A+ R A-

تبلیغات

رجیران

محمود شیرزادی و صفر ایرانپاک

محمود شیرزادی

*  تقابل دو ستاره جام تخت جمشید , محمود شیرزادی عزیز و زنده یاد صفر ایرانپاک 

 اصفهان  ورزشگاه باغ همایون - مهر ماه ۱۳۵۳ , عکاس : استاد حاج باقر زرافشان 

========================

 

  پنجشنبه ۱۱ مهر ماه ۱۳۵۳ , شهر زیبا و تاریخی اصفهان , میزبان سرخپوشان محبوب تهران بود . رقابتی نفس گیر از هفته سیزدهم دومین دوره جام تخت جمشید ... تنها چند ماه پیش از این رویداد در تقابل هفته پنجم سپاهان و پرسپولیس , با حضور ۳۰ هزار هوادار مشتاق , رکوردی تازه برای فوتبال اصفهان برپا شد اما برای مسابقه پرسپولیس و ذوب اهن , مسئولان با افزایش قیمت بلیط ورودی  به میزان ۱۰۰ ریال در این تصور بودند که بار دیگر ورزشگاه , لبریز از تماشاگر خواهد بود اما در واقع چنین نشد و علاقمندان آنگونه که باید از این رویداد مهم , استقبال نکردند و از میان همان جمع اندک نیز , نیمی هوادار تیم پرسپولیس بودند که یکروز پیش از برگزاری مسابقه , بصورت گروهی خود را با اتوبوس   به اصفهان رسانده  و پس از  اقامتی یک شبه در اصفهان , بخشی از سکو ها را به تصرف خود در آورده بودند . نکته قابل ذکر در مورد هواداران پرسپولیس آنکه , آنها   چند ساعت پیش از آغاز مسابقه در خیابان های شهر اصفهان  بنفع تیم خود , شعار سر دادند ....

 

  ذوب آهن اصفهان , باشگاه پر امکانات و همواره نیرومند فوتبال ما ,  جام دوم تخت جمشید را  خوب سپری نکرد ..... آن روزها هنوز مربی روسی و تاثیر گذار باشگاه ذوب آهن " یوگنی لیادین " به مجموعه  , افزوده نشده بود و  تیم  با اشکالات فراوان فنی و غیر فنی مواجه گشته بود . لیادین اما همان روزها برای نخستین بار به اصفهان آمد تا باب گفتگو و همکاری را با مسئولان باشگاه ذوب اهن بگشاید . او برای نخستین بار ,  ذوب اهن را همان روز , مقابل پرسپولیس مشاهده کرد و از پایان همان فصل  , بعنوان سرمربی تیم فوتبال ذوب اهن معرفی شد و با یک حضور موثر  چهار ساله , به فوتبال ایران و باشگاه ذوب اهن خدمت فراوان نمود . 

     ذوبی ها  فصل را ابتدا تحت هدایت محسن حاج نصرالله آغاز کردند ... اما عدم کامیابی در نتیجه گیری ,  موجب شد تا مدیران باشگاه در پایان نیم فصل  , محمود عرب زاده را جایگزین حاج نصرالله نمایند . او  در شرایطی  نیمفصل دوم را با ذوب اهن آغاز کرد که  در طی دو هفته نخست , دو مصاف بسیار دشوار را پیشروی  داشت . حریف ذوب دو تیم قدرتمند و مدعی " تاج و پرسپولیس " بودند .  با اینحال اما ذوب اهن , مقابل هر دو تیم بزرگ و پر ستاره تهرانی , یک مسابقه پا یا پای را برگزار کرد و بواقع هرگز مقابل آنها کوتاه نیامد  ... 

 آن روز اما ,  دو ستاره خوزستانی جام تخت جمشید ( محمود شیرزادی و صفر ایرانپاک ) از بهترین های میدان اصفهان بودند .... محمود شیرزادی هافبک کناری و شایسته ذوب آهن با توانایی بازی در هر دو سوی زمین ,  از چهره های بیادماندنی ذوب اهن در جام تخت جمشید می باشد که با ظرافتی کم نظیر , قادر بود برای مهاجمان  ذوب اهن ( سیاوش حیدری - خلیل صالحی و علیرضا شوقی ) خلق موقعیت کند . بویژه ترکیب او و سیاوش حیدری و هماهنگی میان آنها , یکی از نقطه های روشن ذوب اهن در ادوار جام تخت جمشید می باشد که خاطره آن تا همیشه در یاد و خاطر علاقمندان قدیمی فوتبال ایران ثبت شده است .

 بعنوان مثال در همان فصل , گل زیبا و بیادماندنی  ذوب آهن به صنعت نفت که در ورزشگاه پر شور آبادان روئید , محصول همان هماهنگی فراوان میان شیرزادی و سیاوش حیدری بود ..... محمود شیرزادی ,  بار ها و بارها در جام تخت جمشید در ترکیب ذوب اهن مقابل سرخپوشان بمیدان رفت و هنرنمایی نمود . 

 

محمود شیرزادی  

  اما زنده یاد صفر ایرانپاک , از بهترین و مشهورترین مهاجمان دهه ۵۰ شمسی فوتبال ما  با افتخارات فراوان از جمله دریافت نخستین کفش طلای فوتبال ایران در فصل ۱۳۵۰ , کسب عنوان آقای گل فصل باشگاه های تهران در فصل ۵۰ -۱۳۴۹   ..... صفر ایرانپاک اما آن روزها , پس از رهایی از آسیب دیدگی که فصل پیش از ان  دچارش شده بود , قصد داشت تا با تلاش مضاعف و دست یابی به شرایط مطلوب , بار دیگر به روزهای طلایی و پر فروغ خویش  حد فاصل سالهای ۱۳۴۹ الی ۱۳۵۱  بازگردد .

 در جام دوم تخت جمشید اما , تیم مدافع عنوان قهرمانی  نیز با یک افت نسبی ,  مواجه شده بود .... غیبت مربی انگلیسی " آلن راجرز " که بی هیچ گفتگو موفقترین مربی آن روزهای فوتبال ایران بود , سبب آن شده بود تا آنها در جدول  رده بندی چند گام از رقیب سنتی عقب بمانند . هنگام برگزاری بازیهای آسیایی اما , بار دیگر  شرایط فراهم شد تا راجرز مجدد به منظومه سرخها باز گردد ...

 صفر ایرانپاک و محمود شیرزادی اما آن روز , هر دو یکبار  فرصت فرو ریختن دروازه ها را یافتند که هر دو موقعیت نیز  طی ۱۰ دقیقه ی پایانی نیمه دوم خلق شد .  ابتدا صفر ایرانپاک روی یک ضربه سر قوسی تا آستانه فرو ریختن دروازه " محمود مهرویان " پیش رفت و سپس در آخرین دقیقه , این محمود شیرزادی بود که با یک شوت مورب زمینی , دروازه بان جوان پرسپولیس " حسین قره خانلو " را به واکنشی سخت وا داشت . 

 

پرسپولیس و ذوب آهن * بترتیب از راست : مجید ندیمیان - محمدرضا کربکندی - جهانگیر فتاحی و زنده یاد صفر ایرانپاک 

 دور برگشت سومین دوره جام تخت جمشید ( هفته ۲۴ ) ورزشگاه باغ همایون - آبان ۱۳۵۴

============================