A+ R A-

تبلیغات

رجیران

حسن حبیبی

   

 

    حسن حبیبی ( Hassan Habibi )

   حسن حبیبی  از بزرگترین چهره های تاریخ فوتبال ایران  , عضو باشگاههای شاهین , تاج و پاس  با افتخارات متعدد از جمله حضور در المپیک تابستانی ۱۹۶۴ توکیو و فتح  جام ملتها آسیا ۱۹۶۸ در مقام کاپیتان , قهرمان ایران , قهرمان باشکاه های تهران , قهرمان جام حذفی , .....   

 

 

 

 * بیوگرافی

======== 

  نام                    حسن حبیبی

تولد                    ۱۸ بهمن ۱۳۱۸ کرمان

خانواده                خانواده ۷ نفره دارای پنج برادر 

 رشته                  فوتبال

پست                   دفاع وسط

آغاز فوتبال           ۱۳۳۵ 

باشگاه                 شاهین - تاج - پاس

سابقه ملی            ۴۹ - ۱۳۳۸

 

 

 

  استاد حسن حبیبی چهره ی جاودانه ی فوتبال ایران و  پایه گذار مکتب فوتبال چهار صد دستگاه که بر اساس احترام به بزرگتر  و  نظم و انظباط استوار بود .... حسن حبیبی هنوز یک کودک بود که خانواده اش , ساکن  محله ی چهارصد دستگاه تهران شد و از همان روزهاست که با حضور یافتن در زمین  خاکی محله , به فوتبال علاقمند میشود . آن روز ها مدیر  فوتبال محله ی چهار صد دستگاه , فردی بنام  علی اصغر دریاباری بود .   

  سپس برای تحصیل به دبیرستان ابوریحان میرود و عضو تیم منتخب فوتبال دبیرستان میشود . نخسین موفقیت استاد کسب عنوان دوم  در رقابتهای آموزشگاههای تهران بود  حریف آنها در فینال   دبیرستان ادیب نام داشت . 

  حسن حبیبی پس از پایان سه سال اول دوره متوسطه , محل تحصیلش  را تغییر داد و به دبیرستان بوعلی رفت  .    در این زمان  او قدری نیز به رشته والیبال  گرایش پیدا کرد بنابر این همزمان  عضو تیم والیبال دبیرستان نیز بود . 

  استاد در هر سه سال حضورش در دبیرستان بوعلی  کاپیتان تیم  دبیرستان بود و همواره نیز یکی از دو تیم فینالیست مسابقات آموزشگاه های تهران .... حریف انها  تیمی پرقدرت بنام  دانشسرای مقدماتی بود و این باعث شده بود که آنها در هر سه سال , نائب قهرمان شوند . 

  در همین دوره ها  به اصرار یکی از دوستان  " هوشنگ زارع "  به باشگاه شاهین رفت ....   زنده یاد دکتر اکرامی ( مدیر باشگاه شاهین ) آنها  را پذیرفت . چندی بعد  با  تیمی بنام کولاک , که از تیمهای فوتبال پایه  باشگاه شاهین بود , در مسابقات رده جوانان حضور یافتند .

 

 

 

 

==================

    کولاک شاهین

  حسن حبببی طی دو سال  حضور در باشگاه شاهین عضو تیمهای اتم و کولاک بود و در این مدت , هفته ای دو روز را  , تحت نظر مربیان باشگاه  تمرین میکرد  ...........   مربی  او در تیم کولاک  - تار وردی آذرسا ( مهاجم شاهین در میانه دهه ۳۰ ) بود و پس از وی اکبر کیا و ابتهاج بودند . تیم تازه قوام یافته کولاک بمرور صاحب نام و نشانی در مسابقات  شد  که  از دیدارهای مهم تیم کولاک در همان روزها , میتوان به بازی با تیم بزرگسال و  پر مهره نیروی هوایی اشاره نمود که در نهایت با یک گل مشکوک بسود نیرو هوایی خاتمه یافت .

 

حسن حبیبی 1336

  حسن حبیبی آنروزها هافبک وسط کولاک بود و علیرغم جوانی بسیار پخته فوتبال میکرد آنچنانکه بارها از سوی دکتر اکرامی تحسین شد و یکی از نفرات مورد نظر او برای پیوستن به تیم اول شاهین بود . او سپس در دو بازی دوستانه تیم فوتبال شاهین برابر تیمهای دینامو تفلیس و اوژپست مجارستان بمیدان رفت که  بسیار نیز  درخشان ظاهر شد . بویژه در مسابقه اول برابر دینامو تفلیس که بسیار خاطره انگیز بود چرا که او جایگزین ایرج عرفان مدافع نامدار آنروزهای شاهین شده بود  و دکتر  اکرامی بجهت جوانی اش ,  از پشت  دروازه او را راهنمایی میکرد !

 

 اولین بار که حسن حبیبی برای یک تیم منتخب برگزیده شد سال ۱۳۳۷ بود . این تیم کلونی فوتبال آموزشگاههای پایتخت بود که برای دیدار با تیم مجارستانی اوژپست که به تهران سفر کرده بود تشکیل شده بود حسن حبیبی هنوز یکسال تا اتمام تحصیلاتش  باقی داشت که بخاطر بروز یک اختلاف از باشگاه شاهین جدا شد و به باشگاه تاج پیوست .  

 

   قضاوت ناعادلانه یک مسابقه میان یک تیم وابسته به باشگاه شاهین  و تیم بچه های چهارصد دستگاه , موجب دلخوری شدید حسن حبیبی و یارانش شد . آنها به قضاوت داور اعتراض کردند که گویی بنفع تیم وابسته به باشگاه شاهین سوت زده است . و همین سبب شد تا او و سایر بچه های چهار صد دستگاه از شاهین جدا شوند . شخصیت و کاریزما حسن آقا حبیبی بگونه ای بود که اگر او تصمیمی میگرفت سایرین نیز از وی تبعیت میکردند او برای بچه های محله چهار صد دستگاه تنها یک کاپیتان نبود بلکه بسیار بالاتر از آن بود و شاید بتوان او را  رهبر  بچه های دهه ۳۰ و ۴۰  منطقه چهارصد دستگاه نامید .

 

  حضور حسن  حبیبی در باشگاه  تاج سب شد تا هم او شرایط بهتری پیدا کند و هم تیم فوتبال محله چهار صد دستگاه صاحب یک زمین فوتبال خوب و مطلوب شود .حسن حبیبی  در طی چهار سال و نیم حضور در تاج  به یک بازیکن ارزنده و ملیپوش تبدیل شد .  تا افسوس شاهینی ها از بابت جدایی او دو چندان شود  . 

  استاد ابتدا در اواسط سال ۱۳۳۸ بهمراه تاج راهی اصفهان شد تا در مسابقات سالانه  ( تحت نام قهرمانی کشور ) با تاج به قهرمانی برسد و س\س در سال بعد  ۱۳۳۹ در مسابقات ساری بهمراه تیم جوان سپه , برهبری استاد اسداللهی صاحب عنوان دوم رقابتها شد . 

 

 

حسن حبیبی

 

 

 

 

 

 

=========

*  پاس , خانه آخر ........  

 

   اوایل سال ۱۳۴۲ (اردیبهشت ماه ) حسن آقا حبیبی  در آزمون دانشکده افسری حضور یافت که موفقیت امیز بود . از ان پس او  , بمدت چهار سال دانشجوی دانشکده پلیس شد . حضور در واحد نظامی شهربانی , بطور کامل زندگی ورزشی او را  تحت شعاع  قرارداد . چرا که با تاسیس باشگاه پاس  او دیگر ستارگان فوتبال ایران که عضو نیرویهای نظامی بودند از این پس می بایست در باشگاه پاس خدمت نمایند . بنابر این یک انتقال اجباری , حسن حبیبی را از باشگاه تاج به باشگاه پاس برد . هدایت تیم فوتبال تازه تاسیس پاس نیز  بر عهده ی  استاد فقید داریوش اسداللهی بود . ترکیب حسن حبیبی , محمد رنجبر و حشمت مهاجرانی برای پاس ,  نوید بحش  یک خط دفاعی مستحکم و نوفذ ناپذیر  بود  آنچنانکه بسیار زود انها را  به یکی از قطبهای بزرگ در فوتبال باشگاه های تهران تبدیل کرد . بنابراین زیاد طولی نمی کشد تا بچه های پاس اولین عنوان قهرمانی را کسب نمایند . رقابتهای فصل ۴۵ - ۱۳۴۴  باشگاههای تهران با حرارت بسیار در حال  پیگیری بود که چهار باشگاه صاحبنام  تاج - شاهین - دارایی و پاس , خود را از سایر رقبا جدا کرده و در کورس قهرمانی قرار گرفتند .

  پاسیها با شایستگی فراوان ,  یک بر صفر بر شاهین مدعی پیروز شدند تا سرنوشت مسابقات , در اخرین هفته  تعیین گردد  حریف آنها ,  تاج  بود و شرایط جدول بگونه ای که اگر تاج برنده یا مساوی میکرد ,  دارایی قهرمان میشد و تاج در رتبه دوم قرار میگرفت و پاس  در رتبه چهارم ....... و اما اگر پاس پیروز میشد خود قهرمان تهران لقب میگرفت و دارایی دوم و  تاج در رتبه چهارم ............ 

   جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۴۵ هفته پایانی  مسابقات باشگاه های تهران برگزار شد و در مسابقه حساس و تعیین کننده پاس و تاج در واپسین دقیقه با یک گل ارزشمند از سوی مهاجم پاس " هوشنگ بایگان "  تعیین شد تا حسن حبیبی و یارانش اولین عنوان قهرمانی را کسب نمایند . 

                                                                                                                   ادامه دارد ................    

 

  آخرین دیدار ملی 

آخرین حضور کاپیتان حسن حبیبی درتیم ملی ایران به چهارمین دوره جام منطقه ای برمیگردد که بازهم با قهرمانی توام میشود شهریور 1349 تهران میزبان دو تیم ترکیه و پاکستان است اهمیت این مسابقات از آن سو بود که در صورت پیروزی ترکها انها شیلد قهرمانی مسابقات را برای همیشه نزد خود نگاه میداشتند چرا که بر اساس توافقی که میان هر سه کشور بعمل آمده بود در صورت کسب قهرمانی سوم این نماد زیبا برای همیشه در فدراسیون کشور مربوطه باقی میماند ترکها نا آنروز دوبار پیروز مسابقات شده بودند و ایران تنها یکبار موفق به کسب قهرمانی شده بود .

اما بچه های ایران در دیدار اول با رهبری کاپیتان حبیبی آتش بازی راه می اندازند تا پاکستان را با نتیجه جالب 7 بر یک گلباران کنند از سوی دیگر ترگها سه روز بعد تنها با نتیجه 3 بر یک بر پاکستان غلبه میکنند حا در صورت تساوی در دیدار مستقیم ایران قهرمان مسابقات است

اما دیدار فینال در امجدیه ابتدا با گل ترکها بسیار تلخ پیش میرود اما گلزنی یاران ایران در دقیقه 70 سند قهرمانی ایران را امضاء کرد در این دیدار حسن حبیبی علاوه بر رهبری بی نقصش رقابتی تنگاتنگ با محمد جوهر مهاجم گلزن ترک داشت و در دقایق پایانی نیز با مهاجم تازه وارد فاتح اردغان داشت که از سوی مربی تیم ترکیه به میدان آمده بود تا تیم ترکیه یکربع اخر را با چهار مهاجم ثابت حمله کند اما در نهایت جام در دستان شایسته حسن اقا حبیبی بود .

حسن حبیبی

   با قهرمانی ایران در مسابقات هم این شیلد زیبا تا سال 1352 در فدراسیون فوتبال ایران ماند و هم دوران پرشکوه حضور حسن آقا حبیبی در تیم ملی فوتبال به پایان رسید او در حالی از تیم کناره گرفت که بسیارانی تصمیمش را منطقی نمیدانستند و همچنین او را شایسته ترین فرد برای رهبری تیم ملی , در میادین بین المللی میدانستند . میدانستند .            

 

 

 

 

   دیدار یادبود حسن حبیبی

 یکشنبه 18 بهمن 1349 بپاس نزدیک به یک دهه حضور موفق حسن حبیبی در تیم ملی ایران برای اولین و آخرین بار در تاریخ فوتبال ایران یکی از بزرگان فوتبال جهان به تهران دعوت میشود تا این دیدار شکوهی دو چندان یابد .

  سر استانلی ماتیوس نابغه فوتبال بریتانیا و اولین برنده توپ طلای اروپا ( 1956 ) در حالی به ایران می آید که خود پنج سال قبل در دیداری بس باشکوه با حضور بزرگان جهان فوتبال , کفشها را آویخته بود اما حضور او در ایران نه تنها به اعتبار این دیدار می افزود بلکه در بعد رسانه ای نیز برای فوتبال ایران حائز اهمیت بود .

حسن حبیبی و استانلی ماتیوس

  سفر او به ایران موجب شد این دیدار دوستانه در سراسر رسانه های جهان بازتاب داشته باشد چرا که این اولین بار بود برای یک بازیکن آسیایی چنین مراسمی در سطح قاره برگزار میشد روز با شکوه که متاسفانه امروزه جز چند عدد تصویر چیزی از آن برای فوتبال ایران باقی نمانده .....

   حسن آقا حبیبی در کنار ملیپوشان سالهای قبل که عموما همبازی های او در بازیهای اسیایی 1966 و جام ملتهای 1968 بودند بمیدان رفت و در سوی مقابل ترکیبی از جوانان فوتبال تهران با کاپیتانی استانلی ماتیوس قرار داشتند دیداریکه یاد آور خاطراتی شیرین برای سکونشینان امجدیه و هواداران فوتبال بود در باب حال و هوای آنروز نشریه دنیای ورزش چنین مینویسد :

  ....... چهره اش با اشک همراه بود اشکی از سر مهر و غم ! در یک دیدار دلپذیر که دوستان دیرین گردهم آمده بودند حسن حبیبی کاپیتان خوب تیم ملی فوتبال ایران در آغاز یک غروب سرد روی شانه چهره های ملیپوش سالهای دور و نزدیک دستهایش را بنشانه سپاس بسوی خلق مشتاق فوتبال بلند کرد و برایشان بوسه فرستاد و آرام و افسرده میدان را ترک کرد .

  درون چشمانش در پس پرده لغزنده اشکهایی که بر گونه اش بوسه میزد خاطرات روزه ای پر فروغ گذشته نقش داشت او حالت مردی را داشت که با عزیزی وداع میکند آرام و استوار بمیدان آمد و و آرام و اندوهبار میدان را ترک گفت ولی برای همه این سوال باقی ماند که آیا براستی حسن حبیبی باید خداحافظی میکرد آیا براستی زمان وداع او با تیم ملی رسیده بود ؟ او در اوج قدرت و توانایی است و این را نمیتوان نادیده گرفت .

  انجام بازی خداحافظی برای حسن حبیبی آنهم در شرایطی که مردی صاحب نام از فوتبال انگلیس در این دیدار شرکت داشت تدارک خوب سازمان تربیت بدنی و بزرگداشت این روز همه جالب توجه و با ارزش بود ما لازم میدانیم از دستگاه ورزش سپاسگزار باشیم ......

  چهار صد دستگاه و بچه هایش را خوب بخاطر می آورم حبیبی - کاشانی - شرفی - اسماعیلی - قراب و ..... جلوی دیدگانم نقش میگیرد و این زمان را به یاد می آورم که شهر داری برای زینت شهر , زمین خوب چهارصد دستگاه را , از بچه ها گرفته و در آن گل و درخت کاشته و دیگر کسی نیست به داد بچه ها برسد راستی نسل فردای چهار صد دستگاه دیگر مردانی چون حبیبی خواهد داشت ؟ .....

                                                                                                                                                 24 بهمن 1349 - دنیای ورزش شماره 24

 

حسن حبیبی دیدار یادبود ( بهمن 1349 )

   تابلوی بزرگان !

 دیدار یادبود حسن حبیبی بسیار با شکوه برگزار شد بجز سر استانلی ماتیوس نابغه فوتبال جزیره , بزرگان ایران نیز همگی به احترام کاپیتان بمیدان آمدند

 ایستاده از راست : همایون بهزادی - فرامرز ظلی - جلال طالبی - مصطفی عرب - عزیز اصلی و حسن حبیبی (کاپیتان)

 نشسته از راست : اکبر افتخاری - فریبرز اسماعیلی - اصغر شرفی - پرویز  - ابراهیم آشتیانی و جعفر کاشانی

 

خداحافظی حسن حبیبی از فوتبال ملی

  * چهره تیمی که در دیدار یادبود روبروی یاران حسن حبیبی قرار گرفتند چهره های جوان اما آینده دار در کنار اولین مرد سال فوتبال اروپا - سر استانلی ماتیوس  ( بهمن 1349 )

 

 

                                                              ادامه دارد  .......                                         ( Loading )

 

 

 

   افتخاری دیگر برای عالیجناب :

  شاگرد اول کورس آموزشی دتمار کرامر

 

 مهر ماه سال 1352 سومین دوره آموزشی مربیان آسیایی زیر نظر دتمار کرامر در ورزشگاه داوودیه ( تهران ) به مدت سه ماه برگزار میشود 59 مربی از سراسرآسیا که 20 تا سهم ایران و بقیه به سایر کشورها تعلق داشت برگذار میشود و حسن حبیبی نیز یکی از شرکت کنندگان آن دوره است .

 این کلاسها تا اواسط دیماه ادامه می یابد و در نهایت با پایان دوره و برگزاری امتحانات تئوری و عملی حسن حبیبی حائز بالاترین رتبه در میان 59 شرکت میشود و بالاتر انکه او دیپلم افتخارش را در یک مراسم ویژه از دستان ریاست وقت فدراسیون جهانی فوتبال سر استانلی راس دریافت میدارد .

حسن حبیبی

 

 

 

                                                                                   حسن حبیبی و جام تخت جمشید 

 

 حسن آقا حبیبی بدون تردید بهترین مربی در طول مسابقات جام تخت جمشید او تنها فردیست که در هر 6 دوره مسابقات بر روی نیمکت رهبری تیمش نشست و با کسب دو عنوان قهرمانی و دو عنوان سومی و یک عنوان چهارمی آقای مربیان جام محسوب میگردد همچنین او تنها فردی است که تیمش توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند بیلان عملکرد حسن آقا در جام  کسب 73 پیروزی از 147 دیدار و تنها 24 شکست ( با احتساب جام نیمه تمام مانده ششم ) می باشد .

حسن حبیبی

* حسن حبیبی بهمراه جام تخت جمشید ( پنجمین دوره ) - تصویری ناب و خاطره انگیزاز او بهمراه شاگردانش لحظاتی پس از کسب نتیجه تساوی برابر پرسپولیس آنها پس از دریافت جام جشن قهرمانی را یر روی چمن ورزشگاه آزادی برپا نمودند ( این آخرین باریست که این جام به یک تیم تعلق میگرد چرا که پس از آن  پرونده جام برای همیشه بسته شد )

 

 اگررهبری حسن حبیبی را در 6 دوره مسابقات بررسی کنیم او ابتدا در جامهای اول و دوم تیمی در حد رتبه سوم جدول را روانه میدان میکند وجود پدیده ای بنام هما آنها را حتی به رتبه چهارم نیز میکشاند هر چند هرگز آنها با صدر جدول اختلاف فاحشی نداشتند و ممکن بود با تغییر نتیجه دو دیدار این توازن برهم خورد اما جام سوم روزهای سختی برای حسن حبیبی و تیمش است 10 دیدار بدون پیروزی و نداشتن یک گلزن تراز اول آنها حتی تا رده های ششم و هفتم جدول نیز کشانید اما در نهایت با کمی خوش شانسی آنها به رتبه سوم بازگشتند چرا که نزول فاحش تاج تنها موجب کسب رتبه سوم پاس در این جام شد

 

اما جام پنجم بواقع اوج هنر حسن اقا محسوب میشود او تیمی را که همه لایق رتبه های میانی جدول میدانستند با اتکا به جوانان به بهترین تیم ایران تبدیل نمود اتمام حجت او با مسئولان پاس و در دست گرفتن همه اختیارها در تیم موجب شد تیمی که به گفته خود او امده بود دهم شود در نهایت تاج قهرمانی مسابقات را بر سر گذارد ( مصاحبه حسن اقا حبیبی با نشریه دنیای ورزش در پایان جام چهارم در صفحه مسابقات پاس در سال 1355 ) 

 

جام ششم هر چند همانند سال پیش بر وفق مراد حسن حبیبی و یارانش نبود اما ضعف در بزرگان سرخابی این فرصت را به او و تیمش داد تا با کسب مجدد قهرمانی تنها تیمی باشد که دوبار متوالی جام بدست میشود  بروز پدیده بنام حسین فرکی و محمود حقیقیان  در کنار با تجربه هایی همچون محمد صادقی - کاپیتان همایون شاهرخی و رضا قفلساز و .... او را در راه رسیدن به این عنوان یاری نمودند 

 

در جام ششم تیم حسن اقا حبیبی بسیار جوان شد و در ابتدا با افت کمی و کیفی مواجه گردید اما در نهایت با کسب نتایج بهتر تارتبه چهارم خود را بالا کشیدند اما ئبه جرات میتان گفت در صورت ادامه یافتن مسابقات بعید بود آنها بتوانند باز هم از عنوان خود دفاع کنند هر چند در فوتبال هیچ چیز از قبل قابل پیش بینی نیست 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  گالری تصاویر حسن آقا حبیبی

 

حسن حبیبی

 

 

 

حسن حبیبی

 

 

حسن حبیبی

 

 

 

حسن حبیبی

 

 

 

حسن حبیبی

 

 

 

حسن حبیبی

 

 

 

حسن حبیبی

 

 

 

حسن حبیبیحسن حبیبی

 

 

 

حسن حبیبی

 

 

 

حسن حبیبی

 یکی از زیباترین تصاویر موجود از جمع بزرگان - دیداری که بمناسبت بزرگداشت فرهنگ بادکوبه دروازه بان سابق تیمهای تاج - افسر پاس برگزار شد تا برای همه ما خاطره شیرین بر جای ماند آن روز را هر چند سن و سالی نداشتم اما خوب یادمه دو تیم سبز و سپید رو در روی هم قرار گرفتند حسن آقا هنوز بهترین بود و محراب عزیز که با آن چهره دوستداشتنی اش در کنار حسن آقا ایستاده با فیزیکی نچندان مناسب , اما همچنان شوت های سنگینی راهی چهار چوب میکرد  و ...                   یاد و خاطره همه عزیزان گرامی