A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مصطفی ذوقی

مصطفی ذوقی

 

  مصطفی ذوقی  ( Mostafa Zoghi )

-------------------------------

-------------------------------

 

 استاد مصطفی ذوقی چهره ارزنده و ملیپوش والیبال ایران , ستاره و کاپیتان  باشگاه تاج ( استقلال )  با کارنامه ای سرشار از افتخار و عنوان  از جمله فتح ۲ دوره جام پاسارکارد , جام ستاره ها , باشگاههای تهران  .......... و سالها حضور ملی از جمله حضور در  دو دوره بازیهای آسیایی    

 

 

 بیوگرافی 

 نام                     مصطفی ذوقی

متولد                   ۴ فروردین ۱۳۲۹ ( تهران ) منطقه ای  زیر بازار  

رشته                    والیبال 

باشگاه                  تاج

سابقه ملی             ۵۹ - ۱۳۴۹

 

 

 استاد مصطفی ذوقی , تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه ی طاهر و سپس دبیرستان رهنما سپری کرد آنگاه به پیشنهاد یک دوست برای نخستین بار به باشگاه ورزشی تاج رفت و ثبت نام نمود  تا اصول پایه والیبال را بیاموزد. آنروز او جوانی پانزده ساله بود  . 

 سپس بمدت دو سال , عضو تیم دیهیم ( یکی از تیمهای زیر مجموعه ای تاج ) شد و به صورت منظم و مستمر , تمرینات را پیگیری نمود و سپس به تیم جوانان تاج پیوست . مربی او ان هنگام , استاد فاروق فخرالدینی  بود .........   ... 

 مصطفی ذوفی , نخستین عنوان قهرمانی  را بهمراه تیم جوانان تاج کسب نمود ..........  سال بعد استاد فخرالدینی جای اش را به دیگر مربی سرشناس والیبال ایران , استاد داود دارابیان واگذار نمود ...........   با نظر داود دارابیان , مصطفی ذوقی نیز در ترکیب بزرگسالان تاج قرار گرفت و در رقابتهای جام باشگاههای تهران  حضور یافت . اولین تجربه او با بزرگسالان تاج , کسب عنوان پنجمی تهران بود ..........  سال بعد با پیوستن چند جوان آینده دار ( هوشنگ ملک لو - ناصر میر فخرایی - خسرو نیاکیان ) قدرت تاج بار دیگر فزونی یافت . چنانکه در سه فصل متوالی , آنها یکبار عنوان سوم و دوبار قهرمان باشگاههای تهران را کسب نمودند .

 

مصطفی ذوقی

  مصطفی ذوقی و تیمش در آن سالها براستی بی رقیب بودند تنها حریف جدی آنان دخانیات بود که با  تغییر نسل , دیگر تهدید جدی برای تاج محسوب نمیشد قهرمانی تورنمنت جام دنیای ورزش که در اواخر سال ۱۳۵۳ برگذار شد نیز یکی از نشانه های اقتدار آبی های محبوب در رقابتهای باشگاههای تهران بود .

 

 

 

-----------------------------

* نخستین درخواست برای ترانسفر , ترکیه ..... 

 

  اواخر تابستان 1355 تیم والیبال باشگاه تاج , برای یک اردوی آمادگی پیش از آغاز فصل عازم کشور ترکیه شد و همانجا   مصطفی ذوقی , مورد توجه یک تیم باشگاهی ترکیه ( ایزاچه باشی استانبول ) قرار گرفت  ..... باشگاه ترک , اشتیاق اش را برای بخدمت گرفتن کاپیتان تاج , بارها ابراز داشت و هنگامی که چند ماه بعد تیم والیبال بانوان تاج به استانبول رفت و همچنین , هنگام حضور تیم بسکتبال تاح ترکیه در تهران , آنها حامل پیغام باشگاه ترکیه ای جهت استخدام مصطفی ذوقی بودند

 باشگاه ترکیه ای  آذر ماه همان سال نیز  با ارسال یک تلکس به باشگاه تاج , بار دیگر تقاضای خود را مبنی بر انتقال مصطفی ذوقی , مطرح نمود ..... آنروزها تیم والیبال باشگاه ایزاچه باشی استانبول , بهمراه تیم والیبال باشگاه برانکا , یکی از دو مدعی اصلی رقابتهای والیبال باشگاهی ترکیه بود .  

 

 

 

 

 

 -------------

 -------------

  * جام پاسارگارد 

 

 استاد مصطفی ذوقی  پر افتخارترین کاپیتان جام پاسارگارد است ....   او با شایستگی  , بر سکوی قهرمانی هر سه دوره  , حضور دارد که حاصل تلاش او و یارانش ,  کسب دو  عنوان قهرمانی و یک رتبه سومی بود . 

  در نخستین دوره مسابقات جام \اسارگارد , باشگاه تاج  با کوچ چند ستاره تاثیر گذار و ملیپوش مواجه شد ..... تلاشهای کاپیتان ذوقی سبب شد تا باشگاه \ر افتخار ایران , به رتبه های میانی جدول سقوط نکند . رویارویی تاج و پرسپولیس در دور رفت , اوج کار او بود که علیرغم شکست 3 بر 2 , با کتف آسیب دیده و تعصبی مثالزدنی نمایشی خیره کننده و دل\ذیر داشت و همچنین در پیروزی بزرگ بر دخانیات ( قهرمان مسابقات )  او در ست پنجم در شرایط ۱۳ بر ۱۳ مساوی ابتدا با یک سرویس زیبا , پوئن ۱۴ را برای تیمش کسب نمود و سپس با یک دفاع تک نفره , موجب برد شیرین و بسیار ارزشمند تاج شد .

 

مصطفی ذوقی

  این مسابقه حواشی   نیز با خود بهمراه داشت ...  از آن جمله میتوان به برخورد لفظی کاپیتان ذوقی و عزیز پرتوی ( یار سابق تاج )   بر سر اصابت  توپ به دست مصطفی ذوقی  اشاره نمود که با تذکر سر داور غائله خاتمه یافت ....

 همچنین در آخرین روز مسابقات جام اول پاسارگارد برابر هما , در شرایطی که  تیم برنده در جایگاه سوم مینشست و تیم بازنده عنوان چهارم را کسب مینمود , کاپیتان ذوقی نقشی تعیین کننده  داشت . او در حالیکه تیمش دو گیم اول را واگذار کرده بود با درایت و هوشیاری تیمش را به مسابقه باز گرداند و در نهایت پیروزی شیرین ۳ بر ۲ , منجر به کسب عنوان سومی برای آبی های تاج شد .

 

 اما دذ جام دوم \اسارگارد ,  او و یارانش حاکم مطلق بودند ...... چنانکه ,  دو هفته پیش از پایان , مقتدرانه  قهرمانی خود را مسجل نمودند و در روز آخر جام پاسارگارد را نیز به ویترین افتخارات باشگاه خویش افزودند .  قهرمانی که با سازندگی مهدی صابرپور و اسپکهای مصطفی ذوقی , عزیز پرتوی و حسن شمشیری بدست امد ..... لازم به ذکر است که رفاقت او با حسن شمشیری , یکی از عوامل اصلی پیوستن ستاره ای باشگاه راه اهن مشهد به باشگاه تاج بود  . اوج کار کاپیتان ذوقی را می بایست در بازی برگشت برابر پرسپولیس ( رقیبی که چند برد متوالی را کسب نموده بود ) یافت که با پیروزی قاطع سه بر صفر آبی ها همراه شد تا لذت قهرمانی برای هواداران تاج دوچندان گردد .

 

 

                                                                                                                                              ادامه دارد ....

 

 

 

 

 

 

 

                                                                             گالری تصاویر مصطفی ذوقی

 

مصطفی ذوقیمصطفی ذوقیمصطفی ذوقیمصطفی ذوقی

* ستاره های تاج با جام قهرمانی دهه ای انقلاب - زمستان ۱۳۵۱ ... عزیزان بترتیب از راست : احمد محمد پور - مهدی صابر پور - هوشنگ ملک لو - مصطفی ذوقی و عزیز پرتوی

 

 

مصطفی ذوقی

 * کاپیتان مصطفی ذوقی در حال دریافت جام تورنمنت والیبال دنیای ورزش  ..........   زمستان ۱۳۵۳

------------------------------------------------- 

 

 

مصطفی ذوقی

     * مصطفی ذوقی و محمود محب ........... ایران و مصر - آذر ماه ۱۳۵۴