A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

تبریک به سرخپوشان ایران

تبریک به پرسپولیسی ها

 

* سرخپوشان ایران زمین ,  تبریک ....   LaughingWinkLaughing

===============

 

 براستی که چه شبی رو با هم سپری نمودیم .... از انتشار خبر بهت آور محرومیت گلزن چند مسابقه اخیر  تا رویارویی تماشایی یحیی عزیز با مربی توانمند و گرانقیمت پرتغالی ... از گل تماشایی و به اصطلاح یورگن کلینزمنی مهاجم جوان و البته بسیار با انگیزه سرخپوشان " مهدی عبدی " تا مهار  پنالتی مدافع توانمند برزیلی النصر , از سوی " حامد لک " که بیقین ستاره  لیگ قهرمانان بود .... و آن توپ , که تیرک دروازه را لرزاند تا برای چند لحظه , همزمان قلب هشتاد میلیون ایرانی نیز با آن بلرزد .

 

 این روز یا شب بیادماندنی اما , ابتدا با یک خبر بهت آور آغاز شد ..... محرومیت ۶ ماهه مهاجم گلزن سرخپوشان " عیسی آل کثیر " که نمونه ای   نادر در تاریخ فوتبال جهان بود . محرومیتی که بجهت نحوه ی شادی پس از گل آل کثیر , در مسابقه ی چهارشنبه گذشته  مقابل "  پاختاکور ازبکستان " گریبانگیر پرسپولیس شد .

 اینکه حرکت مهاجم سرخپوشان , لایق محرومیت بود یا خیر , جای بحث و گفتگو دارد  اما , محرومیت امید نخست گلزنی یک تیم  در یک مسابقه  بسیار حساس بین المللی , آن هم در مدت زمان  کمتر از چهار ساعت  به آغاز مسابقه , دور از انتظار و تا حد بسیار , بهت آور بود . چنانچه مهاجم سرخپوشان , مرتکب عملی نادرست شده باشد , میشود جریمه اشتباه فردی اش را پس از انجام مسابقه اعلام کرد تا بیکباره در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان ,  سرنوشت یک باشگاه و هوادارانش ,  دستخوش تلاطم نگردد .  

 بی تردید رای صادره که راس ساعت ۱۴/۲۵ دقیقه بعد از ظهر روز شنبه به باشگاه پرسپولیس اعلام شد , تمرکز و انسجام کادر فنی  را , چند ساعت پیش از برگزاری مسابقه پرسپولیس و النصر , متزلزل نموده و در این میان " یحیی " بعنوان فرد نخست کادر فنی , می بایست  در فاز هجومی  تیمش تجدید نظر کند . علاوه بر آن , انتشار خبر محرومیت موفقترین مهاجم یک تیم در فاصله ی چنین نزدیک به آغاز مسابقه, موجب کاهش روحیه و در مقابل افزایش سطح روحیه حریف میشود ... و اما حریف ...

 براستی که حریف پرسپولیس " النصر عربستان " از تمامی آنچه که می بایست یک باشگاه حرفه ای داشته باشد , برخوردار بود .... یک تیم فوتبال کامل و یک باشگاه به معنای واقعی کلمه  .... شاید همانی که آرزو داریم , روزی آنگونه باشیم . استادیوم اختصاصی , شرایط مالی مطلوب , اسپانسرهای متمول , مربی سرشناس بین المللی .... و سرانجام باشگاهی که نقاط ضعف اش را میتواند به " آسانی " با جذب ستاره هایی فراتر از فوتبال آسیا , برطرف سازد .

 

مهدی عبدی* در واپسین ساعتها مانده به آغاز مسابقه پرسپولیس و النصر ,  " مهدی عبدی " مهاجم جوان پرسپولیس , جایگزین عیسی آل کثیر شد ..... مشتهای گره کرده و سیمای شاداب و پر طراوت اش ,نشان از آینده ی روشن دارد ....

===========================   

 

  پرسپولیس اما , سالهاست که از این موهبت های " بزرگ و تعیین کننده " برخوردار نیست ....... تغییر مداوم مدیران و  عدم پشتوانه کافی  مالی  .... سبب ان شده که پیوسته شاهد کوچ ستاره های سرخ باشیم . برای مثال  آنها در سه ماه اخیر , ۵ بازیکن کلیدی و تاثیر گذارشان  را از دست داده اند و این , کاملا با شرایط حریفان آسیایی اش ( امارات , قطر , عربستان , ژاپن , کره جنوبی ) تفاوت دارد و همین  سبب میشود تا حلاوت کسب چنین موفقیت هایی , بیش از پیش گردد .

 اما آنهایی که عملکرد یحیی گل محمدی را در هنگام بازیگری در باشگاه های پرسپولیس , فولاد خوزستان و تیم ملی بیاد دارند , نیک میدانند که مهمترین ویژگی  مدافع خوش فکر و نجیب فوتبال ایران , خونسردی اش در تقابل با حریفان بود . کمتر کسی دستپاچگی یا غافلگیری اش را حین مسابقات باشگاهی و ملی بیاد دارد . یحیی اما اینبار نیز چنین بود و با هوش فراوانش , کلاسی تازه از مربی ایرانی را برایمان به نمایش گذاشت . شبی که در پایان اش همگان او و تیمش را تحسین کردند . بیاد داشته باشیم که یحیی تا رسیدن به این مرحله , پی در پی بر مربیانی فائق آمده  که  میلیونها دلار صرف انها و تجهیز تیمهایشان شده است .   

 ساختار منسجم خط دفاع پرسپولیس که بر پایه زوج " کنعانی زادگان و خلیل زاده " شکل گرفته است  , چنان بی نقص و منظم کار کرد که گویی پرسپولیس از وجود دو بازیکن مطمئن  با تجربه ی حضور در لیگ های اروپایی چون کالچو و لالیگا  بهره میبرد . میزان اشتباهات فردی انها در طول ۱۲۰ دقیقه , کمتر از انگشتان یک دست بود و این در شرایطی است که بهترین مهاجم تورنمنت و اقای گل لیگ عربستان  , رو به رویشان بود . دو مدافعی که در اوج امادگی و هماهنگی , مکمل یکدیگر بوده اند و  جا دارد که اشاره شود که در ۳۰ , ۴۰ سال اخیر هیچگاه مدافعان مرکزی فوتبال ما , یک چنین نمایش با شکوه و پرتوان " ۱۲۰ دقیقه ای " را , از خود بنمایش نگذاشته اند .

 

پرسپولیس و النصر

*  سیمای شاداب یحیی گل محمدی و ستون های استوار خط دفاع پرسپولیس متشکل از شجاع خلیل زاده , سعید آقایی , حسین کنعانی زادگان و سیامک نعمتی .... دوحه - ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ( نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ )

===============================

 

 و یک گل زیبا و بیاد ماندنی از مهاجمی که بواقع هیچکس از او , توقع چندانی نداشت ... یک سورپرایز   در کلاس بین المللی  که تنها از مهاجمانی با تجربه و خبره بر می آید .... گلی که از نظر فرم و ظاهر , نام یورگن کلینزمن را در خاطره ها تداعی کرد . تایمینگ درست , جایگیری مناسب و جهش و نحوه  سوار شدن صحیح بر توپ , فقط حاوی یک پیغام  بود و آن اینکه , احتمالا بزودی فوتبال ما صاحب یک مهاجم بسیار باهوش و گلزن  خواهد شد .    

 اکنون اما با آنچه که شنبه شب از سوی سرخپوشان ایران مشاهده کرده ایم " ارائه یک فوتبال سریع و درگیر شونده " امید هایمان بمراتب بیش از پیش افزایش یافته است . یحیی میتواند نخستین مربی ایرانی فاتح لیگ قهرمانان آسیا باشد . مسابقاتی که براستی از نظر سطح و کیفیت , با هیچکدام از تورنمنتهای تاریخ فوتبال باشگاهی آسیا قابل قیاس نیست . ولی اگر چنین نیز نشد , اگر جام قهرمانی به ایران نیامد , چیزی از شایستگی های فراوان او و شاگردان اش کاسته نمیشود . انها اکنون پای به مرحله ای نهاده اند که بسیاری از حریفان تا دندان مسلح شان , رویای اش را در سر دارند .

  

یحیی گل محمدی

* یحیی عزیز , اکنون چه کس میداند که سقف توانایی های " تو " کجاست ؟؟؟؟ .... شاید  همان باشی که پس از  سالها , سرانجام  عینک بدبینی را  نسبت به شایستگی و دانش مربیان ایرانی , برای همیشه از پیش روی چشمان مان بر میدارد !!! ...

============================