A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

بارسلون رینوس میشل

بارسلونا ۱۹۷۵

* بارسلونا ۱۹۷۵ ورزشگاه نیوکمپ - شایسته ها بترتیب از راست :

ایستاده : میگوئلی , مارینهو پرز , نیسکنز , دلا کروز , جواکیم ریف و سالوادور سادورنی

نشسته : مانوئل کلارس , مانوئل آسنسی ,یوهان کرایف , خوان کارلوس و کارلوس رکساچ

Photo by Masahide Tomikoshi 

=========================

 

 

 

*  بارسا با طعم هلندی .....

 

 آنگاه که زنده یاد رینوس میشل , پای برگه ی یک قرارداد دلچسب را برای حضور در باشگاه مشهور بارسلونا  امضا کرد تا از این پس ,  اندیشه هایش را در سرزمینی دیگر  دنبال کند , بسیاری با شک و تردید به این انتقال نگاه کردند آنها  بر این عقیده بودند که شاید این , نقطه پایانی بر فوتبال شناور ابداعی او  باشد . همان سبکی که بعدها با نام  توتال فوتبال , شناخته شد و جهان فوتبال را دستخوش تغییر نمود . رینوس میشل با این تفکر , آژاکس را ظرف ۶ سال  به بالاترین نقطه ی مکن رساند ....... اما حضور در فوتبال اسپانیا و رقابت طولانی  با رقبایی همانند رئال مادرید , آتلتیکو مادرید , اسپانول و ... هرگز  به این سادگی ها نبود . 

  رینوس میشل بسیار زود  دریافت که برای موفقیت در لالیگا نیازمند ستاره هایی همانند  کرایف ,  نیسکنز , سوربیر ..... می باشد . بنابر این , باشگاه اقدامات لازم را در دستور کار قرار داد و در کمتر از ۱۸ ماه , دو آس بزرگ آژاکس ( کرایف و نیسکنز )  پای برگه ی قرارداد با بارسا را امضاء کردند . با حضور مربی هلندی , شیوه ی کار بارسلون اما دستخوش تغییر فراوان شد .

 حضور کرایف و سپس نیسکنز این گمانه را تقویت کرد که شاید , اجرای توتال فوتبال بدون وجود بازیکنانی ممتاز همانند آنها , میسر نباشد چرا که نبوغ شان میتواند در مواقع دشوار , عصای دست مربی و تیم گردد . بنابر این ,  تردید ها نسبت به موفقیت و کارایی این روش , قدری افزایش یافت .

 

رینوس میشل و بارسلونا * انتقال مفاهیم میان دو اسطوره ی تاریخ ساز .... کرایف ( ۹ ) , فرامین رینوس میشل را به تیم  منتقل می سازد اما  اینجا کدامیک براستی دست دیگری را میگیرد ؟ ... استادی که با اندیشه هایش جهان فوتبال را دگرگون کرده است یا نابغه ای که در بحرانی ترین شرایط , فرشته نجات تیمش میشود ؟ 

==========================  

 

  با این وجود  بارسلون با طعم هلندی , کارش را بدرستی انجام می داد . بارسایی که یک بار با شایستگی لالیگا را بدست آورد و یک بار نیز به نائب قهرمانی بسنده کرد و هرگز از رتبه سوم جدول پایین نیامد تا چهار سال حضور متوالی رینوس میشل در نیوکمپ , تا حدودی موفقیت آمیز جلوه کند اما بایستی پذیرفت آنها نه بخوبی آژاکس سالهای نخست دهه ۷۰ بودند  و نه چون هلند ۱۹۷۴ و  ۱۹۸۸  .... چرا که همگان میدانستند سطح انتظارات از انها کجاست  , طرفداران و بویژه مسئولان بارسا در ازای پولهای پرداختی  , از او و دو ستاره ی گرانقیمت هلندی  , جام اروپایی میخواستند . 

  استاد بزرگ تاریخ فوتبال اما سرانجام در پایان فصل  ۷۶ - ۱۹۷۵ از بارسا جدا شد  و مقصد او , خانه ی نخست اش " آژاکس " بود ...  ولی شگفت آور آنکه پس از یک فصل , مجدد به بارسا بازگشت و یک دوره ی دو ساله دیگر را , با آنها آغاز کرد  . بازگشتی که  تا حدود بسیار , مدیون پا فشاری و اصرار دو شاگرد قدیمی او ( کرایف و نیسکنز ) بود . آنها شرط ادامه همکاری شان را با باشگاه , بازگشت رینوس میشل به نیوکمپ عنوان کردند . بنابر این در همان ابتدای آغاز دور دوم همکاری رینوس میشل با بارسلون , گروهی می پرسیدند که در حال حاضر  چه کسی حکمران بارسلون است ؟

   

یوهان نیسکنز بارسلون * برای تحقق اندیشه هایی نوین همانند " توتال فوتبال " به ستاره هایی چون " یوهان نیسکنز "  نیاز است ...

نیوکمپ - ۲۳ شهریور۱۳۵۴                             Photo by Masahide Tomikoshi

==============================