A+ R A-

تبلیغات

رجیران

علی کاوه

علی کاوه

 

     علی کاوه  ( Ali Kaveh )

 

  استاد علی کاوه  هنرمند ,  عکاس و تصویرگر هزاران هزار خاطره ورزشی ......  با بیش از نیم قرن فعالیت مستمر در جهت ثبت ناب ترین تصاویر از رشته های مختلف ,  که بی تردید حق بزرگی بر جامعه ورزش ایران دارد آن چنانکه اکثر ورزشکاران , او را بعنوان بهترین عکاس تاریخ ورزش ایران میشناسند....

  انسانی مهربان , صمیمی و یک پارچه عاشق ... عاشق  عکاسی , عاشق طبیعت و گلکاری , و هر آنچه در آن رنگ از زیبایی و حرکت باشد اما افسوس و صد افسوس که گوهری چون او , دل آزرده است . او که امروز میبایست در بطن جامعه عکاسان باشد و از تجربیاتش صد ها جوان مستعد بهره مند شوند , خانه نشینی را برگزیده  و دور از حوادث میادین ورزشی , روزگار میگذراند ....

 

 

 

  بیوگرافی 

 استاد علی کاوه متولد ۴ مهر ۱۳۲۵ ( آمل ) - عکاسی را از ۷ سالگی نزد عکاس صاحب نام  , حاج اسمعیل زر افشان , آغاز و بمرور با فنون عکاسی آشنا شد . زنده یاد حاج اسماعیل زر افشان یک باب مغازه عکاسی ( جنب میدان فوزیه سابق و امام حسین فعلی ) داشت تحت نام عکاسی ساحل ....  که استاد کاوه سالهای ابتدایی فعالیتش را در آنجا سپری نمود . از ابتدای دهه ۴۰ شمسی به اتفاق حاج اسمعیل زر افشان به امجدیه رفت تا دستیار او  باشد . بنابر این علاقه به ثبت لحظات ورزشی از همان روزگار در او پدیدار شد . او خود مدتی به ورزش روی آورد و یک حضور شش ماهه را نیز , در سالن های کشتی تجربه کرد و سپس کسب یک عنوان در رشته ی دوچرخه سواری , جملگی یادگار دوران نوجوانی استاد است .

 

 توضیح : زنده یاد حاج اسماعیل زرافشان , عکاس پیشرو و صاحبنام  موسسه کیهان ( ورزشی - اجتماعی )

 

علی کاوه

* دوران نوجوانی استاد علی کاوه و آشنایی با عکاسی نزد  زنده یاد حاج اسمعیل زر افشان ( ۴۲ - ۱۳۴۰ )

------------------------------------

 

 

 همزمان با حضور در عکاسی ساحل ,  فعالیت مطبوعاتی را نیز با نشریه فردوسی ( ۱۳۴۰ ) اغاز نمود . این همکاری تا زمان فرا رسیدن خدمت وظیفه عمومی ادامه یافت ( بمدت چهار سال ) 

 سپس اواسط سال ۱۳۴۴ به خدمت نظام رفت و  آنجا با چتر بازی و فعالیت های نظیر آن آشنا شد با پایان یافتن دوره ینظام وظیفه , به  موسسه اطلاعات پیوست تا دوران جدیدی را آغاز نماید در ابتدا برای سرویس ورزشی نشریه جوانان و همچنین نشریه دختران و پسران عکاسی نمود .

 حدفاصل سالهای ( ۴۹ - ۱۳۴۷ ) استاد کاوه تصاویر قابل توجهی را برای موسسه اطلاعات از هنرمندان سینما و موسیقی  عکاسی نمود حضور در  آتلیه کوچک عکاسی ساختمان موسسه اطلاعات و نیز  حضور فعال  در میادین ورزشی , بخش اعظم  فعالیت های ا استاد را تشکیل میدهد .

 

 

 

 

  دنیای ورزش ...

  شهریور ماه 1349  یک نشریه جدید ورزشی  , روی پیشخون دکه های مطبوعاتی آمد .... موسسه ی مطبوعاتی اطلاعات , با اتکا به توانایی های استاد بیژن رفیعی , اقدام به انتشار یک نشریه ای ورزشی نمود  تا در مقوله اجتماعی ورزش نیز , کم و کسری از رقیب خود ( موسسه کیهان ) نداشته باشند . استاد علی کاوه به همراه استاد  یونس علیشیری مسئول تهیه عکس برای دنیای ورزش شدند  و با عکس های زیبا و قابل توجه خود , رونقی دو چندان به نشریه نو پای دنیای ورزش  بخشیدند .

 

 * استاد علی کاوه مرز میان هنر و ورزش .....

 برای این جمله دلایل قرص محکمی موجود است تا قبل از تاسیس نشریه دنیای ورزش ( سالهای 49 و 50 ) جامعه ورزشی ایران عکاسان چیره دستی داشت که هم خبره کار بودند و هم بسیار زحمتکش .... اساتید : زنده یاد  قاسم فارسی - زنده یاد  حاج اسمعیل زرافشان - یونس علیشیری و ..... و .... اما حضور علی کاوه نقطه عطفی در بستر هنرعکاسی ورزش بشمار می آید فعالیت چند ساله او در موسسه اطلاعات و ارتباطش با سرویس عکاسی هنری موسسه , زمینه ساز یک تحول عظیم گردید چرا که برای نخستین بار ورزشکاران , همانند هنرمندان سینما و موسیقی , به آتلیه عکاسی میروند و تصاویرشان بصورت رنگی ( چاپ هلیوگراور ) بر روی صفحات گلاسه چاپ میگردد

 

 روش عکاسی استاد علی کاوه را میتوان به دوبخش تقسیم نمود ابتدا عکاسی در میادین ورزشی ( میدانی ) و دیگر عکاسی از ورزشکاران در آتلیه ( هنری ) که در هر دو بخش او نبوغ خویش را نشان میدهد چاپ تصاویر زیبا و رنگی از بانوان ورزشکار نیز برای نخستین بار از سوی نشریه دنیای ورزش  مشاهده گردید چرا که تا قبل از آن بندرت تصویری از بانوان ورزشکار در اتلیه عکاسی چاپ و منتشر میشد تبحر و توانایی استاد در ترکیب هنر و ورزش به خلق زیباترین تصاویر ورزشی انجامید که عموما در نیمه اول دهه 50 و  حد فاصل سالهای 54 - 1350  توسط او عکاسی شد تصاویر بر جای مانده از مراسم اهدائ توپ طلای دنیای ورزش نیز از جمله تصاویر مورد نظر این دوره زمانی است .

 البته گاهی هم نبوغ استاد دردسر ساز میشد قرار دادن هنرمندان در کنار ورزشکاران یکی از مواردی بود که در راستای خلاقیت استاد صورت میگرفت تصویری که استاد علی کاوه روز 12 اردیبهشت 1351 از زنده یاد صفر ایرانپاک و بانو شورانگیز ( ستاره سینمای فیلم فارسی ) جهت چاپ در نشریه جوانان امروز , فرستاد ....  موجب ایجاد جنجال بزرگ , برای باشگاه سرخپوش  و مدیر آن , زنده یاد علی عبده گردید چرا که مهاجم گلزن فونبال ایران را , تا مرز جدایی از باشگاهش پیش برد ....

 استاد بیژن رفیعی مرد خوشنام عرصه مطبوعات ایران و مدیر نشریه دنیای ورزش اعتقاد عجیبی به هنر عکاسی علی کاوه داشت او همواره به استاد کاوه تاکید میکرد که من از تمامی بازیکنان تیمها تصویر میخواهم تا هر که را خواستم بعنوان چهره برتر هفته انتخاب کنم , تصویرش را داشته باشم . بهمین منظور روی کاغذ , میدان مسابقه را به شش قسمت تقسیم و از استاد میخواست که زمان مسابقه را به شش بخش تقسیم کند تا بتواند از تمامی نفرات حاضر در میدان عکاسی نماید . او هر روز چند حلقه فیلم به عکاس نشریه میداد و فردای ان حلقه فیلم مورد نظر را دریافت میکرد دورانی سخت در غیاب دوربین های دیجیتال که از بابت تعداد تصاویر , هیچگونه محدودیتی ندارند 

 

 

 رقابتی نا برابر با کیهان ورزشی ....

 رقابت تنگاتنگ میان دو نشریه ورزشی آنروزها - دنیای ورزش و کیهان ورزشی  - در جهت کسب مخاطب بیشتر بر هیچ ورزش دوستی پنهان نیست اما کیهان ورزشی با بیش از یک دهه تجربه  و حضور کادری خبره که جملگی از بهترینهای مطبوعات  بودند ,  رقابتی  نا برابر پیشروی دنیای ورزش قرار میداد  ... بهمین تناسب در باب تصاویر نیز علی کاوه  میبایست با استاد خویش حاج اسماعیل زر افشان و حاج باقر زرافشان رقابت مینمود اما , تصاویر ناب استاد غالبا این موازنه را بسود نشریه دنیای ورزش تغییر میداد ..... استاد خود در خاطره ای از آن دوران چنین عنوان میکند :

  روزگار خوبی بود ... دنیای ورزش تصاویر هر دو تیم ( قرمز و آبی پایتخت ) را چاپ و در مطالبش عدالت را هم رعایت میکرد اما بیشتر تمایل به چاپ تصاویر و مطالب باشگاه سرخپوش  داشت .... برای من هر شنبه , بازی تاج و پرسپولیس بود کیفیت کار من نیز تا حدودی بستگی به نتیجه تیم فوتبال باشگاه سرخپوش داشت اگر آنها میبردند من بهترین عکاس بودم چرا که تصویر آن بازی را روی جلد بزرگ چاپ میکردند و اگر تیم نتیجه نمیگرفت تا حدی کار من نیز زیر سوال میرفت رقابت اصلی در ان سالهای ابتدای دهه پنجاه , میان کیهان ورزشی و دنیای ورزش , یر روی چاپ تصویر بهتر روی جلد  دو نشریه بود ....

 * توضیح : دو نشریه مورد نظر ( دنیای ورزش و کیهان ورزشی ) هر دو ,  روز شنبه منتشر میشدند این روند هنوز هم ادامه دارد . 

 

 

  گاهی هم میبایست در یک روز به چند سالن و ورزشگاه سر  و از تمام رویداد های آن روز برای نشریه عکاسی میکرد ... گاهی زود  و گاهی دیر میرسید که کار از کار میگذشت خاطره جالب دیگر استاد مرتبط به روزی استاد که یک مسابقه مهم واترپلو برگذار و استاد با قدری تاخیر به سالن مربوطه رسید..... چرا که بازیکن پس از پایان دیدار ازاستخر بیرون امده , لباسهایشان را پوشیده و در حال ترک سالن بودند اما با اصرار استاد علی کاوه , بار دیگر جملگی یاران دو تیم لباسهایشان را از تن خارج و وارد استخر گردیده تا او بتواند از انها لحظاتی  عکاسی کند !

 

 استاد همچنین اشاره نمود که خاطرات خوشی از دوران حضور در دنیای ورزش برایش بر جای مانده و وظیفه خویش میداند که از جناب بیژن رفیعی ( مدیر نشریه دنیای ورزش ) و سپس کادر جوان اما بسیار توانمند آن , پرویز زاهدی - زنده یاد حسین حصاری - جعفر دهقان , فرامرز رفیع تهرانی و سرانجام ابوالفضل جلالی که برای  موفقیت نشریه  بسیار زحمت کشیده , تا دنیای ورزش  شنبه ها بدست علاقمندانش  برسد , سپاسگذاری نماید .  

 

 

 * جدایی از دنیای ورزش .....

اواسط سال 1354 , پایان دوره پنج ساله حضور علی کاوه بعنوان عکاس نشریه دنیای ورزش است .....  در این سال در خواست او جهت  استخدام واحد خبر صدا و سیما ( بخش سیاسی ) پذیرفته , تا از این پس در بخش خبر سیاسی فعالیت کند از این پس او بارها از سوی صدا و سیما به تورنمنتهای مختلف ورزشی اعزام و تصاویر ارزشمندی از رویداد های مهم ورزشی عکاسی میکند همانند  اعزام به المپیک مونترال 1976 , و ثبت تصاویر ارزشمندی از آن تورنمنت , که امروز در دسترس می باشد بویژه تصویر گلزنی زنده یاد  غلامحسین مظلومی به کوبا که در فقدان وجود ویدئو آن مسابقه ارزشی دو چندان یافته است .

  حضور در بازیهای آسیایی و نیز المپیک آتن از دیگر فعالیت های استاد در دوران حضورش در واحد خبر صدا و سیماست و سر انجام نیز در سال 1374 پس از بیست سال خدمت که به ان 5 سال حضور در موسسه اطلاعات ( دوران حضور در نشریه دنیای ورزش ) افزوده شده و با بیست و پنج سال سابقه خدمت بازنشسته میگردد دریافتی او در انروزگار ماهیانه 20800 ( بیست هزار و هشتصد تومان ) است .

 

 یگانه ای ورزش ایران , استادعطا بهمنش همواره تاسف خود را بابت جدایی علی کاوه , از جامعه مطبوعاتی , ابراز میداشت ....  او که به توانایی و استعداد علی کاوه  ایمان داشت آنروزها بارها عنوان نمود که چهارده سال سابقه  مطبوعاتی موضوعی  نیست که بتوان بسادگی از آن گذشت بهمنش همواره توصیه داشت که علی کاوه , همچنان به فعالیت مطبوعاتی خویش ادامه دهد .  

 

 استاد کاوه سال 1348 تشکیل خانواده میدهد  و ماحصل آن سه فرزند دختر , که جملگی همچون پدر , در رشته عکاسی فعالیت دارند سال 1358 برای مدت کوتاهی استاد برای نشریه بامداد عکاسی میکند و زمانی که برای ثبت تصویر از یک دیدار والیبال بانوان به سالن میرود , با ممانعت مسئولان سالن , مواجه میشود ( تا ان روز حضور عکاسان برای تصویر برداری  از ورزش بانوان بلا مانع بود ) اما طبق معمول استاد برای هر مشکلی چاره ای دارد .... چرا که با یک تلفن از یکی از فرزندانش میخواهد که به سالن مورد نظر بیاید و جای او , عکاسی کند ..... چند روز بعد یکی از تصاویر مذکور , روی جلد نشریه بامداد به چاپ میرسد که  توقیف نشریه و متعاقب ان , ممنوعیت چاپ تصاویر ورزشی بانوان را , بهمراه  دارد ....  

 

 

 * احیائ تاریخ ....

از دیگر فعالیتهای ارزشمند استاد علی کاوه میتوان به احیا و بازسازی تصاویر بر جای ماند از دوران قاجار اشاره نمود بخشی از فعالیت استاد که متاسفانه کمتر به آن اشاره شده است .....  استاد در حدود سه سال از عمر خویش را , به این موضوع  تاریخی - اجتماعی , اختصاص داد او طی سالهای 54 تا 57 هر پنجشنبه به موزه کاخ گلستان میرفت تا به ترمیم این آثار ارزشمند بپردازد .....  این تصاویر , در موزه مذکور  هم اکنون  در معرض دید عموم , قرار دارد . 

 

 

 

 

 * از گلهای داغ امجدیه تا گلهای کوکب منزل همسایه .....

 

 استاد کاوه , چهره مانای عکاسی ورزشی با حدود نیم قرن تجربه , یک پارچه شور و احساس است .... امید به زندگی هنوز هم  در رگهایش جریان دارد و از توقف و سکون بیزار است .....   مرد سرد و گرم چشیده مطبوعات ایران , اما امروز چه میکند و جایگاهش کجاست در این کشور هشتاد ملیونی شاید کمتر از انگشتان یکدست فردی چون او داشته باشیم .... پختگی و تسلطش بر هنرعکاسی ورزشی  ثروتی است که بهایش  با یک عمر تلاش و کوشش شبانه روزی برابری میکند  .... اما

 روزگاری او آنی نیست که لایق اوست و چه ناسپاس است , جامعه ای که قدر بزرگانش را ندانسته و آنان را مورد حمایت قرار نمیدهد هنگامی که از او پرسیدم : استاد امروز چه میکنی ؟ پاسخش تلخ بود آنقدر تلخ که همه رویاهایم را با خود برد . لحن صمیمی و مهربانش تغییر کرد کلامش بوی دل ازردگی داشت .... او در جواب گفت پسرم دوست دارم کار کنم چون عاشق کارم هستم  ...  هنوز هم عاشق عکاسی ام , اما ....

اصرار کردم که بگوید و او گفت :

-  اسفند ماه 1390 در دوران تصدی علی اکبر جوانفکر بر موسسه ایران , جهت دریافت حقوق ماهیانه به بانک مراجعه  و دیدم که  حقوق مرا مبلغ 170000 تومان ( صد و هفتاد هزار تومان ) واریز نموده اند در حالیکه فقط هزینه دوربین من حدود چهل میلیون تومان بود و در شرایطی  که هر کدامشان دارای پستهای متعدد هستند و ... و ..... آره پسرم جواب یک عمر تلاشم را اینگونه دادند دیگر از هر چی عکس و عکاسی بود منزجر  و خانه نشین شدم  ... امروزم که نبودم رفته بودم منزل همسایه گلهای کوکب زیبایی دارد.... از آنجا که عاشق طبیعتم  آنها را آبی دادم و رسیدگی کردم مرد همسایه بمن گفت :

 تو این همه سال همسایه ما بودی و گلهای مرا ندیده بودی ؟

- در جوابش گفتم عاشق گل و طبیعتم اما من توی این سالها انقدر عاشق کارم ( عکاسی ) بودم که تاکنون متوجه انها نشده بودم حالا مدتی است که کارم رسیدگی به گلهای کوکب شده چرا که از بیهودگی بیزارم .....

 

علی کاوه

  * گلهای کوکب باغچه همسایه  .... اثر استاد علی کاوه ( مرداد 1394 ) 

 

 

 

 فعالیت علی کاوه :

* نشریه فردوسی                                    44 - 1340

* موسسه اطلاعات ( جوانان امروز )          49 - 1347

* نشریه دنیای ورزش                             54 - 1349

* نشریه رستاخیز                                   57 - 1354

* واحد خبر سیاسی صدا و سیما                 74 - 1354

* نشریه ابرار ورزشی                            82 - 1372

* نشریه روز ورزش                              85 - 1382

* نشریه فضیلت                                     87 - 1385

* نشریه ایران ورزشی                            90 - 1387

 

* در حال جاضر همکاری با فدراسیون چوگان  .....

 

 

 

 

     

                                                                               گالری تصاویر  استاد علی کاوه

 علی کاوه

   * عالیجناب علی کاوه ( 1354 )

 

 علی کاوه

   * چتر بازی در دوران خدمت وظیفه عمومی ,  از دلمشغولی های استاد علی کاوه .....  

 

 

علی کاوه

  * نمایی از دربی چهاردهم ( خرداد ماه 1353 ) عکاسان در جال ثبت لحظات آغاز دیدار هستند سمت چپ دو بانوی عکاس در حال عکاسی از علی آقا پروین ستاره پرسپولیس و استاد علی کاوه نیز در میانه تصویر حضور دارد ... استایل عکاسی او بسیار زیباست و نشان از تبحر او دارد در حالیکه بانوان عکاس گویی به پیک نیک آمده و در حال گرفتن یک عکس یادگاری هستند .... 

 

علی کاوه

  * استاد علی کاوه در حال عکاسی از جشن توپ طلای فوتبال - دومین سالگرد انتشار نشریه دنیای ورزش ( مهر ماه 1351 ) استاد همواره با تدابیر خویش شرایط و عدم وجود امکانات را بدست فراموشی می سپرد . همچون تصویر فوق که او  از یک همکار برای ثبت لحظه ها ,  بهره میگیرد ..... بدلیل کمبود نور ورزشگاه امجدیه در لحظات پایانی مراسم , بر یک  دست خویش فلاش  و بر یک دست دیگر دوربین ...  نبوغ  و خلاقیت او در رفع موانع براستی کم نظیر است . 

 

 

 

 

 

                                                                                            گالری آثار استاد علی کاوه 

 

 علی کاوه

     * تیم والیبال باشگاه تاج قهرمان مسابقات سال 1350 - اثر استاد علی کاوه ....

 

 

علی کاوه

  * بانوان باشگاه پاس قهرمان مسابقات بسکتبال باشگاههای تهران - تصویر متعلق به 46 سال پیش است و برای نخستین بار بانوان ورزشکار ایرانی به آتلیه میروند .....تا قبل از آن تنها بانوان هنرمند سینما و موسیقی به آتلیه عکاسی راه می یافتند ... تصویری ارزشمند اثر استاد علی کاوه ( زمستان 1349 )

 

 

علی کاوه

     * پرسپولیسی ها و جشن قهرمانی اولین دوره مسابقات جام تخت جمشید ( یکشنبه سوم آذر ماه 1353 ) جاودانه دیگر از استاد علی کاوه  .....

 

 

علی کاوه

    * تاجی ها و جشن قهرمانی دومین دوره مسابقات جام تخت جمشید ( چهارشنبه 27 آذر ماه 1353 ) و  باز هم یک جاودانه دیگر از استاد علی کاوه  .....

 

 

علی کاوه

  * والیبال بانوان - ستاره های ملیپوش تیم والیبال باشگاه هما بترتیب از راست بانو مینا فتحی - بانو ماری تت ( کاپیتان ) و بانو مینو اشتیاق در حالت توپگیری ( جام باشگاههای تهران - زمستان 1352 )  اثری دیگر , از استاد علی کاوه  ......

 

 

علی کاوه

  * والیبال - جام پاسارگارد دربی تهران - مصطفی ذوقی ( 10 و مجید ارگی از تاج در صدد دفاع اسپک هوشنگ ملک لو هستند ( دوشنبه 19 آذر 1354 )  اثر ماندگار استاد علی کاوه .....

 علی کاوه

  * آثار استاد همواره زینت بخش صفحات نشریه دنیای ورزش بود ..... سمت راست اجرای فن بارانداز توسط هاشم قنبری برابر خدابخش عفت دار و سمت چپ پهلوان باشی کشتی ایران زنده یاد علیرضا سلیمانی در دوران جوانی و آغاز راهی پرافتخار ... اثر استاد علی کاوه 

 

علی کاوه

  * از میان آنهمه تصاویر زیبا و خاطره انگیز , اما این تصویر از همه بیشتر بر دل استاد نشسته است  ..... یک جوان که در هوایی بارانی , چنین موِءمنانه وظیفه توپ رسانی به بازیکنان را بر عهده دارد عزیزانی که هرگز تشویق نمیشوند و راهی به صفحات نشریات نیز ندارند . احساسی مشترک میان  عکاسی چیره دست و یک جوان زحمتکش , که در دل خود ناگفته های بسیار دارد .

 

علی کاوه

   * چوگان ..... آخرین اثر استاد علی کاوه ( مرداد ماه 1394 )

 

علی کاوه

 * گلکاری و عشق به طبیعت ....  دغدغه این روزهای استاد علی کاوه که نشانی از روح لطیف  اوست .......