A+ R A-

تبلیغات

رجیران

جلال طالبی

جلال طالبی* استاد جلال طالبی  و حامد کاویانپور ..............                           فروردین ۱۳۷۹

=========================

 

  دوران مربیگری استاد جلال طالبی عزیز با تیم فوتبال باشگاه قصر یخ آغاز شد ..... او که پس از چند ماه حضور در  کلاسهای پیشرفته مربیگری  انگلستان  به وطن بازگشته بود در صدد بود تا مکانی مساعد برای به اجرای دانسته هایش بیاید . در همین روزها , باشگاه تازه تاسیس قصر یخ که در رقابتهای دسته اول باشگاه های تهران حاضر بود  به او پیشنهاد همکاری داد و استاد نیز شرایط را مساعد دید .

 با گذشت یک فصل اما قصر یخ از تیمداری در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی , منصرف شد ....  در سوی دیگر اما سخن از بازگشایی مجدد باشگاه دارایی بمیان آمد . چند جوان هوادار دارایی قصد داشتند تا با حمایت علاقمندان , بار دیگر نام دارایی را پر آوازه سازند . بنابر این آقا جلال که خود روزی کاپیتان دارایی بود  با اشتیاق فراوان ,  تیمی جوان را تدارک دید تا برای صعود به بالاترین سطح فوتبال ایران , تلاش کند و البته که او موفق شد .

 تیم آقا جلال  تنها طی هشت ماه , جواز حضور در رقابتهای لیگ تخت جمشید را کسب کرد و از سومین دوره  , یکی از تیم های حاضر در جام تخت جمشید شد . تیم آقا جلال یک ویژگی جالب  داشت  : هر چه حریف انها قوی تر بود , دارایی  نیز بهتر و مقاوم تر فوتبال میکرد . طی چهار فصل جام تخت جمشید , دارایی تنها یک بار مقابل قدرتهای سنتی فوتبال باشگاهی  دور از انتظار ظاهر شد . و بجز آن ( برابر تاج , جام پنجم تخت جمشید ) همواره حریفی سرسخت برای تیمهای بالانشین بویژه سرخابیها بود . سال ۱۳۵۶ آقا جلال , ورای  فعالیت باشگاهی , هدایت تیم امید ایران ( زیر ۲۳ سال ) را نیز پذیرفت . او و زنده یاد پرویز دهداری , یکی از بهترین تیمهای امید تاریخ فوتبال  ایران را تشکیل دادند . 

 با وقوع انقلاب , شرایط برای بازیکنان و تیمهای باشگاهی  دشوار شد . فوتبال سازمان یافته و نیمه حرفه ای جام تخت جمشید , به یک فوتبال صد در صد آماتور تبدیل گشت و با گذشت یکسال توان و کیفیت , اغلب تیمهای باشگاهی ما , تحلیل رفت . ستارگان و چهره های ملیپوش اغلب به کشورهای عربی و گاه فوتبال حرفه ای  آمریکا کوچ کردند  .... با این حال آقا جلال حدود یکسال همچنان با باشگاه دارایی ادامه داد و سپس انگاه که شرایط را برای پیشرفت نا مساعد یافت  به فوتبال باشگاهی امارات نقل مکان نمود و هدایت تیم باشگاه خلیج خورنگان را پذیرفت . آقا جلال برای دو فصل متوالی در امارات مربیگری کرد که ماحصل تلاش او ,  صعود تیم تحت هدایتش به دسته اول باشگاه های امارات بود آنگاه اما به ایالات متحده نقل مکان نمود ..... در این سالها عمده فعالیت اقا جلال هدایت تیمهای کالج و حضور در فوتبال دانشگاهی بود .  

   تاریخ اما بگونه ای رقم خورد که آقا جلال , پس از یک دوره طولانی  به ایران بازگشت و  در دومین جام جهانی , روی نیمکت تیم ملی نشست . با حضور او ,  تیم ملی صاحب شخصیتی ویژه شد . یک مربی کاردان که با همه ی وجود , قلبش به عشق ایران و ایرانی می زند . اقا جلال تمام دانسته هایش را , هر انچه که طی سالها آموخته و تجربه کرده بود , در فرانسه ۹۸ بکار بست تا ما یک تیم صد در صد " سربلند " باشیم . دور از رویا پردازیها و خوابهای خیالی ... منطقی و استوار همچون نام ایران ,... با او " شجاعانه " نخستین بردمان را در جام جهانی فوتبال تجربه کردیم و سپس همانند سالهای دور ,  تا صبح دمان این موفقیت بزرگ را جشن گرفتیم . بردی که شاید دیگر نمونه اش را هیچگاه تجربه نکنیم  و لذتی  که نمیشد آن را با چیزی قیاس کرد ......

 

   

===========

برگرفته از نوشته ی :  احمد صاحبقران 

 

جلال طالبی