A+ R A-

تبلیغات

رجیران

پاس ۱۳۴۹

پاس 1349

 

   پاس ۱۳۴۹

=====================

 تیم فوتبال باشگاه پاس تهران ,  نائب قهرمان نخستین دوره مسابقات سراسری باشگاه های ایران ( جام منطقه ای )

 

  سال ۱۳۴۹ نخستین دوره مسابقات فوتبال سراسری باشگاههای ایران , تحت عنوان جام منطقه ای برگزار شد . این  رقابتها  در دو مرحله برگذار شد . ابتدا دور مقدماتی در چهار منطقه که تیمهای اول و دوم هر منطقه , بدور نهایی صعود کردند و سپس رقابت هشت تیم صعود کرده , بصورت متمرکز در تهران .   پاس  در منطقه سوم قرار داشت که مسابقات آن در رشت برگزار می شد . در این مرحله  حریفان پاس  عبارت بودند از گیو بندر انزلی , تاج گنبد , تاج رشت و آریا مشهد . در پایان رقابتهای منطقه ی ۳ ,  دو تیم " پاس و آریا مشهد " جواز حضور در دور نهایی ( تهران ) را کسب کردند . 

 

  مسابقات دوره نهایی  از میانه دیماه به میزبانی ورزشگاه امجدیه  آغاز و طبق قرعه کشی هشت تیم برگزیده مرحله مقدماتی به دو گروه چهار تیمی تقسیم شدند در این میان پاس با تیمهای پرسپولیس  - برق  و تاج شیراز همگروه شد . 

  

* برنامه مسابقات پاس در گروه چهار تیمی :

  

  * پاس و  تاج شیراز              ( ۱۸ دیماه ۱۳۴۹ )

  * پاس و پرسپولیس               ( ۲۰ دیماه ۱۳۴۹ )

  * پاس و برق تهران              ( ۲۲ دیماه ۱۳۴۹ )

 

 

 

 * برد خفیف پاس ..... همایون شاهرخی با یک گل زیبا , ناجی تیمش بود

 

 

 پاس            ۲  ( محمود یاوری ۱۹  - همایون شاهرخی  ۵۴ )

 

 تاج شیراز    ۱  ( غلامعلی اسدی ۳۷ )

 

 

* ورزشگاه : امجدیه  ساعت ۳ بعد از ظهر - جمعه  ۱۸ دیماه ۱۳۴۹ 

* تماشاگر : بیش از بیست هزار تن 

* داور : ارشد برازنده   کمکها : اعتمادی و عظیمی وحدت  

* هوا : مه آلود

 

 پاس

دروازه بان : کیوان نیک نفس

مدافع      : محسن هوشنگی - حسن حبیبی ( کاپیتان ) - مجید حلوایی - حسین کازرانی

هافبک    : همایون شاهرخی - امیر شیدایی ( محمود یاوری" 15  )  - مهدی مناجاتی

مهاجم    : پرویز میرزا حسن - جهانگیر فتاحی ( داود احمد زاده " 55 ) - اصغر شرفی

 

سرمربی : حسن حبیبی

سیستم : ۴۳۳ یکربع اول و سپس  ۴۲۴ کلاسیک

 

 

 تاج شیراز

دروازه بان : غلامعلی نور افکن

مدافع      : مجید شکاری - ابراهیم عباسی ( منصور شش بلوکی ) - محمد توتونچی - یدالله میر حسینی

هافبک    : بیژن بیداری  - امیر میر حسینی ( کاپیتان ) 

مهاجم    : ناصر آذریان - شیرزاد شول - منوچهر دوام - غلامعلی اسدی 

 

سرمربی : شعفی

سیستم : ۴۲۴ کلاسیک 

 

پاس و تاج شیراز  جام منطقه ای 1349

  * لحظاتی پیش از آغاز مسابقه و مراسم تعیین زمین توسط داور ارشد برازنده , که با پرتاب سکه صورت میگیرد ... چشمان کاپیتانها حسن حبیبی ( پاس ) و احمد میر حسینی  ( تاج شیراز ) به سکهی غلطان دوخته شده  ... ( امجدیه - جمعه هجدهم شهریور ۱۳۴۹ )

 ==============================

 

*  گزارش ( بر اساس شرح هفته نامه دنیای ورزش )

در زیر آفتاب دوست داشتنی که آخرین بازمانده ی هوای دلپذیر هفته پیش تهران بود , منوچهر دوام مهاجم برق با سوت ارشد برازنده ,  نخستین ضربه را  بر توپ زد تا مسابقات مرحله نهایی این دوره باشگاههای ایران ( جام منطقه ای ۱۳۴۹ ) آغاز شود .  پاس با عنوان قهرمان جام حذفی تهران , و یکی از موفقترین تیمها در مسابقات مقدماتی , برابر یک تیم شهرستانی روز سختی گذراند و علیرغم کسب یک پنالتی در نیمه اول تسلیم گل تماشایی و استثنایی بچه های شیراز شد و تنها با یک گل دیگر توانست از سد انها در تهران بگذرد . سرعت شیرازی ها بویژه  در نیمه اول بسیار قابل تحسین بود .

 تا قبل از دقیقه نوزدهم خط حمله پاس  از شیدایی - میرزا حسن - شرفی و فتاحی تشکیل شده بود , ولیکن عدم توفیق آنها بروی توپهای بسیاری که توسط هافبکها بدست اوردند موجب شد مهدی مناجاتی از هافبک چپ  به بغل راست و پرویز میرزاحسن  به گوش راست بروند و محمود یاوری نیز بجای احمد زاده بمیدان بیاید و در خط هافبک جایگزین مهدی مناجاتی شود که , به صف مهاجمان پاس پیوسته بود ...

 تا قبل از این تغییر و پیش از دقیقه ۲۳ ,  پاسی ها سه مرتبه روی دروازه حریف صاحب موقعیت گل شدند که دو بار بی دقتی پرویز میرزا حسن و یکبار شهامت غلامعلی نور افکن ( دروازه بان ) پاس را ناکام کرد اما دقیقه ۲۳ خطای بیژن بیداری در محوطه جریمه  روی میرزا حسن ,  یک ضربه پنالتی را برای پاسی ها در بر داشت و محمود یاوری پشت توپ قرار گرفت وتوپ را محکم نواخت اما واکنش تماشایی دروازه بان ( نورافکن ) مانع از ورود توپ به دروازه شد در برگشت بار دیگر محمود یاوری صاحب توپ شد که اینبار اما توانست توپ را به تور دروازه بکوبد .

  خشونت مردان خط دفاعی پاس و عدم هماهنگی انها با هافبکها و مهاجمان در کنار تلاش حداکثری شیرازی ها برای کسب گل تساوی , در نهایت آنچه را که  تاج شیراز آرزویش را میکشید عملی ساخت و دروازه پاس با زیبایی هر چه تمامتر گشوده شد . دقیقه ۳۸ و از فاصله ۲۵ متری , تاج صاحب یک ضربه آزاد دو ضرب شد  ضربه را ابتدا بیژن بیداری مهاجم پرکار این تیم نواخت سپس در یک رفت و برگشت مهاجمان تاج دو بار اقدام به حرکت یک و دو نمودند و سرانجام غلامعلی اسدی با شوتی بس تماشایی دروازه پاس و نیک نفس را گشود ... تا پایان نیمه اول دیگر تغییری در نتیجه صورت نگرفت و نیمه نخست با نتیجه یک بر یک مساوی پایان یافت .

 

پاس و تاج شیراز جام منطقه ای 1349

 * هجوم  پاس  روی دروازه تاج شیراز با محوریت اصغر شرفی ....  غلامعلی نور افکن  در شرایطی دشوار توپ را با مشت میزند . دیگر مدافع تاج شیراز ( ابراهیم عباسی ) درون دروازه  و جهانگیر فتاحی نیز با شماره ۱۰ به حمایت از اصغر شرفی , پشت سر او حضور دارند .... ( امجدیه - جمعه هجدهم شهریور ۱۳۴۹ )

=========================

 

 

 

 نیمه دوم 

 با پایان یافتن نیمه اول , گویی قوای تیم جوان شیرازی نیز به اتمام رسید و عملا تنها به جلوگیری از حملات یاران پر تجربه  پاس اقدام میکرد . اما تکروی مهاجمان پاس ( بجز اصغر شرفی که روزی درخشان را پشت سر گذاشته بود ) مانع شد تا انها بیش از یکبار به دروازه تیم کم تجربه تاج دست یابند در حالیکه یک پاس هماهنگ میتوانست در این نیمه صاحب چهار گل باشد .

 

  دقیقه ۵۴  , ابتدا پرویز میرزا حسن یک توپ عالی را  جلوی دروازه تاج  از دست داد ... اما لحظاتی  بعد , همایون شاهرخی هافبک توانای پاس با یک شوت سنگین و حساب شده , گل دوم پاس را بثمر رسانید . او با این گل تا حدودی به حملات سراسیمه تیم خویش  پایان داد .. بعد از این گل نیز اما حاصل تلاشهای ستاره های پاس , همچنان بی نتیجه بود  تا تیم تاج شیراز  علیرغم شکست , نتیجه ای در خور کسب کند و در مقابل پاس نیز به مسابقه آینده  با پرسپولیس بیاندیشد .  

    پاس و تاج شیراز  جام منطقه ای 1349

  * نمایی از مسابقه پاس و تاج شیراز , اصغر شرفی گوش چپ  پاس , ستاره میدان بود  ..  امجدیه - جمعه ۱۸ شهریور ۱۳۴۹

===============================

 

 

 

                                                                                                                       

 

 

                                                                                            

* مناجاتی با دوگل , کار پرسپولیس را تمام کرد ..... 

  

   پاس               ۳  ( مهدی مناجاتی ۳۵ و ۷۵ ) , ( محراب شاهرخی ۶۸ )

 

   پرسپولیس       ۱  ( ابراهیم آشتیانی ۱۲ ) 

 

  

 * امجدیه  ساعت پنج بعد از ظهر  ۲۰ دیماه ۱۳۴۹ 

*  تماشاگر بیش از بیست هزار تن 

* داور : داود حیدری   کمکها : علی الهی  و اعتمادی

* هوا : مه آلود 

 

  پاس 

 دروازه بان      :  کیوان نیک نفس

  مدافع          :  محسن هوشنگی   - حسن حبیبی ( کاپیتان ) - مجید حلوایی - حسین کازرانی 

  هافبک        :  همایون شاهرخی - محمود یاوری

  مهاجم        :  پرویز میرزا حسن - مهدی مناجاتی - محمد علی مالکیان - اصغر شرفی

 

  سرمربی     :  حسن حبیبی

  سیستم     :  ۴۴۲ 

 

  پرسپولیس

  دروازه بان     :  عزیز اصلی

  مدافع          :  محراب شاهرخی   - جعفر کاشانی ( ناصر سلیمی " 77 )  - اکبر محمدی - رضا وطنخواه 

  هافبک         :  اصغر ادیبی - ابراهیم آشتیانی - فریدون معینی 

  مهاجم         :  حسین کلانی - همایون بهزادی ( کاپیتان )  - علی پروین

 

  سرمربی      :  حسین فکری

  سیستم      :  ۴۳۳ 

 

 

* گزارش  ( بر پایه متن هفته نامه دنیای ورزش )

 مسابقه بزرگ اما با شگفتی همراه شد ....  پاس علیرغم گلی که در دقایق ابتدایی پذیرفت , توانست بر شرایط مسلط گردد و در این راه اشتباهات مدافعان پرسپولیس نیز آنها را یاری داد تا در پایان , نتیجه ای قابل توجه روی تابلو ثبت گردد . نخستین نقص تیم پرسپولیس به شیوه ارایش آنها باز میگشت که ان نیز به حضور ابراهیم آشتیانی ( مدافع راست پرسپولیس ) پشت سر سه مهاجم تیمش بود !!! ...... چرا که حضور او موجب کاهش کیفیت دو هافبک دیگر سرخپوشان ( اصغر ادیبی و فریدون معینی ) شد ....

 

 پاسی ها اما بر خلاف روز اول که یک پیروزی خفیف برابر تاج شیراز را کسب کردند , اینبار بسیار منسجم تر در خط دفاع ظاهر شدند و در این میان , کاپیتان حسن حبیبی پر فروغ ترین چهره خط دفاعی پاس بود ... در خط هافبک علیرغم حضور محمود یاوری اما , همایون شاهرخی حاکم مطلق بود که براستی کیفیتی فراتر از بازیهای قبلی خویش را بنمایش گذارد  

 تعویض مالکیان با جهانگیر فتاحی , مهمترین تغییری بود که نسبت به مسابقه قبلی صورت گرفته بود که البته هم بسیار موفق بود و مهدی مناجاتی نیز با ثبت دو گل , نقشی ارزنده در پیروزی تیمش بر عهده داشت . 

 

 

 

  * دقایق حساس

 

در سومین روز بازیهای باشگاهی , دیدار پاس و پرسپولیس مهمترین مسابقه و بنوعی دیدار سرنوشت گروه نخست بود .... با وجودیکه پرسپولیس با روش محتاطانه ۴۳۳ مسابقه را آغاز نمود اما تا دقیقه ۱۲ که گل نخست را بدست اورد یکبار دیگر , بصورت جدی دروازه پاس را تهدید کرده بود . خطر دقیقه ۷ به این ترتیب بوجود آمد که همایون بهزادی بدنبال پاسی که از فریدون معینی گرفت از جناح چپ به سرعت بسوی دروازه پاس پیش رفت و پس از جای گذاردن محسن هوشنگی , پاسی عالی و ایده آل برای علی پروین فرستاد ... شوت سنگین پروین در نزدیکترین فاصله ممکن به تیرک راست , در شرف به ثمر رسیدن بود که حسن حبیبی راه آن را بست و نخستین شانس گل پرسپولیس از کف رفت .

 

 یک دقیقه قبل از گل پرسپولیس , پرویز میرزا حسن پشت محوطه هجده قدم  پرسپولیس , صاحب توپ شد او به راحتی از جعفر کاشانی عبور کرد ولی درست لحظه ای که پاس او به یکی از دو مهاجم  پاس جلوی دروازه پرسپولیس میتوانست شانس بهتری برای پاس بوجود آورد , شوت او راهی خارج شد .

 

  دقیقه ۱۲  , پس از رقابت میان بهزادی و میرزا حسن , توپ به ابراهیم آشتیانی رسید و او با وجودی که یاوری در تعقیبش بود با یک شوت ,  شانس خود را برای فرو ریختن دروازه پاس آزمود , شوت آشتیانی از فاصله بیست و پنج متری  و اندکی بی تعادل شدن , کیوان نیک نفس در تعقیب مسیر این توپ به شکلی غیر منتظره , موجب گل اول پرسپولیس شد .

  ضربه سر همایون بهزادی روی ارسال کلانی در دقیقه ۱۸ از جناح چپ میتوانست به گل دوم پرسپولیس منجر شود ولی این توپ با اندک فاصله ای از کنار تیرک دروازه راهی خارج شد . 

 خشونت دفاع پاس بعد از ثبت گل نخست , روی مهاجمین پرسپولیس  بیشتر شد و در عین حال عدم موفقیت پرسپولیسی ها روی حملات بعدی  موجب این شد که پرسپولیس  , زودتر از آنچه انتظار میرفت برای حفظ همان یک گل قدری شکل دفاعی بخود بگیرد

 

 دقیقه ۲۱ و ۲۴ دو شانس بزرگ برای پاس بوجود آمد ...  نخست موقعیتی بود که توپ پس از عبور از میان جعفر کاشانی و اکبر محمدی به محمد علی مالکیان  رسید و تنها هوشیاری عزیز اصلی توانست شلیک مالکیان را به میانه زمین باز گرداند .  بار دوم نیز میرزا حسن برای چندمین بار بخاطر تکروی , توپی را که مالکیان بدنبال ضربه ازاد حسن حبیبی , به جلوی پای او فرستاده بود از کف داد .

 

 از آن پس اما , پاس بخاطر کار دسته جمعی بهتر ,  حاکم بر میدان شید و گذشته از یک شلیک  سنگین دیگر توسط ابراهیم آشتیانی که در دقیقه ۳۱ نواخته شد و دروازه بان نیک نفس بخوبی ان را مهار کرد توپ و میدان در دست یاران پاس بود .   دقیقه ۳۵ سر انجام گل تساوی نیز بدست آمد هر چند که در دقیقه ۳۲ عزیز اصلی با یک خروج بموقع یک خطر بزرگ دیگر  که در امتداد شوت  همایون شاهرخی پدید آمده بود , دفع کرد .

 

پرسپولیس و پاس جام منطقه ای 1349

 

 گل مساوی پاس اینگونه بثمر رسید ... محمد علی مالکیان نزدیک دروازه با ضربه سر توپی را به پرویز میرزا حسن سپرد .  سپس شوت میرزا حسن با دفاع عزیز اصلی به جلوی دروازه پرسپولیس بازگشت و فریدون معینی هافبک پرسپولیس قصد دور نمودن توپ را داشت که مهدی مناجاتی سر رسید و با شدت هر چه تمامتر آن را به گوشه راست و بالای دروازه پرسپولیس کوبید . با وجودی که مناجاتی زننده این گل بود اما نقش محمد علی مالکیان در ثبت آن بسیار پر رنگ بود و در واقع او را میتوان  پایه گذار اصلی آن دانست . مالکیان  در اینروز بر تمام توپهای هوایی که به او میرسید موفق عمل کرد و با ضربه های سر هدف دار , اغلب تو\ ها را بصورت موفق  به دیگر مهاجمان پاس میرساند .  تا پایان وقت اول دیگر نتیجه تغییر نکرد و تنها نکته قابل تامل   یک شوت سنگین در دقیقه ۴۴ بود که توسط  محراب شاهرخی  از فاصله ای دور نواخته شد که   نیک نفس آن را بخوبی مهار نمود .

 

 نیمه دوم

   نیمه دوم پرسپولیس به همان روش ۴۲۴ مرسوم  خویش بازگشت بدین صورت که فریدون معینی را از جمع سه هافبک کنار نهاد  و در مقابل  داریوش مصطفوی را  بعنوان گوش چپ , به خدمت گرفت ... اما با وجود این تغییر , همچنان پاس تیم  برتر زمین بود 

  سرگردانی دفاع پرسپولیس  در دقیقه ۲۳ نیمه دوم ,  موجب خلق یک حادته غیر منتظره  شد . بدین صورت که روی توپی که همایون شاهرخی از جناح راست  شلیک کرده بود دو مدافع پرسپولیس محراب شاهرخی و جعفر کاشانی اشتباه کردند و محراب با ضربه سر خود در حالیکه قصد دفع توپ را داشت  آن را به گوشه دروازه فرستاد البته محراب خود مدعی بود که توپ با ضربه سر کاشانی بدرون گل رفته است ... به هر روی اما پرسپولیس یک گل دیگر را پذیرفت  .

 هفت دقیقه بعد ناراحتی و عصبانیت از سوی پرسپولیس ها موجب دریافت یک گل دیگر شد ....  اصغر شرفی از جناح چپ توپ بلندی را برای محمد علی مالکیان ارسال نمود و ضربه سر او ,  توپ را  جلوی دروازه  در برابر مهدی مناجاتی و پرویز میرزا حسن قرار داد در حالیکه عزیز اصلی با اعتراض در مورد آفساید بودن این توپ عکس العملی از خود نشان نداد , مناجاتی با شوتی محکم دومین گل خود و سومین گل پاس را بثمر رسانید .

 

پاس و پرسپولیس جام منطقه ای 1349

  * لحظه ثبت گل سوم پاس ... مهدی مناجاتی زننده گل و مدافعان پرسپولیس که اعتقاد به آفساید دارند ... 

=============================

 

 تلاشهای نچندان موثر پرسپولیسو همچنین عصبانیت جعفر کاشانی در این لحظات , که سرانجام موجب تعویض  او نیز شد موجب شد که تا پایان  هیچ تغییری صورت نگیرد و پاس با نتیجه ۳ بر ۱ فاتح این دیدار بزرگ باشد .

 

 

 

 * نیمه نهایی جام منطقه ای ...

 

                                                   

* تاج آبادان هنوز سرگردان بود که , سه گل در کیسه خود دید ....

 

 

پاس               ۴  ( محمد علی مالکیان ۲ و ۲۱ )  ( مهدی مناجاتی ۱۹ و ۴۰ )

 

تاج آبادان        ۲  ( علی رحمانی ۲۴ و ۲۶ )

 

 

 

* ورزشگاه : امجدیه - یکشنبه ۲۶ دیماه ۱۳۴۹ 

*  تماشاگر بیش از ۱۵۰۰۰ تن 

* داور : اکبر حیدری   کمکها : اکبر حق بین و ایرج نیک رفتار  

* هوا : سرد و ابری

 

پاس 

دروازه بان : کیوان نیک نفس

مدافع      : محسن هوشنگی - حسن حبیبی ( کاپیتان ) - مجید حلوایی - حسین کازرانی

هافبک     : همایون شاهرخی ( داود احمد زاده ) - محمود یاوری ( جهانگیر فتاحی )

مهاجم     : پرویز میرزا حسن - محمد علی مالکیان - مهدی مناجاتی - اصغر شرفی

 

سرمربی  : حسن حبیبی

سیستم  : ۴۲۴ کلاسیک

 

تاج آبادان 

دروازه بان : منصور رشیدی

مدافع      : عباس مظلومی - حمید موسی زاده - اسفندیار دوستانی ( کاپیتان ) - غلام درمانده 

هافبک     : ناصر شاملی - فریدون لقمان

مهاجم     : بهرام عمادی ( ابوالقاسم سورانی ) - نامدار ملاح زاده - قاسم فلاح زاده ( غلام بهرسی ) - علی رحمانی

 

سرمربی  : احمد هدایت

سیستم  : ۴۲۴  کلاسیک

 

 

*  گزارش  ( بر اساس متن هفته نامه دنیای ورزش )

  پس از مسابقه جنجالی تاج و پرسپولیس , دو تیم پاس و تاج آبادان , دومین مسابقه نیمه نهایی  نخستین دوره جام منطقه ای را برگزار کردند ... گذشته از اهمیتی که این مسابقه , جهت رسیدن به فینال  داشت , یک دیدار انتقامی نیز برای پاسی ها بود چرا که درروز دوازدهم  فروردین همین سال ( ۱۳۴۹ ) تیم پاس در سفری که به جنوب کشور داشت در مسابقه دوستانه با تاج آبادان , علیرغم کسب نتیجه ۳ بر یک در ابتدای مسابقه ,  با پذیرفتن سه گل , با نتیجه ۴ بر ۳ شکستی تلخ را تجربه کرده بود  .

 

 با آگاهی از این موضوع و کیفیت بالای دو تیم آبادانی حاضر در مسابقات , پاس با همان روش همیشگی ۴۲۴ و با تمام قوا بمیدان آمد و همه حوادث بزرگ نیز  در همان نیمه اول شکل گرفت چرا که طی هفت دقیقه , چهار بار دروازه  دو تیم گشوده شد و این خود نشان از میل شدید هر دو گروه برای دستیابی به گل در نیمه نخست بود .... در نیمه دوم اما دفاع فشرده هر دو تیم کمتر فرصت دستیابی به گل را فراهم کرد 

 گل دقیقه ۲ پاس موجب تضعیف روحیه بچه های آبادان را فراهم نمود و زمانی که پاس در دقایق ۱۸ و ۲۱ به دو گل دیگر دست یافت , نامیدی در اردوی آبادانی ها به اوج رسید اما در حالیکه همه چیز برای تاج آبادان تمام شده بنظر می رسید , آنها در سایه همکاری  , به دروازه پاس دست یافتند ... گلی که نخستین زنگ خطر را برای پاس به صدا در اورد .

 دو دقیقه بعد هراس یاران پاس از تکرار نتیجه فروردین ماه , موجب بروز یک اشتباه دیگر در خط دفاعی و ثبت گل دوم تاج شد ... باور کردنی نبود تاج آبادان تنها طی دو دقیقه نتیجه ۳ بر صفر را به ۳ بر ۲ تغییر داد  .

تاج آبادان که بجهت شرایط جوی تهران دچار نزول کیفی در عملکرد یارانش شده بود , در دیدار نیمه نهایی  برابر پاس با وجودی که در مجموع با نتیجه ۴بر ۲ از رسیدن به فینال محروم شد لیکن در همین مسابقه بخوبی نشان داد که تیمهای شهرستانی نیز در تورنمنت ها قادر به پایداری و استقامت بسیار هستند از سوی دیگر جنگندگی بازیکنان آبادان تا لحظه آخر  برای جبران عقب ماندکی برابر تیمی بزرگ چون پاس , حقیقتا در خور تحسین  بود .

 تنها ایرادی که در بازی تاج آبادان و پاس , بر مربی شایسته این تیم میتوان گرفت , گماردن قاسم فلاح زاده در آرایش تیم بود ... چرا که فلاح زاده که بازیکنی با کیفیت و شرایط خوب بدنی است , متاسفانه  برابر کارگر آبادان آسیب دید و اصولا برای حفظ سلامتی او و کیفیت عملکرد تیم , نباید بمیدان فرستاده میشد . او با تمام ویژگی هایش اما به جهت درد در ناحیه پا , فادر به دویدن عادی نیز  نبود .

 

 دقایق حساس :

 مهاجم خوش قد و قامت پاس , محمد علی مالکیان در دقیقه دوم , روی نفوذ سریع اصغر شرفی از سمت چپ و سپس ارسال او به دهانه دروازه , با نوک پا , گل اول را بثمر رساند . 

 

تاجی ها با این گل تا دقیقه پنجم به طور کامل بی روحیه بودند و اغلب  تنها به مراقبت از دروازه خویش پرداختند .. اما در دقیقه ۷ با فراری سریع از علی رحمانی که از سمت چپ  روی پاس قاسم فلاح زاده صورت کرفت , اندکی از زیر فشار خارج شدند .. همین توپ را , علی رحمانی با شلیکی سنگین بسوی دروازه پاس فرستاد که میتوانست نخستین گل تاج ابادان باشد اما واکنش دروازه بان پاس ,  نیک نفس مانع از نتیجه گیری شد .

 

 یک دقیقه بعد فرار نامدار ملاح زاده و خطائی که روی او صورت گرفت موجب یک ضربه آزاد برای تاج شد .. اما این ضربه توسط یاران تاج راهی خارج شد .

تا دقیقه چهاردهم , دیگر خطری دروازه ها را تهدید نکرد  تنها یک کرنر بی ثمر برای یاران پاس در دقیقه دهم و سپس یک اخطار برای مهدی مناجاتی برای خطایی که بر روی یکی از هافبکهای تاج  انجام داد  ...  

خطای حسین کازرانی  روی مهاجم تاج آبادان ( بهرام عمادی ) در سمت راست در دقیقه پانزدهم فرصت مناسبی را برای جبران گل خورده تاج , بوجود آورد .. یک ارسال بلند , با ضربه سر علی رحمانی توام شد اما توپ با اندک فاصله ای از کنار تیرک دروازه راهی خارج گردید 

  کیفیت کار خط حمله پاس که پس از ثبت گل اول اندکی فروکش کرده بود بار دیکر افزایش یافت و آنها با همکاری حساب شده خود با هافبک ها که بصورت منظم از دو گوش صورت میگرفت با پاسهای بلند برای مهاجمان  لحظات هیجان انگیزی را خلق نمودند .... ابتدا نفوذ سریع پرویز میرزا حسن از سمت راست  در دقیقه هجدهمین و ارسال بلند  برای مالکیان که با اندک دقت میتوانست گل دوم  باشد اما توپ با فاصله بسیار کم از بالای دیرک افقی راهی خارج شد 

 آنگاه یک دقیقه بعد پاس بلند محمود یاوری از میانه میدان برای اصغر شرفی با فرار سریع شرفی و سپس ارسال تند و تیز او از چپ روی دروازه برای مهدی مناجاتی همراه شد مهدی مناجاتی با تلاشی قابل تحسین خود  روی توپ سوارشد  و گل دوم تیمش را بثبت رساند  .

 هماهنگی دلپذیری که پاسی ها خاصه مهاجمین این تیم طول این دقایق نمایش میدادند , سه دقیقه بعد از گل دوم موجب گل سوم نیز شد ! ابتدا شلیک سنگین پرویز میرزا حسن در موقعیت مناسبی دروازه بان تاج , رشیدی  را مجبور به مشت کردن توپ کرد , لیکن عدم موفقیت کامل او در دفع توپ و سرعت العمل مالکیان در رسیدن به توپ موجب ثبت گل سوم روی شوت این بازیکن شد .

پاس و تاج آبادان نیمه نهایی جام منطقه ای 1349

 * محمد علی مالکیان با هوشیاری گل سوم تیمش را بثمر میرساند ....

 

 در عین شادمانی پاسی ها روی سه گل پی در پی ظرف 19 دقیقه , یک ضد خمله از سوی گوش چپ تاج آبادان ( علی رحمانی ) موجب ثبت گل اول تاج شد نفوذ سریه او از چپ , و خروج اشتباه کیوان نیک نفس از دروازه موجب شد تا او با ارسال توپ از کنار دستان او دروازه پاس را برای نخستین بار تسخیر کند ... پاسی ها که هنوز در شوک دریافت این کل بودند دومین ضربه را نیز دریافت کردند ملاح زاده از راست یک حرکت یک و دو جالب با بهرام عمادی انجام و سپس خیلی سریه از سمت راست پیش رفت و در زمانیکه مدافعان پاس در صدد نزدیک شدن و  بستن راه او بودند با یک ارسال بلند و مورب دقیق برای علی رحمانی این فرصت را برای او محیا نمود گه با یک ضربه سر محکم و قاطع به گوشه دروازه توپ را بدوزد و  بازی را 3 بر 2 کند  ....

 با این دوگل دلهره بر تیم پاس مستولی شد و تاج چند بار دیگر تا مرز دستیابی به گل پیش رفت اما پاسی های با تجربه با اتکا به تاکتیک برتر تیم خود , رفته رفته بر شرایط مسلط شدند و موفق شدند در دقیقه چهلم دیدار گل چهارم خود را به ثمر برسانند یکی و دو زیبا مالکیان با مناجاتی موجب شد چند قدمی پا بتوپ به درون محوطه هجده قدم تاج پیشروی کند سپس هوشیارانه توپ را  اندکی عقب تر برای مهدی مناجاتی که روی خط هجده مترصد دریافت توپ بود , فرستاد و شوت مناجاتی بسیار بدقت نواخته شد تا توپر در سمت راست دروازه تاج ابادان ارام بگیرد .

  مهدی مناجاتی مهاجم گلزن تاج در این مسابقات نمایشی درحشانو یاد اور روزهای خوش گذشته اش بود ... دقایقی بعد سوت پایان نیمه اول نواخته میشود و دو تیم به رختکن رفته تا برای نیمه دوم اماده شوند . هر چند نتیجه 4 بر 2 نیمه اول تا پایان دیدار نیز همچنان حفظ شد 

 

 نیمه دوم  هر دو تیم اقدام به انجام دو تعویض در ترکیب خود  نمودند  حسن حبیبی هر دو هافبک تیمش را ( محمود یاوری و همایون شاهرخی ) را از بازی بیرون کشید و با بخدمت گرفتن دو جوان تازه نفس ( جهانگیر فتاحی و داود احمد زاده )  هم عملا میانه میدان را از خریف سختکوش خود گرفت و هم دست به آزمایش آنها زد

 حادثه مهم نیمه دوم فرصت گل سوم برای تاج در دقیقه 53  بود که شوت سنگین علی رحمانی , دروازه بان پاس ( کیوان نیک نفس )  بسیار بزحمت انداخت ... بی تردید علی رحمانی گوش چپ تاج آبادان ,  بهترین چهره این تیم در میدان بود در دقیقه 90 نیز پاس فرصت مناسبی داشت .... ارسال بلند حلوایی برای مالکیان و ضربه سر او برای احمد زاده , موقعیت ثبت گل پنجم پاس بود که علیرغم  , خروج زود هنکام توام با اشتباه منصور رشیدی , احمد زاده توپ را با بی دقتی به بیرون از زمین فرستاد  .

 

 

 

 

 

 

 

 

 فینال جام منطقه ای 1349 ....

فینال جام منطقه ای 1349

 

                                                                              

 

پاس   1          ( اصغر شرفی 9 )

تاج    2          ( غلامحسین مظلومی 3 - اکبر کارگر جم  24 )

 

* امجدیه جمعه دوم بهمن 1349 - تماشاگر نزدیک به پانزده هزار تن - داور : ابوالقاسم حاج ابوالحسن کمکها : محسن زمانی و حسین سلیم آبادی

 

پاس

     دروازه بان  :  کیوان نیک نفس

     مدافع         :  محسن هوشنگی - حسن حبیبی ( کاپیتان ) - مجید حلوایی - حسین کازرانی

    هافبک        :  همایون شاهرخی - محمود یاوری - پرویز میرزا حسن 

    مهاجم         :  مهدی مناجاتی - محمد علی مالکیان - اصغر شرفی

    سرمربی     :  حسن حبیبی

تاج 

    دروازه بان  :  فرهنگ بادکوبه

    مدافع         :  مسعود معینی - پرویز ( کاپیتان ) - اکبر کارگرجم - گودرز حبیبی

    هافبک       :  جلال طالبی - علی جباری - کارو حقوردیان ( نصرالله عبداللهی )

    مهاجم        :  عباس مژدهی - غلامحسین مظلومی - مهدی حاج محمد ( جواد قراب )

    سرمربی     :  زدرادکو رایکوف 

 

  گزارش : ( براساس نشریه دنیای ورزش )

 فینال نخستین دوره جام منطقه چندان برای شاگردان حسن حبیبی موفقیت آمیز نبود چرا که پاس بر خلاف انتظار چهره پر فروغی ارائه نکرد بویژه در خط حمله ناهماهنگی و تکروی مشکل اصلی آنها بود . بر خلاف پاس , تاج در این دیدار  اکثرا نمایشگر یک فوتبال گروهی و تاکتیکی  بود و بدون تردید دو گلی را که پاس دریافت نمود در سایه کار بهتر و منسجم تر خط حمله تاج بثمر رسید .

 پاس با روش 4 2 4  خود بجهت عدم موقعیت شناسی پرویز میرزا حسن موفق نبود چرا که او اکثرا نظم تیمی پاس را بهم میریخت اما تاج با روش 3 3 4 چه در کار حمله و چه در کار هجوم موفقتر عمل میکرد آنگونه که در موقع دفاع تنها غلامحسین مظلومی سنتر فوروارد این تیم  در زمین حریف می ماند و تمام یاران تاج بدفاع میپرداختند و در مواقع حمله نیز تنها کاپیتان پرویز در زمین تاج می ماند و تیم یکسره حمله میشد 

 در غیاب مهدی لواسانی ( که در دیدار نیمه نهایی سه جلسه از همراهی تیمش محروم شده بود ) رایکوف از ترکیب , کارگر جم و پرویز سود برد  اما نقطه قوت اصلی تاج خط هافبک  تیم بود جایی که جلال طالبی - علی جباری و کارو حقوردیان حکومتی عجیب در میانه میدان داشتند .

تاج و پاس فینال جام منطقه ای 1349

 * اصغر شرفی ستاره خط حمله پاس , بهمراه اکبر کارگر از چهره های موفق دو تیم بودند , بر خلاف این دو پرویز میرزا حسن ( چپ ) روز موفقی را سپری نکرد 

 

 اولین گل بازی ...

گل اول بوسیله علی جباری از جناح راست و روی سانتر بلند و عالی او و گل دوم روی نفوذ شگفت انگیز کارو که در آستانه گشودن دروازه در داخل محوطه هجده قدم حریف با خطایی بزرگ او را متوقف کردند بدست آمد مسئله خشونت در بازی دبروز , بویژه از سوی پاسیها در آغاز پی در پی دیده شد , اما دقت و هوشیاری داور هرگز اجازه ادامه این کار را نداد و از این گذشته باید قضاوت داور دیدار را تحسین نمود و اگر داوران همواره چنین قضاوت کنند هرگز حادثه دور از انتظاری شکل نخواهد گرفت ...

 در بازی دیروز به محض آغاز در دقیقه سوم شاهد گل و شادی فراوان تاجی ها بودیم علی جباری هافبک راست تاج در یک درگیری با اصغر شرفی پیروز شد و سپس در امتداد خط طولی زمسن تا نزدیکی های خط کرنر پیش رفت و سپس با یک ارسال زیبا توپ را روی پیشانی غلامحسین مظلومی کاشت لحظه ای بعد تور دروازه کیوان نیک نفس ارزید و گل اول فینال ثبت شد 

 گل نخست تاج موجب نگرانی یاران پاس شد اما علیرغم برتری تاج شش دقیقه بعد پاس روی یک ضد حمله  به گل رسید ....

 

 گل تساوی پاس ....

 مهدی مناجاتی بغل راست پاس , از میانه میدان , توپی را برای مالکیان یار کناری خود ارسال نمود . خط دفاع تاج که در اندیشه آفساید گیری بود با اندکی تامل , روی این توپ  عمل کرد , و این شانس را به مالکیان داد تا توپ را پشت دفاع تاج در حالی تصاحب کند که مسعود معینی را پا به پای خویش می دید اما او با هوشیاری توپ را زمینی به سمت چپ برای استفاده اصغر شرفی ارسال  و او نیز پس از چند قدم پیش روی ,  با یک شوت زمینی توپ را به گوشه راست دروازه فرستاد . 

 پاس با این گل با روحیه ای تازه یافت و بجهت توانایی بیشتری که مهاجمان و  بازیکنان میانی اش روی توپهای هوایی داشتند بخوبی با هر توپی که صاحب میشدند قادر بودند دروازه تاج را تهدید کنند اما خط حمله پاس یک مشکل عمده داشت و آن میل فراوان پرویز میرزا حسن جهت نفوذ بداخل زمین و در نتیجه خالی شدن پست اصلی اش ( کوش راست ) بود . و چون عمده حملات پاسی ها از سمت راست شکل میگرفت عملا حملات آنها بی ثمر می ماند . بجز آن تلاش خط دفاع تاج برای آفساید گیری نیز عاول دیگر جهت ناکامی پی در پی خط حمله پاس در این دقایق بود .

 

 شانسهای از دست رفته ....

با همه این احوال در دقیقه بیستم پاس میتوانست به گل دوم خود برسد پرویز میرزا حسن از سمت راست توپ بلندی را برای مالکیان فرستاد اما با وجود تلاش حداکثری و ضربه سر مالکیان روی دستان دروازه بان تاج , توپ با اندک فاصله ای از روی تیر افقی به روی تور دروازه نشست و فرصت از دست رفت .

یک دقیقه بعد فرار تماشایی جلال طالبی و سپس دقیقش به غلامحسین مظلومی شانس ثبت گل دوم را به مظلومی داد اما اندکی کندی از سوی مظلومی موجب شد توپ طالبی  عرض زمین را طی کند تا این فرصت صدردرصد نیز از دست برود

 دقیقه بیست و سوم باز هم جلال طالبی تاج را به جلو حرکت میدهد فرار سریع او با یک پاس سریع تر برای عباس مژدهی همراه شد عباس مژدهی پشت به دروازه قرار داشت اما با حرکتی زیبا که توام با دریبل مدافع مستقیم خود بود بسوی دروازه میچرخد و سپس با شوتی سنگین توپ را بسوی دروازه پاس میفرسد اما کیوان نیک نفس  توپ را بصورت ناقص مهار و در حالیکه حاج محمد فاصله ای با توپ نداشت , محسن هوشنگی با شوتی محکم توپ را از منطقه خطر دور میکند ..

 دقیقه پاس یک شانس مجدد برای دستیابی به گل داشت مهدی مناجاتی توپی را که بدنبال ضربه سر مالکیان صاحب شده بود به سرعت به محمود یاوری سپرد و شلیک هاقبک شوتزن پاس از پشت محوطه جریمه فرهنگ بادکوبه ( دروازه بان تاج ) را بسختی بزحمت انداخت ولی قبل از اینکه مناجاتی از توپ کنار دست او استفاده کند بادکوبه , با یک شوت ,  توپ را از منطقه خطر دور کرد .

 

  اکبر کارگرجم و گل دوم

 دقیقه سی و سوم اکبر کارگرجم چهره سرشناس تاج با عبور از دو مدافع پاس , پا بتوپ تا داخل محوطه جریمه حریف پیش آمد اما درست زمانیکه شانس شوتزنی و گل داشت یکی از مدافعان پاس با خطا او را متوقف کرد و در حالیکه داور میتوانست  پنالتی بگیرد , خطای دو ضرب درون محوطه جریمه اعلام میکند .... کاپیتان پرویز پشت توپ می ایستد وپس از سوت داور توپ را با یک پاس عرضی کوتاه برای اکبر کارگرجم میکارد تا مدافع تاج با شوتی سنگین و رو پا به گوشه چپ دروازه پاس , نیک نفس را غافلگیر  و گل دوم تاج را بثمر برساند .

  پس از این گل پاس قدری پر جنب و جوش ظاهر شد اما تنها توانست یک کرنر بدست بیاورد که از آن نیز نتیجه حاصل نشد در عوض تاج دوبار در دقایق چهل و دوم و چهل سوم توانست دروازه پاس را با خطر جدی مواجه کند بار اول پاس جلال طالبی به داخل هجده قدم  و شلیک سنگین علی جباری از بالای دروازه راهی خارج شد و بار دوم روی پاس غلامحسین مظلومی به عباس مژدهی درون هجده قدم و باز هم پشت بدروازه رسید او بسمت دروازه برگشت و توپ را سنگین شوت کرد اما درست همانجایی زد که کیوان نیک نفس جایگیری کرده بود , تا توپ درون سینه دروازه بان پاس , آرام گیرد 

 واپسین دقیقه نیمه اول پاس روی نفوذ حسین کازرانی از چپ و ارسال بلندش روی دروازه تاج برای پرویز میرزاحسن , میتوانست برای بار دوم صاحب گل تساوی شود اما تامل بیش از حد میرزا حسن این شانس را بهدر داد و کرنر بعدی نیز برای پاس نتیجه ای در بر نداشت .

 

 

 

  نیمه دوم :

 

 نیمه دوم با احتیاط هر دو تیم آغاز شد تا اینکه دقیقه پنجاهم شوت سنگین جلال طالبی دروازه پاس را بسختی تهدید کرد چرا که این توپ چند متر مانده به دروازه پاس به پای یکی از مدافعان ( احتمالا کاپیتان حسن حبیبی ) برخورد  و راهی خارج شد که اگر چنین نبود قطعا تاج صاحب سومین گل خود نیز شده بود .

 سپس نوبت پاس بود که دو خطر متوالی را در دقایق پنجاه و چهار و نیز  پنجاه و هفتم  بر روی دروازه تاج خلق کند  بار اول روی شوت ازراه دور محمود یاوری که واکنش مناسب بادکوبه را به همراه داشت و بار دوم پاس مهدی مناجاتی به پرویز میرزا حسن و شوت با زاویه ای او با واکنش فرهنگ باد کوبه مهار میشود 

 تاج و پاس فینال جام منطقه ای 1349

 * دقیقه پنجاه و هفتم پاس مهدی مناجاتی به پرویز میرزا حسن ( سمت راست روی زمین ) با شوت زاویه دار او به گوشه چپ دروازه تاج  , همراه شد اما فرهنگ بادکوبه  مسیر توپ را میبندد .... مسعود معینی دیگر مدافع تاج نیز در تصویر حضور دارد . 

 

  از دقیقه شصتم یاران پاس با قدری خشونت بازی را پیگیری میکردند عدم نتیجه گیری روی حملاتشان یاران پاس را قدری عصبی نموده بود و این از خطاهای گاها بیموردشان کاملا پیدا بود بویژه روی محمود یاوری که حریف مستقیمش کارو حقوردیان بود و این موضوع انقدر ادامه پیدا کرد تا اینکه هافبک ممتاز تاج آسیب دید  و در اواخر نیمه جای خود را به نصرالله عبداللهی جوان داد

 دقیقه شصت و هشتم محمد علی مالکیان پا به توپ وارد محوطه جریمه تاج داشت و در حالیکه با خلع یک فرصت مناسب فاصله چندانی نداشت , فرهنگ بادکوبه توپ را با خروجی هوشیارانه از پیش پای او ربود .

 

 دقیقه هشتاد و چهارم آخرین شانس بزرگ پاس برای دستیابی به گل مساوی خلق شد . مالکیان , یک توپ بلند هوایی را با وجود درگیری با مدافع مستقیمش , پرویز , صاحب شد سپس بادکوبه برای بستن راه او از دروازه خارج شد , خروج دروازه بان این فرصت را به مالکیان داد تا دروازه را بگشاید اما شوت او دقیق نبود و با زاویه از کنار دروازه به سمت خط اوت میرفت که در انتهای خط نصیب پرویز میرزا حسن شد اما باز او با قدری تامل این فرصت را نیز از دست داد .

 دقیقه هشتاد و هفتم پاس صاحب یک ضربه آزاد از فاصله دور میشود و محمود یاوری با شوتی سنگین توپ را راهی خارج میکند تا باز هم دروازه تاج در نیمه دوم تسخیر ناپذیر باقی بماند .

تا پایان بازی دیگر حادثه ای مهمی رخ نمیدهد و دیدار با نتیجه 2 بر 1 بسود تاج پایان می یابد .

 

 

 باشگاه پاس تهران

   * تیم فوتبال باشگاه پاس تهران , نائب قهرمان نخستین دوره مسابقات باشگاههای ایران - جام منطقه ای 1349   عزیزان بترتیب ایستاده از راست : حسین کازرانی - محمد علی مالکیان - محمود یاوری - پرویز میرزا حسن - اصغر شرفی - مهدی مناجاتی و حسن حبیبی ( کاپیتان )        نشسته از راست : مجید حلوایی - جهانگیر فتاحی - محسن هوشنگی - کیوان نیک نفس - جهانگیر نصیری و همایون شاهرخی