A+ R A-

تبلیغات

رجیران

پرسپولیس 1349

پرسپولیس 1349

 

   پرسپولیس 1349

 

  رقابتهای فوتبال سراسری  باشگاههای ایران سرانجام  از سال 1349 تحت نام - جام منطقه ای آغازشد ...  بر اساس آیین نامه فدراسیون , مسابقات طی  دو مرحله ( مقدماتی منطقه ای و سپس نهایی ) برگذار آنچنانکه تیمهای فوتبال باشگاههای صاحب نام تهران , هر کدام در یکی از گروه ها قرار داشته باشند , قرعه کشی شد   ....  

 رقابتها ابتدا بصورت  مقدماتی در چهار منطقه ایران برگزار  و سپس تیمهای اول و دوم هر منطقه ,( مجموعا هشت تیم )   طی یک دوره مسابقات - بصورت متمرکز درتهران   مصاف دادند . اما سرخپوشان تهرانی ( پرسپولیس )  هرگز در مسابقات مقدماتی حضور نیافته و جای آنها تیم قهرمان باشگاهای تهران ( پیکان ) شرکت نمود  اما با انصراف پیکان و بازگشت ستاره های آن به پرسپولیس ,  مسئولین برگذار کننده را متقاعد ساخت تا در جهت  افزایش هیجان و حساسیت بازیها , با  حضورتیم فوتبال محبوب باشگاه پرسپولیس , موافقت کنند .

 بر اساس مراسم  قرعه کشی میان هشت تیم دور نهایی   تیمها  به دو گروه چهار تیمی تقسیم  و سرخپوشان  با تیمهای پاس - برق تهران و تاج شیراز همگروه شدند  . ناگفته پیداست که  با حضور دو تیم مدعی (  پرسپولیس و پاس )  رقابتهای این گروه برای کسب عنوان سرگروهی ,  بمراتب حساستر از گروه دیگر خواهد بود...................

 

 

 

----------------------------------------

 

تاریخ دیدارهای پرسپولیس در گروه چهار تیمی نخستین دوره جام منطقه ای 1349 :

 

  *  پرسپولیس و برق تهران    ( امجدیه - 18 دیماه 1349 )

 

  *  پرسپولیس و پاس            ( امجدیه - 20 دیماه 1349 )

 

 *  پرسپولیس و تاج شیراز     ( امجدیه - 22 دیماه 1349 )

 

 ----------------------------------------

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                         

 * گام نخست  و  پیروزی قاطع  سه بر صفر ....

-------------------------------------------------------------------

 

 پرسپولیس      3  ( حسین کلانی 6 , 75  - داریوش مصطفوی 82 )

 برق تهران     0

 

 * امجدیه  ساعت پنج بعد از ظهر  18 دیماه 1349 - تماشاگر بیش از بیست هزار تن - داور : جعفر نامدار  - هوا : مه آلود 

 

پرسپولیس

  دروازه بان  :  عزیز اصلی

  مدافع         :  مهراب شاهرخی ( ابراهیم آشتیانی ) - اکبر محمدی - جعفر کاشانی - رضا وطنخواه

  هافبک       :  اصغر ادیبی - فریدون معینی

  مهاجم        :  حسین کلانی - همایون بهزادی ( کاپیتان ) - داریوش مصطفوی - علی پروین

  سرمربی    :  حسین فکری

 

برق تهران

 دروازه بان : ابوالفضل مهتری

 مدافع        : محمد علی کیانی راد - قاسم طبیبی - جواد الله وردی - ناصر ابراهیمی ( کاپیتان )

 هافبک      : امیر حاج رضایی ( امیر عابدینی ) - رضا تقدسی

 مهاجم       : حسن شهرستانی زاده ( هادی نراقی ) - حسین آبشناسان - اکبر حقیقت - فرامرز کنجه ای 

 سرمربی    : منصور  امیر آصفی

 

پرسپولی چام منطقه ای 1349

  * ترکیب پرسپولیس  برابر برق تهران .... ( نیمه دوم ابراهیم آشتیانی جایگزین زنده یاد محراب شاهرخی ) ......  بترتیب ایستاده از راست : رنده یاد همایون بهزادی ( کاپیتان ) - زنده یاد عزیز اصلی - حسین کلانی - اصغر ادیبی - جعفر کاشانی - زنده یاد  اکبر محمدی                       نشسته از راست : فریدون معینی - علی پروین - زنده یاد محراب شاهرخی - داریوش مصطفوی و رضا وطنخواه 

 

 

گزارش : ( بر اساس نشریه دنیای ورزش )

بخاطر شناختی که از خصوصیات دو تیم در دست بود , یک بازی سخت و فشرده میان برق و پرسپولیس  پیش بینی میشد اما سپید پوشان پرسپولیس در دقیقه ششم دیدار این تصور را از میان بردند تا رویای برقی ها برای کسب یک نتیجه رضایت بخش ,  غیر ممکن باشد

 تا قبل از کل اول هر کدام از تیمها تنها یک کرنر بی ثمر , بدست آورده بودند ...... در دقیقه ششم داریوش مصطفوی گوش چپ تکنیکی پرسپولیس , حمله ای را پایه نهاد که نظام دفاعی برق را  بر هم زد و بدنبال دفاع برق روی شوت مصطفوی توپ در فاصله حدودا 12 متری نصیب حسین کلانی شد تا او با شوتی سنگین و تماشایی به گوشه چپ دروازه برق , گل نخست  را بثمر برساند  .

پرسپولیس و برق جام منطقه ای 1349

  * حسین کلانی ( 8 ) گل اول بازی را در دقیقه ششم روی حرکت  داریوش مصطفوی بثمر رساند .... علی پروین ( چپ ) میرود تا در شادی او شریک باشد . از تیم برق نیز کاپیتان ناصر ابراهیمی ( 3 ) پشت به دوربین , و جواد الله وردی , در تصویر حضور دارند .

 

 

 بعد ازاین گل , برقی ها بر تلاش خود افزودند و این موجب افزایش سرعت بازی شد از این پس مدافعان برق با رهبری کاپیتان ناصر ابراهیمی ( مدافع چپ برق ) دست به یارگیری فشرده زد ....  او ( ابراهیمی ) خود مامور مهار علی پروین ( گوش راست پرسپولیس ) بود .

 سرانجام بازی  تعادل از دست رفته خود را باز یافت . بصورتیکه در مورد پرسپولیسیها عملا این نکته احساس میشد که  اشتها آغاز بازی خود را برای دستیابی به گل از دست داده اند . ولی دفاع فشرده و یارگیری سخت برق ها  نیز در این مساله بی اثر نبود . بگونه ای که مهاجمین پرسپولیس دائما مجبور به تغییر مکان شده که بیش از همه علی پروین برای فرار از چنگ پار مستقیمش بمیانه زمین , باز میگشت  .

 

*  وقت نخست  یک بر صفر برای پرسپولیس

در دقیقه 34 بدنبال حملات متعادل هر دو تیم , پرسپولیس روی  پاس استثنایی مصطفوی , برای کلانی  میتوانست صاحب دومین گل باشد اما کلانی بجهت اندکی شتابزدگی بجای ضربه با پا , یا با سینه , با سر قصد زدن  توپ را  در یک حالت غیر ممکن , داشت که  توپ بجای درون دروازه , از  بالای دروازه بخارج  رفت !

 با وجود این , برقیها نیز , دوبار پیاپی در دقایق 42 و 43 دروازه پرسپولیس را با خطر مواجه کردند که در هر دو مورد درخشش عزیز اصلی دروازه پرسپولیس را بسته نگاه داشت  .

 

پرسپولیس و برق جام منطقه ای 1349

 * از معدود حملات برق در نیمه دوم .... رضا وطنخواه بالاتر از حسین آبشناسان ( مهاجم برق ) توپ را از منطقه خطر دور میکند ... فرامرز گنچه ای و فریدون معینی از دیگر حاضران در تصویر هستند .

 

 

 * همایون بهزادی درخشانترین چهره میدان

نیمه دوم مسابقه پرسپولیس و برق را باید نیمه درخشش بسیار از سوی همایون بهزادی . (کاپیتان پرسپولیس )  نامید .....  چه وی در این نیمه گذشته از این که خود پر فروغترین چهره گروه خط حمله  پرسپولیس بود , چندین شوت سنگین را راهی  دروازه برق ساخت  و سازنده هر دو گل دیگر سرخپوشان بود

 نیمه دوم تغییری در ترکیب دو تیم بوجود نیامد و هر دو با همان آرایش اولیه 4 2 4 آغاز کردند ....   تنها تغییر  در دقیقه 55 اعمال شد که  مدافع راست پرسپولیس , محراب شاهرخی جای خود را به ابراهیم آشتیانی سپرد . همزمان با این تعویض , برق صاحب یک موقعیت صد در صد گل مقابل دروازه پرسپولیس شد ....  ولی اکبر حقیقت مهاجم پرتلاش برق در سود بردن از اشتباه  رضا وطنخواه ( که توپی را  برای عزیز اصلی فرستاد )  , با تاخیر  عمل کرد و هنگامی که  که قصد جبران داشت  بر روی عزیز اصلی ( دروازه بان  پیش تاخته پرسپولیس )  خطا نمود .

 پرسپولیس نیز با محوریت کاپیتان بهزادی چهار بار متوالی در دقایق 59 , 61 , 62 و 66 دروازه برق را تهدید کرد اما نتیجه همانیک بر صفر باقی مانده بود . ضربه سر تماشایی او در دقیقه 66 بصورت تماشایی , به تیرک افقی دروازه سائید و راهی خارج شد .

 

پرسپولیس و برق جام منطقه ای 1349

 * کاپیتان بهزادی روزی پر فروغ را پشت سر گذارد ... در این تصویر که مرتبط یه دقیقه شصت و ششم است  توپ را با یک ضربه سر تماشایی , به تیرک افقی دروازه برق  می سابد ... مصطفوی ( 11 ) پشت به دوربین و قاسم طبیبی و جواد الله وردی در مهار کاپیتان بهزادی ناکام هستند .

 

 

 * گل دوم ....

  دقیقه 75 اصغر ادیبی با ارسال یک ضربه کرنر , توپ را بر روی دروازه برق فرستاد همایون بهزادی در شرایطی دشدار توپ را با سر برای حسین کلانی پخته کرد  و او نیز با یک شوت سریع و قاطع , دروازه برق را برای بار دوم فتح نمود .

 

 دقیقه 79 کاپیثتان بهزادی بار دیگر با یک شوت زیبا شانس خود را برای ثبت سومین گل پرسپولیس آزمود ....  اما توپ با اختلافی اندک از بالای تیرک افقی راهی خارج شد اما  سه دقیقه بعد , پرسپولیس تعداد گلهایش را به عدد سه , رسانید .... بهزادی در جناح راست و نزدیک به خط میانه زمین صاحب توپ شد سپس تا نزدیکی محوطه جریمه  پیش رفت ... آنگاه با هوشیاری توپ را به داریوش مصطفوی ( که در سمت چپ دروازه برق جاگیری کرده بود )   سپرد و او نیز با شوتی محکم توپ را به تور دروازه برق چسباند .

 در ادامه  هر دو تیم , یکبار شانس گلزنی داشتند که هر دوبار ناکام ماند و نتیجه پایانی گام نخست ,  برد سه بر صفر برای پرسپولیس بود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 *   روز سخت  پرسپولیس ...... 

 ----------------------------------------------

 

 پرسپولیس       1  ( ابراهیم آشتیانی 12 ) 

 

 پاس              3  ( مهدی مناجاتی 35 و 75 ) , ( محراب شاهرخی 68 )

 

 

 

 

 * ورزشگاه             امجدیه  ساعت پنج بعد از ظهر  20 دیماه 1349 -

 * تماشاگر               بیش از بیست هزار تن

 * داور                   زنده یاد جعفر نامدار

* شرایط جوی          هوا : مه آلود 

 

 

 

  پرسپولیس 

 

  دروازه بان      :  عزیز اصلی

  مدافع            :  محراب شاهرخی   - جعفر کاشانی ( ناصر سلیمی " 77 )  - اکبر محمدی - رضا وطنخواه 

  هافبک          :  اصغر ادیبی - ابراهیم آشتیانی - فریدون معینی 

  مهاجم           :  حسین کلانی - همایون بهزادی ( کاپیتان )  - علی پروین

 

  سرمربی    :  حسین فکری

  سیستم    :  433 

 

  پاس 

 دروازه بان      :  کیوان نیک نفس

  مدافع          :  محسن هوشنگی   - حسن حبیبی ( کاپیتان ) - مجید حلوایی - حسین کازرانی 

  هافبک        :  همایون شاهرخی - محمود یاوری

  مهاجم        :  پرویز میرزا حسن - مهدی مناجاتی - محمد علی مالکیان - اصغر شرفی

 

  سرمربی    :  حسن حبیبی

  سیستم    :  442 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------

 * گزارش  ( بر اساس متن نشریه دنیای ورزش )

دیدار بزرگ با شگفتی همراه شد .......................  پاس علیرغم گلی که در دقیاق نخست  پذیرفت , توانست بر شرایط مسلط شود و در این راه اشتباهات مدافعان پرسپولیس نیز آنها را یاری داد .

  نخستین نقص پرسپولیس  شیوه ارایش آنها بود ........ و آن حضور ابراهیم آشتیانی ( مدافع راست پرسپولیس ) پشت سر سه مهاجم بود حضور او موجب کاهش کیفیت دو هافبک دیگر (  اصغر ادیبی و فریدون معینی ) شد .... رضا وطنخواه نیز هرگز نتوانست بر شرایط مسلط باشد و شاهد یکی از ضعیفترین بازیهای او در مسابقات بودیم .  افت او , موجب ایجاد حملات بسیار  پاس با محوریت محمد علی مالکیان (  از راست )  بود .  تصمیم درست این بود که بمجرد مشاهده نزول رضا وطنخواه , محراب شاهرخی از دفاع راست به چپ انتقال می یافت ,  تا جای وطنخواه را پر کند و ابراهیم آشتیانی نیز در جای خود ( دفاع راست ) قرار گیرد .   از نیمه دوم جعفر کاشانی مدافع همواره  خونسرد پرسپولیس , در کمال تعجب  بسیار عصبی نشان داد تا آنجا که مدافعان پرسپولیس , یک گل را دو دستی تقدیم پاس نمودند !! 

 پاسی ها اما بر خلاف روز اول که یک پیروزی خفیف برابر تاج شیراز را کسب کردند , بسیار منسجم تر ( بویژه در خط دفاع )  ظاهر شدند کاپیتان حسن حبیبی پر فروغ ترین چهره خط دفاعی پاس بود ... در خط هافبک علیرغم حضور محمود یاوری اما , همایون شاهرخی حاکم مطلق بود که کیفیتی فراتر از بازیهای قبلی  را بنمایش گذارد 

 تعویض مالکیان با جهانگیر فتاحی که تنها تغییر تیم پاس  نسبت به بازی اول بود ,جابه جایی  بسیار موفق بود و مهدی مناجاتی نیز با ثبت دو گل نقشی ارزنده در پیروزی تیمش داشت   

 

  * دقایق حساس

در سومین روز بازیهای باشگاهی , دیدار پاس و پرسپولیس مهمترین مسابقه و بنوعی دیدار سرنوشت برای گروه نخست بود .... با وجودیکه پرسپولیس با روش دفاعی 433 بازی را آغاز نمود اما تا دقیقه 12 که گل نخست را بثمر رساند یکبار دیگر جدی دروازه پاس را تهدید کرده بود .  . خطر دقیقه 7 , به این ترتیب بوجود آمد که همایون بهزادی بدنبال پاسی که از فریدون معینی دریافت داشت ,  از جناح چپ به سرعت بسوی دروازه پاس پیش رفت و پس از جای گذاردن محسن هوشنگی , پاسی عالی و ایده آل برای علی پروین ارسال نمود ...

  شوت سنگین پروین در نزدیکترین فاصله ممکن به تیرک راست دروازه , در شرف به ثمر رسیدن بود که , حسن حبیبی با هوشیاری , راه آن را بست و نخستین شانس عالی پرسپولیس بی نتیجه ماند  .

 یک دقیقه قبل از گل پرسپولیس , پرویز میرزا حسن پشت محوطه هجده قدم  پرسپولیس , صاحب توپ شد او به راحتی از جعفر کاشانی عبور کرد ولی درست لحظه ای که پاس او به یکی از دو مهاجم  پاس جلوی دروازه پرسپولیس میتوانست شانس بهتری برای پاس بوجود آورد , شوت ضعیف او , این شانس را از بین برد

 در دقیقه 12 بازی , پس از درگیری شانه به شانه میان بهزادی و میرزا حسن , توپ به آشتیانی رسید و او با وجودی که یاوری در تعقیبش بود برای چندمین بار شانس خود را با یک شوت , برای فرو ریختن دروازه پاس آزمود , شوت آشتیانی از فاصله بیست و پنج متری دروازه پاس و اندکی بی تعادل شدن , کیوان نیک نفس ( دروازه بان پاس )  , موجب ثبت  گل نخست برای پرسپولیس شد .

 ضربه سر همایون بهزادی روی ارسال کلانی در دقیقه 18 از جناح چپ میتوانست  به گل دوم پرسپولیس منجر شود  ولی  توپ با اندک فاصله ای از کنار تیرک دروازه راهی خارج شد .

 خشونت دفاع پاس بعد از ثبت نخستین گل ,  روی مهاجمین پرسپولیس اندک اندک بافزایش یافت  و در عین حال عدم موفقیت پرسپولیسی ها روی حملات بعدی ,  سبب آن شد  که پرسپولیس با توجه به اتخاذ روش 433 , زودتر از آنچه انتظار میرفت برای حفظ همان یک گل شکل دفاعی  بگیرد

 دقیقه 21 و 24 دو شانس بزرگ برای پاس بوجود آمد نخست موقعیتی بود که پس از عبور توپ از میان جعفر کاشانی و اکبر محمدی با تیزهوشی محمد علی مالکیان به او رسید و تنها دفاع بموقع عزیز اصلی توانست شلیک مالکیان را به میانه زمین باز گرداند و بار دوم نیز میرزا حسن برای چندمین بار (  بخاطر تکروی )  توپی را که مالکیان بدنبال ضربه ازاد حسن حبیبی , به جلوی پای او فرستاده بود , از دست داد .

 پاس بخاطر کار دسته جمعی بهتر ,  حاکم بر میدان شد و گذشته از یک شلیک مشابه و سنگین دیگر از سوی ابراهیم آشتیانی ( دقیقه 31 ) که اینبار نیک نفس مسلط آن را مهارنمود , در دقیقه 35 سر انجام گل مساوی  بدست آمد هر چند که در دقیقه 32 عزیز اصلی با یک خروج بموقع یک خطر بزرگ دیگر را که با شوت محکم شاهرخی بوجود امد دفع نموده بود .

 گل مساوی پاس اینگونه بثمر رسید ... محمد علی مالکیان نزدیک دروازه با ضربه سر توپی را به پرویز میرزا حسن سپرد سپس شوت او با دفاع عزیز اصلی به جلوی دروازه بازگشت و فریدون معینی هافبک پرسپولیس قصد مهار توپ را داشت که مهدی مناجاتی سر رسید و با شدت هر چه تمامتر این توپ را به گوشه راست و بالای دروازه کوبید . با وجودیگه مناجاتی زننده این گل بود ولی باید محمد علی مالکیان را سازنده اصلی آن دانست .....  آنروز او بر تمام توپهای هوایی که به او میرسید موفق عمل کرد و با ضربات سر خود ,  پاسهای بموقعی به دیگر مهاجمین میرساند تا پایان وقت اول هیچ یک از دو تیم قادر به تغییر نتیجه  نشدند جز یک شوت سنگین محراب از فاصله دور ( دقیقه 44 )  گه نیک نفس آن را مهار کرد حادثه ای رخ نداد .... .

 

 نیمه دوم

  نیمه دوم پرسپولیس به همان روش هجموی 424  خویش بازگشت بدین صورت که فریدون معینی را از جمع سه هافبک کنار گذارد  و داریوش مصطفوی در این نیمه  بعنوان گوش چپ , به خدمت گرفته شد ...

 با وجود این تغییر,  از آغاز  نیمه دوم  , همچنان پاسی ها مردان برتر بودند با این وجود بخاطر خشونتی که بازی را در بر گرفت و ا اندک نزولی که در خط حمله پاس خصوصا از جانب میرزا حسن به چشم میخورد موجب ایجاد تعادلی نسبی در بیست دقیقه نخست نیمه دوم بود

 

 

  دقیقه 68 سرگردانی دفاع پرسپولیس موجب خلق یک حادته غیر منتظره شد ...............  بدین صورت که همایون شاهرخی توپی را از جناح راست زمین , شلیک کرد کهد دو مدافع پرسپولیس محراب شاهرخی و جعفر کاشانی مرتکب اشتباه شده و محراب با ضربه سر خود در حالیکه قصد دفع  توپ را داشت در برابر حیرت عزیز اصلی آن را به گوشه دروازه تیم خود  فرستاد ( البته محراب خود مدعی بود که , توپ با  ضربه سر کاشانی , وارد دروازه پرسپولیس شد ) ...  به هر صورت  پرسپولیس یک گل  را پذیرفته بود .

 هفت دقیقه بعد ناراحتی و عصبانیت از سوی پرسپولیس ها موجب یک گل دیگر ,  برای پاس شد ....  اصغر شرفی از جناح چپ توپ بلندی را برای محمد علی مالکیان ارسال نمود و ضربه سر او توپ را در مقابل دروازه , برابر مهدی مناجاتی و پرویز میرزا حسن قرار داد در حالیکه عزیز اصلی با اعتراض در مورد آفساید بودن این توپ عکس العملی از خود نشان نداد , مناجاتی با شوتی محکم دومین گل خود و سومین گل پاس را بثمر رسانید .

 

پرسپولیس و پاس جام منطقه ای 1349

تلاشهای نچندان موثر پرسپولیسی ها و همچنین عصبانیت جعفر کاشانی در این لحظات , که سرانجام موجب تعویض  او نیز شد موجب شد که تا پایان بازی هیچ تغییر دیگری در شکل بازی صورت نگیرد و پاس با چهره موفق فاتح این دیدار بزرگ باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  * پرسپولیس , منسجم ,هماهنگ و کوبنده ......

 ------------------------------------------------------

 

 پرسپولیس       6  ( حسین کلانی 6 , 9 , 38 , 49 )  - ( محمود خوردبین 69 , 79 )

 

 تاج شیراز       0

 

 

* ورزشگاه        امجدیه  ساعت 3 بعد از ظهر 22 دیماه 1349  

* تماشاگر          حدود 10000 تن

* داور              ابوالقاسم حاج ابوالحسن  

* شرایط            هوا  صاف و قدری سرد 

 

پرسپولیس 

  دروازه بان  :  عزیز اصلی ( کاظم بیاتی )

  مدافع         :    ابراهیم آشتیانی  - اکبر محمدی - بیوک وطنخواه  - مهراب شاهرخی

  هافبک       :  علی پروین - فریدون معینی 

  مهاجم        :   - همایون بهزادی  C ( هنریک سرکیسیان ) - داریوش مصطفوی - محمود خوردبین - حسین کلانی ( ناظم گنجاپور ) 

  سرمربی    :  حسین فکری

 

تاج شیراز

  دروازه بان  :  غلام نور افکن  ( حسین خوش فطرت )

  مدافع         :   یدالله میر حسینی - محمد توتونچی - ناصر سورانی  - مجید شکاری

  هافبک       :  منصور شش بلوکی - احمد میر حسینی ( کاپیتان ) 

  مهاجم        :   ناصر آذریان - بیژن بیداری - منوچهر دوام ( غلام اسدی "24 ) - مجید بمانی

  سرمربی    :  شعفی

 

 

پرسپولیس

  * ترکیب شاداب پرسپولیس  برابر تاج شیراز .... نتیجه حاصله دیدار قبل , موجب شد تا همانطور که تصویر نمایان است استقبال چندانی ازاین دیدار پر گل و زیبا صورت نگیرد ... پرچم آبی تاج شیراز , بر دست کاپیتان همایون بهزادی                                             منبع تصویر : جلیل حیدری 

 

 

  * گزارش : ( بر اساس نشریه دنیای ورزش )

 

 پرسپولیس تیم پر امید گروه نخست , پس از شکست 3 بر یک برابر پاس , دیدار آخر خود را برابر تاج شیراز با یک نتیجه عالی و تحسین بر انگیز  به پایان برد ... در این روز آنچه که بیش از همه بچشم آمد , همکاری مهاجمان پرسپولیس بود و شش گل آنها علاوه بر ضعف  حریف , بخاطر هماهنگی خوب مهاجمان بود . پرسپولیس گذشته از تعویض جعفر کاشانی با بیوک وطنخواه در خط دفاعی , بار دیگر به روش همیشگی خود  4 2 4 باز گشت و ابراهیم آشتیانی را در پست اصلی  مدافع راست قرار داد ..... در مقابل استفاده از محمود خوردبین در پست گوش راست , تا حدود بسیار از موجودیت او کاسته  و اصولا خوردبین بخاطر خصوصیات جسمانی اش بازیکنی است که در پستهای بغل , بیشتر سودمند خواهد بود .  

 

 پرسپولیس نخستین گل را در دقیقه ششم روی سرعت العمل  خوردبین , که در میانه زمین صاحب توپ شد و حسین کلانی را در موقعیت گل قرار داشت , بدست آورد ..... حسین کلانی پس از دریافت توپ از خوردبین در پشت هجده قدم ,و  پس از عبور موفق از محمد توتونچی مدافع شیرازی , اقدام به یک  شوت زمینی , با پای راست داشت و ثبت  نخستین گل سرخپوشان  .

 

 تحرک مهاجمان  پرسپولیس  برابر سازمان دفاعی تاج شیراز , 3 دقیقه بعد , زمینه ساز گل دوم شد .....  کلانی بار دیگر روی یک پاس عالی ,  مصطفوی ,  از جناح چپ پیشروی کرد و  سپس با یک شوت زمینی به زاویه مخالف اندوخته های تیمش را دو برابر نمود .

 تاج شیراز پس از دریافت این دو گل , به لاک دفاعی فرو رفت و بجز منوچهر دوام ( مهاجم بلند و بالای شیراز )  , سایرین را به دفاع گمارده  و تا دقیقه 24  که بارها پرسپولیسی ها دروازه تاج را تهدید کردند , شیرازی ها حتی یکبار نیز قادر به تهدید دروازه پرسپولیس نبودند  اما در این دقیقه 24 منوچهر دوام با فرار سریع در آستانه ایجاد یک خطر بزرگ روی دروازه پرسپولیس بود که اکبر محمدی با خشونت  راه را بر او بست و  همین برخورد , منوچهر دوام را مصدوم و از زمین خارج ساخت تا جای او  را غلام اسدی بگیرد . 

 

از این پس حملات پی در پی پرسپولیس اندکی فروکش کرد و همایون بهزادی ( کاپیتان پرسپولیس ) بسبب مصدومیت از ناحیه پای راست جای خود را به هنریک سرکسیان داد ... چهار  مناسب دقیقه پس از خروج بهزادی , علی پروین با شلیکی سنگین تیرک افقی دروازه تاج را لرزاند و در بازگشت  , داریوش مصطفوی با تامل بیش از حد یک  فرصت را از کف داد .

 

 دقیقه 38  , بدنبال ارسال یک ضربه کرنر از چپ , توسط محراب شاهرخی , محمود خوردبین صاحب توپ شد و سپس , پاسی عالی به کلانی داد و تا او سومین گل پرسپولیس را نیز ثبت کند  .

 

 

 

 نیمه دوم 

 

نیمه دوم نیز با برتری پرسپولیس آغاز شد ... هنوز چهار دقیقه نگذشته  که پرسپولیس بچهارمین گل خود نیز صاحب شد  ................  ابراهیم آشتیانی که در این روز با نفوذ های پی در پی  بیش از همیشه در خدمت مهاجمین بود , بدنبال یک نفوذ سریع از چناح راست پاسی بلند و عالی برای کلانی فرستاد تا او با بیک بغل پا  برای بار چهارم دروازه تاج شیراز , را فرو ریزد .  

 

پرسپولیس و تاج شیراز  جام منطقه ای 1349

  * حسین کلانی در حال ثبت چهارمین گل پرسپولیس , ارسال بی نقص  توسط  ابراهیم آشتیانی از راست  و .....  امجدیه 22 دیماه 1349

 

  تعویض دروازه بان تاج شیراز و دفاع فشرده تر آنها نیز نتوانست مانع از گل پرسپولیس در دقیقه 69 بشود ... علی پروین روی خط هجده قدم زمین حریف , با حرکتی نمایشی ( پشت پا ) پاسی به محمود خوردبین داد خوردبین نیز با حرکتی قابل توجه در حالیکه گلانی را نیز در کنار خویش داشت از یک مدافع تاج گذشت و گل پنجم تیمش را با پای راست بثمر رساند

 و سرانجام آخرین گل دیدار در دقیقه 79 بدست امد فریدون معینی روی اشتباه یکی از مدافعان تاج شیراز صاحب توپ شد چند متری پیش روی کرد و سپس با تمام توان توپ را شلیک کرد .... ولیکن توپ در میانه راه به یکی دیگر از مدافعان تاج برخورد نمود تا پیش پای محمود خوردبین بیافتد و او بلافاصله دومین گل خود و ششمین گل تیمش را بثبت برساند .

 پرسپولیس در حالی شش گل به تاج شیراز زد که پاس در روز اول تنها توانسته بود با نتیجه نزدیک دو بر یک بر آن پیروز شود ....   با این نتیجه پرسپولیس پس از پاس در رده دوم گروه خود قرار گرفت و میبایست دیدار نیمه نهایی را برابر تاج تهران ( تیم اول گروه دوم ) برگزار کند . 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  نیمه نهایی ... ( دربی ششم تهران )

 

 

    

*   تاسف برای دیدار زیبایی که به زشتی پایان یافت

  ضعف قضاوت , دیداری پر هیجان و خاطره انگیز را تلخ و نامطلوب کرد !

 

 با صعود پرسپولیس بعنوان تیم دوم گروه , همچنین صعود تاجیها بعنوان تیم اول گروه دیگر , بزرگان پایتخت در نیمه نهایی یکدیگر را ملاقات , تا قبل از بازی فینال  ,  حساسیت ها به اوج  برسد دو تیم انصافا بازی زیبایی را بنمایش گذاردند اما سوتهای اشتباه و عدم مدیریت صحیح از سوی قاضی میدان ,  هنر دو تیم را تحت شعاع  قرار داد  و نتیجه  با رای کمیته انضباطی تعیین شد ...

 

 

پرسپولیس   1        ( حسین کلانی  '' 2     ) 

 تاج           1        ( عباس مژدهی  '' 75 )

 

                                                                                               دیدار ناتمام تا دقیقه 78 ....

 

* امجدیه  یکشنبه 27 دیماه 1349 - تماشاگر بیش از بیست هزار تن - داور : ارشد برازنده ( بسیار ضعیف )

 

 

 پرسپولیس

    دروازه بان    : عزیز اصلی 

    مدافع           : ابراهیم آشتیانی - اکبر محمدی - جعفر کاشانی - مهراب شاهرخی

    هافبک         : اصغر ادیبی - فریدون معینی 

    مهاجم          : علی پروین - همایون بهزادی ( کاپیتان ) - حسین کلانی - رضا وطنخواه

 

    سرمربی      : حسین فکری

    سیستم         :  4 2 4 ( کلاسیک )

 

 

تاج 

     دروازه بان  :  فرهنگ باد کوبه 

     مدافع         :  نصرالله عبداللهی - پرویز ( کاپیتان ) - مهدی لواسانی - اکبر کارگرجم 

    هافبک        :  جلال طالبی - علی جباری - کارو جقوردیان

     مهاجم        : جواد قراب  ( عباس مژدهی ) - غلامحسین مظلومی - مهدی حاج محمد

 

     سرمربی     : زدراکو رایکوف

     سیستم        : 3  3  4 ( موضعی )

 

 

  گزارش : ( بر اساس  نشریه دنیای ورزش )

 

چقدر جای تاسف و دلتنگی است که ضعف کار قضاوت در این دیدار پر اهمیت و حساس , مسابقه ای را که میتوانست یکی از خاطره انگیزترین مسابقات سال فوتبال در اینجا باشد به تلخ ترین دیدار این دوره از از بازیهای جام قهرمانی باشگاههای ایران تبدیل کرد و یکبار دیگر امجدیه بعد از سالها باز هم شاهد چهره زشتی از فوتبال بود !

 براستی چقدر تاسف انگیز و دردناک است , فوتبالی که میتواند زیباترین مظهر شادی و هیجان مردم عاشق و شیفته ما به این ورزش محبوب باشد تا این حد موجب نگرانی , ناراحتی و نامرادیها شده است .

 متاسفانه با تمام تلاشی که فدراسیون فوتبال در این دوره از بازیهای قهرمانی باشگاههای ایران در راه انجام و برگذاری هر چه بهتر این مسابقات انجام داد , با وجود تذکرات متعدد ما ( نشریه دنیای ورزش ) و دیگران در مورد نحوه قضاوت بازیها , نقطه ضعف فراوان داشت و چه افسوس که داوران ما نیز در راه از بین بردن اسن نقطه ضعف قدمی به پیش بر نداشتند و این شاید در مراحلی نیز با گناه تماشاگران همراه باشد !

 

  * دست و دلبازی داور !

  با توجه به حساسیت بسیاری که دیدار نخست مرحله نیمه نهایی بین تاج قهرمان گروه دوم و پرسپولیس , تیم دوم گروه اول داشت , فدراسیون فوتبال عملا از دعوت یک داور خارجی جهت کار قضاوت این بازی که در گذشته از این کار نتایج سودمندی گرفته ایم , طفره رفت و داور ایرانی که عهده دار کار داوری این مسابقه گردید آنقدر در چشم پوشی از خشونتها دست و دل بازی بخرج داد که سر انجام دو چهره خوب و ارزشمند فوتبال ما در دقیقه 78 بازی در میدان مسابقه دست به زد و خورد برداشتند و نتیجه اش چیزی شد که کم و بیش از آن اطلاع دارید .

  اصولا باید این مساله را بررسی کرد که اگر دار که بی نردید تنخا فرد حاکم در زمین است , از ابتدا طوری عمل کند که بازیکنان با کوچکترین خشونت و یا عمل خلافی خود را مواجه با اخطار و اخیانا اخراج از زمین ببیند آیا هرگز این اجازه را بخود خواهند داد که با وجود همه هیجان بازی آنطور برابر هم دست بخشونت بر دارند که دور از تمام مسائل در پایان هر دو افسرده و پشیمان باشند ؟

 

پرسپولیس و تاج دربی ششم 28 دی 1349

  * با وجود همه عوامل دور و نزدیک و خصوصیاتی که در این دیدار وجود داشت اما هیچکس نمیتواند بی گناه باشد ضمن اینکه بهیچ شکل نباید از قبول ضعف تاسف باری که در نحوه قضاوت این بازی وجود داشت , طفره رفت .

 

 پیروزی 0 - 3 تاج !

 مسلم بدانید اگر در دقیقه 75 , روی توپی که در جناح راست زمین اوت شده بود یا بقول داور خطا شده بود , بهر صورت داور زود , مصمم و استوار تصمیم خود را اعلام کرده و هرگونه اعتراض یا پافشاری غیر قانونی را روی تصمیم گرفته شده خود یا شدت عمل تمام حتی با اخراج هر بازیکن خاطی , پاسخ میداد هرگز سه دقیقه بعد حادثه نزاع بهزادی و لواسانی پیش نمی آمد و همچنین حوادث بعدی دیگر ! چرا که آنوقت هر بازیکن مطمئن بود که کوچکترین عمل خلافش منجر به اخراجش خواهد شد

 بهر حال دیداری که براستی میتوانست چهره ای دلپذیر و دوست داشتنی از فوتبال خوب دو باشگاه بزرگ ما باشد , بخشونت , جنگ و جنجال انجامید و سرانجام با اعتراض بازیکنان پرسپولیس روی نظر داور که حاضر به قبول خروج دو بازیکن خود مهراب شاهرخی و حسین کلانی نبودند , مسابقه نیمه کاره باقیماند و داور بعد از انقضای مهلت قانونی جهت تصمیم برای تیم پرسپولیس اقدام به ترک زمین کرد که نتیجه یک بر یک بازی تا آن دقیقه به پیروزی 3 بر صفر تیم تاج منجر شد .

 

 کیفیت بد زمین

دور از انتظار این همه حوادث پیش بینی نشده و ناراحت کننده بعد از اینکه برف سنگین روز جمعه گذشته بازی های نیمه نهایی را به تعویق انداخت و با نظر فدراسیون فوتبال , بخاطر مساعد بودن هوا این بازیها به یکشنبه موکول شد . از ساعتها قبل از شروع بازی در عین سوز شدید هوا , بیش از بیست و هزار تن تماشاگر مشتاق و دل خسته به تریبون های سرد و نمناک استادیوم امجدیه روی آورده بودند . نخستین مشکل , لغزندگی بیش از حد زمین بازی بود که موجب ناراحتی هر دو طرف شده بود همچنین یکی از عوامل کمک کننده برای ثبت گل پرسپولیس نیز بود چون لغزندگی زمین عملا قدرت هرگونه عکس العمل سریع را از فرهنگ بادکوبه ( دروازه بان تاج ) بر روی شوت خوب و سنگین کلانی از گوشه راست محوطه 18 زمین تاج زده شده بود , سلب کرد

 

 

 دقایق حساس مسابقه :

 

 * پرسپولیس بعد از شوت سنگین حسین کلانی در دقیقه نخست که با فاصله نیم متری از کنار دروازه به اوت رفت , یک دقیقه  بعد روی پاس طلایی بهزادی به کلانی که در گوشه راست محوطه هجده , زمین تاج بود و قبل از اینکه پرویز ( مراقب مستقیمش به او برسد با اندکی نفوذ و شلیکی عالی و سنگین به زاویه مخالف , دروازه تاج را گشود .

 

 * یک دقیقه بعد باز هم پاس همایون بهزادی و فرار کلانی میرفت تکرار صحنه قبلی باشد که خروج بموقع و هوشیارانه فرهنگ بادکوبه کلانی را ناکام گذارد .

پرسپولیس و تاج  نیمه نهایی جام منطقه ای 1349

* جسیم کلانی آقای گل تورنمنت ( جام اول منطقه ای ) همان دقایق نخست, پرسپولیس را پیش انداخت او در رقابت با کارو حقوردیان ( هافبک ممتاز تاج ) بر سر تصاحب توپ می باشد ... فریدون معینی ( 6 ) و اکبر محمدی ( 3 ) از دیگر یاران حاضر در  تصویر هستند ...

 

 

  * تاج بعد از گل زود هنگام پرسپولیس در دقیقه دوم , با فشردگی بیشتر در کار دفاع و کمک همه جانبه یاران تیم که تنها غلامحسین مظلومی در نوک خط حمله باقی میماند , خیلی زود خود را از تسلط کوتاه مدت پرسپولیسی ها در دقایق نخست رهانید و بازی بیشتر به میانه میدان کشانیده شد 

  *حضور دو مهره ممتاز تاج ( کارو و طالبی ) در میانه زمین این تیم و حس سازندگی که هر دو دارند به لطف بازی عرضی و نفوذ مدافعین کناری تیم , اندک اندک تاجیها را برتر مینمود اما پرسپولیسی ها هم از حملات سریع و متناوب غافل نبودند 

  * دقیقه هجدهم روی یک ضربه آزاد از سی متری زده شد و ادیبی تا چهار متری دروازه بسرعت و پا بتوپ پیش رفت صاحب یک شانس حتمی گل بود ولی فداکاری پرویز در همین نقطه توپ ادیبی را راهی کرنر نمود وجود پرویز در میانه خط دفاع تاج بسیار ارزنده و غیر قابل انکار یود ....

 * دقیقه بیست و یکم تاج اولین خطر بزرگ خود را روی دروازه پرسپولیس خلق کرد غلامحسین مظلومی از جناح چپ توپی را روی دروازه به علی جباری سپرد و سرعت عمل جباری موجب رسیدن توپ به جلال طالبی شد . سپس , شوت آقا جلال با واکنش نامطمئن عزیز اصلی مواجه گردید تا توپ برگشتی که بدون حرکت جلوی دروازه پرسپولیس بود فرصت گلزنی دوباره را برای جلال طالبی بوجود آورد اما لحظه ای تردید از جلال طالبی ,  موجب جهش دوباره عزیز اصلی و مهار کامل توپ شد .

 * دقیقه بیست و ششم پرویز بار دیگر یک شانس خوب را از کلانی گرفت او توپ را با چالاکی از پیش چای کلانی در محوطه هجده قدم ربود . 

 * دقیقه بیست و هشتم  نفوذ غلامحسین مظلومی از جناح چپ , دفاع پرسپولیس را وادار به تن دادن به یک کرنر نمود ضربه کرنر علی جباری و ضربه سر زیبا از مظلومی عزیز اصلی را در مهار توپ ناکام گذارد اما ابراهیم آشتیانی بسرعت توپ را بمیانه میدان شوت کرد .

 

* طی این دقایق بازی رنگ و روی خشونت بخود گرفت و از هر دو طرف لحظه به لحظه بیشتر میشد و بیش از هر چیز داور بخاطر خطا های هر دو تیم روی خشونت هایی که یک یک افراد انجام میدادند سوت میزد , بدون آنکه حتی اخطاری از این بابت در کار باشد 

* با سنگینی حملات تاج و آفساید گیری شدیدی که خط دفاع این تیم به آن دست میزد , پرسپولیس برای حفظ تنها گل خود اندک اندک دست به دفاع زد و تا حدودی به لاک دفاعی فرو رفت ولی تاج زمانی میتوانست از حملات پی در پی خود در این لحظات سود ببرد که بجای قراب , علی جباری در راست قرار میگرفت چرا که با حضور جباری در این منطقه محیط عمل مهراب خصوصا در کمک به مهاجمان پرسپولیس کمتر میشد و این در کل کفه ترازو رو برای تاج سنگین تر مینمود .

 

 * جلال طالبی ناجی تاج ... 

* دقیقه چهل و سوم بهزادی و کلانی  روی یک ضد حمله سریع از میانه زمین همه مدافعین تاج را که به امید آفساید تا آنجا ( میانه زمین ) پیش آمده بودند , پشت سر گذاردند و پا بتوپ به زمین تاج رفتند در حالیکه در فاصله چند متری تنها جلال طالبی بود , که همایون بهزادی صاحب توپ  را , تعقیب میکرد اما لحظه ای تردید بهزادی در سپردن توپ به کلانی که در شرایط خوبی قرار داشت این فرصت را به جلال طالبی داد , تا سد را توپ در میانه راه گردد و بدین شکل یکی از بهترین فرصتهای پرسپولیس از کف رفت و توپ منحرف شده با شوت رو پای رضا وطنخواه از کنار دروازه راهی خارج شد  هوشیاری جلال طالبی در این لحظه بسیار دیدنی بود

 

 * دقیقه چهل و چهارم کارو حقوردیان روی پاس مهدی حاج محمد پا بتوپ وارد محوطه جریمه پرسپولیس شده ولی در حالی که شانس شوتزنی خوبی داشت بجهت تعلل با یکی از مدافعان پرسپولیس برخورد کرد و تعادلش را از دست داد تا بشدت بر زمین افتد  او معتقد بود که در این لحظه , مدافع او را با خطا متوقف کرده اما داور چنین عقیده ای نداشت و لحظاتی بعد سوت پایان نیمه اول بصدا در آمد  ...

 

 

 

 * نیمه دوم ... ....

 * نیمه دوم را هر دو تیم با احتیاط بیشتر آغاز نمودند ..................... به این ترتیب که در زمین تاج . پرویز و در زمین پرسپولیس , کاشانی بعنوان آخرین نقطه خط دفاعی  حضوری دائمی داشتند پس از حضور تاج در دقیقه 51 روی دروازه پرسپولیس که با  شوت سرکش کارو روی پاس جلال طالبی  ,  از روی دروازه راهی حارج شد , دقیقه 53 پرسپولیس  , برای چندمین بار میتوانست زننده گل دوم خود باشد ............. 

 

پرسپولیس و تاج دربی ششم تهران

   * اصغر ادیبی ( راست ) قصد دارد مانع پیشروی جواد قراب باشد ... محراب شاهرخی ( چپ )  در تصویر حضور دارد 

 

 * کلانی از میانه میدان پا بتوپ فرار کرد و زمانی با توپ به نزدیک دروازه رسید که بادکوبه دروازه بان تاج بجهت اینکه تنها نفری بود که میتوانست مدافع این توپ و سد راه کلانی شود هوشمندانه و خیلی زود دروازه اش را ترک نمود و کلانی نیز قبل از اینکه بادکوبه به او نزدیک شود , توپ را بسوی دروازه خالی فرستاد , ولی اشتباه او در هدف گیری !! توپ را از کنار دروازه خالی راهی اوت نمود .

 

 * تاج با پشت سر گذاردن این خطر بزرگ آگاهانه تر و با بازی عرضی آرام آرام شکل خطر ناکتری بحملات خود میداد بویژه اینکه بلاخره از دقیقه پنجاه ونهم علی جباری به گوش راست آمد جاییکه همیشه در آن نقطه , بهترین کارایی ممکن را دارد و بویژه در این بازی , که بیشتر در خدمت تیم بود . با رفتن جباری به گوش راست با وجود عقب و جلو کردن قراب در پست بغل راست تاج تا حدی بروش 4 2 4 دست زده بود که در دقیقه شصتم یک پاس عالی کارو از پشت محوطه هجده , جباری را نزدیک دروازه  پرسپولیس صاحب توپی کرد که میتوانست و زننده گل مساوی برای تاج باشد  ولی درست در لحظه شلیک وطنخواه سر رسید و توپ جباری را کرنر کرد .

 


 * دقیقه شصت و هفتم  رضا وطنخواه که برای کمک به مدافعین تا داخل محوطه ای هجده زمین خودی  عقب آمده بود دومین شانس حتمی تاج را خنثی کرد روی ضربه آزاد که از پشت هجده پرویز زد , کارو شلیک حساب شده ای نمود که در آستانه ورود توپ به داخل دروازه پرسپولیس وطنخواه سد راه این توپ شد .

 پرسپولیس و تاج دربی ششم تهران

 * نمایی از داربی ششم .... حمله ای از سوی پرسپولیس بر روی دروازه تاج ... همایون بهزادی قصد گشودن دروازه تاج را دارد اما نصرالله عبداللهی و فرهنگ بادکوبه ( دروازه بان ) توپ را از دسترس او دور میکنند 
 

* دقیقه شصت و هشتم یک جابجایی در خط حمله تاج ( جواد قراب , جای خود را به عباس مژدهی داد ) صورت گرفت , سپس  دو دقیقه پس از این تعویض , با فرار بهزادی و پاس مناسب و تو در او به وطنخواه , که در پشت محوطه هجده زمین تاج به تنهایی صاحب توپ بود , پرسپولیس باز هم برای گل دوم صاحب موقعیت شد اما وطنخواه آنقدر با قدرت شوت کرد  که حداقل بیست متر پشت دروازه توپ او  پایین آمد !

 

 * گل مساوی تاج

 * دقیقه هفتاد و یکم  درخشش بادکوبه یک خطر دیگر را که همایون بهزادی ایجاد کرده بود از بین برد و سرانجام  دقیقه 75  فرا رسید ...........  در جناح راست زمین در یک درگیری بین محراب و جباری توپ به خارج رفت کمک داور ( علی الهی ) ابتدا به علامت اوت پرچمش را بلند کرد , اوتی که به ضرر تاج بود , ولی بعد از چند لحظه تردید و درگیری محراب و جباری برای تصاحب توپ داور پیش آمد و در همان نقطه خطایی بضرر پرسپولیس اعلام نمود و خود جباری نیز زننده  ضربه آزاد بود
ضربه آزاد او ابتدا به کلانی برخورد  و مجدد به جباری رسید جباری با مهارت فراوان بعد از عبور از کلانی از محراب نیز گذشت و پاس بلندی را به جناح دیگر زمین پرسپولیس و مقابل دروازه  فرستاد عباس مژدهی ( مهاجم تازه وارد تاج )  صاحب توپ شد و با ضربه سر ( چکشی )  توپ را به سوی دروازه پرسپولیس کوبید توپ پس از برخورد به زمین از بالای دست عزیز اصلی وارد دروازه پرسپولیس شد و گل مساوی برای تاج بدست آمد  .... گلی که با شادی زاید الوصف تاجی ها  و در مثابل با خشم بسیار پرسپولیسی ها ,  توام بود .

 

تاج و پرسپولیس دربی ششم تهران - دی ماه 1349

 * لحظاتی قبل از گل تساوی تاج , محراب شاهرخی ( 5 ) سعی دارد مانع نفوذ علی جباری گردد فریدون معینی ( چپ ) و اصغر ادیبی ( راست ) این دو بدقت زیر نظر دارند - جواد قراب و قاضی میدان ( ارشد برازنده ) نیز در تصویر حضور دارند ...

 


 * دیدار بی سرانجام .....

 * هنوز توپ در مرکز زمین برای بازی مجدد قرار نگرفته بود که کلانی و محراب بسوی کمک داور رفته و به نحوه قضاوت ( تغییر نظر )  اعتراض نمودند تا اینکه چند لحظه بعد داور در این درگیری دخالت کرد و بمحراب یک اخطار داد . از این پس  بازی دیگر بشکل عادی خود بر نگشت  و سرگردانی عجیبی  ایجاد شده بود دو دقیقه پس از آن  در جناح راست زمین تاج ,  درگیری و نزاع ناگهانی میان بهزادی و لواسانی آغاز شد.  که پس از دخالت داور و بازیکنان  , داور امر به اخراج , هر دو داد .  .

 پرسپولیس و تاج دربی ششم تهران

  * دکتر امیر مسعود برومند ( سرپرست پرسپولیس ) در صدد آرام نمودن همایون بهزادی , کاپیتان پرسپولیس است 

 


* در جناح دیگر زمین چند لحظه بعد از شروع مجدد بازی مهدی حاج محمد با خشونت راه نفوذ آشتیانی را بست و یک دقیقه بعد محراب روی توپی که در جلوی دروازه تاج قصد زدن آن را با ضربه سر داشت , در بازگشت به زمین ,  آسیب دید ولی بر خلاف همه ظواهر در بازگشت به زمین او طوری بر روی زمین باقی ماند که در عین نگران کردن همه , گویی به یک مجسمه شکیل تبدیل شده است ! ( تشبیه نشریه دنیای ورزش )  

 

تاج و پرسپولیس داربی ششم تهران - جام منطقه ای دی 1349

  * محراب شاهرخی ( کاپیتان پرسپولیس پس از خروج بهزادی )  بر اثر یک برخورد , بر زمین افتاد و لحظاتی چنین بی حرکت باقی ماند کادر فنی و سایر پرسپولیسی ها , با توجه به سابقه  قبلی مصدومیت او از ناحیه کمر , نگران  وضعیت او هستند .... دقلیقی بعد او از جای برخاسته و به رای داور نسبت به اخراج کلانی اعتراض میکند ....

 

 * بنظر داور در زمین خوردن محراب که در کنارش پرویز نیز به هوا بلند شده بود هیچکس مگر خود محراب مقصر نبود ولی کلانی بازیکن دیگر پرسپولیس اعتراض کنان بسوی داور پیش آمد و چند دقیقه بعد پس از اینکه داور کلانی را بخاطر اعتراض بی مورد و به گفته خود داور , بخاطر اهانت , اخراج  نمود . محراب نیز از جایش برخواست و به  امر او اعتراض کرد . داور پس از مدتی مشاجره با محراب امر به اخراج او نیز داد ...

 

دیگر پرسپولیسی ها حاضر به پذیرفتن این تصمیمات پی در پی داور ,  مبنی بر اخراج محراب و کلانی نشدند و داور پس از انقضای مدت لازم زمین را ترک گفت . به این ترتیب بجهت اینکه پرسپولیس حاضر به ادامه بازی نشد , از سوی کمیته برگزاری مسابقات , نتیجه  سه بر صفر بسود تیم تاج اعلام شد و  دیدار بی سرانجام , عاقبت خاتمه یافت .

 

                                                                                                     هفته نامه دنیای ورزش -  بهمن ماه 1349

 

پرسپولیس و تاج  نیمه نهایی جام منطقه ای 1349

 * این لحظه پایان دیداریست که در حقیقت پایان نیافت !! ارشد برازنده در حالی بازی رو ترک میکند که اصغر ادیبی توپ را تقدیم او کرده  و  پیراهن سفید ها ( پرسپولیس ) با بلند کردن دست از تماشاگران خدا حافظی میکنند !! یاران تاج نیز در سمت چپ تصویر حضور دارند ...

 

 

 

 

 

 

* مطلب ضمیمه .....

-----------------------------------------------------

  حواشی دربی ششم تاج و پرسپولیس  ....

 

 دفتر نشریه دنیای ورزش دو روز پس از دربی پر حرف و حدیث تهران :

 

* وقتی قلبها اینقدر پاک است چرا در میدان ورزش چنین نیست ؟

 


 بهزادی - لواسانی در دفتر نشریه دنیای ورزش آشتی کردند ...

 


 هفته گذشته بعد از بازی پرسپولیس و تاج با گروهی از بازیکنان تماس تلفنی داشتیم ضمن آنکه بهزادی و لواسانی را به دفتر نشریه دعوت کردیم هر دو با صمیمیت و محبت این دعوت را پذیرفتند و بعد از یک مقدمه کوتاه اظهار کردند هر دو پشیمان و نادم هستند لواسانی بیشتر روی این مسئله تکیه داشت و از بهزادی گله , که او را متهم کرده بود قبل از زد و خورد دشنام داده است و مجددا یادآور شد و از ما خواست که یاد آور شویم هرگز بخود اجازه نداده و نخواهد داد که به خانواده شخصی توهین نماید یا با فحاشی قهرمانی را از خود برنجاند

 

پرسپولیس و تاج دربی ششم تهران


.
 * سزاوار نبود ....

  بهزادی هم با تاسف سخن میگفت و توضیح میداد که تصادفا لواسانی از بازیکنانی است که خود او برای خصوصیات اخلاقیش احترام فراوان قائل است و انتخاب نشدن لواسانی را برای بانکوک ( بازیهای آسیایی 1970 ) نیز بهمین جهت دانست بهر حال گفتگو فراوان بود ولی آن چه هر دو اعتراف کردند اینکه سزاوار نبوده این عمل را انجام دهند و از همه دوستداران خود خواستند این رویداد نازیبا را فراموش کنند .
 بهزادی گفت حوادث اخیر فوتبال و طرز رفتارهای نادرست اعصاب همه فوتبالیستها را خرد کرده است و اگر در یک محیط عادلانه و دور از تلاشهای نادرست ورزش اوج بگیرد هرگز نه تماشاگر برای نشان دادن بی عدالتی ها تا این اندازه عصیان زده میشود و نه بازیکنان در میدان دچار چنین حالتی خواهند شد در این زمینه گفتگو فراوان بود و اگر قرار باشد جزئیات را بنویسیم مطلب رنگ دیگری خواهد گرفت در حالیکه همه تلاش ما این است که در هر شرایطی دوستی و محبت قهرمانان را نسبت به یکدیگر حفظ کنیم و یک رابطه ساده بدون بهره برداری تبلیغاتی برای قهرمانان و
حل اختلاف آنها باشیم چه اعتقاد داریم دوستی و صمیمیت این گروه و احترام متقابلاشان برای ورزش و نسلی که آنها را سر مشق قرار داده اند سخت حیاتیست

 


  تاسف هر دو گروه :

بهزادی و لواسانی یکدیگر را بوسیدند و ناهار را با کارکنان دنیای ورزش خوردند و چون گذشته مهر یکدیگر را به دل گرفتند و راستی چنین است و باید چنین باشد تماشاگران معدودی نیز که با گفته های نازیبا به بازیکنی میخواهند صمیمیت خود را به بازیکن دیگر نشان دهند نیز باید رفتار اینان را سرمشق بگیرند ....

 

 

 

 حسین کلانی میگوید .....

 حسین کلانی سلطان گل بازیهای قهرمانی ایران که در دیدار با تاج نیز در دقیقه دوم تیم خود را صاحب گل کرد چنین گفت :
تمام حوادثی که یکشنبه گذشته در دیدار بین تاج و پرسپولیس روی داد بخاطر عدم قدرت و شاید صلاحیت داور بود شما خوب میدانید که ما بازیکنان دوست و رفیق یکدیگر هستیم با این وصف تصور کنید داور باید چه رفتاری داشته باشد که بازی تا آن اندازه حاد و ناراحت کننده شود شما از من بپذیرید که تنها به همین علت , یعنی نبودن یک داور واقعی در میدان سبب شد که بهزادی و لواسانی کارشان به دعوا بکشد

 


  گل مساوی چگونه بود ...

 در یک مبارزه شرافتمندانه ورزشی که داور ضامن صحیح و عادلانه انجام شدن آن باشد هرگز چنین حوادثی روی نخواهد داد در مورد گل مساوی بازی که بوسیله بازیکنان تاج بدست آمده باید توضیح بدهم چند لحظه قبل از گل در اصل خطایی که داور مسابقه به زیان ما اعلام کرد ( اوت شده بود ) و کمک داور بعلامت اوت پرچمش را تکان داده بود لیکن داور به اشتباه و یا عمدا یک ضربه آزاد از آن نقطه و بضرر ما اعلام کرد برای صحت گفته من ,  دیدن فیلم بازی که در تلویزیون حتما موجود است , کمک میکند .

 

 در مورد این مسئله هم که داور مدعی شده به او دشنام داده ام باید بگویم لحظه ای که محراب با سابقه شکستگی قبلی کمر در جلوی دروازه تاج به زمین خورد من و دیگر بچه ها خیال کردیم او دستش شکسته است . ولی داور بی توجه به این حادثه فورا توپ را در نقطه معین کاشت یک ضربه آزاد بسود تاج اعلام کرد من اعتراض کنان به داور اظهار داشتم که امکان شکستگی دست محراب هست ولی او بی توجه به گفته من بشدت محراب را تکان میداد اعتراض کردم ولی او گفت بیرونت میکنم در اوج عصبانیت به داور گفتم :
شما بدون دلیل نمیتوانید مرا بیرون کنید ولی داور در همین موقع امر به اخراج من نمود و بدنبال همین اعتراض محراب برای اخراج من فرمان خروج او را نیز داد.

 

 

 

 ارشد برازنده ( داور مسابقه ) میگوید ....

 

ارشد برازنده داور دیدارمیگوید : حیف که یک ضبط صوت توی زمین نبود ولی خود بازیکنان پرسپولیس که هستند از آنها بپرسید کلانی چگونه دشنام میداد تاسف میخورم تماشاچیانی که با بی رحمی از هیچ ناسزایی نسبت به داوران خود داری نمیکنند نمیدانند در میدان چه میگذرد من اصلا برای اخراج محراب چیزی نگفتم و این را قسم میخورم کلانی که فوتبالیستی محبوب و ارزنده است زشت ترین کلمات را به من و خانواده ام گفت و یاد آور شد که من مقصر این مسائل هستم . شاید صحیح نباشد ولی عموما رفتار تماشاگران سبب شد , ما بعضی از دشنام ها را نشنیده بگیریم
چون تمام حق ها را به فوتبالیستهایی که دوست دارند می دهند بهر حال من گفتم آقای کلانی فحش نده از شما بعید است و او باز ضمن اینکه دشنام های بد میداد , گفت اگر مردی مرا بیرون کن و در این لحظه بازیکنان تاج هم رسیده بودند و من دیگر دیدم اگر عکس العمل نشان ندهم برای داوران شخصیتی باقی نگذارده ام ...

  ارشد تو بچه جنوب شهری...

 گفتم آقای کلانی از زمین خارج شود و به محراب که کاپیتان تیم بود در غیاب بهزادی , گفتم اگر کلانی خارج نشود , تیم شما بازنده است .آشتیانی وطنخواه و دیگران که بچه محل ما هستند گفتند ارشد تو بچه جنوب شهر هستی با این فحش ها نباید از میدان بدر بروی و هر چه کردند دیگر نتوانستم صرف نظر کنم . پرسپولیس ها هم بیرون رفتند و برای مردم دست تکان دادند و ماهم از زمین خارج شدیم .

 

 

 عباس مژدهی ( مهاجم تاج )

جنجال با گلی که من زدم شروع شد رفقام مثل ریگ فحش میدادند و این فحش ها نصیب من که گل مساوی را زدم بیشتر از همه میشد کاشانی در این لحظه یقه مظلومی را گرفته بود و میگفت کجا میری وایستا گل شما فول بوده و لواسانی که دعوا بلد نیست بلاخره دوید و در رفت

 

داور نشنیده میگرفت .

وقتی داور تا آنجا که ممکن بود فحش ها را نشنیده میگرفت تا اینکه بهزادی و لواسانی بزن بزن کردند و هر دو را بیرون کرد بدنبال آن محراب زمین خورد ومثل ادم های برق گرفته در حالیکه دستش روی هوا مانده بود خشک شد بعد هم دیدیم که بلند شد و دوید سلامت و سرخال من فکر میکنم بریده بود و میخواست استراحت کند در این لحظه کلانی باز هم به داور فحش داد داور هم گفت برو بیرون محراب بلند شد و گفت اگر کلانی را بیرون کنی من هم بتو فحش می دهم که مرا بیرون کنی داور هم روی حرف خود ایستاد تیم پرسپولیس هم به بازی ادامه نداد و رفت .

 

 

 

  جعفر کاشانی ( مدافع پرسپولیس )

  توپی رو که موجب به گل مساوی برای تاج شد به کمک داور آقای الهی اعتراض کردم که اقا این خطا نیست توپ به پای جباری گرفته و اوت شده تهدید کرد که اگر حرف بزنی به داور میگویم بیرونت کند و گفتگو بالا گرفت بهر حال من اینطور استنباط کرده بودم که داور دوست نداشت تیم ما برنده شود در مورد اخراج کلانی هم باید بگویم او به داور اعتراض کرد که آقای داور اگر درست سوت بزنی اینطور نمیشود ولی داور فورا امر به اخراج او کرد و دلیلش هم این بود که ادعا میکرد کلانی با لحن تند به او اعتراض کرده , حالا بعد از بازی اگر دشنام را هم رویش گذاشته دیگر من نمیدانم . بهر حال من تصور میکنم که فدراسیون فوتبال برای چنین حوادثی همچنین بازی ساختگی تاج تهران تاج ابادان , یک کمیته رسیدگی بگذارد وگرنه اعلام پیروزی سه بر صفر تاج هم هیچ دردی را دوا نمیکند ....

 

 

  ( اطلاعیه فدراسیون فوتبال )

 

 فدراسیون فوتبال ایران , هفته گذشته طی اطلاعیه ای همایون بهزادی و مهدی لواسانی را برای سه جلسه , همچنین حسین کلانی و محراب شاهرخی را برای یکسال ورزشی از حضور در کلیه مسابقات محروم و جعفر کاشانی مدافع باشگاه پرسپولیس  را کتبا توبیخ نمود .

 

                                                                                                                                                                             سوم بهمن 1349 - دنیای ورزش شماره 21

 

 

  * امتناع از دیدار رده بندی .....

  * طبق رای فدراسیون فوتبال , مبنی بر نتیجه 3 بر صفر بسود تاج و محرومیت سنگین چند تن از ستاره های آنها  , باشگاه پرسپولیس به نشانه اعتراض در دیدار رده بندی برابر تاج اهواز حضور نیافت تا عملا صاحب عنوان چهارمی مسابقات شود .... پرسپولیسی ها در ابتدا قصد داشتند دیگر در مسابقات باشگاهی حضور نیابند و ..... اما با پا در میانی چند تن از مسئولین , آنها در مسابقات باشگاههای تهران ( یک ماه بعد ) حضور یافتند ...  

 

 

 

 * حسین کلانی نخستین آقای کل باشگاههای ایران و رکوردی جاودانه ....

  نخستین دوره مسابقات قهرمانی ایران ( جام منطقه ای 1349 ) چندان برای پرسپولیسی ها و هوادارانشان خوش یمن و موفق آمیز نبود ... اما حسین کلانی با ثبت هفت گل طی  چهار مسابقه , در صدر رده بندی گلزنان مسابقات قرار گرفت ,  تا  جوابگوی انتظارات علاقمندانش باشد او تنها در یک دیداربرابر پاس موفق به گلزنی نشد ....  با اینحال ثبت هفت گل که بیش از نیمی از آن زیر 10 دقیقه اول بازی بثمر برسد , همانند یک رویای دست نیافتنی در تاریخ فوتبال ایران است .... آقای گلی که 57  درصد گلهایش را زیر 10 دقیقه بثمر رسانده باشد .... براستی که این ویژگی حسین کلانی در میان تمام مهاجمان فوتبال ایران منحصر بفرد است .....  متخصص گلزنی در نخستین دقایق ....                                                   

 حسین کلانی

    * خسین کلانی نخستین آقای گل باشگاههای ایران ( جام منطقه ای 1349 )  

 

  حسین کلانی ابتدا دقیقه 6 دروازه  برق تهران را گشود ..... سپس در دقایق 6 و 9 دروازه تاج شیراز را و  دقیقه 2 نیمه نهایی دروازه تاج تهران را ..... سه گل دیگر او در دقایق 38 , 49 و 75 بثمر رسید ... البته این مسابقات برای او نیز همانند پرسپولیس , خوش یمن نبود چرا که پس از حوادث دیدار نیمه نهایی بمدت یکسال از حضور در مسابقات باشگاهی و ملی محروم شد  تا فوتبال ایران بمدت یکسال ( بر اثر یک رای نچندان عادلانه ) از حضور یکی از بهترین مهاجمانش محروم شود ..