی تویوتا در حرکتی ظریف و هوشمندانه , پذیرفت که  در قبال شرط برگزاری  تک مسابقه در توکیو ,  اسپانسر این رقابت شود  و هدف از پذیرش این میزبانی ان بود که هر ساله پایتخت ژاپن , محفل بزرگان جهان فوتبال گردد و سپس اینکه هر ساله برای چند روز , نظر جهانیان بسوی کشور ژاپن و فوتبال اش معطوف شود . اولین مسابقه ای جام بین قاره ای که  در توکیو برگزار شد , دسامبر ۱۹۸۰  و در حضور ۶۲ هزار تماشاگر بود که میان ناسیونال اروگوئه و ناتینگهام فارست انگلیس برگزار شد . در آن روز  نماینده ای اروگوئه با یک گل بر شاگردان برایان کلاف غلبه کرد .

  این سرمایه گذاری موفقیت آمیز , موجب آن شده است که هواداران ژاپنی , پیوندی ماندگار با تیمهای آمریکای جنوبی پیدا کنند . امری  که تا به امروز نیز ادامه یافته است .  در ماه دسامبر سال بعد و با وجود سرمای شدید و یخ بندان فصلی در پایتخت ژاپن ، استادیوم ملی توکیو یک بار دیگر محیای استقبال از دو غول بزرگ فوتبال جهان شد .

 

 

   تنها ۱۲ دقیقه از آغاز این رویداد  گذشته بود که زیکو , توپی را در میانه ی زمین دریافت کرد و سپس ان را با یک پاس با شکوه و عالی  به عمق دفاع لیورپول , بگونه ای فرستاد  که  مهاجم گریزپای فلامینگو  ( نونس - Nunes )  پشت خط دفاع لیورپول با دروازه بان لیورپول بوریس گروبلار , تک به تک شد و او نیز  گل اول مسابقه را بثمر رساند . 

  زیکو در ثبت گل دوم نیز , تاثیر گذار بود . او که  بزرگترین استاد نواختن ضربه های آزاد در تاریخ فوتبال جهان است , یکی از همان کاشته های تر و تمیز و اصطلاحا  ویرانگر  را , از فاصله ی نسبتا زیاد , بسوی دروازه گروبلار کوبید که دروازه بان بزرگ لیورپول موفق نشد آن را کامل دفع کند و لحظه ای بعد , هافبک فلامینگو ( آدیلیو - Adílio ) توپ سرگردان درون محوطه  را , وارد دروازه ی لیورپول نمود . 

  دقیقه ۴۱ اما ، تحقیر لیورپول کامل شد. یکبار دیگر مهاجم فلامینگو نونس - Nunes )  خود را در انتهای پاس شگفت انگیز زیکو پیدا کرد و سپس با دقت  آن را از خط دروازه عبور داد .

 در نیمه دوم ، فلامینگو آسوده خاطر  از بابت نتیجه , یک بازی تاخیری را در دستور کار قرار داد  بود  و در مقابل لیورپول ناتوان , از بازگشت و خلق موقعیت ...  مدتها پیش از سوت پایان ، هواداران ژاپنی با ابراز خوشنودی , حمایت خود را از فلامینگو اعلام کردند . حمایتی که تا حد بسیار مدیون جادوی  زیکو بود .

  باب پیسلی پس از پایان مسابقه به خبرنگاران گفت:

   "در این مسابقه ما از نظر جسمی و ذهنی مرده بودیم" "من هرگز بازیکنان را اینقدر کسل کننده ندیده بودم ، بنابراین فاقد ایده و انگیزه جنگندگی بودند . من به راحتی نمی توانم آن را هضم کنم. " در همین حال ، کاپیتان فیلیپ تامپسون ترجیح داد تا به هم سلف خود در تیم فلامینگو اشاره کند :  "این زیکو باورنکردنی است.  یک بازیکن رویایی و خارق العاده  نه ... او واقعا  یک هیولا است. "

  نونس که دو گل این مسابقه بیادماندنی را برای فلامینگو بثمر رسانده بود , در پایان  گفت : همه میدانند که چه کسی پشت این پیروزی ایستاده است. وی به رسانه ها گفت: "ستاره , زیکو است و من فقط گلزن هستم." او گفت : "او استادانه مرا  حرکت می دهد و من فقط از کفشهایم برای زدن ضربه ی اخر استفاده میکنم بله او خودشه."

 

Zico Zico (Flamingo) ..... Intercontinental Cup final - Tokyo. December 13, 1981

Photo: Masahideh Tamakoushi

=====================