A+ R A-

تبلیغات

رجیران

محسن فره وشی

محسن فره وشی

 

      محسن فره وشی ( Mohsen Farahvashi )

  ====================

 

  استاد محسن فره وشی , ستاره , مربی و کارشناس توانای کشتی ایران , قهرمان مسابقات جهانی سال ۱۹۷۳ تهران و از بهترینهای  دهه ۵۰ شمسی ایران ... استاد  فره وشی بسیار زود به حرفه ای مربیگری روی آورد و سالها به تعلیم و پرورش جوانان ایران پرداخت . استاد برای سالها در کادر فنی تیمهای ملی  خدمت نموده است ....

 

 بیوگرافی 

 نام               محسن فره وشی

تولد              ۳۰ تیر ۱۳۲۷ (  تهران )

رشته             کشتی آزاد 

سابقه  ملی      ۵۵ - ۱۳۵۱ 

 

 

 

*  افتخارات استاد محسن فره وشی 

 

  1 - نفر دوم مسابقات جوانان تهران                          1347           52 کیلو گرم

  2 - قهرمان ارتشهای جهان ( آتن )                          1349           57 کیلوگرم  ( 6 پیروزی پیاپی )

  3 - قهرمان ارتشهای جهان ( ترکیه )                       1350           57 کیلوگرم 

  4 - قهرمان ایران                                               1350            57 کیلوگرم

  5 - نفر دوم مسابقات جام آریا مهر ( بدون باخت         1352           57 کیلوگرم

  6 - قهرمان تورنمنت رومانی                                1352            57 کیلوگرم  ( فره وشی تمامی حرفانش را بجز یکی با ضزبه فنی برد )

  7 - عنوان دوم قهرمانی المپیک دانشجویی ( مسکو )   1352           57 کیلوگرم  

   8 - قهرمان جهانی تهران                                    1352           57 کیلوگرم  

  9 - فنی ترین کشتی گیر جهان 1973                      1352           57 کیلوگرم

 10 - قهرمان تورنمنت روژه کولن                          1352           57 کیلوگرم

 11 - قهرمان بازیهای آسیایی تهران                         1353           57 کیلوگرم

 12 - قهرمان مسابقات جام آریامهر                          1353           57 کیلوگرم

 13 - قهرمان تورنمنت لایپزیک ( آلمانشرقی )           1354           57 کیلوگرم

 14 - عنوان پنجمی المپیک مونترال                         1355           62 کیلوگرم   (  نفر سوم مسابقات را شکست داده بود )

 

                                                                                       

 

 

محسن فره وشی

 

 

  *  مسابقات جهانی تهران 

 مسابقات جهانی کشتی سال ۱۹۷۳ که در شهریور ماه ۱۳۵۲ برگزار شد , نقطه اوج دوران ورزشی استاد فره وشی می باشد . او که نماینده ای دسته ۵۷ کیلوگرم ایران بود .   موفق شد ایران را صاحب مدال طلا این دوره مسابقاتکند . و این در شرایطی بود که این مدال ۱۲ سال از دسترس کشتی ایران دور مانده بود . اخرین بار در مسابقات  سال ۱۹۶۱یوکوهاما ,  محمد ابراهیم سیف پور موفق شد به مدال طلای دسته ۵۷ کیلوگرم دست یابد .

 با توجه به این  که این مسابقات , نخستین حضور محسن فره وشی  در مسابقات جهانی بود اما او توانست با شایستگی , اولین مدال طلای مسابقات را برای  ایران کسب کند مدالی که بسیار نیز روحیه بخش بود . حریفان اصلی استاد نماینده های ترکیه - شوروی و مغولستان بودند و نماینده آمریکا ( دونالد بیم ) نیز علیرغم شکست اولیه برابر سالیم بک از  ترکیه , سه دور را با پیروزیهای متوالی به پایان رسانده بود 

 محسن فره وشی اما از دور چهارم رقابتها با حریفان اصلی اش روبرو شد ..............   استاد در ابتدا  سالیم بک ( ترکیه ) را قبل از رقبای مغولی و روسی مغلوب ساخت .  سالیم بک که در مسابقات ارتشهای جهان نیز  مقهور فره وشی شده بود این بار نیز اسیر مطلق جندگی و جسارت او بود . ابتدا استاد با یک زیر دوخم و کنده کشی ۴ امتیاز بنام خود ثبت کرد و سپس پیوسته بر امتیازات خود افزود تا آنجا که در پایان وقت نخست , اختلاف امتیازات  به عدد یازده رسید . آنگاه قهرمان ترک  مستاصل و درمانده پس از دقایقی  روی پل شکن محسن فره وشی تسلیم شد و با ضربه فنی ,  تشک را ترک کرد  .

 البته  این مغلوب بی چون و چرا ,   در دور نخست  موفق شده بود  نماینده آمریکا ( دونالد بیم  ) را که دارنده ی  ۳ مدال نقره  جهان و المپیک ( ۱۹۶۸ - ۱۹۶۹ - ۱۹۷۱ ) بود ,  با ضربه ی فنی مغلوب کند .

 

  کشتی بعدی محسن فره وشی با نماینده ای مغولستان مگدین خویلوگ دورگ ( Megdiin Khoilogdorj ) بود . قهرمان مغولی تا قبل از رویارویی با محسن فره وشی تنها یک امتیاز را در چهار دور قبلی از دست داده بود و محکم و استوار پای به کشتی ما قبل نهایی  می گذاشت همچنین قهرمان مغولی دارای مدال برنز مسابقات جهانی دوره پیشین ( صوفیه - ۱۹۷۱ ) بود . او تنها کشتی گیری بود که توانسته بود از نماینده ژاپن -  یاناگیدا - قهرمان سه مدال پیاپی رده ی ۵۷ کیلو , هفت امتیاز کسب کند .

 استاد فره وشی اما با تکیه بر خصوصیت مبارزه جویی از همان آغاز بر حریف تاخت اما  حریف مغولی ,  با فن دست تو , موقعیتی دشوار برای فره وشی پدید اورد اما استاد هوشیارانه از ان موقعیت دشوار خارج شد . 

 این بار یورش را قهرمان مغولی آغاز میکند و موفق میشود یک خم فره وشی را بدست آورد اما فره وشی با مهارت تحسین انگیز با اجرای فن پی لنگ ضمن متوقف نمودن حریف او را به پل  برد و بعد خود در خاک قرار گرفت . کادر داوری اما  به اشتباه این عمل و عکس العمل را ۲ - ۲ امتیاز دادند در حالیکه  حقیقت امر می بایست نتیجه  ۲ - ۱ بسود فره وشی باشد .

  در ادامه استاد  فره وشی با اجرای فن چنگک سالتو یکبار دیگر خویلوگ دورگ مغولی را پا در هوا کرد و دو امتیاز دیگر بر مجموع  امتیازاتش افزود . 

 

آخرین حریف استاد فره وشی ,  ولادیمیر یومین از شوروی بود  ....... او در شرایطی برابر ولادیمیر یومین قرار گرفت که زانوی خویش را بجهت آسیب دیدگی بسته بود چرا که در کشتی دور قبل , دو تا از تاندونهای پایش دچار پارگی شده بود و به همین سبب بسیار بسیار محتاط بود و حتی در صورت کسب نتیجه مساوی نیز او بر سکوی نخست جهان قرار داشت ...

   از سوی دیگر یومین نیز , بسیار کم تحرک تر از قبل بود وقت نخست بدون رد و بدل شدن امتیاز پایان یافت و هر دو یک اخطار کم کاری , دریافت کردند............ وقت دوم اما با هجوم های  پردامنه استاد محسن فره وشی اغاز شد و یومین با عقب نشینی های خود , اخطار دوم را نیز دریافت کرد و متعاقب ان نیز دو بار در خاک قرار گرفت با پایان یافتن وقت دوم , نتیجه 4 بر 1 بسود محسن فره وشی بود .... در وقت سوم ولادیمیر یومین در صدد جبران عقب ماندگی اش بر آمد ..... او اما در برابر کسب سه امتیاز , دو امتیاز دیگر را نیز , از کف داد و در پایان , کشتی  با نتیجه 6 بر 4 بسود استاد فره وشی , خاتمه یافت .

 

 

محسن فره وشی

  * سکوی رده ۵۷ کیلو کشتی آزاد مسابقات جهانی ۱۹۷۳ تهران ..... استاد محسن فره وشی ( طلا )   -  مگدین خویلوگ دورگ Megdiin Khoilogdorj  ( نقره )  و نماینده شوروی  ولادمیر یومین  Vladimir Yumin  ( برنز )                                                                                ===========================   

 

    

 

 

 

* درخشش کم نظیر در هشتمین دوره جام آریامهر ....

آذر ماه ۱۳۵۳ , تهران بار دیگر میزبان مسابقات بین المللی جام آریامهربود . این دوره  نیز یکی از برگهای درخشان دوران ورزشی استاد فره وشی می باشد . استاد که همچنان نماینده ی دسته ۵۷ کیلوگرم ایران است  در دور نخست با قرعه استراحت مواجه شد و سپس در دور دوم رقیب خود زنده یاد رمضان خدر را با نتیجه ۵ بر ۲ مغلوب نمود . انگاه در دور سوم نماینده ژرمن ها  ( شلوتن هوفر )  را با ضربه فنی از پیشروی برداشت .

 کشتی استاد با رقیب همیشگی اش  زنده یاد رمضان خدر  بسیار محتاطانه آغاز شد آنچنانکه وقت اول  بدون رد و بدل شدن امتیاز به پایان رسید . چرا که هر دو , مترصد لغزش از سوی یکدیگر بودند .در وقت دوم ابتدا  داوران  یک اخطار کم کاری به استاد فره وشی دادند ...... ولی یک خاک از استاد فره وشی , نتیجه  یک بر یک مساوی کرد 

 در وقت سوم دومین اخطار را نیز به استاد فره وشی دادند و همین اخطار موجب شد تا او دلهره  اخطار سوم را داشته باشد پس  به آب و اتش زد و حریف را یکبار دیگر خاک کرد . استاد سپس مجدد بر تلاش اشافزود و موفق شد با اجرای برق آسای فن کمر , حریف خود را به پل برده و ۳ امتیاز دیگر را نیزبه مجموع امتیازات اش بیافزاید . او  آنقدر خدر را در همان حالت روی  پل نگاه داشت تا  سوت پایان وقت سوم  نواخته شد .

 

محسن فره وشی

 *  استاد محسن فره وشی و زنده یاد رمضان خدر ..........      هشتمین دوره جام آریا مهر - آذر ماه ۱۳۵۳

=============================

 

 سومین حریف استاد نماینده ی کشور آلمان بود که در مقابل تسلط و چیزه دستی استاد ,  حرف چندانی برای گفتن نداشت و قاطعانه مغلوب شد .... یک خاک و متعاقب آن اجرای فن سگک , بارانداز و کنده پیش رو  و سرانجام به پل رفتن  مجموع امتیازات استاد را در پایان وقت نخست  به عدد ۱۱ مقابل صفر  رساند .در وقت دوم زیر  یک خم حریف را در اختیار  گرفت و با فن میانکوب , خاک کرد . انگاه  در مایه سگک نشست و سرانجام با اجرای فن قفل قیصر  او را به پل برد و سرانجام در مدت ۵/۱۷ ثانیه  با ضربه فنی ,  پیروز گردد .    

 دور چهارم حریف استاد , جعفر علیجانی بود که او را نیز با نتیجه ۷ بر ۵ مغلوب نمود و به دور نهایی و کشتی سرنوشت برابر انور عبدالرحمان از شوروی رسید  . استاد فره وشی در وقت نخست ۲ امتیاز از کف داد اما در  مقابل ۷ امتیاز از اجرای فنون بارانداز و فن کمر  کسب کرد . در وقت دوم عبدالرحمان با یک یورش سریع  از جلو , اقدام به اجرای فن سالتو نمود اما با مقاومت استاد مواجه شد و به پل رفت تا ۲ امتیاز دیگر بر مجموع امتیازات استاد افزوده گردد . انگاه کشتی سرپا اعلام شد سپس استاد یک خم حریف اش در اختیار گرفت و حریف را خاک نمود

 در سرپا عبدالرحمان بار دیگر هجوم آورد و اینبار فن تندر را اجرا کرد ... اما باز در پل استاد اسیر شد ..... دقیقه نخست  وقت سوم استاد فره وشی بجهت کم کاری اخطار گرفت اما  بلافاصله  با یک زیر یک خم , عبدالرحمان را خاک کرد .. در سرپا عبدالرحمان مایه لنگ را در اختیار گرفت ولی ناموفق بود ولی داوران دومین اخطار را برای استاد فره وشی منظور کردند در اخرین دقیقه وقت سوم  محسن فره وشی با یک عکس العمل سریع و بسیار تهاجمی با اجرای فن کمر  حریف روس را به پل برد و ۳ امتیاز دیگر نیز , بحساب خویش واریز نمود و سرانجام کشتی با نتیجه قاطع ۱۸ بر ۶ بسود استاد محسن فره وشی پایان یافت تا با درخششی کم نظیر ,  روی سکوی نخست دسته ی ۵۷ کیلو  جام آریا مهر به ایستد . انور عبدالرحمن در دور نخست  دیگر نماینده ایران ( محمد اسدی  )  با ضربه فنی , مغلوب نموده بود .   

 

محسن فره وشی  * سکوی دسته ۵۷ کیلوگرم هشتمین دوره مسابقات جام آریامهر ..... استاد محسن فره وشی با شایستگی بر فراز سکو , انور عبدالرحمان ( شوروی ) بر سکوی دوم و نماینده المان , شلوتن هوفر در جایگاه سوم ......                                      سالن هفتم تیر تهران -  اذر ماه ۱۳۵۳

================================= 

 

 

 

 قهرمانی حماسی در تورنمنت روژه کولن ( ۱۹۷۴ )

 دیماه ۱۳۵۲,  کشور فرانسه بار دیگر برگزار کننده مسابقات یادبود روژه کولن فقید بود . این رقابتها که سومین دوره مسابقات  بشمار می امد برای ایران تنها یک مدال طلا بهمراه داشت که ان را نیز استاد محسن فره وشی کسب کرد . او در حالی موفق به کسب مدال طلا شد که در کشتی اخر برابر نماینده شوروی ولادیمیر یومین ( Vladimir Yumin )  تا ۳ ثانیه مانده به پایان ۵ بر ۵ مساوی بود و نتیجه تساوی  , به قهرمانی یومین منجر میشد  اما فره وشی در همان چند ثانیه پایانی  او را خاک نمود و برنده ی این جدال نزدیک شد .  بجز طلای استاد فره وشی ,  ایران تنها  یک مدال نقره توسط ابراهیم پرویزی کسب کرد .  

 

 

  قهرمانی در تورنمنت لایپزیک ( ۱۹۷۵ )

  مرداد ماه 1354 ( یکماه و نیم مانده به مسابقات جهانی ) تیم ملی کشتی ایران با دو نماینده در وزن 57 کیلوگرم ( محسن فره وشی و رمضان خدر ) راهی مسابقات شده تا موجودیت خود را قبل از مسابقات جهانی بسنجد هر دو کشتی گیر ایران در این مسابقات عالی ظاهر میشوند و هر کدام با پیروزیهای پیاپی غالبا با ضربه فنی همگان را به انتظار یک فینال تملم ایرانی نشاندند اما مصدومیت رمضان خدر پس از دور سوم همه معادلات را بر هم زد استاد محسن فره وشی تا قبل از دیدار نهایی با پنج پیروزی که چهار تایش با ضربه فنی بود با ردیگر توانایی هایش را به رخ حریفانش میکشد و در دیدار سرنوشت نیز برابر ایوان اشتاشکوف بلغاری این روند را ادامه داده تا یکی از 3 مدال طلای اردوی ایران را به ارمغان آورد .

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                گالری تصاویر محسن فره وشی

 

محسن فره وشی

 

 

 

محسن فره وشی

 

 

 

محسن فره وشی

  * محسن فره وشی و مدال طلای جهانی تهران ( 1973 )

 

 

محسن فره وشی

    * مسابقات جهانی تهران ( شهریور ۱۳۵۲ ) 

 

 

محسن فره وشی

* محسن فرح وشی و ولادیمیر یومین ( Vladimir Yumin ) از شوروی در نمایی زیبا از مسابقات جهانی تهران ( 1973 ) ....

 

 

محسن فره وشی

 

 

 

محسن فره وشی

  * محسن فره وشی فردای روز کسب عنوان قهرمانی 57 کیلوی جهان همراه با مدالیون طلا و جامهای قهرمانی تورنمنتهای مختلف در منزل مسکونی  ( شهریور ۱۳۵۲ )

 

 

محسن فره وشی

* محسن فره وشی در کنار خانواده - قهرمان جهان در کنار مادر و پدر ) حاج حسین فره وشی ) - داماد - برادر و خواهر و فرزندان ( شهریور ۱۳۵۲ )

 

 

محسن فره وشی

   * محسن فره وشی و ازدواج با بانو ژاله شریفی ( آبانماه ۱۳۵۳ ) جشن  و مراسم در  باشگاه دانشگاه تهران ..... 

 

 

محسن فره وشی

   * محسن فره وشی و جهانگیر عبدالباقر ........   ( زمستان 1351 )

 

 

محسن فره وشی

   * نمایی از کشتی محسن فره وشی و رضایی ( 1352 )

 

 

محسن فره وشی

    * اجرای فن میانکوب از محسن فره وشی بر روی حریفش زرافشانی کشتی گیر خوب کرمانشاهی ( زمستان 1355)

 

 

محسن فره وشی و رمضان خدر

   * رقبای همیشگی - محسن فره وشی و رمضان خدر در نمایی زیبا از تورنمنت جام آریامهر ......

 

 

محسن فره وشی

  * مجسن فره وشی در وزن 62 کیلوگرم در ترکیب باشگاه دخانیات - در این نما حرف او از باشگاه راه آهن محرم فهیمی بود که نتیجه 14 بر یک و نهایتا ضربه فنی مغلوب شد ( اسفند 1355 )

 

 

محسن فره وشی

  * نمایی زیبا از کشتی تماشایی محسن فره وشی و حسن حمیدی ( خرداد 1356 )  استاد محسن فره وشی در سه دقیقه اول با چهار امتیاز عقب افتاد اما از دقیقه چهارم بقول اهالی کشتی گویا تازه بدنش گرم شد و  با نتیجه خیره کننده 12 بر 5 فاتح این کشتی جذاب گردید ...

 

 محسن فره وشی

 

 

 

محسن فره وشی

* نمایی زیبا از کشتی استاد محسن فره وشی و گن دیویس ( Gene Davis ) آمریکایی در المپیک مونترال 1976 - شبی با شکوه برای استاد و کشتی ایران چرا که در پایان این کشتی تماشایی محسن فره وشی با نتیجه 18 بر 12 نفر سوم المپیک را شکست داد .

 

 

محسن فره وشی

* اجرای هنرمندانه فن زیبای فیتیله پیچ از سوی استاد محسن فره وشی بر روی حریف آلمانی ( ادوارد گیرای ) جهانی لوزان 1977

 

 

محسن فره وشی

  * بترتیب از راست : عبدالله حاج احمدی ( 68 کیلوگرم ) - محسن فره وشی ( 57 کیلوگرم ) و محمود خاوران ( تابستان 1352 )

 

 

محسن فره وشی

  * چهره های طلایی ایران مسابقات جهانی 1973 تهران - بترتیب از راست : ابراهیم جوادی - محسن فره وشی و منصور برزگر

 

 

 محسن فره وشی

  * استاد عزیز محسن فره وشی در نمایی صمیمی ..... آبان ماه 1357 - آنروزها استاد در یکی از آپارتمانهای دهکده المپیک سکونت داشت و بواسطه مسئولیتی  که در دانشکده ورزش , بر عهده داشت مسیر آن را تا محل سکونت بیشتر  با دوچرخه طی مینمود ....  

 

 

محسن فره وشی