A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

فرانس بکن بائر

فرانس بکن بائر

* فرانس بکن بائر و فرانس روث ........... استادیوم المپیک مونیخ - ۴ فروردین ۱۳۵۲

عکاس : استاد ماساهیده تاماکوشی 

franz roth and franz beckenbauer

Munich Olympic Stadium, March 24, 1973

Photo by Masahide Tomikoshi

===============

 

 

 جهان فوتبال تا به امروز ,  تولد صدها ستاره را در چهالر گوشه جهان شاهد بوده ,   اما  ...  برخی  متفاوت اند ... آنها نسبت به سایرین , دستمزد بالاتری  دریافت میکنند , بیشتر در مرکز توجه رسانه ها هستند و اغلب نیز , موفقتر از سایرین نشان میدهند . بی تردید شاهزاده ی فوتبال آلمان ,  یکی از انهاست . زیبا , باهوش , خوش اخلاق و موفق به معنای واقعی کلمه .

 قیصر اما خود نگاهی متفاوت به این موضوع دارد .... او در سالهایی میانی دوران بازیگری اش , هیچگاه خود را یک ستاره نمیدانست . او خود را یک ورزشکار میدانست که در قبال دریافت پول , بازی میکند و از این جهت دستمزدی قابل توجهی نیز نصیبش میگردد . اما تاریخ فوتبال جهان ,  ثابت کرد که او نه تنها یک ستاره است بلکه یکی از درخشانترین چهره ها در تاریخ فوتبال جهان می باشد . اینبار اما قصد داریم   محبوبیت قیصر را از زاویه ای متفاوت بررسی کنیم . 

 

 کارشناسان آناتومی و فیزیولوژیست های ورزشی دهه ی ۶۰ و۷۰ میلادی  ,  ساختار بدنی فرانس بکن بائر را , یکی از دلایل اصلی موفقیت او میدانستند . فاکتوری که نه تنها او را محبوب هواداران میساخت , بلکه  به او قابلیت فراوان برای اجرای خواسته هایش می بخشید . نخستین بار پروفسور راچ رایت در جام جهانی ۱۹۶۶ لندن , اندام او را بهترین فرم بدنی برای یک مدافع میانی معرفی کرد . او گفت در طی چهار دوره  جام جهانی که در طول زندگی اش  از نزدیک نظاره گر بوده  هیچگاه مدافعی با ساختاری چنین متناسب و کار امد  ندیده است . اما فیزیک مناسب و بدن خوش تراش تنها یک روی سکه است و روی دیگر , به تمرینات مداوم و صحیح ,  بر پایه " اصول بدنسازی " و سپس وسواس و دقت فراوان قیصر باز میگردد .    

 

در این رابطه  فرانس بکن بائر , در سال ۱۹۷۳ اشاره میکند :

 بله درست است خیلی برایم اهمیت دارد .... اگر روزی بدنم قدری  از فرم شود و این وضعیت قدری ادامه یابد , خواهم دانست که دیگر برایم زنگها بصدا در آمده است . آموزش بدن سازی برای هر فوتبالیستی در درجه اول اهمیت قرار دارد و هر کس خود , باید رموز آن را بیاموزد . اما در مورد شرایط بدنی خودم باید بگویم که بر خلاف انتظارات , چندان خوش آیند نیست اما کارشناسان فیزیولوژی میگویند فرم و ساختار پاهای من , برای پر داختن به ورزش فوتبال , فوق العاده است و این کار طبیعت است .

 از دوران  کودکی , همواره این فرم قرار گرفتن پاهایم , توجه مرا بخود مشغول میکرد . بنابر این تعداد زیادی پزشک " قلب , کلیه و ساختار استخوانی " بدقت مرا معاینه کرده اند . دکتر اسپانداو پزشک باشگاه بایر مونیخ , یکبار در باره شرایط بدنی من گفت :

 استعداد فوتبال بازی کردن را بهیچوجه در آناتومی بدن فرانس نمیتوان یافت  چرا که بیشتر به یک مدل  می ماند !!! ...... این یک بدن نیمه ورزشکارانه و نیمی دیگر غیر ورزشی می باشد . بطور کلی میتوان گفت که این یک بدن با قدرت کم و استقامت بالاست ... بنابر این مقاوت زیادی در خود پنهان دارد . 

 دکتر اسپانداو در ادامه گفت : 

 نکته قابل توجه در مورد فرانس آنکه اغلب هم تیمی هایش در مسابقات پایان فصل دچار اختلال گردش خون هستند اما فرانس در معدود بازیکنان بایرن است که چنین نیست و تا پایان مسابقات بطور کامل در خدمت تیم می باشد اگر او دارای قفسه ی سینه قویتری بود میتوانست بهترین و کاملترین فوتبالیست طبیعی روی زمین باشد . 

فرانس بکن بائر 

   قیصر  دو هفته مانده به آغاز جام جهانی ۱۹۷۴ گفت :

 هیچگاه و برای هیچکس در فرم نبودن را آرزونمیکنم .  برای ما فوتبالیستها دو چیز بسیار جانکاه است . وقتی که رادیو و یا اداره هواشناسی , هوا را بارانی و ابری پیش بینی میکند  و دوم اینکه احساس کنیم رو " فرم " نیستیم .  سر فرم بودن هم فقط هنگام تمرین بدست می آید . به همین جهت است که من در تمرینات همواره حاضر هستم و بیشترین دقت ممکن را به عمل می آورم .

 برای داشتن اندام متناسب ماساژ دادن بدن نیز بسیار اهمیت دارد و همواره در برنامه کاری ام قرار دارد . ما در باشگاه بایر مونیخ با وجود  " جو ساریک " جوان سر زنده ای که اهل یوگوسلاوی می باشد , صاحب یکی از بهترین ماساژور های دنیا هستیم . ما فوتبالیستها باییتی بدقت مواظب وزن بدن خودمان باشیم .