A+ R A-

تبلیغات

رجیران

حیدر شنجانی

حیدر شنجانی

 

  حیدر شنجانی ( Heidar Shonjani )

 ================

   استاد حیدر شنجانی , ستاره پر فروغ  و ملیپوش شنا و واترپلو  , رکورد دار  در مواد  ۱۰۰ و ۲۰۰ و ۴۰۰ متر .... و عضو تیم واترپلو ایران دربازیهای آسیایی ۱۹۷۴ و المپیک ۱۹۷۶ - استاد حیدر شنجانی را میتوان  ,  بهترین و  موفقترین قهرمان شنای ایران  طی سالهای دهه ۴۰ شمسی دانست .... او افزون بر انکه بیش از یک دهه  ,  قهرمان شنای سرعت کشور بود , رکوردهایی را بر پا کرد که سالها , استوار پا بر جا ماند .... حضور در ۲ دوره بازیهای المپیک ( ۱۹۶۴  و ۱۹۷۶ ) و نیز سه دوره بازیهای آسیایی ( ۱۹۶۶ , ۱۹۷۰, ۱۹۷۴ )  از  شاخصه های کارنامه ی استاد حیدر شنجانی است  .  حیدر شنجانی  متولد  شهر ورزش خیز بندرانزلی از استان گیلان می باشد و  در سال ۱۳۴۹ , همزمان صاحب پنج رکورد شنای ایران بود  بر این پایه در همان روزها , هفته نامه ی دنیای ورزش او را " آقای رکورد " شنای ایران معرفی کرد .  

 

 استاد عزیز حیدر شنجانی در خاطراتش چنین میگوید : بین من و مدرسه , این دریا بود که فاصله انداخت و راستش را بخواهید شاید این من بودم که دریا را به درس و مدرسه ترجیح دادم . ۱۴ سال داشتم که در اولین مسابقه شنا حضور یافتم و این مسابقه ی بود که در دریا برگزار میشد . یک مسابقه ۵ هزار متر دریایی .... تقریبا اغلب چهره های پرتوان شنای کشور  نیزدر آن مسابقه حضور داشتند و من با همان سن و سال , پس از رضا زاهدی از تهران ,  دوم شدم . حتما میدانید که ۵ هزار متر , مسافت زیادی است و نیاز به استقامت فراوان دارد . زاهدی اما گل سرسبد شناگران  ایران بود و دارای مربی و به اصطلاح در آب شیرین شنا میکرد ... ولی من , مثل همه ی بچه های انزلی , سرخود و بدون مربی و محروم از امکانات ... تا قبل از آن روز , حتی نمیدانستم که شنا را باید آموخت . تصور میکردم  یکی بلد است و یکی نیز بلد نیست و باز نمیدانستم که ممکن است یکی بیشتر و  سریعتر شنا کند . هنوز خیلی کوچک بودم و آنچنان که باید . معنای رقابت را نمیدانستم .

 

 حیدر شنجانی سال ۱۳۴۱ به تهران آمد و روزی که به تهران رسید هنوز یکبار نیز در محیط استخر شنا نکرده بود . بنابر این در ابتدا , قدری انجام ان برایش دشوار بود . او رموز شنا در آب شیرین را نمیدانست و " سالتو " یا همان بازگشت در پایان ۵۰ متر که برایش  مسئله بود . بنابر این درابتدا قدری نامید شد . شاید مسئولین نیز فراموش کرده بودند که شنا در دریا و استخر قوائدی جداگانه دارد ولی بسیار زود , شرایط تغییر کرد ...

 سال ۱۳۴۲ , سرانجام روزهای درخشان  حیدر شنجانی در ورزش ایران آغاز شد و او , نخستین موفقیت اش را در مسابقات قهرمانی کشور در ماده ی ۱۵۰۰ متر استقامت , بدست آورد .             

  

 

 

================== 

* رقابت ایران و ترکیه ۱۳۴۴ ( کیهان ورزشی )

 

 ساعت ۳/۵ بعد از ظهر روز پنجشنبه هجدهم شهریور ماه ۱۳۴۴, استخر امجدیه میزبان مسابقه شنا مابین تیمهای دو کشور ایران و ترکیه بود . دو نماینده ی ایران  عبارت بودند از :  حیدر شنجانی ( رکوردار  ماده ۱۰۰ متر آزاد کشور )  , و آلبرت مینو ( فرد دوم مسابقات انتخابی )  که هر دو  به ترتیب روی سکو های شماره ۴ و ۶ قرار گرفتند و نمایندگان کشور ترکیه , بنامهای  آیهان و مصطفی آجت  روی سکو های ۵ و ۷ .... ایرانیها با مایوی آبی و ترکها با مایو مشکی و  علی الهی استارتر مسابقه ....

 هنوز هیچ مقیاسی از توانایی شناگران ترک در دست نداشتیم ... حیدر شنجانی بدلیل اینکه از چپ نفس میکشید تنها شناگر خط هفت را میدید در حالیکه رقیب اصلی او , آیهان , در ردیف پنج قرار داشت ... آیهان بیست و پنج متر اول را در هفده ثانیه شنا کرد و حیدر شنجانی به میزان دو ثانیه از او عقب بود و همزمان رقابت میان آلبرت مینو و مصطفی آجت نیز بسیار داغ و حساس ادامه داشت .

  در پنجاه متر آیهان زمان ۳۰ و شنجانی ۳۲ ثانیه را ثبت کردند ... اما در بازگشت بود که حیدر شنجانی موفق شد رقیب را ببیند . پس به سرعت حرکت دستهایش افزود .... اما متاسفانه او هنوز دست راستش را روی  آب میکوبید و حالت پارویی به آنها نمیداد و تنها برای حفظ تعادل بدن از آنها بهره میگرفت ....  به همین سبب بود که ازچپ نفس میکشید چون که , قدرت بیشتری در این بخش از بدنش دارد .

 در ۷۵ متر اما حیدر شنجانی , از حریف پیش افتاد .  زمان او تا این لحظه ۴۵ ثانیه ثبت شده بود و آیهان , یک دست از او عقبتر بود . رقابت آنقدر شدید بود که بواقع بیم هر نتیجه ای میرفت .  سرانجام اما حیدر شنجانی با رکورد  ۰۶ / ۰۰ / ۱ دقیقه ,  لبه استخر را لمس کرد و پس از او آیهان با زمان ۱/۰۳/۰۳ دقیقه بکار خود پایان داد  البته که حیدر شنجانی مبارزه ای سخت و فشرده را پشت سر گذاشت اما باید در نظر گرفت که زمان او کمتر از رکورد خودش که  زیر یک دقیقه است , می باشد .

 سپس حیدر شنجانی در ۴۰۰ متر آزاد نیز به رقابت پرداخت در این ماده زاهدی در خط ۴ - اونال از ترکیه در خط ۵ -حیدر شنجانی در خط ۶ و آیهان از ترکیه در خط ۷ قرار گرفتند . حیدر شنجانی در ۱۰۰ متر نخست از زاهدی عقب  ماند ... اما او این عقب ماندگی را در ۱۰۰ متر پایانی جبران نمود . زمان او در ۲۰۰ متر نخست , برابر با ۲/۲۹ دقیقه بود  و در هنگام عبور از  ۲۵۰ متر برابر با  ۳/۰۰/۰۷ دقیقه و در پایان ۳۰۰ متر  ۳/۴۷ دقیقه ثبت شد  .... هنگامیکه از ۳۵۰ متر عبور کرد  زمانش ۴/۳۰ شد و سپس یک برگشت بسیار عالی در ۵۰ متر آخر انجام داد و سرانجام  با زمان ۵/۰۰/۰۸ دقیقه , بعنوان فرد نخست رقابت ایران و ترکیه معرفی شد و پس از او شرکت کننده ترک , اونال با زمان ۵/۰۶/۰۵ دقیقه  و زاهدی و آیمان نیز در مکانهای بعدی  .... 

 

                                                                                                                                                            

 

حیدر شنجانیحیدر شنجانی