A+ R A-

تبلیغات

رجیران

دژان ساویسویچ

دژان ساویسویچ

* دژان ساویسویچ ..............     (  جام بین قاره ای ۱۹۹۱ )  توکیو - ۱۷ آذر ۱۳۷۰

عکاس : ماساهیده تاماکوشی

========================

 

 ستاره و بازیساز بزرگ فوتبال یوگوسلاوی ,  باشگاه های  ستاره سرخ و اث میلان با هجده سال حضور موفق در فوتبال حرفه ای ... ساویسویچ فوتبال را در  تیم های پایه باشگاه ( او اف کی تیتوگراد OFK Titograd ) اغاز کرد , سپس به باشگاه ( بودوک نوست تیتوگراد Budućnost Titograd ) پیوست . او  از فصل ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۸ ( برای ۶ فصل متوالی ) عضوی از  , آبی های بودوک نوست بود  . ساویسویچ بویژه  در ۴ فصل آخر  , یک ستاره ی تاثیرگذار  برای بودوک نوست بود . و اگر چه صاحب افتخاری آنچنانی نشد اما , آنقدر حضورش موثر و چشمگیر بود که مسئولان ستاره سرخ بلگراد را مصمم کرد تا او را به باشگاهشان  منتقل نمایند .

  ستاره سرخ اما  چنان مشتاق جذب ساویسوچ بود که در نخستین روز , باز شدن پنجره نقل و انتقالات , قراردادش را منعقد نمود . او به بلگراد رفت و قراردادی دو ساله را با  قهرمان لیگ یوگوسلاوی امضا کرد بنابر این  ساویسویچ به خط هافبکی پیوست که رهبرش دراگان استوکویچ بود و بزودی جوان شایسته ای دیگر , بنام روبرت پروسینسکی نیز به این مجموعه افزوده میشد و انچنین بود که با حضور او , خط هافبک طلایی و بیادماندنی  ستاره سرخ , شکل گرفت ...

 ساویسوچ ۵ فصل متوالی را با ستاره سرخ سپری کرد که نقطه اوج این دوران را میتوان در فتح بیادماندنی لیگ قهرمانان اروپا فصل ۹۱ - ۱۹۹۰ جستجو نمود . او  چند ماه پس از ان در توکیو , جام بین قاره ای را نیز به کلکسیون افتخاراتش افزود و چنان اوج گرفت که در رده بندی توپ طلای  ۱۹۹۱ مجله ی فرانس فوتبال , در جایگاه دوم رده بندی ایستاد . پس بیکباره , سیل پیشنهادات قابل توجه از سوی معتبر ترین باشگاه های جهان  , بسمت وی و باشگاه ستاره سرخ روان شد . در این میان اما سرانجام , آث میلان گوی سبقت را از سایرین ربود و او را با قراردادی معادل ۱۱ میلیون دلار به سانسیرو میلان  منتقل کرد . 

 ساویسویچ با میلان هفت فصل متوالی را سپری نمود که ماحصل ان کسب سه قهرمانی کالچیو , یک لیگ قهرمانان و فتح  یک سوپر کاپ اروپاست . او بخشی از همان تیم بیادماندنی فابیو کاپلو بود که بارسلون پر ستاره را در فینال لیگ قهرمانان با چهار گل مغلوب کرد . ساویسویچ یکی از عوامل اصلی و موثر در خلق ان فتح با شکوه بود   او در پایان فصل ۱۹۹۸ بار دیگر به باشگاه محبوبش , ستاره سرخ  بازگشت ....

 

دژان ساویسویچ آث میلان و بارسلون ۱۹۹۴

* یک شب بیادماندنی برای ساویسویچ و میلان .... ( فینال جام باشگاه های اروپا )  آتن - ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۳

==============================

 

  اما بازگش به بلگراد , چندان موفقیت امیز نبود . او تنها سه بازی برای ستاره سرخ انجام داد و در اخرین سالهای دوران بازیگری , برای دو فصل متوالی نیز  به باشگاه راپید وین اطریش پیوست و همانجا , کفشهایش را اویخت و به هجده سال , حضور موفق در عرصه ی بازیگری خاتمه داد . ساویسویچ چهره ی برگزیده ورزش یوگوسلاوی در سال ۱۹۹۱ و عضو تالار مشاهیر باشگاه اث میلان می باشد . او از سال ۲۰۰۴ تاکنون , سرپرست فدراسیون فوتبال مونتنگروست  .