A+ R A-

تبلیغات

رجیران

حسین کازرانی

 

 حسین کازرانی ( Hossein Kazerani )

 

 حسین کازرانی ستاره خط دفاع تیم ملی و باشگاه پاس ........... فرزند شایسته ایران و خوزستان با  افتخارت متعدد ملی و باشگاهی دارای جایگاهی ویژه در تاریخ فوتبال ایران

 

بیوگرافی

نام                             حسین کازرانی

تولد                          23 فروردین 1326 اندیمشک - خوزستان

خانواده                       دارای سه برادر و یک خواهر 

رشته                         فوتبال - مدافع

باشگاه                       جم اندیمشک - پاس

سابقه ملی                   58 - 1352

نخستین بازی ملی         23 آذر 1353 ( دوستانه با چکسلواکی ) 

 

 

  حسین کازردانی چهره ماندگار تاریخ فوتبال ما ........... ابتدا به  رشته تنیس روی میز پرداخت .  او با اندام کشیده و دستانی بلند برابر میز سبز پینگ پنگ تبحری مثالزدنی داشت  اما همانند سایر فرزندان خوزستان جاذبه فوتبال او را بسوی خود خواند . تا او میز سبز کوچک را با وسعت سبز چمن ورزشگاه ,  تاخت زند .

    بواسطه بهره مندی از فیزیک مناسب ,بسیار سریع جای خود را در رده فوتبال پایه خوزستان یافت  نخستین افتخار او کسب عنوان قهرمانی آموزشگاههای کشور با تیم منتخب مدارس خوزستان بود و در ادامه فوتبال باشگاهی را از سال 41 بهمراه باشگاه جم اندیمشک و تحت تعالیم  زاهد خضیری و رضا برومند آغاز نمود .

 حسین کازرانی زاهد خضیری را چنین توصیف میکند : ..... آقا زاهد گاهی از یک پدر مهربانتر و در مواقعی نیز بسیار سنگدل  بود   فوتبالم را مدیون او و زحمتهایش هستم  که با راهنمایی و نصیحت و همچنین مراقبتها و سختگیریها , مرا آبدیده ساخت .

  بارها در غیاب او بسوی پینگ پنگ رفتم اما او که تیمی بنام جم اندیمشک داشت و من یکی از فوتبالیستهای او بودم همواره مخالف حضور من در رشته ای بجز فوتبال بود  گاهی چنان از دست من و بی اعتناعی های من به فوتبال خسته میشد که راکت مرا میگرفت و میشکست و برای تنبیه , من و دوستانم  که آنها نیز به پینگ پنک  علاقه داشتند به بیابانی دور دست میبرد و تا رمق در پا هایمان داشتیم , میدوانید .

  چهار سال حضور در تیم آقا زاهد ( جم اندیمشک )  او را تبدیل به یکی از بهترین مدافعان جوان خوزستان کرد و در همین سالها نیز  به نخستین افتخار فوتبالی خود دست یافت حضور در تبریز و قهرمانی مسابقات آموزشگاههای کشور در سال 1345 همانند آئینه ای بود که در آن سیمای حسین کازرانی برای اهالی فوتبال نمایان شد .

 

 متاسفانه باشگاه جم اندیمشک , بسیار زود منحل شد و حسین کازرانی و سایرین ببش از  2 سال  بدون حضور باشگاهی به تمرینات خود ادامه دادند ,  در همین دوره او به تیم منتخب استان خوزستان دعوت شد تا در رقابتهای سراسری فوتبال جوانان ایران 1346 شرکت کند  ره آورد او از این دوره مسابقات , کسب عنوان نائب قهرمانی بود او سال بعد نیز در کرمان 1347 عضو  منتخب جوانان خوزستان بود  و با کسب عنوان سومی ایران , بکار خود پایان بخشید . 

 

  سال 1347 با اتمام دوره دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم , در کنکور استخدامی دانشکده افسری ( پلیس ) شرکت نمود و با کسب موفقیت  در آزمون به تهران آمد و  با تشخیص زنده یاد داریوش اسداللهی ( سرپرست و مربی وقت تیم فوتبال پاس شهربانی )  و حسن آقا حبیبی به تمرینات فرا خوانده شد تا فوتبال را  در کنار تحصیل , پیگیری کند .

 

حسین کازرانی ( دانشجوی دانشگاه افسری پلیس )

 

  مهمترین دغدغه روزهای نخست حضور در تهران , دوری از خانواده و  محیط با صفا و سرشار از آرامش اندیمشک و اسکان در فضای پرازدحام  تهران بود اما کمکهای استاد اسداللهی و بهروز سرشار در کنار حمایتهای حسن آقا حبیبی خیلی زود او را با محیط جدید و شرایط باشگاه پاس وفق داد آنچنانکه خیلی زود یکی از مردان ثابت  پاس شد .

  با پایان یافتن دوران بازیگری کاپیتان تیم ملی  محمد رنجبر و استاد حشمت مهاجرانی , که هر دو در خط دفاع پاس  حضور داشتند , باشگاه پاس , برای  جایگزینی انها , نیازمند چهره های جوان و مستعد بود  و بر این پایه یک فرصت ارزشمند برای  چهره های جوان باشگاه پاس مهیا شد  هنگامی که پاس رقابت در فینال باشگاههای تهران را با نتیجه سنگین 4 بر 1 به تاج واگذار کرد , مشخص شد که  سمت چپ خط دفاع پاس , با حضور مجتبی دائمی , فاقد ان کارایی لازم است پس جوان رعنای خوزستانی در سمت چپ خط دفاع  ارام ارام جایگزین او شد و  .....  از خوش قدمی او  در کمتر از یکسال , پاس  جام حذفی تهران 1349 را فتح کرد تا حسین کازرانی نخستین عنوان خود را با باشگاه پاس , هم راه با جام قهرمانی , جشن بگیرد .

 او ستاره جوان خط دفاع باشگاه بود و در بازی بسیار دشوار برابر برق ( برق پدیده مسابقات بود ) او زننده یک گل زیبا  برای تیم خود در نیمه نخست بود 

 

حسین کازرانی - پاس قهرمان جام حذفی تهران 1348

  * با پوزش بسیار ,  تاریخ تصویر فوق , به اشتباه 1348 ذکر شده که مرداد 1349 صحیح می باشد .  

 

 چهار ماه بعد تیم فوتبال پاس راهی هندوستان شدد تا حسین کازرانی اولین حضور برون مرزی خویش را نیز تجربه کند کسب نائب قهرمانی مسابقات کلکته اولین حضور برون مرزی حسین کازرانی می باشد .

 

 

 

 

 -------------------------------------

  جام منطقه ای 1349

سال 49 فوتبال ایران  نخستین قدم ها را برای دستیابی به یک لیگ فوتبال پویا و منسجم بر میدارد .... برگزاری جام منطقه ای با حضور 20 باشکاه از سراسر ایران , نوید روزهای خوب و روشن بود . و حسین کازرانی در آستانه 22 سالگی یکی از یاران اصلی باشگاه پاس بود  

   پاس , در گروه سوم مقدماتی  به میزبانی رشت , با تیمهای تاج رشت - تاج گنبد - گیو بندر انزلی - آریا مشهد همگروه بود  که در پایان پاس و آریا مشهد به مرحله نهایی صعود کردند در ادامه هشت تیم صعود کرده از چهار گروه , در داشتند . در این مرحله  پیروزی بزرگ برای کازرانی و پاس برد 3 بر 1 برابر پرسپولیس بود این برد ارزشمند پاس را در صدر گروه قرار داد و پرسپولیس را به مصاف تاج ( تیم اول گروه دیگر ) فرستاد تا بچه های پاس دیدار نیمه نهایی را با تاج آبادان ( تیم دوم گروه دیگر ) برگزار کنند . حسین کازرانی بهمراه محسن هوشنگی - مجید حلوایی با رهبری کاپیتان  حبیبی یک تزکیب موفق را تشکیل دادند ..... بمدت سه سال نقطه قوت تیم فوتبال پاس بود . 

  روز 27 دیماه 1349 دیدار ننیمه نهایی  استادیوم امجدیه و  برد 4 بر 2 برای پاس........  آنها با سه گل پی در پی , طی 21 دقیقه نتیجه بازی را برابر حریف سختکوش جنوبی , بسود خود تعیین کردند و راهی فینال شدند  

  اما فینال روز دوم بهمن ماه , برابر 15 هزار تماشاچی موفقیت امیز نبود  و علیرغم یم بازی پایا پای با نتیجه 2 بر 1 بسود تاج پایان یافت  و حسین کازرانی در یک قدمی فتح نخستین عنوان قهرمانی باشگاههای ایران به نیابت قهرمانی بسنده نمود . نتیجه ای که , حاصل عدم توفیق مهاجمان پاس ,در گشودن دروازه رقیب بود . 

 

 

------------------------------------------------------

 جام منطقه ای 1350

 برحسب قرعه  , ابتدا  پاس در گروه سوم مقدماتی ( اصفهان ) جای گرفت و پس از برگزاری بازیهای مقدماتی , دو باشگاه پاس و سپاهان  به مرحله نهایی صعود کردند  . حال هشت تیم صعود کرده از چهار گروه , می بایست در یک گروه ( بصورت رفت و برگشت ) با یکدیگر رقابت کنند  و .....

  در این میان پاس , جام دوم را با تدارک بهتر و آمادگی بیشتر از سال پیش آغاز کرد .....  آنها با افزودن یک مهاجم مستعد خوزستانی  بنام محمد صادقی و همچنین جذب پرویز قلیچ خانی و مهدی لواسانی از باشگاه تاج , توانی دو چندان  یافته تا همگان از جمله کارشناسان ,  آنها را شانس نخست  کسب  عنوان جام قهرمانی باشگاههای ایران یدانند .

 

حسین کازرانی ( پاس - 1350 )

  واما در پایان تیم رویایی پاس بار دیگر در جایگاه دوم رقابتها ایستاد .... رقیب اصلی انها پرسپولیس بود و دو ناکامی برابر پرسپولیس ( رفت و برگشت )  تنها سد مقابل آنها شد ... بویژه که  تاج ( قهرمان دوره قبل را )  در هر دو دیدار رفت و برگشت شکست دادند همچنین در همان سال پرسپولیس را در جام باشگاههای تهران در هفته دوم با یک گل مغلوب کردند .........

نکته حائز اهمین در مورد حسین کازرانی آنکه , با پیوستن مهدی لواسانی  , او به سمت راست خط دفاع پاس منتقل شد و  از بازیهای درخشان کازرانی در فصل مذکور میتوان به دیدار پاس و تاج و مهار  دو مهاجم تاج ( مهدی حاج محمد و غلامحسین مظلومی ) در روز 12 آبان 1350 و همچنین به دو دیدار رفت و برگشت برابر عقاب و مهار مهاجمان گلزن تیعقاب ( غلام وفا خواه و فریبرز اسماعیلی ) اشاره کرد .

 

حسین کازرانی 1350

 

  .

 

 

 

 

--------------------------------------------- 

*جام تخت جمشید

 

 

  جام اول تخت جمشید ( تجربه ای جدید )

جام اول چالشی بزرگ برای حسین کازرانی و خط دفاع پاس بود چرا که  با خداحافظی کاپیتان  حبیبی ( رهبر خط دفاع پاس  )  آنها برای نخستین بار , بازی کردن بدون حبیبی را تجربه کردند ....... مصدومیت حسین کازرانی در میانه فصل او را از چند بازی  محروم ساخت .......  با اینحال خط دفاع پاس , درخشانترین بخش خطوط سه گانه آن بود .

 بسته نگاه داشتن دروازه تا هفته نهم , هر چند تا حدود بسیار بنام رضا قفلساز ( دروازه بان )  ثبت شد اما نشانگر ا توانایی های بسیار مردان خط دفاعی بود تنها نقطه قابل بحث  برای حسین کازرانی در جام اول , شاید اخراج او در هفته سوم باشد که بسیار عجیب مینمود  . خطای شدید  جاوید جهانگیری هافبک ملوان بر روی حسین کازرانی از چشمان داور ( ارشد برازنده )  پنهان ماند تا لحظه ای بعد آن دو بازیکن ..... و سپس هر دو از سوی داور اخراج شدند .

  در پایان  خط دفاع پاس تنها با دریافت هفت گل  صاحب یک رکورد کم نظیر شد  آنچنانکه پس از حدود چهل سال همچنان بعنوان دومین رکورد " کمترین دریافت گل  طی یک فصل  لیگ فوتبال ایران "  پا بر جاست  .

 

 

* جام دوم تخت جمشید ( تغییر پست )

جام دوم برای حسین آقا کازرانی با یک پیشامد غیر منتظره ( تغییر پست ) همراه بود . مصدومیت نابهنگام مجید حلوایی موجب شد تا حسن آقا حبیبی سر مربی پاس او را از دفاع راست به قلب دفاع منتقل کند . تصمیمی که  از روی ناچاری بود اما حسن آقا حبیبی به هوش و ذکاوت شاگرد خویش ( حسین آقا کازرانی ) ایمان داشت و نتیجه نیز فراتر از انتظار بود چرا که علیرغم شایستگیهای حسین کازرانی در دفاع راست , اما او گویا تازه به مکان اصلی حود منتقل شده بود  بازی های روان او در پست مدافع مرکزی که ناشی از خونسردی بسیار او بود , طلوع یک ستاره  را برای فوتبال  ملی نوید داد .

 

حسین کازرانی 1353

 

  هر چند پاس در پایان به رتبه چهارم اکتفا کرد اما فاصله آنها با رتبه دوم , تنها یک امتیاز بود که نشانگر رقابت فشرده در بالای جدول , بویژه در رتبه های دوم تا چهارم جدول  ........  و همچون همیشه خط دفاع پاس  نقطه اتکا تیم  چرا که  تنها با دریافت 14 گل دومین خط دفاع موفق جام معرفی شد  آنها رقابت برای بهترین خط دفاع جام را تنها با اختلاف یک گل به پرسپولیس واگذار کردند که بازهم نشان از رقابتی فشرده دارد .

  از بازیهای درخشان حسین کازرانی در این فصل میتوان به دیدار های نیم فصل دوم بویژه برابر ملوان - آب وبرق و پرسپولیس اشاره گرد اما در هفته سیزدهم برابر بانک ملی علیرغم مصدومیت شدید تعصب مثالزدنی تا پایان بازی در زمین باقی ماند 

 

 

جام سوم تخت جمشید

جام سوم برای حسین کازرانی و خط دفاع پاس یک  تجربه موفق بود چرا که زوج کازرانی - هوشنگی به اوج هماهنگی در مرکز خط دفاع دست یافته بودند آنچنانکه این هماهنگی دو دفاع کناری دینورزاده و نوربخش را نیز تحت شعاع خود قرار داد  .تنها ضعف پاس عدم توفیق مهاجمان در امر گلزنی بود  و چه بسا اگر  مهاجمانی تمام کننده همانند شرفی و یا فرکی را در ترکیب  میداشتند بی گمان مستحق رتبه ای بالاتر از مکان سوم هم  بود .

 

پاس 1354

 

  از بهترین بازیهای حسین کازرانی باید به دیدار هفته هشتم پاس و سپاهان اشاره کرد که او علاوه بر بازی موثر در نهایت با گلزنی در دقیقه 90  یک پیروزی شیرین را برای پاس به ارمغان  آورد . مهدی دینورزاده از روی یک ضربه آزاد توپ را روی دروازه مارسال نمود و سپس  حسین کازرانی با جهشی خیره کننده و یک ضربه سر سنگین  , فرصت کوچکترین واکنش را برای  برزمهری دروازه بان شایسته سپاهان باقی نگذاشت .

  همچنین هفته های پانزدهم و هفدهم برابر هما و تراکتورسازی ( روزهایی که مهاجمان پاس گلزنی را فراموش کرده بودند ) تلاشهای حسین کازرانی و سایرین در خط دفاع موجب شد تا دروازه پاس روی پاشنه نچرخد و متحمل شکستهای پی در پی نشوند .

 

 

 * جام چهارم تخت جمشید ( سرانجام جشن قهرمانی  )

  جام چهارم را حسین کازرانی عالی و با گلزنی آغاز کرد .............  او در دقیقه یک بازی نخست !! .......... برابر دارایی با ضربه سر دروازه حریف را گشود تا  یک فصل رویایی نوید دهد آغازی که در نهایت به  قهرمانی جام تخت جمشید منتهی  شد و باردیگر خط دفاع پاس نقطه قوت آن بود  . آنها در نهایت پس از سه فصل موفق شدند با محوریت حسین کازرانی عنوان بهترین خط دفاعی جام را از حریف سرخپوش ( پرسپولیس ) بربایند که عنوانی بس ارزشمند بود .

  البته در این فصل حسین کازرانی  در چند هفته پایانی نیم فصل اول طعم نیمکت نشینی را نیز چشید که دلیل آن اندک اختلاف میان او و سرمربی بود اما از هفته هفدهم و قبل از آنکه دیر گردد بتشخیص مربی به جمع مهر های خط دفاع افزوده شد تا پایداری ان بیش از پیش  باشد .

  بازیهای موثر حسین کازرانی برابر بانک ملی ( هفته هفدهم ) - سپاهان ( هفته هجدهم ) تاج ( هفته بیست و سوم ) و شهباز ( هفته بیست و چهارم ) براستی تعیین کننده بود بویژه هفته بیست و سوم برابر تاج او سهم بزرگی در پیروزی یک بر صفر پاس داشت چرا که در دقیقه 61 با هوشیاری ,  ضربه چکشی و سنگین حسن روشن را روی کرنر نراقی از آستانه ورود به دروازه باز گرداند .

                   

 هفته بعد برابر شهباز که بهترین خط حمله جام را در اختیار داشت بازهم کازرانی ستون پایداری خط دفاع پاس یود چرا که در طول 90 دقیقه استادانه و هوشمندانه با ارائه یک بازی موثر کلیه مناطق و منافذ خط دفاع را پوشش میداد تا تیغ تیز مهاجمان  شهباز برابر پاس , کند بنظر آید . از این دوره ببعد , حسین کازرانی عزیز , بتمام معنی یک مدافع پوششی کامل ( لیبرو ) برای  فوتبال ما شد .

 

پاس قهرمان جام تخت جمشید 1355

  سرانجام حسین آقا کازرانی و یارانش با کسب عنوان قهرمانی جام تخت جمشید به آنچه که از اولین دوره مسابقات شایسته آن بودند رسیدند تا برای اولین بار تیمی بجز سرخابیهای تهران قهرمانی را جشن بگیرد قهرمانی که یکی از ستونهای آن  بازیهای درخشان حسین کازرانی بود .

 

 

  * جام پنجم تخت جمشید ( تجدید قهرمانی )

  حسین کازرانی و پاس بار دیگر قهرمان جام شدند تا تنها تیمی باشند که توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع مند و دو سال پیاپی فاتح جام تخت جمشید باشد  .... سال دوم اما قهرمانی با دشواری و در رقابتی بسیار نزدیک با پرسپولیس بدست امد که در این میان نقش خط دفاع و حسین کازرانی , بیش از بیش نمایان شد .

 

حسین کازرانی 1356

 

    از بهترین و موثر ترین بازیهای او میتوان به هفته بیست و هشتم اشاره کرد که  پاس در تهران میزبان ماشین سازی بود و کازرانی در عیاب زوج خود در قلب دفاع (  محسن هوشنگی )  دو اخطاره  میبایست از دروازه پاس برابر تیم شایسته جام ماشین سازی مراقبت کند وقتی که بچه های پاس خبر شکست پرسپولیس در اصفهان را شنیدند خیلی با احتیاط و دست به عصا وارد میدان شدند چرا که ماشین سازی در جام پنجم تیمی بس قابل احترام  بود ولی هوشیاری کازرانی ( رهبر خط دفاعی پاس ) موجب شد در نهایت از این بازی با کسب پیروزی  یک بر صفر ,   بیرون آیند .

 

حسین کازرانی 1356

 

   اما نقطه اوج حضور او در جام پنجم بر میگردد به هفته پانزدهم برابر پرسپولیس و دقیقه 40 ........ هنگامی که پرویز قلیچ خانی  با یک پاس  آلن ویتل مهاجم انگلیسی پرسپولیس را راهی دروازه نمود  و ادر ادامه او  توپ را به سمت راست برد  سپس با ضربه ای دقیق و زمینی به زاویه مخالف (گوشه چپ  دروازه )  پاس فرستاد توپ از دستان قفلساز دروازه بان پاس هم رد شده  که در آخرین لحظه تکل تماشایی حسین کازرانی بصورت عجیب  توپ را از روی خط دروازه  راهی خارج کردو بازی با نتیجه تساوی صفر بر صفر به پایان رسید .

 

 

حسین کازرانی

 

  درخشش حسین کازرانیبه گزینش او در جمع 6 فوتبالیست برتر سال ایران از سوی نشریه  دنیای ورزش منجر شد که باز هم سند دیگر بر شایستگیهای چهره بلند بالای فوتبال ایران است .

 

 

جام ششم تخت جمشید ( لیگ نیمه کاره )

جام ششم را حسین کازرانی در حالی آغاز منمود که او  در 31 سالگی مسئولیت کاپیتانی پاس را پس از مهدی مناجاتی بر عهده دارد .....  با خداحافظی همایون شاهرخی در آخرین روز جام پنجم  او کاپیتان دوم پاس شد و پس از غیبت مهدی مناجاتی , از هفته هشتم تا دوازدهم (  آخرین بازی ) بعنوان رهبر داخل میدان باشگاه پاس بمیدان رفت  تا اخرین کاپیتان تخت جمشیدی باشگاه پاس باشد 

  اما در هفته دوازدهم تنها 29 دقیقه در میدان حاضر بود  چرا که  با کشیدگی عضله مچ پا مواجه شد با خروج او پاس که با یک گل از حریف پیش بود چنان بازی را از دست داد که تنها درخشش قفلساز مانع شکست آنها بود .

  ابتدا مظلومی مهاجم شهباز گل تساوی را زد سپس یک پنالتی نصیب شهباز شد که قفلساز ضربه قاسمپور را مهار نمود  و ....حملاتی دیگر .... با تعطیلی مسابقات در میانه هفته سیزدهم پرونده جام ششم  برای همیشه بسته شد .

 

 

 

 

 

 

----------------------------------------------------- 

 * حسین کازرانی و تیم ملی

 

  اولین حضور حسین کازرانی در اردوی ملی  به مسابقات مقدماتی جام جهانی 74 باز میگردد نمایشهای دلپذیر او بعنوان مدافع راست تیم پاس در جام منطقه ای و دوره نخست جام تخت جمشید , موجب شد که از سوی محمود بیاتی ( سرمربی تیم ملی ) برای حضور در دو بازی  ایران و استرالیا انتخاب گردد .

   آنروزها حسین کازرانی فرد ذخیره خط دفاع  بود و در بازی تلخ روز 27 مرداد ( سیدنی )  از روی نیمکت , شاهد بازی سایرین بود  .اما زمانیکه آن بازی با یک نتیجه بسیار تلخ پایان یافت به شهادت اکثر حاضرین در رختکن  او از غمگین ترین افراد گروه ایران بود و زمانیکه تیم به ایران بازگشت و با استقبال ناشایست برخی از مستقبلین خود مواجه شد تاثری عمیق بر او چیره گشت  تاثری که سرانجام   چهار سال طول کشید تا به بهترین شکل فراموش شود اندوهی که  پس از سوت پایان داور اتریشی در 23 مرداد 1356 به اشک شوق و شادی او  و میلیونها ایرانی تبدیل شد و نخستین صعود تیم ملی به جام جهانی فوتبال  .......... 

   حسین کازرانی ک یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران ( اگر نگوییم بهترین ) خیلی دیر به ترکیب اصلی تیم ملی ایران افزوده شد حضور ستارگانی همانند : ابراهیم آشتیانی - جعفر کاشانی - عزت انملکی - مصطفی عرب - بیژن ذوالفقار نسب و .... موجب شد او در نهایت شایستگی بجز چند دیدار مقدماتی قبل از المپیک مونترال , بارها و بارها از ترکیب ایران دور باشد .

اولین بار که حسین کازرانی پیراهن  ملی را پوشید روز 29 آذر 53 و در یک دیدار دوستانه برابر چکسلواکی بود اما اولین حضور رسمی او به مقدماتی المپیک مونترال ( 1354 ) برمیگردد که او برابر بحرین بعنوان یکی از یازده مرد تیم ملی بمیدان میرود آنروزها سر فرانک اوفارل رهبری تیم ملی را بر عهده داشت و او بسیار از عملکرد کازرانی راضی و خشنود بود در آن روزها کازرانی 28 ساله بود . 

 

 

  کازرانی یک پای زوج های طلایی

با تغییر پست حسین کازرانی و پیوستن او به مرکز خط دفاع , نقش او ارزشی دو چندان  یافت چرا که او در حساس ترین نقطه قرارداشت و کوچکترین سهل انگاری جریمه اش برابر با دریافت یک گل . در فوتبال باشگاهی او در کنار محسن هوشنگی یک ترکیب دو نفره ایده آل را تشکیل دادند چرا که هر دو خصوصیات مثبتی داشتند که , مکمل ویژگیهای شخص دیگر بود خونسردی و اعتماد بنفس حسین کازرانی در کنار توانایی یارگیری و جنگندگی هوشنگی یک زوج ایده آل را در فلب دفاع پاس بوجود آورد در باب هوشنگی و کازرانی نشریه دنیای ورزش چنین مینویسد :

  .... وقتی در کنار او ( حسین کازرانی ) یک مدافع قلدر و یارگیر باشد خیالش راحت است و اگر خودمانی از او بپرسی که بهترین زوج تو در خط دفاع کیست اول از همه روی هوشنگی انگشت میگذارد و بلافاصله بعد به عبداللهی همبازی اش در تیم ملی اشاره میکند چرا که این هر دو قدرت و تبحر زیادی در یارگیری دارند بویژه هوشنگی که با اندام کوچک ولی پر انرژی خود چنان خستگی ناپذیر و سمج مینماید که اگر به او بگویند تا آنسوی دنیا مهاجمی را تعقیب کند مثل سایه دنبال اوست . کازرانی در کنار چنین بازیکنی احساس آرامش میکند و آنگاه است که یک سر و گردن بالاتر از مدافعان به آسمان میپرد و با فراغ بال حتی در سخت ترین شرایط توپ را میزند .

                                                                                                                     اردیبهشت 57 - دنیای ورزش شماره 392

 

 

  اما در تیم ملی بیگمان نصرالله عبداللهی یک سرو گردن از سایرین بالاتر بود هوش بالا , او را در اکثر انتخابهای  تیم ملی ارجحتر  از دیگران در کنار کازرانی قرار میداد تا یک زوج طلایی شکل گیرد  که با آغاز رقابتهای مقدماتی آسیا و اقیانوسیه برای رقابتهای انتخابی جام جهانی آرژانتین تشکیل شد و بیگمان در کنار آندو  اسکندریان و حسن نظری یک ترکیب فراموش نشدنی و خاطره انگیز را برای فوتبالمان بود .

 

 

 

 

 

   مقدماتی جام جهانی آرژانتین ( منطقه آسیا و اقیانوسیه )  WORLD CUP QULIFICITION AFC AND OFC 

 

   تیم ایران در آغاز راه با پیروزی بر تیمهای عربستان و سوریه بسیار آسانتر از آنچه که ممکن است پای به دور نهایی میگذارد تا در یک گروه پنج تیمی برابر قدرتهای اول قاره تکلیف صعود یک تیم از منطقه آسیا و اقیانوسیه و پیوستن به جمع 16 تیم اول دنیا را معلوم کند .

 

 

* موتور را کازرانی روشن میکند !

در گام اول ایران میبایست به مصاف هنگ کنگی میرفت که در عین گمنامی و عدم شناسایی اش از سوی کادر فنی ایران بسیار مرموز مینمود 29 خرداد 1356 دو تیم رودر روی هم صف آرایی میکنند تا آغازگر گام نحست مسابقات باشند .

 

 دقیقه 22 دیدار یک ضربه کرنر بسود ایران اعلام میگردد محمدرضا عادلخانی چپ پای ارزشمند فوتبال ایران مثل همیشه کرنرهای سمت راست دروازه حریف را میزند مدافعان و دروازه بان هنگ کنگ به قصد دفع توپ بلند میشوند اما ناگهان پرواز حسین کازرانی مدافع پیش تاخته ایران با ضربه سری تماشایی بالاتر از دو مدافع و دروازه بان هنگ کنگ کل اول دیدار را بثمر میرساند تا چراغ اول حضور در آرژانتین روشن گردد .

 

حسین کازرانی و گلزنی به هنگ کنگ

 

  با این گل تیم ایران که تا قبل از آن کم تحرک نشان میداد روحیه گذفت تا روی سازندگی پروین توسط غفور جهانی به گل دوم نیز دست یابد یک پیروزی شیرین خارج از خانه در گام نخست , بهترین ارمغان حسین کازرانی و سایرین از سفر به شرق دور ........

 تیم ایران در مسیر صعود به آرژانتین 7 بار دیگر بمیدان رفت و در تمام آنها حسین آقا کازرانی از بهترینها بود اما اوج هنر او , گلزنی به هنگ کنگ نبود بلکه برابر کره جنوبی ( که به شهادت همه کارشناسان سخت ترین حریف ایران )  استادیوم شهر بندری پوسان و در اوج حملات مهمان که با حمایت بیش از پنجاه هزار کره ای پر شور تهییج میشد , بنمایش در آمد .

 آن بازی سخت ترین دیدار ایران در راه صعود به جام جهانی بود و بدون مبالغه باید گفت تیم ایران چیزی حدود 80 دقیقه زیر فشار کره جتوبی قرار داشت 

 فشار تیم کره جنوبی بقدری بود که نشریه کیهان ورزشی با تیتر بزرگ مینویسد :

 

                                                      هرگز چنین دست و پا بسته نبودیم .

 

  توپسازی مغز متفکر تیم کره پارک سونگ ایل (17 ) برای دو مهاجم بلند بالا و سرزن تیم کره یکی کاپیتان چابوم کئون و دیگری کیم جائه هان جهنمی را برای تیم ایران فراهم کرده بود .

 در باب آن روز نشریه دنیای ورزش و تقدیر از نقش کازرانی چنین مینویسد :

      ...... بهترین بازی او را در پوسان کره جنوبی دیدیم تقریبا یک تنه با ده مرد پر اشتهای کره ای در افتاده بود میتوان گفت در آنجا یک اشتباه هم نکرد درست است دو مهاجم بلند پرواز کره ای روی توپهای هوایی امان او را بریده بودند اما در هیچ مورد دیگر نتوانستند از او بگذرند روی هر شوت و هر نفوذی پیش از آنکه حجازی اقدام کند کازرانی دیدواری بتونی ساخته بود ......

                                                                                                      26 آذر 1356 - دنیای ورزش شماره 374

 

  البته حسین کازرانی در یکایک بازیها  عالی بود کویت - استرالیا - کره جنوبی و ......  اکر تنها به این دو دیدار ( هنگ کنگ و کره جنوبی ) اشاره میشود تنها بعلت نقش پر رنگتر اوست ..........  بجز این , او بعنوان ستون  تیم ملی ایران در مسیر جام جهانی آرژانتین در کلیه دیدارها همانند یک ستاره بود .

 

 

حسین کازرانی ( مقدماتی جام جهانی 78  )

  بهر تقدیر حسین کازرانی و تیم ایران روز چهارم آذر 1356 جشن صعود به جام جهانی 78 را با پیروزی یک بر صفر برابر استرالیا برگزار میکنند تا یک روز مانده به پایان تورنمنت بعنوان دوازدهمین تیم مسافر آرژانتین شوند .

 

 

 

جام حهانی آرژانتین ( FIFA WORLD CUP 1978 )

 

    بزرگترین تجربه زندگی ورزشی حسین کازرانی حضور در یازدهمین رویداد بزرگ تاریخ فوتبال ( جام جهانی 78 ) می باشد اولین حضور برای ایرانیان بسیار هیجان انگیز بود چرا که چهار سال پیش تیم در عین شایستگی از حضور باز ماند اما اینبار خود را در گروه F با تیمهای هلند اسکاتلند و پرو همگروه میدید .

  حسین کازرانی با شماره 21 در هر سه دیدار ایران حضور 90 دقیقه ای دارد او در برابر هلند و پرو از خوبهای تیم ایرانست اما نقطه اوج حضور او به دیدار دوم برابر اسکاتلند بر میگردد چزا که اسکاتلند ها با روش انگلیسی و بهره گیری از فاکتور قد سعی بر باز نمودن دروازه تیمها از راه هوا داشتند و ناگفته نقش حسین کازرانی بعنوان بلند قد ترین فرد گروه ایران بسیار حیاتی بنظر می آمد .

 حسین کازرانی ایران و اسکاتلند 1978حسین کازرانی ایران و اسکاتلند 1978

  هر چند تیم ما موفق به صعود به دور دوم نمیشود اما نتایج ایران و شیوه بازی ایران در اولین تجربه یک حضور شایسته است حسین کازرانی و سایرین مردانه بازی کردند و هر آنچه که طی سالها از فوتبال نیمه حرفه ای و امکانات اندک آموخته بودند تا سر حد توان ارائه کردند و علیرغن توقع آنروزهای مردم ایران استقبال شایسته ای از او و گروه ایران نمیشود اما وقتی امروزه با گذشت بیش از سه دهه به تلاش تیم دوستداشتنی ایران مینگریم چیزی جز احترام و تقدیر نمیتوان نثار نسل طلایی فوتبال ایران کرد تیمی که در زمینهای خاکی کوچه پس گوچه های کشورمان بهتر از هر مدرسه فوتبال اصول اولیه فوتبال را آموخت و با آقایی در فوتبال آسیا راه جهانی شدن را در پیش گرفت ......                یاد همه آن عزیزان گرامی

 

  حسین کازرانی پس از مسابقات جام جهانی در شهریور 57 بهمراه چند تن دیگر از فوتبال ملی کناره میگیرند  اما او در 31 سالگی دست کم تا بازیهای آسیایی 1978 بانکوک ( که چند ماه دیکر برگزار میشد )  قادر بهمراهی تیم ایران بود و پس از آن نیز بسبب شرایط مساعد فیزیکی خویش تا دو یا سه سال دیگر میتوانست در سطح اول فوتبال ما بفعالیت بپردازد .

 

 

 

 

---------------------------------------------------

 * اندیمشک

  اما اندیمشک و مردمش همیشه در جان و روح و اندیشه حسین کازرانی جایگاهی ویژه دارند او حتی در آخرین روزهای بازیگری و چند روز مانده به اعزام تیم ملی به آرژانتین در جواب کزارشگر نشریه دنیای ورزش چنین پاسخ داد  :

   ...... تا بحال چند بار تصمیم به کناره گیری از فوتبال گرفته ام میخواستم با یک خداحافظی ساده هم دشمنانم را خوشحال کنم و هم دوستانم را آسوده و خودم نیز نفسی براحتی بکشم اما این تصمیم را هرگز عملی نکردم چونکه خودم را بیشتر از همه مدیون اندیمشکی ها میدانم آنها که هنوز با نامه و تلفن و بهر طریق که هست مهربانی و صمیمیتشان را از من دریغ نمیدارند.

  پندار آنها اینست که اگر من در تیم ملی و در فوتبال باشگاهی باشم غرورشان را ارضاء کرده ام اینجاست که دیگر قدرت تصمیم گیری را از من سلب میکند چرا که من بخاطر آنها است هنوز به فوتبال ادامه میدهم آنان مرا بعنوان مظهر و سمبل جوانان اندیمشک بحساب می آورند و من هرگز نمیتوانم به ندای پر از مهر آنان پاسخ منفی دهم .

 

 *  حسن آقا حبیبی

 اگر یکنفر را بخواهیم بعنوان موثرترین فرد در تکامل حسین کازرانی نام ببریم بیگمان او حسن حبیبی است چرا که خود او در باب مربی اش و نقش او چنین میگوید :

               .... بعد از المپیک مونترال بود که حسن آقا خیلی با من کار کرد و میگفت تو باید بیشتر کار کنی تا خودت را با خط دفاع تیم ملی تطبیق دهی و فکر میکنم نتیجه ای آن سختگیریها بود که باعث شد جای خودم را در تیم ملی ثابت کنم .

 

 

* وفاداری به پاس تا روز آخر .....

  وقتی صحبت از تعویض باشگاه شد با آنکه چند بار با پیشنهاد های مناسب روبرو شده است حاضر به تغییر باشگاه و تعویض رنگ پیراهن خود نیست و در این رابطه میگوید :

      .......   حتی اگر مجبور نبودم که در تیم پاس بازی کنم و اگر افسر شهربانی نبودم که حضور مرا در مسابقه های باشگاهی با پیراهن پاس اجباری کند باز حاضر نبودم دعوت یک تیم دیگر را بپذیرم ما خوزستانیها گاهی چنان روی حرف خود می ایستیم که حاضریم جان خود را هم بدهیم و زیر قول خود نزنیم پیراهن یک باشگاه لباس زیر نیست که بتوان براحتی از تن در آورد .

          و بی دلیل نبود که او پیشنهاد 400 هزار تومانی یگ باشگاه را که هزینه استعفا از شهربانی و دل کندن از باشگاه پاس بود را رد کرد تا همچنان به پاس و مربی خود وفادار بماند هر چند او با مربی خود کمی اختلاف نیز دارد اما مرد پاک سرشت اندیمشکی هیچگاه بر گناه خود پرده نمیکشد و هرگز از احترام به مربیش فرو گذار نمی کند و هر کجا که بنشیند تاثیر او را بر فوتبالش با صراحت بیان میکند .

                                                                                                                                       دنیای ورزش شماره 392 - اردیبهشت 57

 

حسین کازرانی

 

حسین کازرانی اما پس از انقلاب نیز تا دو سال به باشگاه محبوبش وفادار ماند و در اوج نامهربانی ها , بی سر و صدا کفشهابش را آویخت . چقدر شایسته بود که از او آنچنان که شایسته اوست تقدیر بعمل می آمد و یا حداقل یک دیدار یادبود   ...... باشگاهی .... ملی .... !!!!!!!!!! 

 

                                                                                                                                           

                                                                                                                                               وبسایت جام تخت جمشید - مرداد 93

 

 

 

 

 

 

 

                                                                     گالری تصاویر حسین کازرانی

 

حسین کازرانیحسین کازرانیحسین کازرانیحسین کازرانی

 

 

                                                     

                                         گالری تصاویر حسین کازرانی در تیم ملی 

 

حسین کازرانیحسین کازرانیحسین کازرانیحسین کازرانیحسین کازرانی