A+ R A-

تبلیغات

رجیران

شمس الدین سید عباسی

شمس الدین سید عباسی

 

   شمس الدین سید عباسی ۸۲ - ۱۳۲۱ ( 2004 - 1943 Shamseddin Seyed Abbasi )

 

 شمس الدین سید عباسی ستاره ممتاز کشتی , قهرمان جهان و تبحری کم نظیر در اجرای فن زیبای فیتیله پیچ و  از چهره های ماندگار تاریخ ورزش ایران  ... یک دهه حضور درخشان در بالاترین سطح کشتی ایران که ماحصل ان بیش از پنجاه مدال رنگارنک از تورنمنتهای داخلی و بین المللی که مهمترین آن کسب پنج مدال المپیک , جهانی و آسیایی است 

 

 بیوگرافی ....

 سید شمس‌الدین سیدعباسی ( متولد ۱۳۲۱  دربندسر - وفات ۲۶ اسفند ۱۳۸۲ در تهران) 

 مسابقات کشتی جهانی 1959 تهران در جمع سکو نشینان آشنا , یک تماشاگر خردسال داشت که مشتاقانه با دلبستگی کم نظیری مبارزات را دنبال میکرد . بویژه مسابقات امامعلی حبیبی ( چهره طلایی 73 کیلوگرم ایران ) شمس الدین سید عباسی آنروزها هیچ نشانی از کشتی با خود نداشت جثه کوچک و سن و سالش او را معاف از ورزش کشتی نموده بود ولی خاطره کشتی های حبیبی همواره در ذهنش تداعی میشد

 قهرمان 48 کیلو

 نخستین حضور او , مسابقات آموزشگاهی شمیران است که موفق به کسب عنوان قهرمانی میشود این تازه آغاز کار او بود سپس با افزایش سن به 52 کیلو و سپس در وزن 57 کیلوگرم فعالیتهای ورزشی اش  را پی میگیرد پیروزی بر بابا اولادی ( مسابقات قهرمانی تهران - 1343 ) این شانس را به او داد تا در مسابقات قهرمانی ایران شرکت کند . درخشش فراوانش موجب شد تا مسئولان وقت کشتی ایران او را برای تدارک بیشتر به اردوی بازیهای المپیک 1964 توکیو دعوت کنند .

 کشتی های او در اردوی تیم ملی موجب شد شکست مسابقات قهرمانی ایران را فراموش کند و بهرامی را که مانع از قهرمانیش در مسابقات قهرمانی ایران شده بود با ضربه فنی مغلوب کرد اما ناکامی دوباره او برابر عبدالله خدابنده , سید عباسی را از رفتن به المپیک توکیو باز داشت .

 تولد سید عباسی ...

 عدم موفقیت جهت اعزام به المپیک توکیو , بار دیگر در مسابقات جهانی 1965 منچستر تکرار شد ولی تولد حقیقی او در دیدار ایران و شوروی بود .

 

 آیدین ابراهیم اف دارنده مدال طلای مسابقات 1963 و مدال برنز بازیهای المپیک توکیو برگزیده 57 کیلو شوروی سابق بود که فارغ از هر تهدیدی به مقابله با طفل نوپای ایران آمد . طوفان از همان آغاز شروع شد و وقتی حیرت همگان به اوج رسید که ابراهیم اف با ضربه فنی مغلوب شمس الدین سید عباسی شد .

 

شمس الدین سید عباسی

  * شمس الدین سید عباسی ستاره درخشان مسابقات انتخابی سال 1344 - او توانست تمام رقبای داخلی را با ضربه فنی شکست دهد و رسما بعضویت تیم ملی کشتی آزاد وزن 57 کیلوگرم ,  در آید  ........ 

 

 این کشتی سر آغاز درخشش او در تیم ملی بود . ناکامی او در مسابقات تولیدو 1966 که بجهت کاهش بیش از حد وزنش پیش آمد موجب شد تا سید عباسی به یک وزن بالاتر ( 62 کیلوگرم ) صعود کند و در اولین تجربه ( وزن جدید ) با کشتی گیر سرشناس پاکستان ( اختر محمد ) مساوی شد .

 کسب عنوان نخست , سید عباسی در مسابقات قهرمانی ایران ( تبریز 1346 ) او را در زمره قهرمانان ملی در آورد تا بهمراه جمعی از ستاره های نامدار کشتی ایران  حیدری , طالبی , موحد , صنعت کاران , مهدی زاده , امیری و انوری راهی استانبول و دیدار با تیم ملی ترکیه شد .

 شکست سه بر صفر برابر کاپانلی آموختنی های زیادی از این دیدار نصیب چهره امیدوار ایران کرد هر چند که در مسابقات انتخابی 1967 دهلی برتری بدون تردید خود را بر دیگران دیکته کرد منصور سرداری , کاظم غلامی و محمد حاج کاظمی مغلوبین سرشناس مقابل او بودند .

 

 ناکامی , جهانی دهلی ...

 سید عباسی در نخستین حضور حهانی خود بخاطر بی تجربگی موفق نبود , اما مبارزه تحسین انگیزش برابر دارنده مدال طلای جهانی ( ماساکی کانه کو - Masaaki Kaneko ) ) که با نتیجه 9 بر 7 بسود قهرمان ژاپنی پایان پذیرفت او را بعنوان یک چهره مورد احترام در میان مدعیان اول وزن 62 کیلوکرم در سالهای بعد قرارداد . شمس الدین سید عباسی ابتدا 9 بر صفر بر اثر اشتباهاتش و یک غافلگیری , عقب افتاد اما در طی سه دقیقه پایانی با یورش های بی پروایش 7 امتیاز از حریفش میگیرد و چنانچه قدری دیگر کشتی ادامه داشت قهرمان جهان در آستانه سقوط قرار داشت ! 

 

 برنز المپیک مکزیکو

 مسابقات المپیک مکزیکو 1968 سید عباسی نتیجه سالها تلاش و تجربه اندوزی را میکیرد هر چند انتخابش با جنجال و حواشی بسیار همراه شد اما با کسب عنوان سومی المپیک همه تردیدها را نسبت به خود از میان برد و نمایشی درخشان داشت رقبای اصلی او در این دوره بازهم ماساکی کانکو ( Masaaki Kaneko ) و سپس انیو تودروف (  Enyu Todorov ) از بلغارستان بودند . در نخستین کشتی این وزن ابتدا تدروف موفق میشود که ماساکی کانو را در یک کشتی نزدیک , متوقف کند سپس کشتی گیر بلغاری به مصاف سید عباسی می آید و در یک کشتی پر حرف و حدیث که با قضاوتی مشکوک همراه بود به یک تساوی دست میابد تا مدال نقره خود را حتمی کند .

 دیدار سرنوشت میان سید عباسی و ماساکی کانو برگذار , تا تکلیف مدال طلا مشخص شود این کشتی که تا دقیقه پنجم با برتری سید عباسی ادامه داشت در پایان با  اشتباهات مکرر سید عباسی به نفع حریف ژاپنی خاتمه , تا شمس الدین سید عباسی به مدال ارزشمند برنز المپیک , قناعت کند .

 

 نقره  ماردل پلاتا   ....

سال بعد اما ماردل پلاتا ( محل برگذاری مسابقات جهانی 1969 ) صعود شمس الدین سید عباسی را به پله دوم سکوی رده بندی گواهی داد . او ابتدا بر حریف روس زاگالو عبدالبیکف ( Zagalav Abdulbekov ) غلبه میکند سپس انیو تودروف را با اختلاف 13 امتیاز شکست میدهد اما یک ژاپنی دیگر( تاکئو موریتا - Takeo Morita ) سد راه او شد ... در حالیکه همین ژاپنی در دور اول مغلوب عبدالبیکف روسی شده بود .

 

  سرانجام طلا ....

  سالن دانشگاه آلبرتا کانادا میزبان مسابقات جهانی کشتی 1970 رای به شایستگی او داد . اپن اینبار یک چهره جوان را بنام کیوشی آبه ( Kiyoshi Abe ) را به میدان فرستاده بودند ولی سید عباسی که بسیار هوشیار و دور از اشتباهات گذشته نشان میدهد از همان دور اول چنان درخششی را آغاز کرد که در پایان همه برتری او را باور داشتند سید عباسی کشتی دوم را با کیوشی آبه برگذار کرد و طی لحظاتی سخت و دلهره آور , سرسخترین مدعی وزن خود را از راه بر داشت و در دیدار سرنوشت نماینده آمریکا را در مدت کمتر از سه دقیقه با ضربه فنی مغلوب کرد و بعد از این پیروزی بود که درخشش مدال طلائی 62 کیلو برگردن او احساس شد . 

شمس الدین سید عباسی

  * شمس الدین سید عباسی بر فراز سکوی 62 کیلوگرم مسابقات جهانی ادمونتون 1970 - کیوشی آبه ( اپن ) بر سکوی دوم و میشائیل یانگ ( آمریکا ) بر سکوی سوم ....

 World Wrestling Championships 1970  freestyle 62kg - Shamseddin Seyed-Abbasi( Iran ) GoldKiyoshi Abe ( Japan ) SilverMichael Young ( United States ) Bronze

 

* کیوشی آبه در بازیهای آسیایی بانکوک نیز زیر دست شمس الدین سید عباسی قرار گرفت چرا که اینبار شید عباسی او را با نتیجه 9 بر صفر مغلوب کرد .

 

  صوفیه 1971 ...

 شهریور ماه 1350 استادیوم واسیلفسکی صوفیه , میزبان مسابقات جهانی کشتی بود و شمس الدین سید عباسی در همهمه غیر قابل تصور بلغارها برای دفاع از عنوان جهانی خود بروی تشک رفت اما او اینبار با مشکل اضافه وزن مواجه بود ... استاد عطا بهمنش خاطرات آنروز را چنین بازگو میکند :

 سید هفتصد گرم زیاد بود ..... و ما تنها 15 دقیقه وقت داشتیم .وقتی روی قپان ( باسکول ) رفت بیست نفر جمع شده بودند این شیوه مرسوم است وقتی دقایق پایان وزن کشی نزدیک میشود همه می آیند و بر نحوه وزن کشی نظارت میکنند مربی بلغارستان میگوید : نو گود ...  نو گود ... وان هاندرد گرم اووریت .....

 ای بابا سید باز هم 100 گرم زیاد است بگرمخانه ( سونا ) نرفته باز گشته , بدن سید را با حوله خشک میکنیم و سید بار دیگر به پای قپان میرسد ....  وهبی امره بمن میگوید موهای سید را هم خشک کنید این کار بلافاصله قبل از من پرویز سیروس پور انجام میدهد ... سپس سید با عصبانیت به ( میشا ) مربی تیم بلغارستان با اشاره دست میگوید :

 یک پایم را می برم ...و روی تشک میرم و حساب تودورف (  62 کیلو بلعارستان ) را می رسم !

در جواب میشا میگوید : گود .... گود ....

روی تشک شماره سه هستیم و از بخت بد , باز هم ( باتی ) داور رومانیایی را رئیس تشک گذارده اند و سید با  تودورف کشتی گیر کشور میزبان  روبرو . و سید تا بحالا به این بابا نباخته است .

 پیراهن سید را گرفت .....

سید 2 نمره منفی و تودورف 5/5 نمره دارد , اگر تودورف با امتیاز هم ببرد اوت میشود . دیروز میلان ارسگان در اثر اعتراضی که کردیم , بمن تاکید کرد که هر وقت کشتی دشواری داریم او را به پای تشک بیاوریم . من از این موضع بسیار خوشحال میشوم چرا که حرف ما را تا آنجا که درست و منطقی است میشنوند , رئیس فدراسیون خود واقف است که حق کشی میشود , اما نمیتواند چاره ای بیاندیشد , چون کنگره مونیخ نزدیک است و او برای انتخاب شدن و اشتغال کرسی ریاست فدراسیون جهانی بعواملی نیاز دارد و این ( باتی ) در جلسلا هیئت رئیسه در کنار دیگران مینشیند .

 ارسگان کنار من نشسته است و سید کشتی میگیرد و بلغار دفاع مطلق میکند . اما اخطار نمیدهند . بیش از بیست بار سید حمله کرد و تودورف رد کرد ... عجب داستانی است به ارسگان میگویم استحقاق تودورف نمره منفی است و او تایید میکند . چون داور وسط از آمریکاست خیالم از جانب او راحت است سید باز هم تودورف را تعقیب میکند اما او نیز دم به تله نمیدهد .

 تو گیر و دار کشتی و زیر و رو شدن و امتیاز گرفتن سید بلغار را خاک و بخطر افت نزدیک کرد . تودورف برای ضربه نشدن پیراهن سید را گرفت !!  داور بجای اینکه روی دست او بزند و موقعیت مساعد سید را از بین نبرد , در حالیکه تودورف نیم تیغ بود , سوت بلندی کشید و هر دو را سرپا به وسط تشک فرا خواند  سپس داور وسط به رئیس تشک گفت اخطار به کشتی گیر بلغار چون خطا کرده است ..... و باتی طبق معمول قبول نکرد و این یکی از اشتباهات بزرگ در قضاوت مسابقات جهانی صوفیه بود چرا که حریف از افت نجات پیدا کرده , اخطار هم نگرفته و کشتی سرپا آغاز شده است !

 مثل اسپند روی آتش به این در و آن در میزنیم اما دست سید و حریفش را بعنوان تساوی بالا میبرند  ارسگان وضعیت مرا در می یابد و اظهار میدارد که پروتست  ( اعتراض ) کن . بلافاصله بهمراه 25 دلار اعتراضمان را به مقامات تسلیم میکنیم .

پاسخ به اعتراض را ایران را با 25 دلار بعنوان موضوع دریافت میداریم و این نمونه ای از پاسخ فدراسیون بین المللی و نامه ( اورین ) که سید عباسی را  4 بر 3 , با امتیاز پیروز معرفی میکند .

والله حق کشی از این بالاتر سابقه ندارد امروز بکلی از پا افتادم و دیگر نای راه رفتن هم ندارم ...

                                                                                                                                      عطا بهمنش - نشریه دنیای ورزش شهریور 1350

شمس الدین سید عباسی

  * جوابیه فدراسیون بین المللی به اعتراض ایران و تغییر نتیجه کشتی شمس الدین سید عباسی با انین تودورف بلغاری از تساوی به پیروزی 4 بر 3 سید عباسی ...

 

   هر چند کاهش شدید وزن تا حدودی او را عصبی کرده بود اما رقیبان را یک به یک از پیشروی خویش بر میدارد ...  سپس در کشتی دیگر روبروی زاگالو عبدالبیکف قرار میکیرد و او را نیز به شایستگی با نتیجه 3 بر 2 شکست میدهد ... اما عبدالبیکف که مغلوب سید عباسی شده بود موفق میشود کیوشی آبه ژاپنی را که از ابتدا درخششی خیره کننده اغاز کرده بود با نتیجه 2 بر صفر شکست دهد 

   در دیدار پایانی سید عباسی که با ابروی شکافته و اعصابی کوفته , و صدمات ناشی از پارگی پا و شاید غرور بیش اندازه بر وجودش حکمفرما شده بود برای دیدار آخر بمصاف حریف ژاپنی خویش رفت و در شرایطی که برای کسب مئال طلا تنها به یک تساوی نیاز داشت با نتیجه عجیب 11 بر 3 این مبارزه مهم را واگذار اما با تعصبی مثال زدنی تا اخرین لحظه از کوشش دست بر نداشت ...

شمس الدین سید عباسی

 * دو تصویر از کشتی شمس الدین سید عباسی با کیوشی آبه فینال مسابقات جهانی صوفیه .... وزن کم نمودن شدید و جراحت مانع از ان شد که سید عباسی بر حریف خویش فائق آید ....

 

  او سه بار در خم و چم سر و ته یکی حریف ژاپنی اسیر شد اما سخت کوشی سید , قهرمان ژاپنی را نامید کرد چرا که اگر ژاپنی موفق میشد با ضربه فنی او را شکست دهد , صاحب مدال طلای مسابقات میشد بدین شکل شمس الدین سید عباسی با کسب یک مدال نقره تورنمنت را به پایان برد و عبدالبیکف در جایگاه اول رده بندی ایستاد .

 

 المپیک مونیخ .....

                                                                                                                               ادامه دارد ..... 

 

 

 عناوین شمس الدین سید عباسی 

المپیک  مکزیکو                              1968                   برنز

چهانی ماردل پلاتا                            1969                   نقره

جهانی ادمونتون                               1970                   طلا

بازیهای آسیایی بانکوک                     1970                   طلا

جهانی صوفیه                                 1971                   نقره 

 

 

  

     

  

                                                                        کالری تصاویر شمس الدین سید عباسی

 

شمس الدین سید عباسی

 

 

 

شمس الدین سید عباسی

 

 

 

شمس الدین سید عباسی

 

 

شمس الدین سید عباسی

   * شمس الدین سید عباسی و محمود قشنگ نقطه اوج مسابقات وزن 68 کیلوگرم ( شهریور ماه 1356 )

 

 

شمس الدین سید عباسی

  

 

 

شمس الدین سید عباسی

  *  تصویری  یادگار از المپیک مونیخ  با ورزشکاران سایر کشورها .....

 

 شمس الدین سید عباسی

 * باشگاه سلطنت آباد شمیران ( 1342 ) شمس الدین سید عباسی ردیف  نخست فرد دوم از راست - یادگار روزهای نوجوانی ... منبع تصویر استاد جهانگیر حبیبی )

 

 

شمس الدین سید عباسی