A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

جام ایران ۱۳۵۳

Iran national team 1974

* فرزندان شایسته ایران " ایران الف "  تورنمنت بین المللی جام ایران - امجدیه , ۲۲ تیر ماه ۱۳۵۳

ایستاده : عزت جانملکی - رضا عادلخانی - کارو حقوردیان - حاج رحیمی پور - اکبر کارگر جم و علی جباری

نشسته : ابراهیم آشتیانی - صفر ایرانپاک - علی پروین - ناصر حجازی و پرویز قلیچ خانی ( کاپیتان )

===============================

 

 یازده ستاره , یازده نام جاودانه در تاریخ فوتبال ما در قالب تیم الف ایران  ........... روزی که مربی صاحب نام باشگاه منچستر یونایتد "  فرانک اوفارل "   به ایران آمد تا در آستانه برگزاری بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ , زمام امور تیم ملی را دست بگیرد , با مشاهده چند جلسه تمرین به مطبوعات  چنین گفت :

  از آنجا که میدانم موفقیت در بازیهای آسیایی تهران , برای شما  بسیار اهمیت دارد , بنابر این در این فرصت کوتاه نمیتوانم شیوه بازی  ایران را تغییر دهم . پس میکوشم تا قدرت بدنی و شرایط بدنی بازیکنان را پرورش دهم تا در فرصت مناسب و بطور مشخص بعد از برگزاری بازیهای آسیایی , به ساخت زیر بنای فنی فوتبال شما بپردازم . 

 گفته های آن روز اوفارل نشان میدهد که , یک مربی تمام  حرفه ای همانند او ,  بسیار زود  مشکل آن روزهای فوتبال ملی را شناخته است . بعنوان مثال , سال قبل از ان مقابل استرالیا , تیم ملی در نیمه دوم از نظر بدنی , فاقد آن کیفیت لازم و کافی بود . اوفارل هوشیارانه  ,  از مسئولان تقاضای برگزاری یک تورنمنت بین المللی را نمود که در آن , چند تیم از فوتبال اروپای شرقی نیز حضور داشته باشد . همان فوتبالی که  که ویژگی بارز آن قدرت بدنی است . 

 بر این پایه به سرعت و بدون فوت وقت , مراودات لازم از سوی مدیران صورت گرفت و فدراسیون فوتبال از کشورهای شوروی , چکسلواکی , یوگوسلاوی , لهستان , رومانی ...... در خواست کرد تا برای برگزاری یک تورنمنت بین المللی "  با جایزه نقدی قابل توجه " نماینده ای را به ایران اعزام نمایند و همانگونه که انتظار می رفت , اغلب کشورهایی که مسئولان  فدراسیون با انها تماس گرفتند , به دعوت ایران پاسخ مثبت دادند . رومانی , شوروی , چکسلواکی , لهستان ......... هر یک نماینده ای را برای حضور در تورنمنت بین المللی جام ایران , به تهران اعزام کردند .

 از سوی دیگر فرانک اوفارل با تجربه , برای یافتن فرصت کافی در جهت  شناخت  بازیکنان  , آنها را  را به دو تیم ( الف و ب ) تقسیم نمود تا بتواند , کیفیت آنها  را نظاره کند . نگاه باز و اشراف و آگاهی او نسبت به مسائل از همان روز نخست , اغلب کارشناسان فوتبال ما را تحت تاثیر قرار داد .

 

Frank O'Farrell

* افتتاحیه تورنمنت بین المللی جام ایران در یک روز گرم تابستان ( امجدیه  ۲۲ تیرماه ۱۳۵۳ ) فرانک اوفارل بزرگ  در میانه ی تصویر ,  با گامهایی چنین استوار , در اندیشه طراحی فوتبال ما برای حضور موفق در میادین جهانی است ... با گذشت چهار سال فوتبال ایران , با حضور در جمع ۱۶ تیم برتر دنیا , به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین صعود کرد . فرآیندی موفقیت امیز ,  که آغازش تیر ماه ۱۳۵۳ بود . در تصویر استاد حشمت مهاجرانی و زنده یاد جرج اسکینر , دستیاران اوفارل هستند که در دو سوی او قرار دارند .  

==============================

 

 در تورنمنت جام ایران ,  تیمهای شرکت کننده به دو گروه مجزا تقسیم شدند و در این میان , تیم الف که در واقع همان اسکلت اصلی تیم ملی  بود در یک گروه و تیم ب که شامل بازیکنان جوان و آینده دار  در گروهی دیگر .... این دو ( الف و ب ) با پنج تیم میهمان , به رقابت پرداختند  که سرانجام تیم الف ایران ,  پس از یک ماراتن سنگین  ۱۲۰ دقیقه ای , در ضربه های پنالتی بر نماینده ی کشور چکسلواکی پیروز شد و جام زرین را در خانه حفظ نمود .

 اما فارغ از این پیروزی و شیرینی فتح جام , آنچه برای کارشناسان حائز اهمیت بسیار بود , پایداری ۱۲۰ دقیقه تیم ایران , مقابل فوتبال روپا و قدرتی  چکسلواکی ( باشگاه گلاس اکسپورت )  بود و نزدیک شدن توان بدنی تیم ایران  به شرایط آرمانی  ..... اوفارل که مشکل را از همان ابتدا بدرستی شناسایی کرده بود  طی دو ماه  تیم ایران را  به چنان آمادگی  رساند که در فینال بازیهای آسیایی تهران , مقابل فوتبال نیمه اروپایی اسرائیل نیز , کوچکترین کمبودی از بابت توان بدنی  احساس نکرد . در واقع فتح تورنمنت جام ایران و متعاقب آن بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ تهران ,  نخستین گامهای مثبت فرانک اوفارل در فوتبال رو به رشد ما بود . 

 تورنمنت جام ایران ۱۳۵۳

* فرزندان شایسته ایران " ایران ب "  تورنمنت بین المللی جام ایران - امجدیه , ۲۳ تیر ماه ۱۳۵۳

ایستاده :  نائب آقا - جواد قراب - مسیح مسیح نیا - غفور جهانی - بهرام مودت - پرویز قاسمی ( کاپیتان )

نشسته : مهدی خبیری - حسن روشن - محمد دستجردی - محمود اعتمادی و زنده یاد جاوید جهانگیری

==========================

 

 

 

 

 

 

====================

Iran national team 1974 - Iran national team 1974 - Iran national team 1974 - Iran national team 1974 - Iran national team 1974 -Iran national team 1974 - Iran national team 1974 -Iran national team 1974 - Iran national team 1974 -Iran national team 1974 - Iran national team 1974 -Iran national team 1974 - Iran national team 1974 -Iran national team 1974 - Iran national team 1974 -Iran national team 1974 - Iran national team 1974 -Iran national team 1974 - Iran national team 1974 - تیم ملی ایران ۱۳۵۳ - تیم ملی ۱۳۵۳ - تیم ملی ایران ۱۳۵۳ - تیم ملی ایران ۱۳۵۳ - تیم ملی ۱۳۵۳ - تیم ملی ایران ۱۳۵۳تیم ملی ایران ۱۳۵۳ - تیم ملی ۱۳۵۳ - تیم ملی ایران ۱۳۵۳تیم ملی ایران ۱۳۵۳ - تیم ملی ۱۳۵۳ - تیم ملی ایران ۱۳۵۳ - تورنمنت بین المللی جام ایران ۱۳۵۳ - تورنمنت بین المللی جام ایران ۱۳۵۳- تورنمنت بین المللی جام ایران ۱۳۵۳- تورنمنت بین المللی جام ایران ۱۳۵۳- تورنمنت بین المللی جام ایران ۱۳۵۳- تورنمنت بین المللی جام ایران ۱۳۵۳