A+ R A-

تبلیغات

رجیران

بسکتبال باشگاههای تهران ۱۳۵۱

بسکتبال باشگاههای تهران 1351

 

      بسکتبال باشگاههای تهران 

 

 مسابقات بسکتبال باشگاههای تهران فصل ۱۳۵۱ در شرایطی برگزار شد که  فضای بسکتبال باشگاهی ما را  یک رخوت طولانی  فرا گرفته بود . ۲۰ ماه تعطیلی رقابتهای باشگاهی در اغاز دهه ی ۵۰ شمسی , براستی که بهت آور و البته مایوس کننده بود   .... و  مسئولان نیز بی توجه به موجودیت تیمها  برگزاری مسابقات را ماهها به تاخیر انداختند تا سرانجلم این سکوت طولانی در روز بیست و ششم خرداد ماه , شکست و چرخ بسکتبال ایران حرکتی دوباره را آغاز کرد ! .........  مسابقات با حضور ۲۷ تیم در دو مرحله " مقدماتی و نهایی " برگزار شد .  در پایان دور مقدماتی تعداد تیمها به دوازده تقلیل یافت و سپس به سه گروه چهار تیمی تقسیم شدند تا در پایان دو تیم نخست هر گروه ( مجموعا شش تیم ), جواز حضور در مرحله نهایی را بدست آورند .

 

از گروه اول     : دخانیات و پاس                    

از گروه دوم     : پرسپولیس و آرارات                            

از گروه سوم    :  هما و برق

 

 

==============

عنوان               : قهرمانی بسکتبال باشگاههای تهران 

 آغاز مسابقات     : ۲۶ خرداد ۱۳۵۱

پایان مسابقات       : ۱۷ آبان ۱۳۵۱

مدت                  : پنج ماه و ۲۳ روز 

وقفه                  : چهار ماه !

تعداد تیمها          : ۲۷ تیم

قهرمان              : هما

نائب قهرمان       : دخانیات

بهترین گلزن       : رضا اسماعیلی ( دخانیات )  ۱۲۳ امتیاز 

 

 

   * مسابقات دور مقدماتی در سه گروه  ( ۹ تیمی ) برگزار شد و از هر گروه نیز دو تیم نخست , جواز حضور در مرحله نهایی را کسب نمودند ... اما یک وقفه چهار ماهه میان دور مقدماتی و مرجله نهایی , معظل بزرگ رقابتها بود که تیمها را از شرایط آرمانی دور می ساخت و نگرانی  مربیان را برای  آماده سازی مجدد فراهم مینمود . از میان تیمهای حذف شده ( دور مقدماتی ) ایران امروز و تاج  موجودیتی قابل بحث داشتند وعلیرغم شایستگی از دور مسابقات حذف شدند بویژه تیم ایران امروز که بسیار آماده و پر فروغ ظاهر شده بود  اما , با بد اقبالی در گروهی قرار گرفت که دو تیم مدعی پاس و دخانیات حضور داشتند تا  شانسی برای سایر تیمها باقی نماند ....

 

  در مقام مقایسه , کیفیت عمومی تیمهای با  دوره ی گذشته ( مسابقات سال ۱۳۴۹ ) بسیار  نامید کننده بود چرا که جملگی تیمها ,  فاقد ان شرایط قبلی خود بودند  .... در این میان تنها , تیم  ایران امروز ,  بود که بمراتب کلاسی  بالاتر از سطح گذشته   ارائه نمود  بی آنکه بعد از کسب مقام پنجم مسابقات سال ۱۳۴۹ به دنبال دخانیات , پاس , دانشگاه و ارارات برای تقویت تیمی خود از بازیکنان سایر باشگاهها نیز کمک گرفته باشد .

 

 

* هما ......

 هما  قهرمان مسابقات , استخوان بندی تیمهای پیکان و دانشگاه ( دوره قبل - 1349 ) را با خود داشت  در حقیقت هما  یک تیم گلچین شده از دو تیم مذکور بود  گرچه یکی دو مهره نظیر کامبیز ناظر عمو و داوود حداد را با خود نداشتند اما بلطف بودجه و محبت دلگرم کننده رهبران  باشگاه , ستاره هایی چون امیر ایلیاوی , محسن خلخالی و جعفر قره خانی به هما پیوستند که هر سه نیز از بهترین یاران هما در مسابقات بودند . .... همچنین علی اسماعیلی که از برق به هما آمد.... .

 

هما بسکتبال 1351

  *  تیم بسکتبال باشگاه هما قهرمان مسابقات سال  ۱۳۵۱  بترتیب از راست : جعفر قره خانی - کامبیز قائمیان - رضا شجاع پور - مظفر فاطمی - علی اسماعیلی - محسن خلخالی ( کاپیتان ) - ایرج لارودی - محمد لطفی - علی یار احمدی - مظفر بنی هاشمی و امیر ایلیاوی 

 

 هما از همان ابتدا فصل یکی از شانسهای نخست برای کسب عنوان قهرمانی  بود در برابر کیفیت بازیکنان و موقعیت تدارکاتی فوق العاده ای که مربی و نفرات این تیم از آن برخوردار بودند , کارشناسان بخت بلندی را برای کسب عنوان قهرمانی هما قائل میشدند و البته باید اشاره کرد که  در جمع شش تیم فینالیست , هما تنها تیمی بود که از یک برنامه تمرینی مرتب و صحیح , سود میبرد .

 

 

 

 

* پاس .....

 

 پاس قهرمان مسابقات سال ۱۳۴۹ بار دیگر به مقام دوم قناعت کرد تا همچنان یکی از بهترین های بسکتبال باشگاهی  باشد . پاس  نه تنها از نداشتن بازیکن کافی  رنج می برد بلکه بخاطر بی تمرینی و عدم آمادگی نفرات اش , دچار مشکلات فراوان نیز بود .....  بی تردید اگر پاس میتوانست از حضور کامل بزرگانی چون رضا مشحون , سعید خلخالی و سروش نگهبان برای کلیه مسابقات سود ببرد به احتمال بسیار حکومت چهار ساله اش  , را بار دگر در مسابقات باشگاههای تهران تکرار مینمود بویژه که تعصب پاسی ها در مسابقات یک امر مثالزدنی است و در سایه همین خصوصیت  بود که توانستند بار دیگر مقام دوم خود را تکرار کنند .

 

پاس بسکتبال 1351

 * تیم بسکتبال باشگاه پاس نائب قهرمان مسابقات سال ۱۳۵۱  بترتیب ایستاده  از راست : رضا مشحون ( بازیکن و مربی ) - رحیم واعظ زاده - نادر کاشانی ( کاپیتان )  - محمود شیرازی و سروش نگهبان             نشسته از راست : سعید خلخالی - مجید میر هادی - سروش پارسائی و بیژن داد خواه  

 

 

 

 

* دخانیات .....

نزول بزرگ برای بسکتبال باشگاه دخانیات ( قهرمان سال ۱۳۴۹ )  ...... اگر چه دخانیات در دیدار آخر مقابل هما خوب جنگید و حتی امکان پیروزی هم برایشان متصور بود اما ....  در یک دید کلی , دخانیات نیز نظیر پاس ,  در سایه بی تمرینی و بروز , اندکی اختلاف داخلی از فرم خوب گذشته خود دور بود . در حالیکه دخانیات نیز نظیر هما از بودجه خوب و ماهیانه برای یاران خود سود میبرد و بیش از مرحله دوم مسابقات تازه از یک اردوی اروپایی ( بلغارستان ) باز گشته بود .

دخانیات بسکتبال 1351

  * تیم بسکتبال دخانیات با عنوان سومی مسابقات باشگاههای تهران ۱۳۵۱  بترتیب ایستاده  از راست : احمد یوسف زاده - محمود عدل ( کاپیتان ) ابراهیم وحدتی - تقی مکدر و رضا اسماعیلی     نشسته از راست : عباس حیدری - جلال شهمیرزادی - سعید فتوت - اخمد حسن نیا و قاسم تبریزی

 دخایات در فصل جدید چهار بازیکن اصلی خود را از دست داد ..... حمید شهمیرزادی - سیاوش ثاقب , هرمز نوذرتاش و از همه گرانبهاتر کاپیتان محسن خلخالی که به جمع یاران هما پیوست و جای نفرات جدا شده را با بهرام سرداری صلاح الدین دهاری و سعید قتوت پر نمود اما مشکل اصلی دخانیات عدم صمیمیت گذشته و بروز اختلافات داخلی قبل از اردوی اروپایی اش بود و پس از بازگشت از بلغارستان این اختلافات بیشتر نیز احساس و سرانجان با دوشکست برابر پاس ( روز اول ) و هما ( روز آخر ) عنوان قهرمانی اش را از کف داد ضمن انکه محمود عدل بجای خسرو تاج بخش ( مربی چند ساله دخانیات ) رهبری تیم  را بر عهده داشت 

ترکیب ثابت دخانیات در مسابقات سال 51 بدین شرح بودند :

 محمود عدل   -   رضا اسماعیلی  -  جلال شهمیرزادی  - داود حداد  و عباس حیدری 

 

 

 

* خوش شانسی های آرارات .....

 آرارات تیم شایسته ارامنه , امسال هم در مکان چهارم جدول , باقی ماند ......  اما باید اذعان نمود که  تجربه آراراتی ها بود که بهر نحو  موقعیت خود را حفظ و از دو تیم دیگ (ر برق و پرسپولیس ) بالاتر قرار داد  ...... چرا که برای مقابله با این دو تیم , آرارات هر دو بار چاشنی شانس را نیز بهمراه داشت .

بسکتبال باشگاههای تهران 1351

  * اردشیر ضرغام ( کاپیتان برق ) و روبیک غورامیان ( آرارات ) و رقابت جهت تصاحب توپ .... آنسو تر ستاره جوان آرارات ریچارد بارسکا با قد و قامت مناسب ( 1/93 متر ) نیز حضور دارد ..... ( دوشنبه  8 آبان 1351  - سالن هفتم تیر  )

 

 مقابل برق , درست در لحظاتی که برقی ها مشغول گرم کردن  بودند حسین ستوده سانتر طلایی و بیست ساله آنها که در بازی قبل برابر هما نمایشی خیره کننده داشت , بدنبال یک جهش سریع دچار پیچیدگی مچ پا  گردید و برق علاوه بر محروم ماندن از این یار ثابت و ثمر بخش , دچار تزلزل روحی  هم شد و آرارات با خوش شانسی تمام از این بابت تنها با اختلاف یازده امتیاز به پیروزی رسید . پرسپولیس هم در آخرین دیدار بازیها مقابل آرارات چند یار ثابت خود را در خدمت نداشت و در حقیقت با چهره ای از جمع ذخیره ها این بازی را آغاز و آرارات با استفاده از این فرصت , با نتیجه 63 بر 67 صاحب پیروزی شد . در مورد تیم ارارات باید به حضور درخشان روبیک دیلانیان نیز اشاره نمود که توانست  با کسب 35 امتیاز برابر تیم قهرمان ( هما )  خط دفاع مستحکم هما به چالش بکشد  ...... اشکال بزرگ آرارات نیز مشکل همگانی تیمها , یعنی همان عدم تمرین مستمر و دوری از فرم مناسب بود .

 

 

* برق ....

  برق که از جمله تیمهای جوان و سازنده تهران بود  بظاهر سه رده از مکان هشتم خود در مسابقات سال ۱۳۴۹ بالاتر آمد اما این تیم نیز در حد فاصل بین دوره قبلی تا مسابقات سال 51  تنزل داشت ....... از جمع شانزده بازیکن خوب این تیم در سال ۴۹ , هشت تن بدلایل گوناگون , تیم یا بسکتبال را ترک گفتند و برق مرحله نهایی را تنها با هفت بازیکن به پایان رساند مضافا اینکه آنگونه که اشاره شد , ستوده یار خوب برق در جریان بازی با ارارات بجهت پیچیدگی مچ پای راست از ادامه سایر بازیها محروم ماند ... مربیگری تیم برق بر عهده استاد جمشید شریعت نژاد ( مربی سازنده و زحمتکش بسکتبال تهران ) بود .

 

بسکتبال باشگاههای تهران 1351

  * نمایی از دیدار برق و هما .... مسابقات قهرمانی باشگاههای تهران ۱۳۵۱ 

 

 پرسپولیس نیز  نظیر برق تیمی جوان و کم تجربه بود ...... آنها در مرحله نهایی مقابل دخانیات و پاس دو بازی تماشایی و بسیار حساس برگزار نمودند . اما علیرغم تدارک و امید به کسب رتبه چهارم جدول , با شکست مقابل حریفانشان در رتبه ششم ایستادند ......  البته سرخپوشان نیز  کم و بیش در این مسابقات با گرفتاری های داخلی روبرو بود  از جمله در خدمت نبودن همگی یاران برای عموم مسابقات و یا بی تمرینی و آسیب دیدگی یکی دو تن از بازیکنان ....

 نحوه داوری و قضاوت مسابقات نیز چندان موفق نبود فدراسیون وقت و هیئت بسکتبال تهران بدلایلی تنها از چند داور  ( نعمتی - اصغر تهرانی و هوشنگ آگهیان ) سود برد و تراکم بازیها بویژه در مرحله نهایی موجب افت کیفیت کار داوران نیز گشت چنانکه در روز پایان تیم دخانیات بجهت اعتراض به تصمیم داور (  نود ثانیه به پایان )  زمین را ترک گفت و حاضر به ادامه بازی خود نشدند .

 

بسکتبال باشگاههای تهران 1351

  * جام قهرمانی مسابقات بسکتبال باشگاههای تهران بر دستان یاران هما ......    ( سه شنبه 16 آبان 1351  - سالن هفتم تیر )       

 

 

 

 

 

 

* نتایج دور نهایی مسابقات جام باشگاههای تهران ۱۳۵۱

 

 

    پاس      88                 دخانیات      87                    ( دوشنبه  8 آبان 1351  - سالن هفتم تیر  )

    هما      107                پرسپولیس  53                    ( دوشنبه  8 آبان 1351  - سالن هفتم تیر  )

    آرارات    76                  برق           67                    ( دوشنبه  8 آبان 1351  - سالن هفتم تیر  )

    هما      80                  پاس          58                    ( شنبه    13 آبان 1351  - سالن هفتم تیر  )

    برق      65                  پرسپولیس 64                    ( شنبه    13 آبان 1351  - سالن هفتم تیر  )

    دخانیات 89                  آرارات        62                    (  شنبه   13 آبان 1351  - سالن هفتم تیر  )

    هما      98                  برق          74                     ( یکشنبه 14 آبان 1351 - سالن هفتم تیر  )

    پاس     97                  آرارات        73

    دخانیات 87                 پرسپولیس  83   وقت اضافی  (  یکشنبه 14 آبان 1351 - سالن هفتم تیر ) 

    پاس      69                پرسپولیس  67   وقت اضافی  (  دوشنبه 15 آبان 1351  - سالن هفتم تیر )

    هما      86                 ارارات         67                    (  دوشنبه 15 آبان 1351  - سالن هفتم تیر )

    دخانیات 90                 برق           52

    هما      83                 دخانیات      80                    ( سه شنبه 16 آبان 1351  - سالن هفتم تیر )

    پاس     82                  برق          67                    ( چهارشنبه 17 آبان 1351  - سالن هفتم تیر )

    آرارات   67                  پرسپولیس 62                    ( چهارشنبه 17 آبان 1351  - سالن هفتم تیر )

 

 

 

 

 

 

 

  *  رده بندی نهایی

 

                            امتیاز                     گل زده             گل خورده

1 - هما                                10                             454                          332

2 - پاس                                8                              394                          374

3 - دخانیات                           6                              433                          368

4 - آرارات                            4                              345                          401

5 - برق                                2                              325                          410

6 - پرسپولیس                        -                               329                          395

* تیمهای حذف شده در مرحله مقدماتی در مکانهای 7 تا 27 جدول رده بندی جای دارند  .....

 

 

 

 

 

 

  * جدول امتیازات انفرادی 

 

1 - رضا اسماعیلی ( دخانیات )                                                          123 امتیاز

2 - کاظم عظیمی  ( برق )                                                                118 امتیاز

3 - سروش نگهبان ( پاس )                                                               108 امتیاز

4 - روبیک دیلانیان ( آرارات )                                                         105 امتیاز

5 - امیر ایلیاوی  ( هما )                                                                  97   امتیاز

6 - امیر سبکتکین  ( پرسپولیس )                                                       96  امتیاز

7 - محسن خلخالی ( هما )                                                                92  امتیاز

8 - رضا مشحون ( پاس )                                                                87  امتیاز

9 - مظفر بنی هاشمی ( هما )                                                            81  امتیاز

10 - نادر کاشانی ( پاس )                                                                78  امتیاز

11 - رسول جوادی ( برق )                                                              78  امتیاز

12 - جعفر قره خانی ( هما )                                                             77  امتیاز

 

 

رضا اسماعیلی    * رضا اسماعیلی با 123 امتیاز در صدر جدول پر امتیازترین بازیکن مسابقات ایستاد .... اسماعیلی  با تیم بسکتبال اصفهان چهره شد و سپس بجمع ملیپوشان ایران پیوست میانگین 24 امتیازدر هر دیدار ....

 

 

                                                         

 

 

     پای صحبت مربی هما ( تیم قهرمان ) مصطفی افوضی :

   هر تیمی هما را ببرد بلیط رفت و برگشت به اروپا را دریافت خواهد نمود ....

 

  ستاره اسبق تیم ملی و بسکتبال ایران مصطفی افوضی با ۴۱ سال و حضوری 25 ساله در سطح بسکتبال ایران , رهبری تیم قهرمان مسابقات را در دست داشت . تا قبل از پیوستن به هما رهبری تیم دانشگاه را در دست داشت ... او همچنین یکی از مربیان تیم ملی در بازیهای آسیایی بانکوک 1970 نیز بود .... او آنقدر به توانایی های تیمش اعتقاد داشت که چند روز پس از قهرمانی در نشریه دنیای ورزش با قاطعیت اعلام کرد که هیچ تیمی در ایران ( حتی تیمی منتخب از تمام باشگاهها ) تاب رویارویی با شاگردانش را ندارد و در صورت پیروزی هر تیمی در یک دیدار دوستانه از سوی شرکت هما به هر یک از اعضاء تیم پیروز بلیط رفت و برگشت به اروپا اهداء خواهد شد !

 

مصطفی افوضی

 

  با اینحال مصطفی افوضی از شرایط تیمش در دیدار های آخر فصل بویژه دیدار برابر دخانیات , راضی نیست و دلیل افت تیمش را نیز چنین عنوان میکند : بجهت فشرده بودن چهار روز آخر مسابقات و بدلیل آنکه ما سعی در حفظ حالت تهاجمی تیم را و عبور از حد متوسط 90 امتیاز در هر دیدار , اکثرا با ترکیب ثابت خود به میدان رفتیم و همین موجب خستگی و فرسودگی یاران اصلی تیم در روزهای اخر شد 

  ما از روز دهم اردیبهشت ماه تمرینات جدی خود را جهت مسابقات آغاز نمودیم و تا پیش از مرحله نهایی مسابقات ,  35 جلسه تمرین و 5 دیدار دوستانه داشتیم , و این غیر از مسابقات چهار جانبه جهت آمادگی تیم ارتش برای مسابقات جهانی ارتش های جهان در ایتالیا بود ..... در همین دیدار های چند جانبه نیز علیرغم آنکه امیر ایلیاوی - مظفر بنی هاشمی - محمد لطفی - کامبیز قائمیان در خدمت تیم ارتش بودند اما برابر تیمهای آرارات و دخانیات , همانند 5 دیدار تئارکاتی , پیروزی از آن ما بود .

 

 

 صد در صد بازی نفوذی ....

ما صد در صد تابع بازی نفوذی هستیم و در تمام بازیها نیز با روش ۱ ۳ ۱ بمیدان رفتیم و نتیجه اش نیز این بود که در برابر تیمهای بزرگ , بسیارامتیاز  از دست دادیم  .... اما هرگز امتیازات ما کمتر از 80 نبود و میانگین امتیازات ما نیز حدود 95 الی 100 برای هر بازی است  هما بمرور بهتر نیز خواهد چرا که علیرغم سابقه سه ساله اما , هشت نه ماه است که شکل اصلی خود را یافته و هنوز بچه ها بصورت کامل با یکدیگر هماهنگ نیستند .

 

مصطفی افوضی

 * مصطفی افوضی ( مربی تیم هما ) پس از پایان دیدار برابر دخانیات و کسب قهرمانی مسابقات باشگاههای تهران ۱۳۵۱

 

 دو روز سخت را نیز در این فصل داشتیم ابتدا برابر پاس و سپس دخانیات ...... برابر پاس اشکال بزرگ ما , ناکامی عجیب محسن خلخالی روی شوت هایش بود در حالیکه اگر این مشکل پیش نمی آمد حداقل با 35 امتیاز اختلاف پاس را مغلوب میکردیم ... در مسابقه با دخانیات نیز خستگی مفرط  بچه های هما و پافشاری بر روش تهاجمی ۱ ۳ ۱ موجب شد تا حریف روی ضد حملات امتیازات بسیاری کسب و موقعیتمان به خطر افتد بویژه اینکه تنها گارد همیشگی ما مظفر بنب هاشمی در این روز بیش از دیگران  خسته بود اما در نیمه اول برابر دخانیات عامل اصلی موفقیت ما و ناکامی خریف دفاع موفقیت امیز وعجیب امیر ایلیاوی روی تمام توپهای دخانیات بود .

 برنامه ما برای آینده  ....  تمرین مداوم (  سه روز در هفته ) و حداقل یک دیدار دوستانه در هر سه جلسه است و طبق وعده تیمسار خادمی ( رئیس هواپیمایی هما  ) یک سفر اروپایی در اوایل سال آینده خواهیم داشت

 

 

 

 

 

*  شرح چند دیدارحساس .....

 

هما 80    ( 30 )

پاس 58   ( 32 )

 

شنبه 13 آبان 1351 - سالن هفتم تیر - شب دوم مسابقات مرحله نهایی 

تماشاگر 1500 تن - سر داور اصغر تهرانی و داور هوشنگ آگهیان

 

هما :

امیر ایلیاوی (23 ) - مظفر بنی هاشمی ( 18 ) - محسن خلخالی ( 14 ) محمد لطفی ( 11 ) جعفر قره خانی ( 10 ) 

رضا شجاع پور ( 2 ) - تورج زند ( 2 ) - ایرج لارودی - هوشنگ قائمیان - علی اسماعیلی و فتح الله زند  

                                                                                                                                                       مربی : مصطفی افوضی

پاس :

سروش نگهبان ( 20 ) - رضا مشحون ( 19 ) - محمود شیرازی ( 11 ) - نادر کاشانی ( 8 ) - سعید خلخالی

بیژن داد خواه - رحیم واعظ زاده 

                                                                                                                                                         مربی :  رضا مشحون

 

 

از نیمه دوم , روی سر پاسی های از نفس افتاده , هما آسوده بال پرواز میکرد.....

 شرح : پاس , در حالی تسلیم هما ( غول جدید بسکتبال پایتخت ) شد که نیمه نخست را با برتری خود به پایان برد ...... اما یاران هما از نیمه دوم , چهره دیگری از خود بنمایش گذارده و در تمام مناطق زمین برتری محسوسی بر حریف صاحب نام خود داشتند ... شوتهای کاپیتان محسن خلخالی در نیمه اول علیرغم همه تلاش هایش به هدف ننشست اما در نیمه دوم علاوه بر دقت , او چاشنی شانس را نیز با خود داشت ..... نکته دیگر تحرک و توپگیری سانتر استثنایی هما ( امیر ایلیاوی ) در نیمه دوم و چه زیر سبد خودی و چه زیر سبد حریف  بود  علاوه بر این دو مظفر بنی هاشمی نیز ,  بر روی سبد حریف بسیار موفق عمل نمود .

 

بسکتبال باشگاههای تهران 1351

  * کاپیتان نادر کاشانی و اقدام به شوت ...... دفاع از ایرج لارودی ........ پاس و هما  ( ورزشگاه هفتم تیر - شنبه ۱۳ آبان ۱۳۵۱ )

 

  در نیمه نخست , مربی هما دو اشتباه در آرایش اصلی داشت .....  ابتدا اینکه با وجود مهره هایی در حد حاضرین , در کار دفاع , چون رضا شجاع پور و کامبیز قائمیان از دو یار ثابت برای گارد تیم سود برده بود .... و دوم اینکه علیرغم ناکامی های محسن خلخالی , بهترین امید و شوت زن تیم , بسیار دیر دست به تعویض او زد چرا که در دقیقه یازدهم که شجاع پور به جای محسن خلخالی به میدان آمد , خلخالی تنها یکبار در شوت های متعدد خود موفق بود !

 بهر شکل پاس علیرغم روحیه خوب تیمی , با بیم و امید بازی را آغاز نمود ...... در حالی که ترکیبش همان ارایش همیشگی بود سروش نگهبان - نادر کاشانی - سعید خلخالی - محمود شیرازی و رضا مشحون .... و همانیز با قراردادن جعفر قره خانی و محمد لطفی در گارد , ایلیاوی در سانتر و محسن خلخالی و مظفر بنی هاشمی در خط فوروارد بازی را آغاز نمود .

پاس در وقت اول چه در کار دفاع و توپ گیری در زیر حلقه خود و چه در حمله به سبد هما موفق و حاکم بر میدان بود سعید خلخالی مهره موثر و مطمئن پاس نبض بازی تیمش را در دست داشت و فوروارد های پاس ( سروش نگهبان و نادر کاشانی یا سروش نگهبان و رضا مشحون ) را بسوی دالان پنالتی هما هدایت میکرد ... بویژه سروش نگهبان ( خوزستانی پر تگنیک ) تا وقتی نفس داشت توپهایش را با چالاکی در سبد هما مینشاند ضمن اینکه قدرت رضا مشحون و پاسهای طلایی نادر کاشانی در زیر سبد حریف عامل دیگر برتری پاس در نیمه اول بود .

  اما پاس از همان شروع نیمه دوم از پا افتاده نشان داد و دربست کنترل زمین را به حریف واگزار نمود ... نخستین امتیاز نیمه دوم را امیر ایلیاوی برای هما کسب کرد تا نتیجه برابر شود ... اما او از این لجظه بعد آزادانه و سبک بال حرکت و شوق بیشتری برای افزایش فاصله امتیازهای دو تیم از خود نشان میداد ضمن آنکه با خروج جعفر قره خانی و آمدن رضا شجاع پور , هما در منطقه گارد بیش از پیش احساس آرامش نمود .

 

بسکتبال باشگاههای تهران 1351

 * امیر ایلیاوی سانتر مقتدر هما بر روی سبد پاس ...... او یکی از عوامل اصلی پیروزی ارزشمند تیمش بود     ( ورزشگاه هفتم تیر - شنبه ۱۳ آبان ۱۳۵۱ )

 

 آسوده بالی هما در اواخر وقت دوم تا آنجا بود که با فراخواندن چند مهره اصلی  به روی نیمکت , اکثر یاران ذخیره خود را بمیدان فرستاد چرا که فاصله بیش از بیست امتیازی  , حاشیه امنیت مناسبی را ایجاد کرده بود ..... .  با این نتیجه بدست آمده در شب دوم   تا حد بسیار نتیجه کلی مسابفات نیز معلوم و از هیجان دیدار های شب های بعد در جهت تعیین قهرمان , کاسته شد 

* تنها در صورت پیروزی دور از انتظار دخانیات بر هما ( شب آخر مسابقات )  امکان قهرمانی پاس خواهد بود , در غیر اینصورت هما فاتح مسابقات است

 

بسکتبال باشگاههای تهران 1351

  * محسن خلخالی ( راست ) و نادر کاشانی ...... کاپیتانهای دو تیم هما و پاس در نمایی از دیدر دو تیم .... با پوزش بجهت پایین بودن کیفیت تصویر  ( ۱۳ آبان ۱۳۵۱ )

 

 

 

 

 

دخانیات       87      ( 39 )    

پرسپولیس    83      ( 31 )

* با احتساب وقت اضافه ( نتیجه در پایان وقت  76 بر 76 مساوی ) 

 

یکشنبه 14 آبان 1351 - سالن ورزشگاه هفتم تیر - سومین شب مسابقات دور نهایی باشگاههای تهران 

تماشاگر 1000 تن - سرداور : هوشنگ آگهیان    داور مصطفی کد خدا زاده

 

دخانیات :

رضا اسماعیلی ( 18 )  - جلال شهمیرزادی ( 16 ) - عباس حیدری ( 13 ) - قاسم تبریزی ( 12 )

بهرام سرداری ( 10 ) - محمود عدل ( 10 ) - صلاح الدین دهداری ( 8 ) ابراهیم وحدتی

                                                                                                                                               مربی : محمود عدل

 

پرسپولیس :

رسول خواجوی ( 26 ) - امیر سبکتکین ( 25 ) - بهروز یزدانی ( 12 ) - حسن اشتری ( 6 ) - امیر نور هاشمی ( 5 )

محمدرضا فدایی نژاد ( 2 ) و حسین شریفی 

                                                                                                                                                مربی : حسن اشتری

 

غافلگیری دخانیات ....

در فاصله 2 دقیقه تا پایان در حالی که دخانیات با فاصله 8 امتیاز برتری از حریف اش پیش بود پرسپولیسی های سختکوش با حمایت هوادارانشان , در اندک زمان باقی مانده این فاصله را به صفر رساندند قهرمان دور قبل مسابقات , را در  بهت فرو بردند !  ...... آنها طی دو دقیقه با طوفانی غیر قابل مهار دفاع دخانیات مدعی را در هم کوبیدند و بطلف بهروز یزدانی ( 2 گل ) حسن اشتری ( بازیکن و مربی ) و نیز رسول خواجوی توپ را چهار بار از حلقه دخانیات عبور دادند .

 

بسکتبال باشگاههای تهران 1351

 * امیر سبکتکین و جلال شهمیرزادی در نمایی از رقابت  پرسپولیس و دخانیات  ....... 

 

  دخانیات که چنین نتیجه را باور نداشت در غیبت داود حداد ( یار بلند قدم و امتیاز آور خود ) , در 5 دقیقه وقت اضافی با دشوار بسیار , غافلگیری خود را در پایان نیمه دوم جبران و سر انجام با اختلاف دو شوت به پیروزی رسید ......  با شروع وقت اضافی پرسپولیس هنوز حریف بزرگ خود را در غافلگیری داشت چون طول دو دقیقه نخست این زمان نیز پرسپولیس به لطف یک پنالتی و یک پرتاب امیر سبکتکین 3 امتیاز دیگر بر ذخیره امتیازات خود افزود در حالیکه دخانیات در امتیاز 76 در جا میزد ...

 از این لحظه به بعد دخانیات بر تحرک یاران با تجربه خویش افزود و طی دو دقیقه بازی را به تعادل کشید و در فاصله یک دقیقه به پایان وقت اضافی سرانجام نتیجه 83 بر 83 برابر شد 

 

 ناکامی سرخپوشان در آخرین دقیقه ....

در واپسین دقیقه  , رضا اسماعیلی بدنبال گریزی تماشایی , دخانیات را صاحب دو امتیاز دیگر نمود تا پرسپولیس شتابزده در صدد جبران باشد و توپ را بزمین حریف کشید ... اما یک پرتاب بی موقع و بی ثمر همه امیدهای آنها را بر باد داد و بهرام سرداری ( ستاره آبادانی و پر تحرک ) فاصله امتیازات را به عدد 4 رسانید ... لحظه ای بعد سوت پایان دیدار به صدا و دخانیات به سختی از سد پرسپولیس گذشت .

 

 

 

هما       83    ( 41 )

دخانیات 80    ( 33 )

* نیمه کاره بفاصله 90 ثانیه به پایان .....

 

سه شنبه 16 آبان 1351 - سالن هفتم تیر - تماشاگر حدود 2000 تن

سر داور : اصغر تهرانی   داور : هوشنگ آگهیان 

 

هما :

محسن خلخالی ( 32) - مظفر بنی هاشمی ( 25 ) - جعفر قره خانی ( 14 ) - امیر ایلیاوی ( 10 )

محمد لطفی ( 2 ) - زضا شجاع پور  و  کامبیز قائمیان

 

دخانیات :

رضا اسماعیلی ( 30 )  -  داود حداد ( 18 )   -  محمود عدل ( 14 )   - عباس حیدری ( 6 )

جلال شهمیرزادی ( 4 ) - بهرام سرداری ( 4 ) - صلاح الدین دهداری ( 4 ) و قاسم تبریزی

 

تنها 90 ثانیه به پایان دیدار باقی نبود که دخانیات بازی را به نشانه اعتراض ترک نمود ..... هما که وقت نخست را با 8 امتیاز برتری به پایان برد حال برابر سختکوشی تیم قهرمان دوره قبل , پایه های قهرمانی خود را متزلزل میدید .... دخانیات با سرعتی سر سام اور برای کاهش فاصله امتیازات خویش تلاش میکرد و هما نیز با خروج امیر ایلیاوی ( بجهت کسب 5 اخطار شخصی ) در دقیقه 38 در ثانیه های پایانی لحظات سختی را پشت سر میگذاشت .

 تا اینکه در پی یک حادثه تیم دخانیات اعتراض کنان زمین را ترک گفت .... در این لحظه بازی با نتیجه 80 بر 83 بسود هما بود که صلاح الدین دهداری یار تازه وارد دخانیات با تصاحب توپ و برشی سریع خود را به پشت محوطه پنالتی هما رساند و در صدد با یک شوت فاصله امتیازات دو تیم را به خداقل برساند که سرعت زیاد و برخورد سنگین او با مظفر بنی هاشمی موجب اعلام دو ضربه پنالتی بسود هما گشت ...

 سبز پوشان دخانیات که تا پیش از این حادثه یکی دوبار روی تصمیمیات داور اعتراض داشتند متعاقب تصمیم رای داور به اعلام دو ضربه پنالتی از فرط ناراحتی زمین را ترک گفتند و بدنبال این تصمیم یکی از حساسترین مسابقات مرحله نهایی بازیها نیمه کاره رها ماند ... برای هما این دیدار در آغاز حکم یک فینال را نداشت چرا که با پیروزی بر پاس ( شب دوم ) آنها با یک پیروزی با هر نتیجه ای خود را قهرمان مسابقات می دیدند اما دخانیات آمده بود تا با خلق یک شگفتی برابر هما ( تیم بی شکست مسابقات ) عنوان سال خود را باز پس گیرد ( پیروزی با اختلاف گل بسیار ... )

هر دو تیم با ترکیب ثابت و همیشگی خود پای به میدان گذاردند .... دخانیات با تحرک و تلاش بسیار در 10 دقیقه اول , هما را بدنبال خود میکشید اما حدفاصل سه دقیقه ( 13 - 10 )  هما به ناگهان فراری عجیب نمود و دخانیات را هفت امتیاز جای گذارد این برتری با شوتهای خوب محسن خلخالی تا پایان وقت نخست حفظ شد .

  در 10 دقیقه نخست نیمه دوم گرچه هما آن تحرک نیمه اول را نداشت اما فاصله امتیازات خود را باز هم بیشتر و تا دقیقه 26 به عدد 14 رسانید ... ولی اتکا بیش از حد هما به همین اختلاف امتیاز و غافل شدن از دفاع فشرده مقابل فوروارد های دخانیات , این فرصت را به حریف داد تا تا با چند گل دور از انتظار رضا اسماعیلی به صورتی ناگهانی شرایط بازی را تغییر و به پشتوانه حمایت تماشاکران فاصله امتیازات خود را کمتر و کمتر نماید و تا آغاز دقیقه 39 به فاصله یک یک امتیازی هما نیز برسد  !

  اما یک شوت ارزشمند از مظفر بنی هاشمی نتیجه را برای هما به عدد 83 رسانید و متعاقب آن برخورد دو بازیکن و نیمه تمام ماندن رقابت دو تیم .... این دیدار هر چند حکم یک فینال تمام عبار را نداشت اما با استقبال بیشتر تماشاچیان مواجه شد و در پایان هما بعنوان قهرمان فصل ۱۳۵۱ بسکتبال باشگاههای تهران شناخته شد  

 

 

 

بسکتبال باشگاههای تهران 1351

 

 

بسکتبال باشگاههای تهران 1351

 

 

 

 

 

 * توضیح   ....

  پس از پایان مسابقات قهرمانی باشگاههای تهران ۱۳۵۱ و بروز مشکلات  در زمینه داوری , که موجب حریف و حدیث های فراوان در محافل ورزشی شد ... نشریه کیهان ورزشی جلسه تبادل نظر با دعوت از مربیان و ستاره های بسکتبال  برگزار نمود که هر کدام از مدعوین نقطه نظرات خود را بیان  و سرانجام مقرر گردید که یک دوره مسابقه با حضور هشت تیم باشگاهه ای تهران برگزار شود تا بنوعی مسابقات تجدید کردد .... این دوره از مسابقات از روز چهارشنبه هشتم آذر در تالار ورزشی شماره سه شهباز آغاز و تا میانه دیماه بدرازا کشید در پایان , بار دیگر  تیم هما بر سکوی قهرمانی ایستاد .....

 

 

 

 

بسکتبال باشگاههای تهران 1351

  * ستاره های باشگاه هما بترتیب از راست  :  محسن خلخالی ( کاپیتان ) - مظفر بنی هاشمی - امیر ایلیاوی

 

 

بسکتبال باشگاههای تهران 1351 * ستاره های باشگاه پاس : بترتیب از راست رضا مشحون - سروش نگهبان و نادر کاشانی 

 

 هما قهرمان بسکتبال باشگاههای تهران 1351

 * سیمای قهرمان شایسته مسابقات بسکتبال  باشگاههای تهران  فصل ۱۳۵۱  ..... هما , بدون شکست , بر سکوی نخست ایستاد و حکومتی خلل ناپذیر داشت