A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مهدی رزاقی

مهدی رزاقی

 

 مهدی رزاقی ( Mehdi Razzaghi )

 مهدی رزاقی از بهترین های دهه 50 شمسی و عضو وفادار باشگاه پرسپولیس که یک عنوان قهرمانی جوانان و دو عنوان نائب قهرمانی جام پاسارگارد را در کارنامه خویش بهمراه دارد مهدی رزاقی صاحب یک افتخار ارزشمند دیگر نیز می باشد او شاید تنها والیبالیستی باشد که در تاسیس یک تیم باشگاهی نقشی عمده دارد بگونه ای که شاید بتوان او را اولین عضو تیم والیبال باشگاه پرسپولیس برشمرد که در راه اندازی آن نقشی اساسی  بر عهده داشته است ....

 

 بیوگرافی

 مهدی رزاقی متولد اول فروردین 1331 ( تهران - شمیرانات ) است تحصیلاتش را در دبیرستان نراقی  ادامه میدهد و فعالیت های ورزشی اش در مسابقات آموزشگاهی آغاز میکند اما او روحشم خبر ندارد که در آینده نقشی بزرگ در حرکت محبوبترین باشگاه والیبال ایران بر عهده خواهد داشت ....

 

 

                                                       مهدی رزاقی و پرسپولیس 

 

  در آخرین روزهای سال 1349 و چند ماه قبل از آغاز مسابقات باشگاهی تهران در عصر یکروز چهارشنبه اتفاقی می افتد که در تاریخ والیبال باشگاه پرسپولیس فراموش شدنی نیست هیچکس بهتر از خود مهدی رزاقی نمیتواند آنروز را توصیف کند :

  یکروز چهار شنبه  به مجتمع بولینگ رفتم دیدم آقای علی عبده و دکتر شادمان استاندار وقت تهران وچند تن از دوستانشان بهمراه  خود آقای عبده والیبال  بازی میکنند من هم داخل سالن آنها را تماشا میکردم که ناگهان توپی بسمت من آمد که برایشان فرستادم سپس آنها متوجه شدن منهم والیبال بلدم آنگاه گفتند بلدی پاس بدی ؟

- گفتم بله کفش هایم رو زود از پای  درآوردم وبه زمین رفتم و چند بار به ایشان پاس دادم بعد از چند بار اسپک زدن ایشان به دوستانشان گفتنند :

- ما دوتا شما شیش تا

آنروز بازی کردیم و بردیم همین شد پایه تیم والیبال پرسپولیس

بعد از چند جلسه من از ایشان خواستم که حیف این سالن خالی باشه اگر اجازه فرمایید من بچه های شمیران را بیاورم اینجا تمرین کنند ایشان نیز از جسارت من خوششان آمد ودستور دادن که از این پس بهمراه دوستانم بیاییم و تمرین کنیم ....

  بهمین سادگی پایه های تیم والیبال باشگاه پرسپولیس از سال 1350 پی ریزی شد مهدی رزاقی بهمراه رضا چیتگر - جلال شاه حسینی- عباس موسیوند - جمال شاه حسینی -جلال شاه حسینی - زنده یاد امیر چیتگر و  ..... سیمای اولین تیم باشگاه را تشکیل میدهند آنها آنقدر شایسته هستند که در اولین سال فعالیتشان قهرمانی تهران را در رده سنی جوانان کسب کنند این اولین عنوان ارزشمند والیبال باشگاه است 

مهدی رزاقی

 

 سپس همان تیم با تلاشی مثالزدنی سهمیه حضور در مسابقات دسته اول قهرمانی تهران در رده سنی بزرگسال را کسب میکند تا در اولین حضور ( سال 1351 ) پنجه در پنجه بزرگان والیبال پایتخت ( دخانیات - تاج - پاس ....) اندازد . رتبه ارزشمند پنجمی تهران حاصل تلاش جوان ممتاز شمیران در قالب تیم پرسپولیس است .

 

 

  حضور در تیم ملی جوانان و امید  1352

سال 1352 فدراسیون والیبال برای اولین بار تصمیم به تشکیل تیم ملی جوانان و امید زیر نظر حسن کرد ( چهره نامدار والیبال ایران ) میگیرد این اقدام ارزشمند در راستای پشتوانه سازی تیم ملی ایران در سالهای بعد صورت گرفته و چندتن از چهره برتر باشگاه پرسپولیس در جمع مدعوین هستند مهدی رزاقی - رضا چیتگر و جلال شاه حسینی .....

 

 حضور در تیم ملی ب ایران 1352 

 تیم ملی ب یا همان تیم دوم ایران نیز از اقدامات ارزشمند فدراسیون والیبال ایران در نیمه اول دهه 50 بود حضور در تورنمنت بزرگداشت دومین سال جمهوری افغانستان موجبات کسب تجربه چهره های  از راه رسیده والیبال را فراهم مینمود تا در آینده جایگزین ملی پوشانی باشند که در راه بازنشستگی قرار میگیرند و بازهم مهدی رزاقی از مدعوین گروه ایران است

 

 قهرمانی ایران 1352

قبل از آغاز جام پاسارگارد مسابقات قهرمانی ایران بصورت یک تورنمنت متمرکز و هر بار در یک استان برگزار میگردید این مسابقات  سال 1353 در استان خراسان بمیزبانی مشهد برگزار و مهدی رزاقی نیز یکی از ستاره های این تیم است سرمربی نیز فاروغ فخر الدینی چهره نام آشنای والیبال ایران بود .

مهدی رزاقی

  مسابقات مشهد یکی از تورنمنت های بیاد ماندنی والیبال دهه 50 شمسی محسوب میشود که از سطح کمی و کیفی مناسبی نیز برخوردار بود از رقبای اصلی تیم تهران در این مسابقات میتوان به ارومیه و خراسان اشاره نمود و در نهایت دیدار فینال مابین تیمهای تهران و مشهد برگزار گردید و همانطور که پیش بینی میشد تیم تهران با برخورداری از چهره های ملیپوش فاتح این رقابت ها شد . 

 

    تشکیل تیم بانوان پرسپولیس ( 1353 )

آغاز فعالیت رسمی تیم والیبال باشگاه در بخش بانوان نیز  یادگاری دیگر از  مهدی رزاقی است او با مشاهده بانوان علاقمند در تمرینات تیم آقایان به فکر تشکیل تیم بانوان باشگاه افتاد سپس با کسب اجازه از مدیریت باشگاه  انها را دعوت نمود تا به تمرینات بیایند و خود نیز مسئولیت آموزش انها بر عهده گرفت هر چند در مواقعی کوتاه دیگرانی نیز در این امر او را یاری مینمودند اما تا وقتی که او فعالیت حرفه اش را ادامه میداد خود مسئولیت تیم را در دست داشت .

والیبال بانوان پرسپولیس

   * تصویری بسیار کمیاب و ارزشمند از روزهای آغازین تشکیل تیم بانوان پرسپولیس ( همدان - 1354 ) - همانطور که در تصویر دیده میشود مهدی رزاقی  سمت راست تصویر در کنار غلامرضا توانایی ( سرمربی تیم والیبال آقایان ) مسئولیت فنی تیم را برعهده دارد از نفرات حاضر در این تصویر میتوان به بانوان مریم توانایی - مهناز نراقی - شیرازی - ثروتی و طاهری را نام برد .

 

 جام پاسارگارد ( اولین لیگ سراسری والیبال ایران )

 آغاز مسابقات جام پاسارگارد هویت تازه ای به والیبال باشگاهی ایران بخشید و بی شک یکی از اقدامات ارزنده ای بود که از سوی مسئولان وقت در جهت پیشرفت والیبال در سراسر ایران انجام شد مسابقات گرمایی به سالنهای والیبال در سراسر ایران بخشید که تا انروز در کشور ما بی سابقه بود و بی شک با وجود پرسپولیس این مسابقات هیجانی چند برابر پیدا کرد .

مهدی رزاقی نیز یکی از نفرات اصلی سرخپوشان بود دور اول مسابقات بنوعی پر شورترین دوره مسابقات محسوب میشود جاییکه چهار تیم پرسپولیس - دخانیات - تاج و هما یکپارچه شور و هیجان را بویژه در دور برگشت در فضای جامعه ورزشی ایجاد نمودند .

  ماحصل تلاشهای سرخپوشان و مهدی رزاقی کسب عنوان نائب قهرمانی مسابقات است در حالیکه آنها فاصله چندانی با کسب عنوان قهرمانی نداشتند دیدار سرنوشت در هفته بیست و دوم مسابقات میان پرسپولیس و دخانیات با شور و هیجان بسیار برگذار شد بگونه ای که با کسب رکورد پر تماشاگر ترین مسابقه در طول سالهای برگذاری این رشته ثبت شد ...

 اما دو پیروزی برابر آبی پوشان تاج ( رفت و برگشت ) شیرین ترین بخش حضور پرسپولیسی ها در جام اول پاسارگارد بود بویژه دیدار برگشت تاج هیچ حرفی برای گفتن نداشت و ....

مهدی رزاقی

 

 آغاز جام دوم بر خلاف انتظار به روزهای پایانی حضور مهدی رزاقی در پرسپولیس تبدیل میشود بروز یکسزی مشکلات شخصی مانع حضور او در تمرینات و ترکیب سرخپوشان است و پس از حضور در چند دیدار ابتدای فصل غلامرضا توانایی مربی تیم مجبور به جایگزینی نفرات جدید میگردد با این حال مهدی رزاقی در تورنمنت جام ستاره ها ( جام حذفی ) در کنار تیم است مسابقاتی که در نهایت با قهرمانی پرسپولیس پایان میگیرد تا او در آخرین حضورش یک عنوان با ارزش دیگر را به عناوین فبلی اش بیافزاید پیروزی بر رقیب سنتی ( تاج ) در فینال حلاوت دو چندانی برای او و سرخپوشان داشت و حسن ختامی شایسته برای سرخپوشی اصیل که همواره مقابل آبیپوشان تهزانی  پیروز بود  .

 

  مهدی رزاقی فردی که مهمترین نقش را در راه اندازی باشگاه والیبال پرسپولیس داشت پنج سال بعد مدت کوتاهی بعضویت باشگاه والیبال بانک ملی در می آید اما بدلیل پاره ای مسائل این حضور چندان طولانی نیست تا در 30 سالگی عملا به پایان دوران فعالیت حرفه ای خود برسد .

 

  ازدواج و خانواده ....

 میانه دهه پنجاه مهدی رزاقی تصمیم به تشکیل خانواده میگیرد تا از این پس مسئولیت سنگینتری را بر دوش خود احساس کند ایشان ابتدای سال 1355 ( فروردین ماه )  با بانوی ورزشکار پروانه وکیلی ازدواج مینماید .  بانو وکیلی عضو اولیه تیم والیبال بانوان پرسپولیس بود و سپس  فعالیت های ورزشی اش را در رشته بولینگ پیگیری نموده تا آنجا که  تبدیل به یکی از چهره های نخبه این رشته در بخش بانوان میشود .

 

  امیدواریم روزی همانگونه که نام مهدی رزاقی با نام باشگاه والیبال پرسپولیس پیوندی ناگسستنی دارد , به پاس نقش ارزنده اش در راه اندازی تیم والیبال باشگاه , آنگونه که شایسته او و باشگاه پرسپولیس است , از او قدردانی شود  نام و خاطره اش را گرامی داشته و از صمیم قلب بهترینها را برای او و خانواده محترمش آرزومندیم .

                                                                                                                                      مدیریت وبسایت جام تخت جمشید - زمستان 1393

                                                                                                     

 

 

 

 

 

                                                                               گالری تصاویر مهدی رزاقی

 

مهدی رزاقیپرسپولیس 1351

نفرات تصویر بالا بترتیب از راست ایستاده :

رضا چیتگر علی کوهستانی .مهدی رزاقی .اصغر رزاقی .حبیب رزاقی - اصغر رزاقی و علامرضا توانایی ( مربی )

.نشسته از راست :

عباس موسیوند - ........ - شهرام حقیقی - ........ و رضا مددی

 

مهدی رزاقی و رضا چیتگر 1351مهدی رزاقیمهدی رزاقیمهدی رزاقی

 

 

 

مهدی رزاقی

 

 

 

مهدی رزاقی

 

 

 

مهدی رزاقی

 

 

 

مهدی رزاقی