A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

یوهان کرایف

یوهان کرایف

 عکاس : استاد ماساهیده تاماکوشی / Photo by Masahide Tomikoshi

==========================

 

 

 

* زنده باد آژاکس , تیمی که بمن افتخار و ثروت بخشید ....

 ترجمه و نگارش : فرامرز محیط

========================

 

  این بازیکن مظهر کامل " فوتبال مدرن " و در واقع  همان چیزی است که غایت آرزوی تکنیسین های " رمانتیک مآب " می باشد . بازیکنی که بی تردید با آمدنش , فصلی نو در تاریخ فوتبال مدرن گشود  و اگر قرار باشد که به مهمترین ویژگیهایش اشاره شود , فقط کافیست از  روشن بینی , قدرت نفوذ , سرعت فراوان و سرانجام  تغییر آهنگ های برق آسای او یاد کنیم . ضمن انکه , سادگی فراوان و خودداری اش از حرکات بیهوده در زمین که منجر به اتلاف وقت می شود  چنان است که به او ,  لقب " شاعر رئالیست فوتبال " را داده اند . شاعری که بدون بکار بردن جملات پیچیده , حق مطلب را در کوتاهترین ابیات , بیان میکند و گلهایش را همچون گلهای هلندی به شاهکار تعبیر کرده اند که هر کدام از آنها " رنگ و بوئی " خاص دارد . او یوهان کرایف کبیر , الماس تیم ملی هلند و باشگاه آژاکس  که چشم جهانیان امروز به ساقهایش دوخته شده است .

 

  نیم قرن پیش در چنین روزهایی " پرنس آژاکس " با شایستگی , شانزدهمین توپ طلای فوتبال اروپا ( ballon d'or ) را به خانه برد . جایزه ای که بی تردید تا به امروز نیز , معتبر ترین  در جهان فوتبال می باشد . هفته نامه دنیای ورزش همان روزها  در باب او مینویسد :

 یوهان کرایف با آن موهای بلند و خصوصیات ویژه اش  و بخصوص دریبلهای  روی هوا , با ربودن عنوان بازیکن برگزیده سال ۱۹۷۱ اروپا , عظمتی بیش از گذشته یافته است . 

 پیروزی او در بدست آوردن این عنوان , حقیقتا خیره کننده بود چرا که او با کسب ۱۱۶ امتیاز از ۱۳۰ امتیاز ممکن , بعنوان مرد سال فوتبال ۱۹۷۱ برگزیده شد که این رکورد در طول  پانزده سال گذشته که  توپ طلایی به دیگر برندگان فوتبال اروپا داده شده , بی سابقه می باشد .   

 یوهان کرایف  

   برنده ۱۹۷۱ توپ طلایی فوتبال اروپا , ۲۶ سال دارد و رهبر ارکستر بزرگ آژاکس , فاتح جام باشگاه های اروپا لقب گرفته است . یوهان کرایف درست بمانند هر رهبر ارکستر , بخوبی روی سن تیمش را رهبری میکند . از خصوصیات بی نظیر او در بازی هایش این است که زمانی که تیم آژاکس در بازی دچار سرگردانی میشود , این کرایف است که با قرار گرفتن در مرکز زمین و بین دو خطوط  حمله و دفاع , آرامش را به تیم خویش باز میگرداند .

 او علاوه بر اینکه در فصل ۱۹۷۱ بعنوان چهره برگزیده سال فوتبال اروپا انتخاب شد , در سال های ۱۹۶۷ , ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ نیز بعنوان بازیکن برتر  سال فوتبال هلند انتخاب شده بود  و اکنون که تاج افتخار فوتبال جهان را بر سر نهاده است  در ۳۲ مسابقه برای تیم ملی بمیدان رفته و با دستمزدی که دریافت میدارد از معدود بازیکنان صد در صد حرفه ای فوتبال هلند می باشد .

 لحظه ای که خبر پیروزی کرایف بعنوان چهره برگزیده توپ طلا سال ۱۹۷۱ بهاو داده شد , ابتدا برای چند لحظه همچون برق زدگان ساکت ماند و آنگاه در حالی که از خوشحالی گویی در پوست خود نمیگنجید و سعی میکرد کلماتی برای پنهان کردن شادی و هیجان بسیارش پیدا کند گفت : من واقعا از این افتخاری که نصیبم شده بخود می بالم , همانطور که همسرم دانی نیز قطعا از این موضوع سخت خرسند خواهد شد .

 

یوهان کرایف توپ طلا ۱۹۷۱ballon d'or 1971 * یوهان کرایف و دانی  , هنگام دریافت توپ طلا ۱۹۷۱ از ماکس اوربینی ... آمستلوین - ۲۴ فروردین ۱۳۵۲

رنگین شده توسط گروه گرافیک جام تخت جمشید 

===============================

 

   هلند را باید بعنوان یک کشور بازیکن ساز دانست . مروری در تاریخ فوتبال این کشور این نظریه را تایید میکند که سرزمین گلها در هر دوران ار هر دوران صاحب اصیل ترین و برجسته ترین بازیکنان بوده است لیکن باید پذیرفت که در تاریخ فوتبال این سرزمین در هیچ شرایطی بازیکنی بعظمت و افتخار یوهان کرایف که صاحب القابی چون هلندی بلند پرواز , پرنس آمستردام , شاهزاده آژاکس و غیره و غیره را بخود گرفته , ندیده است و به احتمال فراوان در آینده نیز نخواهد دید و باز هم باید اعتراف کرد که به استثنای " سلطتن پله " در طول ادوار تاریخ هیچ بازیکنی چون کرایف تا به این درجه از افتخار و شهرت و اعتبار و ارزش نرسیده است .

 همانطور که پیشتر اشاره شد , کرایف سرفصلی جدید را در تاریخ فوتبال مدرن گشود و چنین است که اغلب مفسران معنقدند هیچ بازیکنی در گذشته استایل کرایف را نداشته است مگر تا حدودی ماتیاس سیندلار بازیکن افسانه ای فوتبال اطریش در سالهای دور که در ترکیب تیم شگفتی ساز اطریش مشهور به " Wunderteam " میدرخشید .

( ماتیاس سیندلار , کاپیتان و سنترفوروارد بزرگ تیم ملی اطریش در جام جهانی ۱۹۳۴ که از سوی فدراسیون جهانی تاریخ و آمار فوتبال , بعنوان بازیکن قرن فوتبال اطریش نیز شناخته شد . از او  کارشناسان  با عناوینی قابل توجه همانند , موتزارت فوتبال و یا مرد کاغذی یاد میکنند  )

 

یوهان کرایف

* یوهان کرایف .........  استادیوم دمیر آمستردام - ۲۸ مرداد ۱۳۵۲

 

Johan Cruyff (Ajax)... De Meer Stadion  Amsterdam - 19 Aug 1973

photo by Masahide Tomikoshi

=========================

 

  اگر به فوتبال روی آوردم و از این راه ثروتی اندوخته ام , تمام این برنامه ها بخاطر تامین آینده زن و فرزندانم بود و بی شک بخاطر تامین همین آینده بود که حاضر شدم به جرگه ای حرفه ای ها بپیوندم . مادرم آرزو داشت که روزی مرا ثروتمند ببیند و خوشحالم از اینکه بالاخره آرزویش رنگ حقیقت گرفت ولی از من بپذیرید که برای من اگر آینده خانواده ام نبود , مساپل مادی هیچ اهمیتی نداشت چرا که من فوتبال را برای فوتبال میخواهم نه برای پول ....

 این نظریه ستاره ی آژاکس است که در سن ۱۸ سالگی قهرمان هلند و در سن ۱۹ سالگی لقب بهترین بازیکن را یدک کشید . در ۲۰ سالگی در مقابل چکسلواکی تیم ملی را همراهی کرد و سرانجام در فصل ۱۹۷۱بود که  به جرگه برندگان توپ طلایی پیوست . در این فصل آژاکس ضمن فتح بازیهای باشگاهی , جام باشگاه های اروپا را نیز فتح کرد تا به این ترتیب در لیست افسانه ای " فاتحان سه گانه اروپا " جای بگیرد .

روزی که فهمید فاتح توپ طلایی شده رو به مطبوعات چنین گفت :

زنده باد آژاکس تیمی که مرا به اوج افتخار رساند . زنده باد آژاکس باشگاهی که از من بازیکنی خوشبخت , ثروتمند و پر اعتبار ساخت و مرا به درجه ای رسانید که توانستم این جایزه بی نظیر را تصاحب کنم . جایزه ای که فتح ان از رویاهای بزرگ تمام بازیکنان جهان است . من تمام افتخارات خود را مرهون باشگاهی هستم که تا عمر دارم به آن وفادار خواهم ماند .