A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

تیم ارتش ۱۳۴۲

نادر لطیفی

* فرزندان شایسته ی ایران : حسن حبیبی , نادر لطیفی و مصطفی عرب ... الکشافه بغداد - دی ماه ۱۳۴۲

=============================

 

   از آنجا که در دهه ی ۴۰ شمسی , تعداد مسابقات تیم ملی فوتبال , بسیار بسیار اندک بود , بگونه ای که گاهی  در طول یک سال ,  حتی یک مسابقه رسمی نیز برگزار نمیشد , فوتبال ما به حضور منسجم در رقابتهای جهانی سیزم ( ارتشهای جهان ) توجهی ویژه داشت .... بنابر این همواره تیمی قدرتمند را به مسابقات ارتش ها اعزام میکرد .  با نگاهی دقیق  به نام بازیکنان تیم نیروهای مسلح , در خواهیم یافت که این تیم همواره  از چهره های شاخص فوتبال باشگاهی  و ملی  تشکیل یافته است . 

 بر این پایه میتوان چنین نتیجه گیری کرد که در طول سالهای دهه ی ۴۰ شمسی , حضور  در تیم فوتبال منتخب ارتش , همانند عضویت در تیم ملی دارای اهمیت بود . بنابر این چنانچه قصد داشته باشیم , تاریخ فوتبال کشورمان را , صحیح تر و شاید بنوعی دقیق تر ارزیابی کنیم , می بایست  به رقابتهای ارتشهای جهان نیز توجه داشته باشیم  . تورنمنتی که  در آن برهه ی زمانی  ,  ارزش و اعتبار آن  کمتر از رقابتهای ملی  در چهارچوب رقابتهای انتخابی المپیک و  آسیایی نبود و به واقع میشود از  تیم ارتش  ,  بعنوان تیم ملی ب یا تیم دوم  کشورمان یاد نمود . البته این توجه ویژه , تنها مختص به کشور ما نبود و سایر قدرتهای منطقه ای از جمله , عراق , سوریه و  تا حدودی ترکیه و یونان نیز , نگاهی اینچنین نسبت به رقابتهای ارتشهای جهان داشتند .   

 رقابتهای سالیانه فوتبال ارتشهای جهان ,  پس از پایان جنگ جهانی دوم و از سال ۱۹۴۶ آغاز شد  و کشور عزیز ما نیز برای نخستین بار  از سال ۱۹۶۳ در این  رقابت ها حضور یافت . این تصویر مرتبط است با نخستین سال حضور فوتبال ما در مسابقات ارتشهای جهان ۱۹۶۳  که در ان سال  , ایران در منطقه ی غرب آسیا با کشورهای عراق و سوریه و ترکیه همگروه  بود .

 همانگونه که اشاره شد و در تصویر نیز  تا حدودی نمایان است , اسکلت تیم منتخب ارتش  , از چهره های سرشناس و ملیپوش تشکیل یافته است . در آن دوره نخست , هدایت تیم ارتش به استاد فقید داریوش خان اسداللهی (  کارشناس مشهور سالهای دور فوتبال ایران ) سپرده شده بود که در همان روزگار با ارائه مقاله هایی ارزشمند  در هفته نامه ی کیهان ورزشی , خدمتی قابل توجه در مسیر ارتقاء سطح فوتبال کشورمان نموده است . 

 هر سه عزیز که در این تصویر حضور دارند ( حسن حبیبی , نادر لطیفی و مصطفی عرب ) چند ماه بعد تیم ملی را در دو مسابقه ی سرنوشت ساز مقابل هندوستان در چهارچوب رقابتهای انتخابی المپیک ۱۹۶۴ توکیو همراهی کردند . نکته قابل تامل  آشنایی و صمیمیت فراوان میان بازیکنان دو تیم است که بنظر می آید بجهت تقابل های دو کشور در طی سالهای نخست دهه ۴۰ شمسی , پدید آمده باشد .  در آن سالها  دو  همسایه , حدود  پنج یا شش بار در چهارچوب رقابتهای ملی و ارتش , مقابل هم صف آرائی کردند ......