A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مهدی عسگرخانی

مهدی عسگرخانی

 

 

 * مهدی عسگرخانی عزیز ....

==========

 

 دروازه بان شایسته و توانای فوتبال ایران , عضو تیمهای ملی جوانان و بزرگسالان   و باشگاه های پرسپولیس , پیکان , ابومسلم مشهد , شاهین ( شهباز ) , السالمیه کویت ....... مهدی عسگرخانی را میتوان بی باکترین و چابکترین دروازه بان دهه پنجاه شمسی فوتبال ایران دانست . واکنشها شجاعانه اش , که گاه ترسناک نیز بنظر می آمد  او را  از سایر دروازه بانان هم دوره  اش , متمایز مینمود . واکنشهایی که سرانجام چند بار به مصدومیت شدید وی نیز منجر شد . 

 مهدی عسگرخانی عزیز , فوتبال را از رقابتهای آموزشگاهی آغاز کرد .... سپس به تیم فوتبال  گارد پیوست و آنقدر شایسته نشان داد که توسط رایکوف به تیم جوانان ایران دعوت شد . او دروازه بان اول , نخستین تیم جوانان در مسابقات جوانان اسیا بود که با کسب رتبه ی سوم جوانان آسیا ۱۹۶۹ به وطن بازگشت . در مراجعت به ایران به باشگاه تازه تاسیس و نوپای پیکان پیوست و دروازه بان یکی از قویترین تیمهای فوتبال باشگاهی ایران ( پیکان فصل ۱۳۴۸ )  شد . در ان فصل , او و هادی طاووسی بسیار پرتجربه , دروازه بانان تیم قدرتمند باشگاه پیکان بودند ... اما در همین روزها , یک مصدومیت شدید ,  او را برای مدتها از فوتبال ما دور کرد . 

 سال ۱۳۵۱ بار دیگر به فوتبال باشگاهی بازگشت ... آلن راجرز ( مربی انگلیسی پرسپولیس )  که شایستگی های فراوان  او را در پیکان فصل ۱۳۴۸ بخاطر داشت  , از او دعوت کرد که مجدد تمریناتش را با سرخپوشان پیگیری کند و او نیز بازگشتی موفقیت امیز داشت . او در سال ۵۱ برای تیم پرسپولیس آماتور در مسابقات باشگاه های تهران برای انتخابی تیمهای جام تخت جمشید , بمیدان رفت و اغلب نیز  حضوری موفقیت آمیز داشت .

 همان روزها در یک فرآیند غیر منتظره ,  به فوتبال باشگاهی کویت پیوست تا نخستین دروازه بان فوتبال ایران باشد که بازی در یک کشور دیگر را تجربه میکند  . او دو فصل موفقیت آمیز را در کویت با باشگاه السالمیه , سپری نمود و سپس به ایران بازگشت و عضو باشگاه شاهینی شد که پس از سالها قصد داشت  تحت عنوان نام شهباز به سطح اول فوتبال ایران بازگردد ...

 در ادامه اما  با اغاز سومین دوره جام تخت جمشید ( ۵۴ - ۱۳۵۳ )  به باشگاه ابومسلم مشهد پیوست تا از این پس , فصلی نوین را در دوران فوتبالش تجربه کند چرا که  چابکی و تسلط او , ابومسلم را به یکی از سرسخت ترین  تیمهای فوتبال باشگاهی ایران تبدیل کرد .

 

مهدی عسگرخانی

* استاد مهدی عسگرخانی در روزگار اوج با تیم ابومسلم مشهد  .... شجاعت و بی باکی اش موجب ان بود که مطبوعات , گاهی او را به گربه ی چالاک و گاهی به پلنگی تیزچنگال , تشبیه نمایند . مهدی عسگر خانی که با ابومسلم بهترین نتایج دور برگشت را میان شانزده تیم  جام سوم  کسب کرده بود , بارها از سوی مطبوعات , بعنوان چهره برگزیده هفته انتخاب شد . 

===========================

 

 مهدی عسگرخانی در جام سوم , بارها و بارها مهاجمان بزرگ فوتبال ایران را ناکام کرد تا ابومسلم  در نخستین حضورش در لیگ سراسری یک فصل بیادماندنی را تجربه کند . نقطه تاریک و نگران کننده فصل اما و مقابل هما رقم خورد که عسگرخانی در پی یکی از واکنشهایش مقابل مهاجم هما ( علیرضا خورشیدی )  چنان مصدوم شد که از هوش رفت و بلافاصله به بیمارستان انتقال یافت ...

 در آن فصل ابومسلم با شایستگی بالاتر از دارایی , ملوان , صنعت نفت , ذوب  آهن و سپاهان ...... در رتبه پنجم جام تخت جمشید قرار گرفت تا بهترین تیم غیر تهرانی مسابقات نام گیرد . همین نتایج  سبب شد تا در حضور تعدادی از بهترین دروازه بانان فوتبال ایران , به اردوی تیم ملی دعوت گردد . او دو سال پی در پی عضو تیم ملی در رقابتهای معتبر بین المللی بود که مهمترین بخش ان , فتح جام ملتهای آسیا ۱۹۷۶ می باشد در این رقابتها استاد عسگرخانی , ذخیره ی منصور رشیدی عزیز بود . او در دو مسابقه تدارکاتی ایران برابر رومانی و امید شوروی , بعنوان دروازه بان اول تیم ملی ایران بمیدان رفت .

 

مهدی عسگرخانی

* تیم ملی ایران برابر رومانی ( مسابقه تدارکاتی ) ...........   استادیم آزادی - تیر ماه ۱۳۵۵ 

* مهدی عسگرخانی عزیز , دروازه بان یکی از قویترین تیمهای ملی تاریخ فوتبال ایران  ...  

=========================

 

 علیرغم پیشنهاد های متعدد اما , استاد عسگرخانی تا پایان جام تخت جمشید به باشگاه ابومسلم وفادار باقی ماند و با شایستگی  از دروازه ی نماینده ای استان خراسان حراست کرد . او حتی در فصل ۱۳۵۶ که با بی تدبیری مسئولان  , ابومسلم یزای یک فصل به دسته پایینتر سقوط کرد از جمع آنها جدا نشد و با تعصبی مثالزدنی , از عوامل اصلی در بازگشت مجدد به جام تخت جمشید بود .

 در آن سالها مهدی عسگر خانی عزیز  با تیم فوتبال ابومسلم  حضور در یک تورنمنت بین المللی را نیز تجربه کرد . او بهمراه ابومسلم به تورنمنت سالانه جام استقلال افغانستان اعزام شد . این مسابقات که هر ساله در کابل  با حضور تعدادی از نماینده های کشورهای آسیایی و جنوب شوروی برگزار میشد پاداشی بود که فدراسیون فوتبال , برای باشگاه ابومسلم در نظر گرفته بود . ابومسلم در این رقابتها در جای چهارم قرار گرفت ...