A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

فرامرز ظلی

فرامرز ظلی

 

  هزاران هزار تبریک ....

 خدمت استاد گرامی و مهربان

 عمو ظلی عزیز .... 

 

 

  استاد فرامرز ظلی عزیز , دروازه بان شایسته و صاحب سبک فوتبال ایران , صاحب عنوان نخست جام ملتهای آسیا ۱۹۶۸ و نیز برنده ی مدالیون نقره از رقابتهای بازیهای آسیایی ۱۹۶۶ , استاد ظلی , حائز مدرک مربیگری درجه ( ۱ ) فیفا میباشد  و اکنون نیز , در مدرسه ی فوتبال به تعلیم و پرورش نسل جوان اشتغال دارد ........  ادیب فرهیخته ,  استاد فرامرز ظلی عزیز , تبریک روز میلادتان را پذیرا باشید . 

 

   نقطه آغاز برای استاد ظلی یک تیم محلی با عنوان عقاب در محدوده ی میدان شهدا ( ژاله سابق )  بود , که خود وی  آن را بنا نهاد و از همان ابتدا نیز  , پست دروازه بانی اش را برای خویش برگزید   ..... سپس نوبت به حضور در زمین محله چهار صد دستگاه و همبازی شدن با حسن  حبیبی , منوچهر اسماعیلی , اصغر شرفی فرا رسید ..... در ادامه با نظر حسن  حبیبی ( سرپرست تیم چهارصد دستگاه ) به باشگاه تاج رفت و عضو تیم فوتبال " سپه ۲ " شد . اما فوتبال باشگاهی استاد ظلی , آن هنگام شکل حقیقی تر یافت که با منصور امیر آصفی آشنا گشت و بدعوت وی , به تیم فوتبال کیان پیوست .

 آن روزگار فرامرز ظلی ۲۰ ساله , چنان مسلط و پخته در چهارچوب دروازه عمل می کرد که از سوی مربی وقت تیم ملی  حسین فکری , به تمرینات تیم ملی دعوت شد .  آن دوره , تیم ملی   در صدد کسب امادگی برای رقابتهای انتخابی المپیک ۱۹۶۴ توکیو , بود  . جسارت و چابکی و همچنین  تسلط کم نظیر  در مهار توپ های ارسالی از کناره ها  , مهمترین ویژگی استاد ظلی در سالهای نخست بود . 

  پس از کسب موفقیت تیم ایران در مسابقات انتخابی  المپیک ۱۹۶۴ توکیو و چند ماه پیش از حضور در رقابتهای المپیک  ,  تیم ملی به اردوی روسیه ( شوروی سابق ) اعزام شد  که در اردوی تدارکاتی ,  استاد ظلی و عزیز اصلی , تنها دروازه بانهای تیم ایران بودند . او دروازه بان ثابت تیم ملی در دو مسابقه از سه بازی انجام شده در خاک شوروی بود . ابتدا برابر منتخب بیلوروسی و سپس مقابل ارتش رستف ...

 

فرامرز ظلی* استاد فرامرز ظلی عزیز ( ایران و ارتش رستف ) .............      ورزشگاه رستف - مرداد ۱۳۴۳

============================

 

 علیرغم حضور موفق و فراتر از انتظار  فرامرز ظلی اما , در بازگشت از اردوی روسیه  شرایط تغییر کرد و جای او , دروازه بان باشگاه تاج ( محمد بیاتی ) به رقابتهای المپیک تابستانی ۱۹۶۴ توکیو اعزام شد و این درحالی بود که میدان بزرگی چون المپیک , میتوانست مکانی ویژه در جهت تجربه اندوزی برای جوانی شایسته چون او باشد و البته این در شرایطی بود که محمد بیاتی در آخرین روزهای دوران بازیگری , قرار داشت . 

 بهر روی اما فرامرز ظلی جوان , هرگز نا امید نشد و مصمم تر از پیش به تمرینات اش  ادامه داد ..... با آغاز فعالیت باشگاه پاس شهربانی  از میانه سال ۱۳۴۲ , استاد نیز به باشگاه پاس پیوست و بر این اساس , یکی  از اعضای نخست  اولین تیم فوتبال باشگاه  پاس بود که تحت نظر استاد داریوش اسداللهی تشکیل شد  . استاد فرامرز ظلی ,  ۶ فصل درخشان متوالی را با پاس  سپری کرد و طی این مدت  به اغلب عناوین ارزشمند فوتبال باشگاهی  , دست یافت .

 فرامرز ظلی * دفع  صحیح توپ از داخل باکس جریمه , توسط استاد فرامرز ظلی ..... ترکیه - مهر ماه ۱۳۴۴

===========================

 

 از جمله افتخارات کسب شده ی استاد فرامرز ظلی در طی ۶ فصل همکاری  با باشگاه پاس تهران , میتوان به فتح جام باشگاه های تهران , جام حذفی تهران ( ۲ بار )  و همچنین دو بار فتح رقابتهای فوتبال سراسری کشور اشاره نمود . او یکی از ارکان همان تیمی بود که در اردیبهشت ماه ۱۳۴۵ , نخستین عنوان قهرمانی را در رقابتهای جام باشگاه های تهران , برای پاس به ارمغان آورد . با گذشت چند ماه , اردوی تیم ملی برای حضور در رقابتهای بازیهای آسیایی ۱۹۶۶ تشکیل شد و استاد نیز بعنوان دروازه بان تیم قهرمان رقابتهای باشگاهی ,  یکی از چهره های برگزیده تیم ما بود . او بهمراه تیم ملی یک تورنمنت موفق را تجربه کرد که ما حصل ان , کسب رتبه ی دوم و دریافت مدال نقره بازیهای آسیایی بود .  

جام عمران منطقه ی نیز , یکی دیگر از برگ های زرین حضور ملی استاد می باشد . او در سه دوره از این رویداد , حضوری موثر و درخشان دارد ... یک عنوان قهرمانی و دو عنوان نائب قهرمانی , ثمره تلاش او در رقابتهای جام عمران منطقه ای می باشد . او نخستین دروازه بان ایران در این رقابتها بود که در تاریخ اول مرداد ۱۳۴۴ در ورزشگاه امجدیه از دروازه تیم ملی ما مقابل  پاکستان حراست کرد . و در دومین دوره که به میزبانی کشور پاکستان  در داکا انجام شد ,  او دروازه بان تیم ایران در هر دو مسابقه برگزار شده بود .

 

فرامرز ظلی

 * استاد فرامرز ظلی , دروازه بان اول تیم ملی در جام عمران منطقه ای .....    داکا - شنبه ۴ آذر ۱۳۴۶

=============================

    

 بهار سال ۱۳۴۷ , کشور عزیز ما میزبان رقابتهای جام ملتهای آسیا بود و استاد نیز همچون همیشه یکی از مدعوین اردوی آماده سازی تیم ملی ....  برای دو ماه متوالی , تمرینات فشرده تیم ملی در زمین شماره ۳ شهباز پیگیری شد  و سرانجام با نظر کادر مربیان , نام استاد در ترکیب نهایی تیم ملی  جای گرفت و اینگونه شد که ,  قهرمانی بیادماندنی جام ملتهای آسیا را نیز , ضمیمه کارنامه پر بارش نمود . آن روز که تیم ملی , با شایستگی فتح جام ملتهای آسیا را جشن گرفت  در جمع بازیکنان , ۶ تن حضور داشتند که الفبای  فوتبال را ابتدا  از زمین خاکی  چهار صد دستگاه آغاز کرده بودند ........ که یکی از انها , همانا استاد فرامرز ظلی عزیز بود  . 

 afc cup 1968 Iran Championship  * کاپ قهرمانی جام ملتهای آسیا بر فراز دستان فرزندان عزیز ایران .... بترتیب از راست : استاد فرامرز ظلی , ؟  , پرویز قاسمی , حسن آقا حبیبی , منوچهر حبیبی که جملگی از بچه های زمین خاکی محله چهار صد دستگاه هستند .... ورزشگاه امجدیه - ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۷

============================= 

 

 سال ۱۳۴۹ سرانجام دوران موفق همکاری استاد با باشگاه پاس , پایان پذیرفت و او به باشگاه متمول و صاحب امکانات " تاج تهران " پیوست ..... آن روزها تاج از یک مربی خارجی بنام زارکو رایکوف بهره می برد و همچنین برای نخستین بار در دوران بازیگری ,  یک مبلغ قابل توجه را بعنوان پیش قرارداد دریافت نمود .  با اینحال , مدت حضور او در باشگاه آبی های تهران , چندان طولانی نشد و با گذشت یک فصل , نهال مودت و دوستی که برای سالها میان او و بازیکنان پاس ریشه دوانده بود , سبب شد تا مجدد پیراهن پاس را بر تن نماید . با اینحال اما کسب عنوان ارزشمند سومی جام باشگاه های آسیا و همچنین فتح مسابقات جام منطقه ای و  نیز جام باشگاه های تهران , یادگار هایی از همان یک فصل حضور موفق  استاد در تاج می باشد . 

 از همان روزها ها و همزمان با دوران بازیگری , استاد در اندیشه کسب دانش مربیگری نیز بر آمد .....  او پس از پیوستن به پاس , یک عنوان ارزشمند دیگر را نیز ضمیمه کارنامه اش نمود که آن , کسب رتبه دوم باشگاه های ایران ( جام منطقه ای ۱۳۵۰ ) بود . آن فصل چهارچوب دروازه پاس با حضور مجدد فرامرز ظلی , مستحکم تر از پیش اداره شد چنانکه اغلب کارشناسان , آنها را یکی از بهترین تیمهای باشگاهی ایران در ان روزگار میدانند ...... و سرانجام  , پیوستن به باشگاه عقاب , که به خانه اخر استاد در فوتبال باشگاهی تبدیل شد .... او دو فصل متوالی  را نیز تحت هدایت حسین فکری  با عقاب سپری کرد و سرانجام با اویختن کفشها , به ۱۲ سال حضور موفق و مداوم باشگاهی  خاتمه داد ....

 هوش بالا , تجربه ای فراوان و کافی  و نیز حضور در کلاسهای معتبر مربیگری از جمله کلاس معتبر فیفا که تحت نظر پرفسور دتمار کرامر در تهران برگزار شد , موجب گشت تا فرامرز ظلی در کمترین زمان  به یک مربی کارآمد و اینده دار تبدیل گردد . بدین جهت فدراسیون وقت او را به مشهد فرستاد تا تیمهای پایه ان منطقه را تحت نظر  بگیرد . ماحصل حضور مثبت  او در فوتبال مشهد  اما بسیار زودتر از انتظار , نمایان گشت و انها پس از سالها به فینال رقابتهای جوانان کشور راه یافتند ....