A+ R A-

تبلیغات

رجیران

آژاکس ( معجزه کوچک )

آژاکس آمستردام

* شایسته ها از راست : پت کیزر , یوهان کرایف , سیاک سوارت و کلاس نانیگا ...  روتردام - ۱۴ فروردین ۱۳۴۵

================================

 

  پنجاه و چهار سال پیش , خلق یک اثر هنری توسط یک عکاس خوش ذوق و چیره دست به نماد شکوفایی باشگاه پر افتخار و محبوب سرزمین گلها  تبدیل شد . آژاکس پس از شکل گیری در سال ۱۹۰۰ , برای سالها در عرصه ی فوتبال هلند یکه تازی کرد اما این موفقیت ها , جملگی در محدوده  مرزهای کشور بود تا آنکه سرانجام , ستاره ی سالهای دور باشگاه " رینوس میشل Rinus Michels "   هدایت فنی آنها را پذیرفت  . 

  این تصویر که مرتبط با همان روزها می باشد , چهار مهاجم  آینده دار فوتبال هلند را در فرمی زیبا و بیادماندنی نشان میدهد ... در این میان اما , سیمای کودکانه ی  کرایف ۱۸ ساله که به یکی از بهترین و موفقترین چهره های تمام ادوار فوتبال جهان تبدیل شد , بسیار جالب و قابل توجه است .

 دقیقا یک ماه پس از آن روز که این عکس زیبا برداشته شد , آژاکس در آخرین مسابقه فصل ۶۶ - ۱۹۶۵ باشگاه های هلند , با یک برد دو بر صفر مقابل  توئنته ( FC Twente ) در شرایطی  قهرمان هلند شد که فصل قبل در آستانه ی سقوط به دسته پایین لیگ فوتبال هلند بود .... بنابر این   مورخان  از این قهرمانی با عنوان  معجزه کوچک ( Little miracle )  یاد میکنند . 

   آژاکس اما طی ۶ فصل , تحت هدایت رینوس میشل از یک تیم متزلزل فانوس بدست  ,  به یک ابر قدرت در فوتبال اروپا و جهان تبدیل شد .... اندیشه های رینوس میشل تحت عنوان  توتال فوتبال " Total Football " از همین دوره زمانی آغاز و بمرور در ابتدای دهه ۷۰ میلادی به اوج شکوفایی رسید  . اکنون سالهاست که هواداران آژاکس با این عکس زیبا و بیادماندنی ,  زندگی میکنند .