A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

دیه گو مارادونا

دیه گو مارادونا

* دیگو مارادونا , بوکا جونیورز .................. توکیو - ۴ بهمن ۱۳۶۰ ( عکاس : استاد ماساهیده تاماکوشی )

=============================== ===============================

 

 

 

 * دیگو و بوکا ( قسمت اول )

  بقلم سعید کهنویی عزیز 

 ============

 براستی چه کسی میتواند فراموش کند  طلوع اسطوره را , که بیکباره در سرزمینی دور دست و در جنوبی ترین بخش گیتی پدیدار شد .  افسانه ای بی تکرار , که از چهار سالگی در حلبی آباد منطقه ویلا فیورتیو ( Villa Fiortio )  آغاز و تا اکنون  ادامه دارد .... دیه گو مارادونا , فرزند  ملت آرژانتین که با دستانی کودکانه در جهانی  بی رحم , حماسه سرای معاصر سرزمین خورشید و ماه می , شد .

 دیه گو در سال ۱۹۷۶ , هنگامی که تنها ۱۵ سال داشت , نخستین قرارداد حرفه ای را با باشگاه  آرژانتین جونیورز از دسته اول باشگاه های آرژانتین منعقد نمود که بر طبق آن , ماهانه تنها ۴۰۰ دلار بعنوان دستمزد دریافت میکرد . او در ۲۰ اکتبر همان سال ( ۱۰ روز مانده به تولد ۱۶ سالگی اش ) برای نخستین بار با پیراهن شماره ۱ باشگاه آرژانتین جونیورز , مقابل تیم تالرز کوردوبا ( Talleres de Córdoba ) بمیدان رفت تا جوانترین بازیکنی باشد که تا ان روز در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی آرژانتین بمیدان رفته است . ۲۵ روز بعد دیه گو نخستین گل باشگاهی اش را نیز بثمر رساند . 

  رسیدن او به شهرت اما  از آن پس به شکلی سریع و مطمئن صورت گرفت . در سال ۱۹۷۷ دیه گو , جوانترین بازیکنی بود که به تیم ملی بزرگسالان آرژانتین دعوت شد اما  یکسال بعد از ان " ناباورانه " از راه یابی به جمع  نمایندگان کشورش  در جام جهانی ۱۹۷۸ بازماند . تصمیمی بسیار سختگیرانه که البته او را بسختی ازرد

 بعداز آن , دیه گو جوان همانند یک شیر زخم خورده شد ..... جام جهانی آن سال در خاک آرژانتین برگزار میشد و میزبان در حضور تماشاگرانی عاشق , فاتح رقابتها گشت ولی مارادونا در هیئت یک جوان بسیار مستعد از منطقه ی ویلا فیوریتا , اولین شانس خود را برای بدل شدن به یک ورزشکار مطرح بزرگ از کف داده بود . سالها پس از ان , مارادونا در این باره گفت :

بازی نکردن در جام جهانی ۱۹۷۸ , بزرگترین مسئله ناراحت کننده در زندگی ام بوده است .

 

مارادونا و آرژانتین ۱۹۷۸

* در شبی که ۲۵ میلیون آرژانتینی تا صبح به جشن و پایکوبی پرداختند , جوانی ۱۸ ساله غرق در افسوس و ماتم بود ...

بوئنس آیرس - ۴ تیر ۱۳۵۷ ( اثر استاد ماساهیده تاماکوشی )

==============================

 

 امروزه  برخی از کارشناسان جهان فوتبال , بر این عقیده  هستند  که چنانچه دیه گو در جام جهانی ۱۹۷۸ حاضر بود , با اندکی اقبال مساعد , میتوانست به رکورد افسانه ای , کسب سه عنوان قهرمانی  در جام جهانی  دست یابد . چرا که اگر سزار منوتی او را می پذیرفت ,  بی تردید دیه گو جزئی از تیم قهرمان بود و با تجربه ای که از بازی در جام ۷۸ بدست می آورد میتوانست در جام جهانی ۱۹۸۲  نیز , بمراتب  پخته تر و موفق تر عمل کند . 

  

 دیه گو , پنج فصل متوالی  برای باشگاه  آرژانتین جونیورز توپ زد و سپس به رویای کودکی اش که همانا پوشیدن پیراهن ابی و طلایی بوکا بود , جامه ی عمل پوشاند . مبلغ قرارداد او و بوکا ۴ میلیون دلار بود که ان روزها  رقمی بس اغوا کننده برای فوتبال باشگاهی آرژانتین بشمار می رفت . مارادونا در اول اسفند ماه ۱۳۵۹  در شرایطی پای برگه قرارداد با باشگاه جدید را امضاء کرد که از سوی رقیب سنتی بوکا " ریورپلات " نیز پیشنهاد داشت . رقم  ریورپلات حتی از بوکا نیز بالاتر بود اما همانگونه که اشاره شد , بوکا در قلب دیه گو جای داشت و همچنان دارد . او یک بار در این مورد چنین اشاره کرد :

 از وقتی که فوتبال را شناخته ام , بوکا بخش عمده ای از ان بود . برای من و خانواده ام  , بوکا همه چیز است و بومبونرا ( استادیوم خانگی بوکا )  زیبا ترین معبد جهان .... 

 

دیه گو مارادونا

 * مارادونا و سوپرکلاسیکو بوئنس آیرس ............  استادیوم بومبونرا - ۲۱ فروردین ۱۳۶۰

==========================

 

   مارادونا از همان نخستین مسابقه برای بوکا با گل آغاز کرد .... او در کسب پیروزی ۴ بر ۱ مقابل تالرز کوردوبا زننده ای دو گل بوکا بود و در ۲۱ فروردین ۱۳۶۰ نیز نخستین سوپرکلاسیکو آرژانتین ( بوکا × ریورپلات ) را در شرایطی  با نتیجه ۳ بر صفر بسود بوکا تجربه کرد که خود زننده ای یکی از سه گل تیمش بود . او آن روز  به زیبایی هر چه تمامتر ,  دروازه ی دروازه بان تیم ملی آرژانتین " اوبالدو فیلول " را فرو ریخت  . 

  آن روزها در اقصی نقاط جهان میشد براحتی سیمای دیه گو ی جوان و رعنا را با پیراهن زیبای  آبی و طلایی بوکا , مشاهده کرد که چهار ستاره روی سینه اش نقش بسته و فریاد کشان نوید فتح و پیروزی سر میدهد . در سالهای نخست دهه ۶۰ شمسی , فوتبالدوستان ایرانی نیز حتما بروشنی آن پوستر بیادماندنی دیه گو  را   در خاطر دارند که بر روی درب و دیوار اغلب فروشگاه های لوازم ورزشی و گاه دیگر فروشگاه ها و مغازه ها , خود نمایی میکرد   !   

 ارتباط قلبی دیه گو با باشگاه بوکا جونیورز که تا به امروز نیز حفظ شده است  در حقیقت , چیزی بیش از ارتباط یک بازیکن و یک باشگاه است ... و ریشه ی عمیق  در وابستگی خانواده ی او دارد . دیه گو یکبار در این زمینه گفت : وقتی که نخستین بار پیراهن بوکا را بر تن خویش کردم , بلافاصله بیاد پدرم ( چیتورو ) افتادم و همان لحظه اشک در چشمانم حلقه زد . 

 دون چیتورو , پدر دیه گو مارادونا , یک کارگر ساده در بندر قدیمی شهر بوئنس آیرس بود و بوکا نیز باشگاه محبوب طبقه کارگر بوئنس آیرس ....  بنابر این خانواده دیه گو  یک ارتباط قلبی و عاطفی با باشگاه بوکا احساس میکردند . نام و اعتبار مارادونا در ورزشگاه پر شور و همواره مملو از جمعیت بومبونرا , براستی که چیزی فرای تصورات است و البته که این ارتباط , دو جانبه می باشد .

 

                       پایان بخش اول مارادونا و بوکا ....... ادامه دارد ...

 

دیه گو مارادونا  * فریادهای مارادونا مارادونا ,  ورزشگاه پر شور بومبونرا را چنین بلرزه در می آورد .... رابطه  ای دو جانبه میان اسطوره و هوادارانش که بی گمان که از عمق قلبهایشان , نشات میگیرد ........... 

===============================

 

              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diego Maradona -  Diego Maradona - Diego Maradona Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona -Diego Maradona -  Diego Maradona - دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا - دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا- دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا- دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا- دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا- دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا- دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا- دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا- دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا- دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا- دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا- دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا- دیه گو مارادونا - دیگو مارادونا - مارادونا - دیه گو مارادونا