A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

برزیل و فرانسه ۱۹۸۶

برزیل و فرانسه ۱۹۸۶

* میشل پلاتینی و عبور از میان آلمائو و سوکراتس ... گوادلاخارا - ۳۱ خرداد ۱۳۶۵

Michel Platini10between Socrates and Alemao,  World Cup Mexico 86

Guadalajara, Mexico, 21 June 1986

Photo by Masahide Tomikoshi

====================

 

 

 *  پلاتینی و عطر پیروزی

========= 

  رویا .... رویا ... و باز رویا .... رویایی وهم انگیز , که در آخرین روز خرداد ماه زیبای سال ۶۵ پدیدار شد  , همان روز که روی چمن سر سبز گوادلاخارا ,  زرد و آبی چنان " هنرمندانه " به پاهای یکدیگر پیچیدند که آثارش تا همه ی دوران در اذهان باقی خواهد ماند .  . وبسایت ۲ ۴ ۴ در این رابطه چنین مینویسد :

 در عالم فوتبال , مسابقای  وجود دارد که دارای کیفیت فنی بالا و در حد عالی می باشد و  از سوی دیگر تعدادی مسابقاتی نیز , وجود دارند که حالتی دراماتیک دارند اما , بواقع بسار معدود هستند  رویداد های فوتبالی که هر دو ویژگی را تواما با خود داشته باشند و این رویداد ( برزیل و فرانسه ۱۹۸۶ )  یکی از همان موارد بسیار نادر است .

 

 ابتدا جا دارد که یادآوری گردد , این رویداد در مرحله ای بسیار حساس و حذفی در جام جهانی  " یک چهارم نهایی " برگزار شد .... در واقع همانجایی که به اصطلاح , مرز میان جاودانگی و عدم  و یا بودن و نبودن است .  چرا که  هدف نخست اغلب بزرگان در جام جهانی فوتبال , راهیابی به جمع چهار تیم پایانی است . بنابر این در این گونه رویداد ها , نوعی روح محافظه کار نمایان میگردد , اما در این مسابقه هیچ نشانی از تردید و محافظه کاری نبود و دنیا تنها شاهد حمله و تهاجم  بود .

 از آنجا که فرانسه در اسپانیای ۸۲ به این هدف ( صعود به نیمه نهایی جام جهانی ) دست یافته بود , شانس خود را قدری بیشتر از حریف محبوب و فانتزی باز خود میدانست اما  آنها بجز فوتبال , یک حریف سرسخت دیگر نیز پیشرویشان داشتند و آن  گرمای شدید خرداد ماه گوادلاخارا بود .  اما درست در همین روزهاست که نقش بزرگان  نمایان میشود . یک فرمانده , که میتواند در مرکز ثقل تیمش بایستد , و در حساس ترین لحظه ها  فراتر از آنچه که از او تصور می رود , انجام دهد . 

 سخن از بزرگ همه زمانهاست ..... فرمانده ای بنام میشل پلاتینی که در ان روز خاطره انگیز , نمایشی با شکوه از تکنیک , تاکتیک و استواری را پیش روی جهانیان  اجرا نمود . او که بخوبی آگاه بود در واپسین روزهای دوران بازیگری قرار دارد , با تخمین توان هجومی برزیل و داشته های فنی تیم فرانسه , بهترین مسیر ممکن را برای نیل به پیروزی , مقابل حریف برگزید . راهی که پایانش با تحسین فراوان جهانیان , همراه بود . برای آنکه به نقش پلاتینی در آن روز بزرگ اشاره شود تنها کافیست که به نظر  سلطان پله که تنها ساعتی پس از برگزاری مسابقه برزیل و فرانسه منتشر شد اشاره شود . او که پس از پیروزی پرگل و قابل توجه برزیل مقابل لهستان با نتیجه ۴ بر صفر , با اطمینان فراوان از حضور کشورش در فینال یاد میکرد , در پاسخ این سوال که چگونه امیدهای یک برزیل پر ستاره , اینچنین به یاس تبدیل شده است  .... میگوید :

 آن روز اگر تمام برزیل ستاره بود اما , در میانه ی آن تیم  فرانسه , یک ابر ستاره بود که پیوسته " امید " را به ساقهای بازیکنان فرانسه تزریق میکرد . دوست خوبم پلاتینی , که جای دارد به او تبریک فراوان بگم ,  بزرگترین مانع در راه کسب موفقیت ما بود . 

  آن روزها قهرمان اروپا " فرانسه " به لطف حضور کاپیتان پلاتینی , یکی از بهترین دوران  تاریخ فوتبال یک صد ساله اش را سپری میکرد . خط هافبک فرانسه که آن روزها به ( مربع جادویی Carre Magique) شهرت یافته بود , تقریبا بهترین خط هافبک تیم های ملی کشورهای اروپایی بود و پلاتینی نگین این مربع ..... او که بر حسب اتفاق , آن روز تولد ۳۱ سالگی اش را جشن میگرفت, با گلی بسیار ارزشمند و تا حدودی غافلگیر کننده , مسیر  صعود فرانسه را به نیمه نهایی , هموار نمود . با اینحال اما این مسابقه برای فوق ستاره فرانسوی , خالی از  لحظه های دلهره آور  نبود . ساقهای خسته اش به او اجازه نداد که پس از ۱۲۰ دقیقه تلاش و دویدن , قادر باشد در ضیافت پنالتی ها کار را برای فرانسویان تمام کند . او پس انکه بوسه ای بر توپ نواخت , ان را روی نقطه پنالتی کاشت و چنان بر ان کوبید که بیکباره مسیر آسمان را در پیش گرفت و در میان انبوه تماشاگران برزیلی که از بابت ناکامی او غرق در شادی بودند فرود آمد ! .... میشل پلاتینی در این رابطه میگوید : آن لحظه یکی از سخت ترین دوران زندگی ام بود , پذیرش اینکه در روز تولدم , خطای من موجب حذف فرانسه از جام جهانی گردد , مدام پیش چشمانم به حرکت در آمده بود که خوشبختانه تنها چند ثانیه بعد  , جولیو سزار به یاری ام امد !! ...

 

برزیل و فرانسه ۱۹۸۶ میشل پلاتینی 

 پلاتینی که قطعا بارها و بارها در خلوت  به این موضوع اندیشیده است که شاید میتوانست , در حالی که جام زرین را در دستانش دارد , روی دوش بازیکنان فرانسه   , جشن قهرمانی را در آزتک بر پا کند در خاتمه ی این گفتگو  چنین اشاره میکند :

 چه بگویم .... چه کسی دوست ندارد قهرمان جهان باشد و آن جام زرین را در دستانش بگیرد ...  اما گویی  در جدول , بخت و اقبال  با ما یار نبود . بعقیده ی من فرانسه  از بابت جدول تا حدی بسیار بدشانس بود . فقط ملاحظه کنید حریفان ما را  پس از صعود از مرحله گروهی .  در یک هشتم نهایی با ایتالیایی که مدافع عنوان قهرمانی بود . سپس در یکچهارم نهایی با آن برزیل پر ستاره   و سرانجام در نیمه نهایی با فینالیست دوره قبل آلمانغربی  ..... آیا مسیری دشوار تر از این را در جام جهانی میتوان برای یک تیم تصور کرد ؟ ....

 با اینحال اما امروز بسیار خوشنودم از بابت اینکه  عضوی از جالبترین مسابقات تاریخ فوتبال جام جهانی بوده ام . رویدادی که با پیروزی ما نیز همراه بوده است . اگر چه که زمان به سرعت میگذرد اما برای من گویی  همین دیروز بود و آن نسیم فرح بخش که در آن بعد از ظهر بیادماندنی ,  عطر پیروزی را در ورزشگاه پراکنده میساخت .