A+ R A-

تبلیغات

رجیران

شهباز

 

  شهباز ۱۳۵۵  ( شاهین ) 

===========

  شهباز , نامی که  قرار بود برای فوتبال ما , یادآور شاهین بزرگ باشد  .................  پس از یک وقفه ۶ ساله و  با تلاش و پیگیری جمعی از علاقمندان باشگاه شاهین , سرانجام در اواخر سال ۱۳۵۱  . سازمان تربیت بدنی با آغاز مجدد فعالیت باشگاه موافقت کرد , اما با یک پیش شرط , و ان این که نام باشگاه دیگر شاهین نباشد !  ... بعبارتی دیگر تحت یک عنوان جدید ... " شهباز "  ........ شرح این تصمیم  را که خود مبحثی طولانی و مفصل می باشد به بخش تاریخچه باشگاه شاهین موکول میکنیم و اکنون تنها به عملکرد تیم فوتبال  شهباز در قالب رقابتهای چهارمین دوره جام تخت جمشید , میپردازیم . 

 . شهباز اما , برای حضور مجدد در جمع بهترین های فوتبال  ایران ,  راهی طولانی در پیشرو داشت  , چرا که  می بایست امتیاز یک تیم دسته ی پایین  را خریداری نموده و سپس در رقابتهای زیر گروه جام تخت جمشید ( جام باشگاه های تهران ) حضور یابد . در آغاز , برای یکی  دو سال تلاش شاهینی ها ناکام ماند تا آنکه سرانجام ,   زنده یاد  محراب شاهرخی , هدایت آنان را پذیرفت . محراب اما  همزمان , بعنوان  بازیکن نیز برای صعود شهباز به رقابتهای جام تخت جمشید تلاش کرد .

  سپس با صلاحدید  محراب شاهرخی , جذب چهره های با تجربه و شناخته شده نیز , در دستور کار مسئولان باشگاه قرار گرفت ... بنابر این جذب بازیکنانی همانند اکبر محمدی - نصراله عبداللهی - علی مناجاتی - رمضان احمدپور .......... شهباز را به یکی از شانس های  صعود به رقابتهای جام تخت جمشید تبدیل نمود . در روزهای حساس و پایانی فصل  , مربی کاردان انگلیسی سالهای گذشته پرسپولیس  " آلن راجرز " و  حسین کلانی نیز  به این جمع افزوده گشت تا شهبازی ها از بعد روحی و روانی نیز , توانی مضاعف یافته و  سرانجام روز اول مهر ماه ۱۳۵۴ با کسب یک پیروزی مقابل تیم افسر , با کسب قهرمانی در رقابتهای زیر گروه  به رقابتهای لیگ سراسری کشور " جام تخت جمشید " راه یابند . این موفقیت ,  پایانی  بر ۸ سال جدایی شاهین و هوادارانش از بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران بود که با جشن و سرور و شادی فراوان آنها همراه شد . 

 

 

 ------------

 * کلکسیون ستارگان

 با صعود شهباز به رقابتهای جام تخت جمشید , طبیعی بود که مدیران باشگاه  در صدد تقویت تیم خود باشند تا در کورس رقابت با بهترین تیمهای ایران ,  تداعی گر نام  شاهین  بزرگ باشد اما ,  هرگز خوشبین ترین علاقمندان شاهین نیز , تصور نمیکردند که بزودی " شهباز " به یک تیم پر ستاره و اصطلاحا " رویایی " تبدیل گردد .

 همانگونه که پیشتر اشاره شد , مسئولان شهباز پیش از صعود به جام تخت جمشید , تعدادی مهره کارآمد و شناخته شده را جذب کردند اما پر سرو صدا ترین نقل و انتقال آنها , همانا جذب حسین کلانی بود که دلخسته از دو دستگی پیش آمده میان سرخپوشان , موافقت خود را برای حضور در شهباز اعلام کرد . او ابتدا تصمیم داشت در حاشیه امور برای شهباز  فعالیت کند اما هنگامی که با اصرار مسئولان و هواداران مواجه شد ,  پیراهن شهباز را پوشید تا یاری رسان باشگاه , در راه صعود به جام تخت جمشید باشد .

 غلامحسین مظلومی مهاجم بزرگ باشگاه تاج نیز  با آبیپوشان  به مشکل خورد تا برغم میل باطنی از جمع آنها جدا شود و سپس دروازه بان اول تیم ملی ناصر حجازی نیز , مورد غضب رایکوف قرار گرفت تا  در دیماه سال ۵۴ , پای برگه قرارداد  شهباز را امضاء نماید . 

 ایرج سلیمانی هافبک تیم قهرمان جام سوم نیز با  عدم انگیزه برای حضور در جمع سرخپوشان مواجه شد... برای او   نام شاهین و پیوستن به جمع شاهینی ها همان بود که سالها انتظارش را داشت بنابر این , علیرغم مخالفت باشگاه پرسپولیس , پای برگه ی قرارداد شهباز را امضاء کرد . مسئولان پرسپولیس اورا که مدتی از قراردادش با پرسپولیس باقیمانده بود , تهدید کردند که به هیچ قیمت , حاضر به دادن  رضایت نامه نیستند . اما او در پاسخ گفت : حاضر است , بخاطر حضور در شهباز یک فصل پشت خط باقی بماند ! ....سرانجام اما با پا در میانی مسئولان  , رضایت نامه او برای حضور در شهباز صادر شد . بعد ها معلوم شد که او هیچ قرار دادی با شهباز نداشت و تنها عشق به نام شاهین او را از بازی در پرسپولیس منصرف کرده بود .

  رضا عادلخانی در آخرین روز نقل و انتقالات ( ۹ بهمن ۱۳۵۴ ) پای برگه عضویت در شهباز را امضاء کرد تا جمع ستارگان , کامل گردد . مسئولین تاج علیرغم میل باطنی عادلخانی ,  او را به بازنشستگی از فوتبال در ۲۹ سالگی تشویق کردند !!! ... و برای آنکه او به تیمهای رقیب نپیوندد , برای او مربیگری تیم جوانان باشگاه را نیز پیشنهاد دادند .  در انتقال رضا عادلخانی  به شهباز ,  حضور غلامحسین مظلومی و ناصر حجازی را ,  نمیتوان نادیده انگاشت ..

علاوه بر نامهای فوق , مسئولان شهباز حمید مجد تیموری ( مهاجم جوان باشگاه نفت تهران ) را نیز ,  به اردوی خود فرا خواندند . او الفبای گلزنی را پیش یکی از بهترین مهاجمان تاریخ باشگاه شاهین ( حمید شیرزادگان ) آموخته بود و با توصیه او نیز , پای برگه قرارداد  شهباز را امضاء کرد .

 محمود اعتمادی مدافع ارزشمند و ملیئوش بانک ملی که بار ها تا آستانه عضویت در پرسپولیس پیش رفته بود , در  جام چهارم به عضویت شهباز در آمد تا با وجود زوج او و نصرالله عبداللهی , مرکز خط دفاع شهباز,  استوار تر از پیش شود .

 بجز اینها اما , مسئولان شهباز  در صدد جذب ابراهیم قاسمپور هافبک ارزنده فوتبال ایران و باشگاه صنعت نفت آبادان و همچنین مصطفی مسلمی مدافع تیم برق شیراز هم بودند که  علیرغم تلاش فراوان و جلب رضایت اولیه آنها و باشگاه هایشان  , این انتقال ها سرانجام شکل حقیقی نیافت .

 

  شهباز با جذب این تعداد بازیکن نامی و ملیپوش , بیکباره مرکز ثقل بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران شد . مسئولان این تیم با ثبت یک رکورد , غوغایی در فضای فوتبال باشگاهی ایران به راه انداختند .... قرارداد هایی که مجموع انها  از رقم ۴۰۰ هزار تومان نیز عبور کرد . بطوریکه میتوان آن را نقطه عطفی در جذب بازیکنان  در تاریخ فوتبال ایران دانست . شهباز در حالیکه وارث نام شاهین بود اما , با روح آماتوری شاهین هیچگونه سنخییتی نداشت . آنها ( مسئولان باشگاه ) معتقد بودند که برای اولین حضورشان , می بایست نهایت تلاش خود را نموده تا با جذب چهره های مطرح و صاحبنام , حضوری مقتدرانه همسطح نام باشگاه شاهین داشته باشند  و سپس در سالهای بعد ,  برای سازندگی مجدد تلاش نمایند .

 

 

----------------------------------- 

* مبلغ قرارداد تعدادی از یاران شهباز در جام چهارم تخت جمشید

 

غلامحسین مظلومی  ۵۰ هزار تومان   ( ۲ ساله )                  هانی اهوازیان      ۲۰ هزار تومان  ( ۲ ساله )

محمود اعتمادی       ۵۰ هزار تومان   ( ۲ ساله )                  حمید مجد تیموری  ۱۵ هزار تومان  ( ۲ ساله )

نصرالله عبداللهی     ۵۰ هزار تومان   ( ۲ ساله )                  اکبر محمدی         ۳۰ هزار تومان  ( ۲ ساله )

ناصر حجازی        ۲۵ هزار تومان   ( ۱ ساله )                   ناصر وثوق         ۱۵ هزار نومان  ( ۲ ساله )

محمدرضا عادلخانی ۲۵ هزار تومان   ( ۲ ساله )                 حمید اخلاقی         ۱۵ هزار تومان  ( ۲ ساله )

علی مناجاتی          ۲۵ هزار تومان   ( ۲ ساله )                 ایرج سلیمانی        ۱۵ هزار تومان  ( ۱ ساله )

 

 در ابتدا , شهباز تنها سه بازیکن ملیپوش داشت ....  اما نمایش استوار و بازگشت کم نظیر نصرالله عبداللهی (  بسیاری گمان میکردند که فوتبالش  تمام شده است ) تعداد ملیپوشان شهباز را به عدد چهار رساند . همچنین   رضا عادلخانی و حسین کلانی ( ۱۶ ماه قبل ) با تمایل شخصی از حضور در اردوی تیم ملی منصرف شده بودند . و چنانچه این اتفاق نمی افتاد ,  تعداد ملیپوشان شهباز به  ۶ میرسید  عادلخانی عقیده داشت اردوهای بلند مدت تیم ملی دشمن شماره یک بازیکنان است و با شناختی که او از فوتبال روز دنیا  بدست آورده بود , چندان نیز بی راه نمیگفت . 

 حضور چهره های محبوب و سرشناس فوتبال ما در ترکیب تیم فوتبال باشگاه شهباز ,  سبب افزایش اقبال عمومی تماشاگران و  علاقمندان نسبت به این تیم و همچنین رغبت فراوان برای مشاهده مسابقات آنها شد . بگونه ای که اغلب کارشناسان ,  تولد یک قطب جدید را در فوتبال ایران , حتمی میدانستند . اما برغم انتظارات اولیه ,  مدت زمانی نسبتا طولانی صرف شد  تا مجموعه ی پر ستاره شهباز به حضور در کنار یکدیگر , خو بگیرند و هماهنگ شوند . 

 

 

 هر چه از زمان آغاز بازیهای جام چهارم گذشت , تیم شهباز  بهتر و روانتر  عمل میکرد ... بویژه در نیم فصل دوم زمانیکه خط آتش این تیم که با حضور غلامحسین مظلومی - رضا عادلخانی و علی حیدری روز بروز پخته تر و هماهنگ تر شد , توانستند علاوه بر کسب عنوان بهترین خط حمله مسابقات , عنوان ارزشمند  آقای گلی را نیز بخود اختصاص دهند . غلامحسین مظلومی با ثبت ۱۹ گل بعنوان بهترین و موفقترین مهاجم ایران معرفی شد و بجز ان حد نسابی تازه برای فوتبال باشگاهی ما بر پا کرد  . بلطف این خط حمله ,  شهباز  در جایگاه سوم جدول بالاتر از تاج همیشه مدعی ایستاد تا در نخستین تجربه ,  فصلی موفق را تجربه کرده باشد .

 غلامحسین مظلومی با 19 گل  رکورد سال پیش ناصر نورایی ( ۱۸ گل ) را در هم شکست و موجب شد تا سالهای سال چیزی نزدیک به دو دهه برترین گلزن باشگاهی ایران  باشد او که در تاج آرام آرام  به یک مهاجم متوسط تبدیل شده بود با گلزنیهای مداوم خود به همگان ثابت کرد که هنوز تمام نشده و سالها میتواند بعنوان نوک پیکان خط حمله باشگاهش و نیز تیم ملی  باشد .

ناصر حجازی همانند همیشه مرد اول دروازه هر تیمی در ایران بود او در موفقیتهای این تیم بویژه در روزهایی که شهباز نشانی از بزرگی نداشت برای این تیم آبروداری میکرد در خط دفاع نیز نصرالله عبداللهی و محمود اعتمادی در مرکز و اکبر محمدی در راست بهمراه بیژ« ارشدی در چپ جایگاه ثابتی داشتند اما زمانیکه به مرکز زمین میرسیم مشکلات هویدا میشود مصدومیتهای ایرج سلیمانی و علی مناجاتی یاران با تجربه میانه میدان این تیم سبب شده بود تا تمام بار تیم در مرکز زمین بر دوش جوانانی چون فیروز خدرزاده و حمید اخلاقی باشد .

    شهبازیها در این مسابقات از دو مربی سود بردند ابتدا آلن راجرز سکان هدایت تیم را در دست داشت اما نتایج نچندان درخشان  در همان ابتدای فصل ( پس از تنها  چهار هفته ) به جداییش انجامید تا جایش را ناظم گنجاپور و محراب شاهرخی ( کمک مربی ) شاهینی های خوشنام فوتبال ایران بگیرند هر چند مسئولان این تیم پیشنهاد مربیگری تیمشان را با همایون بهزادی نیز در میان گذاردند اما او در کمال ناباوری ترجیح داد  با تیم جوانان باشگاه همکاری کند تا در فصلهای آینده مجبور به پرداخت پولهای آنچنانی نشوند .

  شهباز سال 55 بشدت از سوی هواداران قدیمی فوتبال که همان دوستداران شاهین بودند حمایت میشد آنها چه در ورزشگاه ها و چه در زمینه مالی تیم مورد علاقه خویش را با جان و دل حمایت میکردند بگونه ای که شهباز درباب پرداخت مطالبات بازیکنان تیمش هرگز با محدودیت مواجه نمیشد .

  همانطور که ذکر شد یاران شهباز جام را چندان موفق آغاز نمیکنند آنها که تا هفته دوازدهم در نیمه پایین جدول جدول ( رتبه نهم ) جا خوش کرده بودند در انتهای نیم فصل تا رتبه پنجم خود را بالا میکشند تا به آینده خوشبین تر باشند اما زمانیکه این تیم با دو گل در اولین هفته دور برگشت ملوان بزرگ را در انزلی قربانی میکند , موجب صعود آنها تا رتبه سوم جدول شده رتبه ای که با گلزنیهای متوالی مظلومی تا پایان مسابقات نیز حفظ شد گل تماشایی مظلومی به آرارات ( گل اول  ) و ضربه های ایستگاهی کشنده عادلخانی  هرگز از یاد سکونشینان قدیمی امجدیه نخواهد رفت  درخشش پدیده ای بنام علی حیدری در خط حمله شهباز از نقاط روشن این تیم در جام چهارم تخت جمشید بود .

  یاد و خاطره تیم محبوب شهباز را و ستارگان بیشمارش که برگی از صفحات خاطره انگیز تاریخ ورزش ایرانند را گرامی میداریم و برای همه آن عزیزان موفقیت و سلامتی  آرزومندیم .

                                                                                                                                                        مدیریت وبسایت مسابقات جام تخت جمشید

 

 

 

                                                نفرات شهباز در جام چهارم تخت جمشید

 

دروازه بان :

1 - ناصر حجازی 2 - ناصر وثوق 3 - رضا اسدی                                      سر مربی : آلن راجرز - ناظم گنجاپور

مدافع :

1 - مهراب شاهرخی 2 - نصرالله عبداللهی 3 - اکبر محمدی                             سرپرست : شاپور سرحدی

4 - محمود اعتمادی 5 - بیژن ارشدی 6 - قاسم شبانکاره

7 - فیروز خدر زاده                                                                              مدیر عامل : امیر مسعود برومند

هافبک :

1 - ایرج سلیمانی 2 - علی مناجاتی 3 - حمید اخلاقی

4 - هانی اهوازیان 5 - محسن اسماعیلی 6 - حسین رحمتی

7 - علی اصغر رزمگه

 

مهاجم :

1 - حسین کلانی  ( C )   غلامحسین مظلومی 3 - علی حیدری

4 - حمید مجد تیموری 5 - غلامرضا شکاری 6 - محمد مظلومی

 

 

                                                    آلبوم تصاویر و مسابقات شهباز در جام چهارم تخت جمشید

 شهباز و ملوان هفته اول جام چهارم تخت جمشید

 

 

 

 

    هفته چهارم :

  باخت به پرسپولیس پرونده راجرز را در ایران بست !

 

  یک باخت به آرارات و یک شکست  برابر پرسپولیس هردو با نتیجه خفیف یک بر صفر موجب شد تا مسئولین شهباز عذر مربی انگلیسی خود را در همان آغاز کار بخواهند تصمیمی که شاید کمی شتابزده بنظر می آمد اما سخنان مسئولین شهباز نشان از بالا بودن سطح اختلافات مابین آنها وبازیکنان جوان با سرمربیشان بود چرا که چهار هفته ملاک صحیحی برای عملکرد تیمی نیست که تازه پای به مسابقات گذارده و هماهنگ کردن آن همه ستاره رنگارنگ به فرصت بیشتری نیاز داشت .

 

 

 

  ( کیهان ورزشی - فروردین 1355 )

 

    مسئولان شهباز :

  * راجرز نمی خواست قبول کند که شهباز با محیط قبلی او تفاوت بسیار دارد

 * قبل از اینکه زخمی چرکین بوجود آید ما خود زخم را از میان بردیم ....

 

 یک مقام باشگاه شهباز طی یک گفتگوی تلفنی به خبرنگار ما گفت :

 - راجرز توقعات بیخودی از باشگاه داشت و طی چند ماه کار او با بازیکنان به این نتیجه رسیدیم که او فاقد دانش مربیگری است و میخواهد با اتکا به مجموعه ای از بازیکنان صاحب نام به پیروزی دست یابد او همواره به بازیکنان میگفت که بدوند و نرمش کنند و روش بازیشان متکی بر توپ های بلند هوایی باشد که میدانید این روش بسادگی قابل مهار است او هیچگاه بازیکنان جوان را به بازی نمیگرفت و وقتی جوانی می آمد تا در جمع بزرگان تیم تمرین کند به او پرخاش میکرد و میگفت برود و در جمع جوانان تمرین کند همچنان که در روز بازی با پرسپولیس با وجود نیاز تیم به یک بازیکن آماده و سرحال از مجد تیموری و حیدری استفاده نکرد حتی به توصیه ما هم اعتناعی ننمود

 این مقام افزود او هیچگاه به بازیکنان نمیگفت که چه بکنید فقط سوال میکرد چرا چنین نکردید و اصولا چیزی به بازیکنان یاد نمی داد این مسئله کاسه صبر ما را لبریز کرد به همین علت بود که اورا کنار نهادیم ما در حال حاضر با عباس گیشویی مربی تیم رستاخیز خرمشهر گفتگو هایی به عمل آورده ایم که در صورت موافقت مربیگری تیم شهباز را پس از مسابقات نوجوانان کان بعهده بگیرد و تا آمدن او محراب شاهرخی و ناظم گنجاپور مربیگری تیم را بعهده خواهند داشت .

 

 یکی دیگر از مقامات تیم شهباز نیز در یک مصاحبه چنین عنوان میکند :

 - همانطور که اطلاع دارید تیم ما در مسابقات دوستانه پیش از آغاز فصل بحدی آماده بود که هرگز شکست نخورد تساوی برابر تیم ارتش و ملی زیر 23 سال گواه این واقعیت است ولی با وجود این آمادگی ما آنچنان که انتظار میرفت در مسابقات جام تخت جمشید بازده کارمان را مطلوب تشخیص نداده ایم از اینرو مصمم شدیم هر چه زودتر علاج واقعه را بکنیم . بعبارت دیگر قبل از آنکه زخمی چرکین شود ما خود زخم را از میان برداشتیم

* پس بدین ترتیب شما تمام علل عدم موفقیت خود را بگردان مربی معزول تیم می اندازید ؟

- اولا چرا عدم موفقیت تازه چهار هفته از جام تخت جمشید گذشته ثانیا ما از هیچ یک از بازیکنان خود ناراضی نیستیم آنها نهایت تلاش و فداکاری را در میدان انجام میدهند این مربی ما بود که نمیخواست قبول کند شهباز با محیط قبلی او فرق بسیار دارد

* در مورد نقاط ضعفی که موجب برکناری راجرز شد توضیحی دارید ؟

 - بزرگترین اشتباهی که راجرز مرتکب شد ما هنوز زیان آن را حس میکنیم این بود که قبل از مسابقه ها فشار زیادی به بچه ها وارد آورد که نتیجه آن صدمه دیدن بازیکنانی مثل علی مناجاتی - هانی اهوازیان - فیروز خدر زاده و بیژن ارشدی بود از نظر تاکتیک هم چیز جدیدی به تیم یاد نداد و اصل خیلی مهمی که نقش اساسی در بر کناری او داشت رفتار بسیار بدش با بازیکنان بود اهمیت ندادن به حرف منطقی بازیکنان و نقطه مقابل آن تمسخر بازیکنان از سوی مربی  در مکتب ما مردود است گذشته از اینها مطبوعات و مردم و حتی فدراسیون با توجه به تهی بودن این مربی هیچگاه روی خوش به او نشان ندادند و چون شهباز بنابه سنت دیرینه شاهین در مورد حسن روابط با کلیه وسایل ا رتباط جمعی و نیز تمام ارکانی که بنحوی در حال خدمتگذاری به ورزش مملکت اعتقاد راسخ دارد صلاح دید او را کنار بگذارد

 

 

 

 

* هفته ششم :

غلامحسین مظلومی با یک هتریک , گلزنی های متوالی خود را آغاز نمود

 

 

 

 --------------------------

 * کابوسی بنام رضا عادلخانی ........

 

  محدرضا عادلخانی در هفته سیزدهم چهره درخشان تیمش شهباز بود او صرف نظر از دو گلی که بثمر رساند یکبار نیز با پاس گل خود موجب گلزنی غلامحسین مظلومی گشت تا چهره برتر هفته باشد او در این نیم فصل دو بار در دقیقه 90 از روی ضربات کاشته برای تیمش پیام آور شادی بوده است شوتزنی قهار با ضرباتی دقیق که در فوتبال ما بسیار کم نظیرش دیده شده از این ستاره تخت جمشیدی مطالبی مفصل بهمراه تصاویر جمع آوری شده که در بخش مربوطه ارائه میگردد .

 

 

 

هفته هفدهم :

غلامحسین مظلومی ویک هتریک دیگر !

شهباز 1355

  * ترکیب تیم پر ستاره شهباز برابر آرارات - هفته هفدهم جام چهارم تخت حمشید ( 26 شهریور 1355 )

 

 

هفته بیست و یکم :

در میان بارش  رگبار , مظلومی یک گل تماشایی دیگر زد ...

 

 

 

* جبران شکست دور رفت برابر تاج .... 

شهباز 1355