A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

رضا وطنخواه

رضا وطنخواه

* استاد رضا وطنخواه عزیز ......................          زمستان ۱۳۹۸

===================

 

  ستاره ملیپوش فوتبال ایران , یادگار شاهین بزرگ و بی تکرار دهه ۴۰ و ژوکر سرنوشت ساز پرسپولیس دهه ۵۰ شمسی ...... استاد رضا وطنخواه , بازیکن محبوب مربی بزرگ و تاریخساز باشگاه پرسپولیس " آلن راجرز " است , چرا که میتوانست  در چهار پست مختلف , عصای دست او باشد و این در حالیست که او در واقع , تنها  یک دفاع چپ  بود . با اینحال اما این دفاع چپ توانا  , گاهی همچون یک مهاجم ظاهر میشد و قادر بود , سرنوشت یک مسابقات حساس را تعیین نماید .

 بعنوان مثال در آذر ماه سال ۱۳۵۳ , که سرخپوشان در چهارچوب رقابتهای هفته بیست و یکم دومین دوره جام تخت جمشید , میزبان تیم خوب و یکدست صنعت نفت بودند , رضا وطنخواه با زیرکی خاص خویش , جور کم کاری مهاجمان پرسپولیس را کشید و در دقیقه ۴۷ دروازه صنعت  را گشود . او  روی کرنر ارسالی علی پروین از سمت چپ " زیرکانه " پیش از مدافعان , خود را به تیر اول رساند  و با یک ضربه سر تماشایی , دروازه حریف سختکوش را فرو ریخت . در آن فصل , فوتبال ایران شاهد یکی از بهترین تیمهای تاریخ باشگاه صنعت نفت بود و آنها نتایج قابل قبولی را کسب کرده بودند . برای مثال آنها پاس را در تهران و آبادان مغلوب کردند و  مقابل تاج نیز در تهران , به  تساوی یک بر یک دست یافتند .

 

رضا وطن خواه

* ضربه سر تماشایی استاد رضا وطنخواه , پیش از مهدی غفاری به تور دروازه صنعت نفت بوسه میزند ... آن روز او در حالیکه دفاع چپ سرخپوشان بود , اینچنین گره بازی را بسود سرخپوشان گشود  ....    امجدیه - ۱۰ آذر ۱۳۵۳

============================

 

 از استاد وطنخواه در باب ان روز پرسش نمودیم و او پس از مشاهده عکس فوق , آن را بخاطر آورد .... بله یادم آمد ....در تمرینات ,  روی ضربه های کرنر تمرین داشتم . راجرز تاکید داشت که هنگام ضربه کرنر با فرد ارسال کننده صحبت کنیم . بنابر این پیش از ارسال کرنر , از قصد ارسال کننده آگاه بودیم . کرنر ها نیز اغلب یا روی تیر اول بود و یا بلند روی تیر دوم برای استفاده خدا بیامرز همایون یا حسین .... احتمالا ان روز نیز پیش از ارسال کرنر ,  میدانستم که توپ روی تیر اول ارسال خواهد شد .       

 همچنین استاد وطنخواه , یکی از  بهترین و مطمئن ترین چهره ها در نواختن ضربه های پنالتی  بود . بعنوان مثال در نیم فصل نخست  اولین دوره جام تخت جمشید , با نظر مستقیم  راجرز ,  او مسئول نواختن ضربه های پنالتی بود و  در هفته دوم که سرخپوشان میهمان ماشین سازی بودند ,  پشت ضربه پنالتی حساس پرسپولیس رفت و با ظرافت , آن را به تور دروازه میزبان دوخت . 

 رضا وطنخواه