A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

رئال مادرید

رئال مادرید * رئال مادرید  , با شکوهترین باشگاه جهان ........ استادیوم سانیتاگو برنابئو - ۲۶ شهریور ۱۳۵۴ 

ایستاده : پل برایتنر , خوزه  پیری , خوزه آنتونیو کاماچو , میگوپل آنجل , گریگوری بنیتو و خوآن کروز سول 

نشسته : گونتر نتزر , روبرتو مارتینز , سانتیلانا , وینسنته دل بوسکه و آمانسیو آمارو 

عکاس : استاد ماساهیده تاماکوشی (  Masahide Tomikoshi )

===========================

 

 

 

* رئال مادرید : تاج پادشاهی  

 

چه باشگاهی بزرگتر از رئال مادرید ؟

چه باشگاهی غول آسا تر از رئال مادرید ؟

چه باشگاهی پر زرق و برق تر از رئال مادرید ؟

چه باشگاهی پر ادعاتر از رئال مادرید ؟

 

   سپیدپوشان سانتیاگو برنابئو همیشه ابزار به رخ کشیدن ادعاهای شان را داشته اند و به برنده شدن و ربودن عناوین قهرمانی خو گرفته اند . آنها ۳ سال پس از تولدشان در ۱۹۰۵ نخستین جام را با پیروزی بر آتلتیکو بیلبلئو در دیدار نهایی جام حذفی در ویترین شان جای دادند . حتی نام باشگاه هم , آمیخته به قدرت و فرمانروایی است : رئال مادرید 

 

 نام رئال ( Real ) بر گرفته از واژه ( Royal ) به معنای سلطنتی و یک لقب بشمار میرفت ؛ عنوانی که پادشاه آلفونسو سیزدهم پدر بزرگ خوان کارلوس که از ۱۸۸۶ تا ۱۹۳۱ بر اسپانیا سلطنت کرد به باشگاه داد . او حتی اجازه داد , نشان تاج سلطنتی اش بالای لوگو رئال جای گیرد . تاج پادشاهی هنوز هم بالای آن لوگو متکبرانه خودنمایی میکند . این عنوان و آن لوگو نمایانگر تاریخچه ی سیاسی باشگاه هم بودند .  عنوان رئال / رویال با برپایی جمهوری دوم  در اسپانیا در سال ۱۹۳۱ از نام باشگاه حذف شد و ترکیب ساده " باشگاه فوتبال مادرید " جایش را گرفت . ولی عنوان رئال / رویال در سال ۱۹۳۹ با پایان یافتن جنگهای داخلی , بار دیگر به نام باشگاه افزوده شد .

  Alfonso XIII Real Madrid * آلفونسو سیزدهم ( Alfonso XIII ) پادشاه اسبق اسپانیا ( ۱۸۸۶ الی ۱۹۳۱ ) او بود که حمایت پادشاهی اسپانیا را از باشگاه رئال مادرید اعلام  کرد و همچنین مجوز استفاده از نشان سلطنتی  را در لوگوی باشگاه رئال مادرید , اعطا نمود . اکنون قریب به ۹۰ سال است که تاج پادشاهی کشور اسپانیا , روی لوگوی رئال خود نمایی میکند . 

=====================

 

 

* افسانه ی برنابئو ...

او مرد کلیدی باشگاه پس از جنگ های داخلی بود : سانتیاگو برنابئو یسته ( Santiago Bernabéu Yeste ) هفت سال پیش از تولد رئال به دنیا آمده بود . از چهارده سالگی پیراهن باشگاه را بر تن کرده بود . یکی از خوره هایی بود که چمن زمین را کوتاه میکرد و بر حصارهای چوبی باشگاه رنگ می پاشید و هفده ساله بود که در تیم اصلی بمیدان رفت .

 هنگامی که سال ۱۹۲۷ با عنوان کاپیتانی رئال کفشهایش را آویخت , بیش از دویست گل برای رئال بثمر رسانده بود .برنابئو نمیتوانست رئال را ترک کند نمیتوانست از باشگاه دل بکند . بنابر این در صف مدیران باشگاه جای گرفت و سپس عنوان مربی را گرفت اما فقط چهار ماه , روی نیمکت دوام آورد . 

 در دوران جنگهای داخلی هم لباس سربازی پوشید و به عنوان یک تفنگدار دست راستی در صف نیروهای ملی گرای طرف دار فرانکو با جمهوریخواهان مبارزه کرد . او در صف سربازانی که به ایالت کاتالونیای جمهوریخواه حمله کرد جای داشت . یکی از سربازان تیزهوش زیر دست ژنرال آگوستین مونوز گراندس بود ؛ همان ژنرالی که بعد ها وزیر دفاع فرانکو شد ؛ همان وزیری که از برنابئو همیشه و همه جا حمایت کرد . روحیه نظامی گری از برنابئو , مردی با مشت آهنین ساخت , مدیری با اراده ی خلل ناپذیر .     

  

santiago bernabeu * دون " سانتیاگو برنابئو "  رئال مادرید را به پر افتخارترین باشگاه جهان تبدیل کرد  .....     اردیبهشت ۱۳۵۲ 

===============================

 

   همه ی اینها رئال مادرید را به حکومت اسپانیا نزدیک تر کرد . سانتیاگو برنابئو پس از پایان جنگ داخلی , سکان رئال را که ویترینش را طی دوران جنگ غارت کرده بودند در دست گرفت , زمانی که اکثر مدیران و کارمندان باشگاه یا کشته شده و یا مفقود بودند . او سال ۱۹۴۳ پس از درگیری خشونت بار طرف داران رئال و بارسلون که متعاقب پیروزی رئال رخ داده بود و منجر به کنار گذاشته شدن روئسای هر دو باشگاه به دستور دولت شد , عنوان ریاست رئال را کسب کرد همان سالی که رئال با نتیجه ی تکرار نشدنی " ۱۱ بر ۱ " بارسا را له کرد تا برنابئو جای بیشتری در دل هواداران رئال پیدا کند . 

 

  بنابر این او از همان زمان , برج و باروی بلندش را برپا ساخت . ژنرال فرانکو هشت سال مانده به آغاز قرن بیستم زاده شد و سانتیاگو برنابئو سه سال پس از او زاده شد . هر دو آنها هشتاد و سه سال عمر کردند . فرانکو ۳۶ سال بر اسپانیا حکم راند و برنابئو ۳۵ سال بر رئال مادرید . وقتی برنابئو طی برگزاری جام جهانی ۱۹۷۸ درگذشت , فیفا در دنیای فوتبال سه روز عزای ملی اعلام کرد .  

 

                       ادامه دارد ............

 

رئال مادرید

 * معبد سانتیاگو برنابئو , میعادگاه هفتگی هواداران رئال , همچون همیشه لبریز از شور و احساس  - کاماچو , دل بوسکه , میگوئل آنخل , آمانسیو و ........ رئال مادرید و دینامو بخارست , جام باشگاه های اروپا و ثبت پیروزی ۴ بر یک برای رئال .... ۲۶ شهریور ۱۳۵۴    

 ==================

 

 

 

* کتاب روزی روزگاری فوتبال - اثر دکتر حمیدرضا صدر 

* کایر ردنج ( K.Rednedge ) در کتاب آمارها و حقایق فوتبال چاپ  ۱۹۹۸ در اشاره به تاریخچه باشگاه رئال مادرید , نام اولیه آن را (( رویال مادرید )) یا (( مادرید سلطنتی )) قید کرده است .