A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

مهدی حاج محمد

مهدی حاج محمد

 

 

  * استاد مهدی حاج محمد عزیز 

===========

  نگین تابناک باشگاه تاج ( استقلال ) در سالهای پایانی دهه ۴۰ شمسی که با درخشش فراوان اش , تیم ملی را در رقابتی تنگاتنگ با ترکیه , قهرمان جام عمران منطقه ای نمود و سپس در میدانی بزرگ تر به پهنای همه ی آسیا ,   تاج قهرمانی را بر سر آبی های محبوب ایران نشاند . سخن از استاد مهدی حاج محمد عزیز است .نمادی  از شایستگی بچه های جنوب شهر  که براستی در صداقت , رفاقت و فوتبال , کم نظیر هستند . 

 

  گوش چپ توانا و تکنیکی آبی های تهران , فوتبال را از زمین شماره ۸ ( میدان خراسان ) آغاز نمود .... وابستگی خانوادگی با زنده یاد مصطفی شرکاء ( عضو باشگاه تاج ) سبب آن شد تا در شانزده سالگی , به تیم فوتبال " پارس " که زیر مجموعه ای از سازمان ورزشی تاج بود , بپیوندد . هدایت تیم پارس را آن زمان , استاد عباس کرد نوری برعهده داشت .

  با گذشت چهار ماه , مهدی حاج محمد عزیز , از تیم پارس به دیهیم ( تیم دوم سازمان تاج ) منتقل شد  و ان چنان موفق عمل کرد که تنها با گذشت یکی دوماه , نظر سرهنگ محمد بیاتی ( سرمربی وقت باشگاه تاج ) را به خویش جلب نمود و اینگونه , بعنوان یک جوان شایسته و آینده دار به تیم اول باشگاه " تاج" ملحق شد .  بنابراین  از میانه فصل ۱۳۴۷ , مهدی حاج محمد در سمت چپ میدان , یکی از چهره های نوظهور و قابل اتکای تاج بود . 

 

استقلال ۱۳۴۷

* یک تاج  باشکوه و استاد مهدی حاج محمد که جوانترین عضو گروه است ... امجدیه - آذر ماه ۱۳۴۷

ایستاده : قاضی شعار , حسین فرزامی , کارو , علی جباری , مهدی لواسانی , مهدی حاج محمد

نشسته : اکبر افتخاری , منشی زاده , منصور پورحیدری , اونیک کاراپتیان و پرویز قلیچ خانی

===========================

 

   مهدی حاج محمد عزیز  در ابتدای سال ۱۳۴۸ به اردوی تیم ملی جوانان  تحت هدایت مربی یوگوسلاو " زدرارکو رایکوف  "   دعوت شد . آن روزها  ایران در تدارک برای حضور در یازدهمین دوره مسابقات جوانان آسیا ( بانکوک ۱۹۶۹ ) بود و سرانجام نیز با کسب مدالیون برنز و ایستادن در رتبه سوم به وطن بازگشت 

  مهدی حاج محمد که در این تورنمنت , در پست گوش راست برای ایران بازی می کرد , بی تردید  یکی از بهترین و موثرترین بازیکنان تیم ایران بود . او در این رقابتها مقابل اندونزی در مسابقه اول  و سپس  برابر مالزی در یک چهارم نهایی , گلزنی کرد تا عصای دست رایکوف باشد . این دوره , نخستین حضور  تیم  جوانان ایران در رقابتهای جام جوانان آسیا بود . 

 

مهدی حاج محمد

* مهدی حاج محمد عزیز , به زیبایی هر چه تمامتر , دروازه مالزی را میگشاید .... جام جوانان آسیا - اردیبهشت ۱۳۴۸

===========================

 

 کسب عنوان نخست مسابقات جام باشگاه های تهران که در شهریور ماه ۱۳۴۸ بدست آمد , نخستین عنوان قهرمانی باشگاهی مهدی حاج محمد  با آبی هاست .  او در هفته اول این رقابتها  مقابل بانک ملی , نخستین گل اش را نیز با پیراهن خوشرنگ تاج به ثمر رساند .... این عنوان , تاج را نماینده ایران در رقابتهای جام باشگاه های آسیا نمود . ان روزها سرمربی تاج , استاد فقید علی آقای دانایی فرد بود و تحت تعالیم او ,  مهدی حاج محمد روز بروز پخته تر و با تجربه تر از پیش عمل میکرد   ...

  

  با آغاز فصل جدید باشگاه های تهران , مهدی حاج محمد به یک مهاجم ثابت در پیکره ی خط آتش آبی های تهران تبدیل شد . او موفق شد بالاتر از بزرگی چون اکبر افتخاری , بعنوان  گوش چپ ثابت تاج , جایگاهش را تثبیت کند . با حضور مستر رایکوف در تاج , شرایط برای او باز هم بهتر از پیش  شد چرا که  مربی یوگوسلاو تاج  به جوانان اعتقاد فراوان داشت و در اغلب موارد , آنها را بر چهره های مطرح و با تجربه , ترجیح میداد   فروردین سال ۴۹ , مهدی حاج محمد عضوی از آن تیم بیاد ماندنی تاج بود که با شایستگی , قهرمان رقابتهای باشگاه های آسیا شد . تورنمنتی که بی تردید  یکی از بارز ترین و درخشان ترین ,  دوران ورزشی مهدی حاج محمد و باشگاه تاج ( استقلال ) می باشد .

  در مسابقات جام باشگاه های آسیا ۱۹۷۰ که در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار میشد  , تیمهای تاج ( استقلال ) از ایران و هاپوئل از اسرائیل به  مسابقه پایانی راه یافتند . یک روز فراموش ناشدنی و رویدادی بس شیرین  که هرگز از یاد علاقمندان قدیمی فوتبال ایران , محو نخواهد .... ان روز بر خلاف انتظارات , نماینده اسرائیل با یک گل از تاج پیش افتاد و دقایق نیز  بگونه ای سپری میشد که کمتر کسی به جبران این نتیجه امیدوار مانده بود . هاپوئل , بر توپ و میدان مسلط بود و بی صبرانه در اندیشه برپایی جشن قهرمانی در تهران .... اما در چنین شرایطی یود که بیکباره , مهدی حاج محمد برگ برنده مستر رایکوف شد و هنگامی که دقایق پایانی , از سوی وی بمیدان فراخوانده شد ,  یکی از با ارزشترین گلهای تاریخ باشگاه تاج ( استقلال ) را پایه گذاری کرد . گلی که بلافاصله پس از حضورش در زمین , با پاس او بدست آمد در وقتهای قانونی نتیجه را  , یک بر یک مساوی کرد تا در وقتهای اضافی , تاج ایران قهرمان باشگاه های آسیا گردد .   

 چند روز پس از فتح با شکوه جام باشگاه های آسیا , در اردیبهشت ماه همان سال , مهدی حاج محمد عزیز برای دومین بار به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شد و به رقابتهای جام جوانان آسیا اعزام شد . اینبار اما , تیم ایران چندان موفق نبود .... اما مهدی حاج محمد یکی از بهترین روز هایش را مقابل تیم جوانان ژاپن تجربه کرد . او گل پیروزی ایران را به زیبایی هر چه تمامتر , روی یک حرکت انفرادی کم نظیر بثمر رساند  . 

 مهدی حاج محمد

 * مهدی حاج محمد عزیز و فرو ریختن دروازه حریفان استقلال .... دیگر مهاجم تاج , عباس مژدهی نیز در تصویر حضور دارد . 

=========================

 

   شهریور سال ۱۳۴۹ یکی  از درخشانترین برگهای دوران ورزشی مهدی حاج محمد , بویژه در زمینه ی فوتبال ملی , پدید می آید  . یک تورنمنت بین المللی سه جانبه ,  با حضور تیمهای ترکیه , پاکستان و ایران , تحت عنوان جام عمران منطقه ای .........  در شهریور ماه سال ۱۳۴۹ , ایران چهارمین دوره این رقابتها را میزبانی کرد و  از همان آغاز رقابتها در سال ۱۳۴۴ , تعیین شد که هر کشوری که برای سه بار فاتح رقابتها گردد , برنده همیشگی تورنمنت , معرفی میشود . این مسابقات  در واقع یک رقابت حساس و داغ , میان دو کشور ایران و ترکیه بود . پیش از آن , ترکیه با دو قهرمانی یک گام از  ایران که  یک قهرمانی را در کارنامه داشت , پیش افتاده بود و چنانچه ترکیه اینبار نیز برنده تورنمنت میشد , فاتح همیشگی جام عمران بود و اگر این قهرمانی در تهران و در امجدیه اتفاق می افتاد , از نظر اعتبار و جایگاه برای فوتبال ایران , بسیار ناخوشایند بود . جام عمران در واقع  رقابتی ما بین فوتبال حرفه ای و نیمه اروپایی ترکیه با فوتبال آماتور اما رو به پیشرفت ایران بود  . مهدی حاج محمد عزیز اما در این تورنمنت خود را بعنوان بهترین  مهاجم تیم ملی به  همگان ثابت کرد و اغلب کارشناسان را تحت تاثیر قرار داد . او طی ۲ مسابقه  , ۳ بار تور دروازه رقیبان  را لرزاند تا جوانترین بازیکن آن روزهای تیم ایران ,  موفقترین چهره ی تیم ملی  باشد .

  مهدی حاج محمد در مسابقه ی روز نخست برابر پاکستان ,  با شایستگی تمام  ۲ گل از ۷ گل تیم ملی را بثمر رساند . یک روز بعد از ان ,  ترکیه نیز با نتیجه ۳ بر ۱ از سد پاکستان گذشت تا همآن گونه که انتظار میرفت , مسابقه ی روز آخر میان ایران و ترکیه , سرنوشت جام را تعیین کند . اما گلهای زده ی بیشتر تیم ایران , این مزیت را بهمراه آورد که یک نتیجه مساوی نیز , رای به برتری ایران دهد . 

 تیم ملی ایران

* تیم ملی عزیز ما , با پیراهن هایی مزین به پرچم سه رنگ و مقدس ایران .... جام عمران منطقه ای - شهریور ۱۳۴۹

ایستاده : حسن حبیبی ( کاپیتان ) , غلام وفاخواه , کارو حقوردیان , پرویز قاسمی , ابراهیم آشتیانی و ناصر حجازی 

نشسته : مهدی حاج محمد , مهدی مناجاتی , جعفر کاشانی , رضا وطنخواه و حسین کلانی

( مهدی حاج محمد عزیز  همچنان جوانترین عضو گروه ملیپوشان ایران است )

============================

 

  در مسابقه سرنوشت ساز ایران و ترکیه , میهمان قدرتمند ما , ابتدا با یک گل از ایران پیش افتاد ....... گلی که در نیمه نخست بثمر رسید و تا نیمه های وقت دوم نیز پا برجا باقی ماند  که سرانجام جوانترین عضو تیم ملی  گره مسابقه را بسود ایران گشود و با یک ضربه سر , روی ارسال ابراهیم آشتیانی دروازه ترکیه را در تهران منفجر کرد . این تک گل بیادماندنی ,  سند فتح مجدد جام عمران بود . 

 در آبان سال ۱۳۴۹ و تنها با گذشت دو ماه از فتح مجدد جام عمران منطقه ای ,  , مهدی حاج محمد همراه با باشگاه تاج , عازم هندوستان  شد تا نماینده ی ایران در رقابتهای بین المللی جام میلز باشند . تاج همانند دو سال پیش از ان  , با موفقیت کامل از اعتبار فوتبال ایران دفاع کرد وبا جام قهرمانی به میهن بازگشت تا مهدی حاج محمد , یک عنوان ارزشمند دیگر را  , ضمیمه کارنامه پر بارش نماید .   او در آذر ماه همان سال  , با تیم ملی جهت حضور در بازیهای آسیایی ۱۹۷۰ , عازم بانکوک شد اما , بجهت یک مصدومیت مزمن , نتوانست در تورنمنت معتبر آسیایی بمیدان رود . هدایت تیم ملی در آن دوره بر عهده ی ستاره مشهور فوتبال شوروی " ایگور نتو " بود .

  در زمستان همان سال و در بازگشت از بانکوک , مهدی حاج محمد یک عنوان قهرمانی باشگاهی دیگر را نیز تجربه نمود ....  او در نخستین روزهای  بهمن ماه  , فتح لیگ باشگاه های ایران ( جام منطقه ای ۱۳۴۹ ) را نیز با آبی ها جشن گرفت . تا اینگونه ,  کلکسیون افتخارات باشگاهی اش تکمیل تر از قبل گردد . 

 با گذشت چند ماه اما در یک مسابقه دوستانه , دچار مصدومیت  شد .... بنابر این  قدری از دنیای فوتبال فاصله گرفت . اما با گذشت یک فصل , بهمراه  باشگاه افسر به عرصه ی رقابت فوتبال باشگاهی  بازگشت و سپس در باشگاه عقاب , شاگرد استاد فقید حسین فکری شد  و چند ماه بعد از ان با آغاز مجدد فعالیت باشگاه دارایی در زمستان ۱۳۵۲ , به باشگاه دارایی پیوست تا از این پس شاگرد اقا جلال طالبی باشد .  در ادامه , مهدی حاج محمد با  دارایی نیز یک عنوان ارزشمند قهرمانی دیگر را تجربه کرد و ان عبارت بود از فتح رقابتهای دسته اول باشگاه های تهران ( زیر گروه جام تخت جمشید ) در زمستان سال ۱۳۵۳.... 

  آخرین باشگاه استاد مهدی حاج محمد ,  تیم شایسته و محبوب ماشین سازی تبریز بود که تحت هدایت استاد گارنیک مهرابیان , روزگار دلپذیری را در لیگ سراسری جام تخت جمشید  ( ۱۳۵۶ - ۱۳۵۵ ) سپری می نمود . او دو فصل برای ماشین سازان بمیدان رفت و سرانجام , در همان روزها  به یک دهه حضور موفق در عرصه ی فوتبال ملی و باشگاهی خاتمه داد    ...  بهترین ها را برای گوش چپ توانا  و ملیپوش  فوتبال ایران و باشگاه استقلال  , استاد مهدی حاج محمد عزیز , آرزومندیم .