A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

دربی تهران

شهر آورد تهران جام حذفی

* دربی ۹۱ - بشار رسن و علی کریمی .................   بهمن ۱۳۹۸ - عکاس : استاد علی کاوه

===========================================

 

 

 * شهر آورد  تهران و جام حذفی ....... 

================

================

 

 بار دیگر شهر آورد و اینبار شماره ۹۲........  و در بستر رقابتهای جام حذفی کشور " مرحله ی نیمه نهایی "  ... فرا رسیدن موعد شهر آورد سرخابی های تهران , بخودی خود  آنقدر حائز اهمیت است که ضربان قلب ها را بالا ببرد و نفسها را در سینه ی علاقمندانش حبس کند . ولی اگر این رویداد در چهار چوب رقابتهای جام حذفی  باشد , قطعا جذابیت ان  بیش از پیش  خواهد شد چرا که این به آن معناست که در این رقابت " بی تفاوتی  یا  تساوی "  جایی نخواهد داشت . 

 

 در کشور ما , " مسابقات جام حذفی باشگاه های ایران " نسبت به رقابتهای لیگ سراسری از سبقه ی کمتری برخوردار است . رقابتهایی که برای نخستین بار در سال ۱۳۵۵ شمسی و در دوران تصدی " کامبیز آتابای " بر فدراسیون فوتبال ایران , آغاز شد و با گذشت دو سال , برای سالها بدست فراموشی سپرده شد تا آنکه بار دیگر  در نیمه ی دوم دهه ۶۰ شمسی پیگیری شد و حالا ,  شاهد برگزاری سی و سومین دوره رقابتهای جام حذفی باشگاه های ایران هستیم .

 تا به امروز اما سرخابیهای تهران , سه بار در چهار چوب رقابتهای جام حذفی با یکدیگر روبرو شده  که ماحصل آن , کسب دو پیروزی برای قرمزها و یک برد برای آبی های تهران است "  رویدادی که بطور میانگین هر ۱۰ سال یکبار شاهد ان هستیم " اما آنچه که در این سه تقابل از بعد روانشناسی , بیش از سایر موارد بچشم می آید ,  دو نکته  می باشد :

 

 

۱ ) در  اغلب موارد چهره های محبوب هواداران , هدایت سرخابی ها را بر عهده داشته اند .

۲ ) آن مربی که با تجربه تر بوده  , در نتیجه گیری نیز موفق تر عمل کرده است .

 

 

 

 

===============

* پرده اول - دربی ۳۰ ( یک چهارم نهایی )

 علی پروین و غلامحسین مظلومی دو چهره صاحب نام تاریخ فوتبال ایران برای نخستین بار , هدایت سرخابیها را در جام حذفی باشگاه های ایران بر عهده داشتند .... شهر اورد سی ام تهران که در اسفند ماه ۱۳۶۷ برگزار شد , سر فصل  اغاز رقابت سرخابیها در جام حذفی کشور بود . در ان روز بشدت بارانی , قریب ۵۰۰۰۰ هوادار عاشق , به ورزشگاه آمدند تا شاهد نخستین رویداد تاریخ دربی تهران باشند . زمین لغزنده آزادی  اما , اجازه ارائه یک فوتبال زیبا را از دو تیم گرفته بود و سرانجام نیز پس از ۱۲۰ دقیقه , نتیجه در ضربات پنالتی تعیین شد . یک برد ۴ بر ۲ شیرین برای سرخپوشان سبب شد تا انها به مرحله بعد صعود نمایند .

 

دربی ۳۰ شهر آورد تهران

* شاگردان علی آقای پروین , فاتح نخستین برخورد سرخابی در جام حذفی  ...  دربی ۳۰  - ۱۹ اسفند ۱۳۶۷

ایستاده : وحید قلیچ ,  سید علیخانی , فنونی زاده , منوچهر شفقتیان ,  انصاری فرد و مرتضی کرمانی

نشسته : محسن عاشوری , ضیاء عربشاهی , فریبرز مرادی , رحیم یوسفی و سعید نعیم آبادی 

=============================

  در شرایطی که  هر چهار ضربه ی پنالتی نخست سرخپوشان به گل تبدیل شد ,  دو ضربه پنالتی آبی ها , توسط امیر قلعه نوعی و محمدرضا شکور زاده از کف رفت تا دیگر نیازی به نواختن ضربه ی پنجم نباشد . چهار پنالتی پرسپولیس با ضربه  مجتبی محرمی , رحیم یوسفی , محسن آشوری و سرانجام مرتضی کرمانی مقدم به گل نشست و در مقابل , دو گل استقلال نیز توسط جعفر مختاری فر و رضا حسن زاده بثمر رسید .  

 

 

 

 

 

============

* پرده دوم - دربی ۴۶    ( فینال ) 

بیش از ۱۰ سال گذشت  تا برای بار دوم , تقابل سرخابیها را در چهارچوب رقابتهای جام حذفی  به نظاره بنشینیم .... اینبار اما در مسابقه سرنوشت  !!! و برخلاف مسابقه ی پیشین در یک روز گرم تابستانی  .... ۲۰ تیر ماه ۱۳۷۸ , سرخابیهای تهران با تمام وجود و همچنین با جذب چند چهره تازه ,  روی در روی یکدیگر صف آرایی کردند ... در آن فصل ,  هدایت استقلال را ناصر حجازی و هدایت پرسپولیس را علی پروین بر عهده داشتند ...اما چند هفته مانده به برگزاری فینال جام حذفی , مسئولان استقلال تغییر عقیده دادند و مربی روسی "  یوگنی سکوموروخوف " را جانشین ناصر حجازی نمودند و این تنها حضور یک مربی خارجی  در چهارچوب رقابت سرخابیها در جام حذفی کشور می باشد . 

 نکته قابل توجه  دربی ۴۶ آن بود که هر دو گروه سرخابیها , سهمیه حضور در رقابتهای آسیایی را کسب نموده بودند .... بنابر این , بدون اضطراب و فارغ از نگرانی , تنها به ارائه یک فوتبال جذاب و هجومی دلبستند . یک فینال تمام عیار که سه گل در بر داشت که از این میان سهم سرخپوشان دو گل بود .

 

 

جام حذفی ایران  * علی پروین با دو برد , موفقترین مربی شهر اورد  در جام حذفی ایران ...    دربی ۴۶ - ۲۰ تیر ۱۳۷۸ 

=============================

  آن روز سرخپوشان که با پنالتی هاشمی نسب , نیمه ی نخست را یک بر صفر برنده به رختکن رفته بودند , در دقیقه ۵۰ روی یک ضربه کرنر با ضربه ی سر سهراب بختیاری زاده  , دروازه خویش را گشوده دیدند اما , هوشیاری مهاجم با انگیزه پرسپولیس " پایان رافت " و ضربه ی سر کاپیتان " افشین پیروانی " سبب شد تا آنها مزد دوندگی خود را با یک برد شیرین  دریافت کنند .     

 

 

 

 

===============

پرده سوم - دربی ۷۳  ( یک چهارم نهایی )

 ۱۲ سال گذشت تا سومین رویارویی سرخابیها را در چهارچوب رقابتهای جام حذفی به نظاره بنشینیم .... اینبار نیز روی نیمکت سرخابیها دو چهره محبوب و پر افتخار حضور داشت . پرویز مظلومی مهاجم بزرگ دهه ی ۵۰ و ۶۰ تاج ( استقلال ) با دنیایی تجربه , مقابل حمید استیلی هافبک توانا و شایسته ی فوتبال ایران که سابقه گلزنی در جام جهانی فوتبال را نیز در کارنامه اش دارد اما در زمینه ی مربیگری , او فاقد تجربه کافی بود .

 عصر سوم آذر ۱۳۹۰ , سرخابیها در چهارچوب رقابتهای جام حذفی باشگاه های ایران مقابل یکدیگر صف آرایی کردند تا تکلیف تیم صعود کننده به نیمه نهایی روشن گردد . آبی ها با یک برد پر گل سه بر صفر ( که هر سه گل نیز در ۳۰ دقیقه ی وقت های اضافی بثمر رسید ) موفق شدند ,  ناکامی در هر دو مسابقه قبلی را " یک جا " جبران نمایند . بردی که بهمراه پیروزی ۳ بر صفر سال ۱۳۵۶ ,  بهترین نتیجه در تاریخ دربی برای آبی های تهران است . آن روز پرویز مظلومی , هوشیارانه از مجتبی جباری که در چند مسابقه قبلی غایب بود بهره برد و آنگاه که بنظر میرسید  سرخپوشان از نظر بدنی کم  آورده اند با سه گل پی در پی , فاتح دربی هفتاد و سوم شد . بردی که  در ادامه ی روند موفقیت آمیز  پرویز مظلومی در کسب بردهای متوالی بود .

  

دربی تهران و جام حذفی

* شاگردان پرویز خان مظلومی , فاتح آخرین برخورد سرخابی در جام حذفی ... دربی ۷۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۰

ایستاده : آرش برهانی , کیانوش رحمتی , آندو تیموریان , پژمان منتظری , حنیف عمران زاده و مجتبی جباری

نشسته :  میثم حسینی , میلاد می داوودی , مهدی رحمتی , مهدی امیر آبادی و فرهاد مجیدی

============================

  ابتدا ستاره میدان  مجتبی جباری , روی سازندگی " مهدی امیر آبادی " نخستین گل آبی ها را بثمر رساند . چهار دقیقه بعد بار دیگر جباری از روی نقطه پنالتی دروازه پرسپولیس را گشود و سرانجام در دقیقه ۱۰۶ " یعقوب فرسیات " روی سازندگی " آندو تیموریان " نتیجه را ۳ بر صفر کرد . در این دقایق , سرخپوشان کاملا خسته , متزلزل و بی روحیه بودند و استقلال مزد پایداری اش را با یک صعود شیرین به مرحله  بعدی جام حذفی ,  دریافت کرد .   

  

 

 

 

 

 

=============

پرده چهارم - دربی ۹۲ (  نیمه نهایی ) 

 و باز ۹ سال میگذرد تا ما شاهد چهارمین تقابل سرخابی جام حذفی کشور باشیم ..... اینبار نیز دو چهره محبوب سالهای گذشته سرخابیها روی نیمکت ها نشسته اند , دو مربی که شش ماه قبل , در اخرین دربی نیز هدایت سرخابیها را بر عهده داشتند و تا حدود بسیار با تفکرات یکدیگر آشنا شده اند . آن روز اما فرهاد مجیدی که در امر مربیگری  کم تجربه تر از یحیی گل محمدی می باشد , تا دقیقه ۸۹ برنده ی میدان بزرگ بود اما آنهایی که در پایان دربی ۹۱ , سیمایی شاد و پیروز مندانه داشتند , سرخپوشان  بودند ............ چرا که تساوی , حکم برتری و تداوم صدرنشینی آنان در لیگ نوزدهم  با یک حاشیه امنیت قابل توجه بود . لیگی که سرانجام نیز به کام آنان تمام شد . حالا شاگردان فرهاد میخواهند تمام ان عقب ماندگی امتیازی لیگ را در یک مسابقه رو در رو در جام حذفی جبران کنند و بی تردید هر دو مربی صاحب ابزار کافی برای پیروزی و موفقیت می باشند . 

 اگر همچنان , معیار هایمان روی سه مسابقه قبلی سرخابیها در چهار چوب جام حذفی باشد و آیتم تعیین کننده " تجربه مربیان " را ضامن موفقیت و کامیابی آنها در جام حذفی بدانیم  , میتوان پیش بینی کرد که به احتمال فراوان "  چهارشنبه " سرخپوشان فاتح دربی ۹۲ باشند اما , آیا این نظریه قاطع است ؟ آیا اصلا , فوتبال جای چنین گمانه زنی هایی می باشد ؟ .... تاریخ فوتبال , بارها و بارها نشان داده است که نمیتوان بر پایه ی  داده هایی اینچنینی , نظریه ای کلی و قاطع را صادر کرد ! ... اما در این میان , یک نکته دلگرم کننده نیز وجود دارد ...

 

دربی تهران و جام حذفی * قرمز و آبی , سالهاست که در پی یکدیگرند ... در غیاب تماشاگران ,  کدامیک فاتح شهر آورد ۹۲ خواهد شد ؟ 

 * عکاس : استاد علی کاوه

============================  

 

 

 اگر دربی ۹۲  در دهه ۸۰ شمسی برگزار میشد , قطعا علاقمندان فوتبال ,  انتظار یک رویداد کم حادثه با پاس های متعدد در عرض و اتخاذ شیوه های تدافعی و  محافظه کارانه را داشتند و به احتمال بسیار  رفتن به وقت های اضافی و ..... اما خوشبختانه , امروز دیگر چنین نیست . دو مربی که سرنوشت دربی ۹۲ را تعیین میکنند , قطعا اندیشه ی جز برد ندارند و  یک پیروزی مطمئن در همان ۹۰ دقیقه , کمال مطلوب انهاست .

 در ضمن روی نیمکت هر دو تیم , مملو از چهره های با کیفیت در فاز تهاجمی می باشد که میتواند سرنوشت هر مسابقه را بسود تیم خویش تعیین کنند . اگر به نامهای مهدی قائدی , شیخ دیاباته , ارسطومطهری .....  و سپس علی علیپور , وحید امیری , مهدی ترابی .... نظری بیافکنیم در خواهیم یافت که احتمال برگزاری یک دربی کشدار و خسته کننده به میزان بسیار زیاد کاهش می یابد ..

 چهارشنبه عصر اما  , تکلیف تعیین خواهد شد .... ایا آبی های تهران میتوانند با کسب یک برد شیرین علاوه بر عبور از رقیب سنتی , نتیجه ی کلی رقابتهای سرخابیها را در جام حذفی , به تساوی ۲ بر ۲ برسانند یا انکه شاگردان یحیی گل محمدی عزم خود را برای افزایش فاصله و کسب سومین پیروزی در جام حذفی  جذب کرده اند ؟ 

 

 

 

 

جام تخت جمشید