A+ R A-

تبلیغات

رجیران

علی شجاعی

 

  علی شجاعی ( Ali Shojaee )

  علی شجاعی کاپیتان باشگاه ذوب آهن و مدافع شایسته فوتبال ایران از بهترین های نیمه دوم دهه 50 شمسی بشمار می آید که به جرم شهرستانی بودن همانند بسیارانی آنچنانکه باید جدی گرفته نشد تا از این بابت بیش از همه فوتبالمان متضرر شود فیزیک مناسب , توان سرزنی بالا بهمراه اخلاق نیک از ویژگیهای این مدافع ممتاز فوتبال اصفهان بشمار می آید آنچنانکه کماکان در نظر فوتبالدوستان قدیمی پس از گذشت سالها باز هم از او به نیکی یاد میشود .....

 

  بیوگرافی 

علی شجاعی متولد 1332 ( اصفهان ) دارای دو برادر و دوخواهر که فرزند دوم خانواده شجاعی است ماوای کودکی او زمین خاکی باغ جلفا بود و سالهای ابتدایی ورزش را در آنجا سپری میکند کلاس هشتم دبیرستان جزو تیم منتخب آموزشگاه خویش ( دبیرستان ادب ) قرار میگیرد و از همان روزهای آغازین بسبب قد و قامت مناسب نسبت به سایر همبازیان خود برتری دارد پست او در این دوران هافبک راست است .

 یکسال بعد اولین پیشنهاد باشگاهی اش را دریافت میکند باشگاه سپاهان تمایل به جذب او دارد اما همه کار او با باشگاه سپاهان به یک جلسه تمرین ختم میشود تا او راهی باشگاه خانه جوانان شود در این دوران او با مخالفت شدید خانواده خویش روبرو است آنها سعی دارند تا او را از این تصمیم منصرف کنند . بدین شکل او بازهم از مسیر جدی ورزشی خویش دور میشود .

 اما سال بعد بسیار جدی در تمرینات خانه جوانان شرکت میکند و در کنار سایر نفراتی که از تاج اصفهان جدا شده بودند و به خانه جوانان پیوسته بودند تیمی منسجم تشکیل می دهند .

 

  مسابقات جام منطقه ای 1350

 مسابقات قهرمانی ایران در سال 50 تحت نام جام منطقه ای ( دور مقدماتی ) در چهار منطقه برگزار میشود و تیمهای سپاهان و خانه جوانان نماینده های اصفهان در مسابقات هستند علی شجاعی بهمراه تیمش طبق قرعه کشی میبایست راهی گیلان شوند و با تیمهای همگروه خود مصاف دهد طبق معمول پدر مخالف رفتن اوست و شجاعی با هوشمندی به پدر میگوید که از سوی دبیرستان به او دستور داده اند که باید تیم مدرسه را همراهی کند بدین شکل او موافقت پدر را میگیرد و همراه هم تیمی هایش راهی گیلان ( میزبان مسابقات ) میشود آنها با کسب عنوان سومی مسابقات از صعود باز می مانند و به اصفهان باز میگردند .

 

  تورنمنت جوانان ( 1351 )

 سال بعد اهواز میزبان یک تورنمنت معتبر داخلی در رده جوانان است و شجاعی نیز یکی از منتخبین اصفهان در مسابقات است او در پایان صاحب عنوان چهارمی ایران میشود تا به نخستین عنوان ارزشمند ورزشی خود دست یابد . اما او پیروز مسابقات است چرا که استاد حشمت مهاجرانی با چشمان تیزبین خود او را رصد میکرد بدین شکل چند هفته بعد به اردوی تیم ملی جوانان دعوت میشود او در این مسابقات بسیار درخشان ظاهر میشود آنچنانکه در تیم منتخب نشریه دنیای ورزش نیز برگزیده میشود

 اما او رقبایی جدی دارد سعید باغوردانی - کریم غیاثی - مسیح مسیح نیا و .... اما او فیکس است اعتقاد حشمت مهاجرانی به او بسیار است و اینچنین بود که در پانزدهمین دوره قهرمانی جوانان آسیا ( تهران - 1973 ) او یکی از مردان اصلی تیم قهرمان مسابقات است .

اما این اوج شادی های او نیست فرزند نصف جهان تعصبی مثالزدنی به زادگاهش دارد و زمانی که در مسابقات قهرمانی جوانان ایران با تیم اصفهان قهرمان ایران میشود از خوشحالی سر به آسمان میساید .

 

  قهرمان مسابقات جوانان ایران 

 سال 1352 مشهد میزبان دومین دوره تورنمنت جوانان است و دو تیم خراسان و اصفهان فینالیست های مسابقات هستند ورزشگاه سعد آباد مشهد در التهاب گل میسوزد اما نتیجه پایانی بدون گل است در وقت اضافی نیز نتیجه ای حاصل نمیشود و این در حالی است که تماشاگران خونگرم مشهدیاز تیمشان که برای اولین بار در خانه به فینال رسیده بود بشدت حمایت میکردند هر دو تیم چهار پناتی را بثمر رسانده اند با این تفاوت که یکی از ضربات پنالتی تیم مشهد راهی خارج شده بود و حالا او بعنوان کاپیتان تیم میبایست ضربه پنجم ( سرنوشت ساز را بزند ) لحضاتی بعد توپ به کنج دروازه میچسبد و یارانش یکپارچه بر روی سر او میریزند چرا که فوتبال اصفهان پس از ده سال صاحب یک جام با ارزش شده بود و نقش کاپیتان بعنوان رهیر تیم بیش از سایرین جلوه میکرد  

 همان سال استاد محمود یاوری مربی وقت سپاهان او را برای عضویت در باشگاه پاس معرفی میکند اما دوری از اصفهان برایش بسیار دشوار است و در حالیکه پاس در مسابقات جام اتحادیه ( تورنمنت چهار جانبه دوستی ) برابر تاج - پرسپولیس و عقاب قرار میگیرد او از رفتن به پاس امتناع میکند چرا که دعوت تیم ذوب آهن را پذیرا میشود باشگاه ذوب آهن چند روز بعد می بایست بعنوان نماینده اصفهان در اولین دوره جام تخت جمشید حضور یابد . آنها  درصدد تقویت تیم خود بودند که شجاعی را به ترکیب تیم خود اضافه میکنند او در این سال جوانترین عضو تیم ذوب آهن بود که ترکیبی از بازیکنان اصفهان - خوزستان اساس آن را تشکیل می دادند .از این پس تا آخرین روزی که در فوتبال حضور دارد یک ذوب آهنی وفادار باقی می ماند .

 سال 1353 بهمراه تیم منتخب اصفهان ( ترکیبی از سپاهان و ذوب آهن ) به عنوان نماینده ایران به تورنمنت جام جمهوریت افغانستان اعزام میشود و در آنجا  عنوان نائب قهرمانی تورنمنت را بدست می آورد .

 

  کاپیتانی و دعوت به تیم ملی ایران

 

 از سال 1354 و با آمدن لیادین مربی توانمند روسی به ذوب آهن او ابتدا بعنوان کاپیتان دوم تیم ذوب آهن پس از شاهپور نصیریان و سپس از سال بعد به عنوان کاپیتان و لیدر محبوب نماینده اصفهان بمیدان می رود و در همین سال است که برای اولین بار باز هم از سوی استاد مهاجرانی به اردوی تیم ملی دعوت میشود  و ....

                                                                                            ادامه دارد 

 

 

 

 

 

                                                                                      گالری تصاویر علی شجاعی

 

علی شجاعیعلی شجاعیعلی شجاعیعلی شجاعیعلی شجاعیعلی شجاعیعلی شجاعی