A+ R A-

تبلیغات

رجیران

بسکتبال بانوان 1349 ( باشگاههای تهران )

بسکتبال بانوان 1349 باشگاهای تهران

 

بسکتبال بانوان 1349 باشگاههای تهران

 

نام تورنمنت                جام باشگاههای تهران

تعداد تیم ها                 ۱۱ تیم از ۱۱ باشگاه 

آغاز                         چهار شنبه ۹ دیماه ۱۳۴۹

پایان                         دوشنبه ۵ بهمن ماه ۱۳۴۹

قهرمان                      پاس 

 

 

 

* قرعه کشی 

مراسم قرعه کشی مسابقات بسکتبال بانوان باشگاههای تهران ( زمستان ۱۳۴۹ ) در سالن اجتماعات فدراسیون بسکتبال با حضور نماینده های تیم های شرکت کننده انجام شد و بنابر گزارش هفته نامه ای کیهان ورزشی , نتایج ان به شرح ذیل اعلام گردید : 

مسابقات بانوان تهران با حضور یازده تیم از یازده باشگاه برگزار میگردد و بر طبق تصمیم  و بخشنامه فدراسیون , ابتدا تیمهای شرکت کننده  به دو گروه تقسیم گشته  و مسابقات هر گروه . جداگانه و بصورت دوره ای آغاز میشود .  سپس از هر گروه دو تیم برتر ( مجموعا چهار تیم )  به مرحله ای نیمه نهایی صعود میکنند . در مرحله نیمه نهایی , تیمها بصورت ضربدری ( تیم نخست گروه اول با تیم دوم گروه دوم و بالعکس ) رقابت خواهد کرد تا سرانجام  , تکلیف دو تیم  فینالیست  تعیین گردد . 

 

  * گروه بندی 

 -------------------

 کروه الف : تاج - دیهیم - انجمن -  واحد - آرارات - آریا

 گروه  ب  : پاس - برق - عقاب - شاه عزیز - دخانیات   

 

* اما شیوه ای گروه بندی فوق , انتقاد اغلب کارشناسان در پی داشت آنها اعتقاد داشتند که , حضور سه تیم قدرتمند تاج - انجمن و آرارات در یک گروه , در شرایطی که تنها دو تیم صعود میکند , سبب حذف زود هنگام یکی از تیمهای خوب مسابقات بانوان  خواهد بود ... در صورتیکه در گروه ب , تیم پاس با اقتدار به قهرمانی خواهد رسید و تیم دوم گروه که به نیمه نهایی صعود خواهد کرد هرگز در سطح یکی از سه تیم یاد شده در گروه اول , نخواهد بود و اینچنین موازنه  قدرتها و شایستگی تیمها در رده بندی نهایی  , بدرستی و عادلانه تعیین نخواهد شد . 

 

 اما سرانجام , بازیهای مقدماتی از ساعت ۵ عصر روز چهارشنبه ( مورخه  ۹ دیماه ۱۳۴۹ ) با مسابقه ای تیم های پاس و شاه عزیز آغاز  شد  و  تا روز پنجشنبه ۲۴ دیماه   ادامه یافت . بر طبق برنامه اعلام شده , هر روز دو مسابقه برگزار شد . ابتدا ساعت ۵ و دیگری ساعت ۶ بعد از ظهر  

 تیم آریا که برای نخستین بار در مسابقات حضور یافته بود ,  تیم سال گذشته  - پیروز- بود  که با یاران مازاد باشگاه قدرتمند انجمن , تقویت شد .همچنین تیم واحد نیز برای نخستین بار در مسابقات حضور یافته بود متشکل از بازیکنان مازاد باشگاه دخانیات بود و سپس  تیم باشگاه برق  , تیم پیکان دوره گذشته ی مسابقات بود که به جهت انصراف باشگاه پیکان  ,  اعضای آن جملگی به باشگاه برق پیوستند . 

 

 همچنین باید اشاره نمود که در جلسه قرعه کشی , نماینده ی داوران , از بعضی مسائل گله مند بود و طی درخواستی از مقامات فدراسیون , خواهان درجه و رتبه بندی داوران بسکتبال شد  .....

 

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-نتایج دور مقدماتی .........

 

 

پاس 71                  شاه عزیز 20

چهارشنبه ساعت 5 بعداز ظهر- سالن شهید حیدرنیا -  پاس و شاه عزیز آغازگر نخستین بازی مسابقات بودند .... تیم پاس علیرغم حضور دو ستاره خود مینا محبی و مینا رکنی از همان دقایق نخست دفاع تیم کم تجربه شاه عزیز را از هم پاشید و با امادگی نسبی نیمه نخست را 37 بر 6 بسود خود خاتمه داد ... در نیمه دوم شاه عزیز منسجم تر بازی کرد و در مقابل 34 امتیاز پاس , 14 امتیاز کسب نمود نکته قابل توجه پنج خطا شدن ستاره پاس زیبا مصطفوی در یک بازی یک طرفه بود !

 

بسکتبال بانوان شاه عزیز 1349

 * چهره جوان و خندان بانوان تیم بسکتبال شاه عزیز که بسیار کم تجربه بودند  .... شاه عزیز از تیمهای پایه باشگاه آرارات  که تنها جهت کسب تجربه در مسابقات حضور یافت ..... تصویر روز نخست برابر پاس -  9 دیماه 1349  سالن شهید حیدرنیا

 

بسکتبال بانوان پاس 1349  * سیمای تیم پاس  ( نائب قهرمان مسابقات دور قبل ) در روز نخست برابر شاه عزیز .... انها بدون دو ستاره خود ( مینا محبی و مینا رکنی ) بسیار موفق بودند و با اقتدار تیم شاه عزیز را پشت سر گذاردند .... کاپیتان تیم ملی بانو  سیمین شفیقی - بانو مهین کوره چیان - بانو زیبا بنی مصطفوی و .....  

 

 

 

 

آرارات 59            تاج 51

چهارشنبه 9 دیماه ,  ساعت 6 بعد از ظهر - سالن شهید حیدرنیا - تیم تقویت شده تاج در حالی بمیدان امد که یک چهره جدید بنام انیس گرانمایه را با خود بهمراه داشت و از سه یار تیم دیهیم بنامهای ژنیک شهبازیان - استلا مددیان و فریده رضوی نیز , بهره مند بود .... اما ارارات از دقیقه دهم با برش های عالی دو ستاره خود هراچیک گریگوریان و مارو آوانسیان حداکثر استفاده را نمود و مجموع امتیازات خود را تا دقیقه پانزدهم , به عدد 20 رسانید و تاج در عدد 12 متوقف ماند ....... پنج دقیقه آخر نیمه نخست متعادل سپری  و آرارات با نتیجه 24 بر 17 نیمه نخست را بنفع خود خاتمه داد .

 نیمه دوم را میتوان به 4 قسمت تقسیم نمود : دو قسمت متعادل و دو قسمت که با برتری هر یک از تیمها همراه بود .... تا دقیقه هشتم نیمه دوم بازی در شرایط مساوی پیش رفت اما 6 دقیقه بعدی اوج تلاش و کوشش تاج برای جبران عقب ماندگی خویش بود و پروانه دولو شماره 13 با برشهای عالی خود و درخشش فاطمه کرم زاده باعث شد که امتیازات دو تیم به 42 بر 38 و نزدیکترین فاصله خود برسد .

 از دقیقه 14 تا 16 ( تنها در دو دقیقه )  پس از کسب یک تایم اوت برای آرارات , شرایط بناگهان بگونه ای عوض شد که ارارات موفق به کسب هفت امتیاز پیاپی گردید .... در چهار دقیقه پایانی نیز بار دیگر تعادل بر بازی حکمفرما شد در این دقایق فاطمه کرم زاده یار موفق تاج پس از دریافت توپ به ناگهان  یک پرتاب عجیب به سبد خودی نمود و عجیب انکه توپ نیز در سبد قرار گرفت و دو امتیاز ناباورانه دیگر به آرارات بخشید و سرانچام دیدار با هشت امتیاز فاصله بسود ارارات ( 59 بر 51 ) پایان پذیرفت .

 اما نکته قابل توجه ضد حمله های موفق تاج بود که دفاع ارارات را بسختی ازار میداد و کارشناسان را متقاعد نمود که دفاع ارارات برابر تیمهای انجمن و پاس بسیار آسیب پذیر خواهد بود .

     

آناهید آراکلیان  * آرارات و تاج روز نخست بازیها ...... بانو آناهید آراکلیان ستاره باشگاه آرارات در نمایی از هجوم به سبد تاج ..... همچنین  بانو فاطمه کرم زاده با شماره 9 از باشگاه تاج    

 

 بسکتبال بانوان آرارات 1349

  * سیمای تیم آرارات .برابر تاج روز نخست ..... چهارشنبه 9 دیماه 1354 - بانوان شایسته مارو آوانسیان - آناهید آراکلیان - هراچیک گریگوریان و ...... شاگردان استاد هوسیک غوکاسیان در حمله عالی و در دفاع قدری نا هماهنگ ......  اما با این وجود , فاتح دیدار حساس روز نخست شدند .

 

 

دیهیم  42       آریا 19

بازیهای شب دوم ( پنجشنبه 10 دیماه ) با دیدار نچندان با کیفیت دو تیم دیهیم و اریا آغاز شد و طی ان دیهیم براحتی و با 23 پوئن اختلاف بر حریف خود اریا برتری یافت پیروزی که بیش از آنکه نمایانگر قدرت دیهیم باشد بجهت ضعف مفرط تیم اریا بدست امد ...

 

 

انجمن 115       واحد 21

راس ساعت 6 بعد از ظهر روز پنجشنبه 10 دیماه 1349 دو تیم انجمن ) مدافع عنوان قهرمانی ) و واحد رو در یکدیگر قرار گرفتند و طبق انتظار ستارگان ملیپوش انجمن , هیچ شانسی برای حریف کم تجربه خویش باقی نگذاشتند با اقتدار کامل ( 94 امتیاز تفاضل ) حریف را مغلوب و از همان نخستین دیدار برای سایر رقبا , خط و نشان کشیدند ..... کاپیتان نینا زرگر صالح - بانو  زیبا افلاطون - بانو سهیلا روحانی از ستاره های اصلی تیم انجمن  بودند .... 

 

 

 

  برق 50         عقاب 22

 شنبه 12 دی ماه 1349 - سالن شهید حیدرنیا ساعت 5 بعد از ظهر - برق که از یاران سال پیش پیکان تشکیل یافته بود , با استفاده از قرعه مناسب و تمرینات منظم تر نسبت به سایر تیمها , موفق شد با برتری قابل توجه عقاب را شکست دهد .... برق برتری خود را از همان نیمه نخست بر حریف  دیکته نمود و با کسب نتیجه 25 بر 9 , وقت نخست را بنفع خود پایان بخشید .

 بازی هماهنگ برقی ها بسیار بچشم امد آنچنانکه نشریه کیهان ورزشی , تنها عدم هماهنگی کافی , میان سه بازیکن اصلی ( شهمایی - نوروزیان و قاراخانیان ) را مشکل انها دانست و اشاره نمود  که در صورت رفع آن , برقی ها در نیمه نهایی نیز براحتی مغلوب بزرگان نخواهند بد  . نیمه دوم نیز برتری برقی ها ادامه یافت و آنها باردیگر موفق شدند 25 امتیاز همانند نیمه نخست کسب نمایند و عقاب تنها 13 امتیاز به مجموع پوئن های خود افزود تا نتیجه پایانی برتری 50 بر 22 برق را گواهی دهد . بانو معصومه مروی و بانو زهره شهمایی دو ستاره برق برابر عقاب بودند .

 

 

 

تاج 54              آریا 32

تاج پس از شکست از تیم ارارات , با حریف سختکوش دیگری بنام آریا ( که سال گذشته با نام پیروز در مسابقات حضور یافته بود ) روبرو شد . آریا که نیمه نخست را با نتیجه ضعیف 27 بر 8 واگذار نموده بود , در وقت دوم بشدت تاج را به زحمت انداخت و در برابر 27 امتیاز تاج موفق شد , 24 امتیاز کسب نماید و این برای جوانهای تازه از راه رسیده آریا همچون یک پیروزی بشمار می آمد . نتیجه پایانی دو تیم 54 بر 32 بسود تاج پایان یافت ... در تیم تاج   همانند دیدار نخست  برابر ارارات , بانو  ژنیک شهبازیان و بانو  فاطمه کرم زاده ,  بترتیب  با کسب 18 و 15 امتیاز موثر ترین یاران تیم خود بودند .

 

 

 

  آرارات  91    واحد 20

 تیم واحد که بهمراه تیم شاه عزیز از کم تجربه ترین تیمهای مسابقات بودند برابر تیم قدرتمند آرارات حرفی برای گفتن نداشتند و تسلیم قدرت و تجربه بالای ستارگان آرارات شدند نتیجه پایانی وقت نخست 34 بر 6 بنفع آرارات بود اما در وقت دوم آرارات با حمله های سریع آناهید آراکلیان و هراچیک گریگوریان توانست 57 امتیاز کسب و مجموع پوئن های خود را به عدد 91 برساند .

 

 

 

دخانیات 35      عقاب 25

عقاب پس از باخت مقابل برق , تنها به پیروزی برابر دخانیات می اندیشید و تا دقیقه 14 وقت دوم نیز با نتیجه 23 بر 22 از حریف  پیش بود . و حتی در دقیه پنجم نیمه دوم 6 امتیاز برتری داشت اما با از دست دادن پروانه اقتصادی ستاره تیم خود در دقیقه 13 وقت دوم , کلیه امیدهای خود را از دست داد و در دقایق 17 و 18 بترتیب توانا نازلی و کیانی نیز با 5 خطای شخصی از زمین بیرون رفتند و تیم دخانیات نیز که مترصد فرصت بود از موقعیت بدست امده کمال استفاده را نمود و برتری خود را با نتیجه 35 ر 25 , در حالی تکمیل کرد که نتیجه نیمه نخست تساوی 12 بر 12 بود ! 

 

 

 

 انجمن 133     دیهیم 8

رکوردی جدید برای مسابقات بسکتبال ایران  ..... 125 امتیاز اختلاف ! ....  البته این رکورد جدا از قدرت و توانایی های ستارگان انجمن , نشان از ضعف مفرط تیم دیهیم نیز داشت .... دیهیم که از تشکیلات و امکانات قابل توجه برخوردار بود , با سیمایی تنزل یافته در مسابقات حضور یافته بود چرا که همانگونه که قبلا ذکر شد آنها سه ستاره اصلی خود را در اختیار تیم اول باشگاه تاج قرار داده بودند و نفرات جایگزین هرگز در سطح انها نبودند .... بازی درخشان و بی نقص پری نقی پور و سهیلا روحانی بیش از سایر انجمنی ها بچشم امد .... 

 

بسکتبال بانوان 1349

  * نمایی از رقابت دو تیم انجمن و دیهیم ...... بانو پری نقی پور ( سمت راست ) و بانو شهلا روحانی و زیبا افلاطون در میان یاران دیهیم حضور دارند ... انجمن بار دیگر قدرت نمایی نمود و با اختلاف 125 امتیاز حریف کم تجربه را مغلوب نمود ! .....

 

 

 پاس  78      برق 35 

دیدار اوج گروه ب ..... پاس سخت ترین حریف خود را ملاقات نمود و این بازی برای پاس  مسابقه ای جهت تثبیت صدرنشینی بود و برق نیز که دیداری حساس با دخانیات برای کسب عنوان دومی گروه ب را پیشرو داشتند سعی نمودند تا با بهره مندی از کلیه امکانات فردی و تیمی , نمایشی قابل قبول را ارائه نمایند . نتیجه نیمه نخست 31 بر 24  بسود پاس خاتمه یافت و در نیمه دوم با خروج زهره شهمایی ( شماره 7 ) و نوروزیان ( شماره 10 ) پاسی ها هر چه خواستند بر سبد برق کوبیدند و سرانجام نیز , با برتری کامل 78 بر 35 پیروز میدان شدند .... 

 

 

 

  تاج 61          واحد 17

تیم تاج طی یک بازی ساده و تمرینی نیمه نخست را 25 بر 9 پیروز شد .... اما در نیمه دوم به جهت کسب آورژ گل در رقابت با سایر هم گروهی ها , بر تلاشهایش افزود  طبق معمول فاطمه کرم زاده - ژنیک شهبازیان و استلا مددیان یاران درخشان تاج بویژه در نیمه دوم بودند و در تیم واحد نسز دو یازیکن بسیار جوان بنامهای طبیب زاده ( 5 ) و هاشم زاده ( 9 ) آینده دار و پرتلاش نشان دادند .

 

ژنیک شهبازیان و استلا مددیان

  * بانو ژنیک شهبازیان ( Jenik Shahbazian ) و بانو استلا مددیان ( Stella Madadian ) ..... یاران صمیمی و دو ستاره تیم بسکتبال باشگاه تاج // آنها از تیم دیهیم ( تیم دوم باشگاه ) برای نخستین بار در ترکیب تاج , حضور یافتند  و چنان موفق بودند که تا پایان دوران فعالیت ورزشی . همواره از اعضاء اصلی تیم بسکتبال تاج و سپس تیم ملی شدند . 

 

 

 

 انجمن 88       آریا 39

 این مسابقه , یک بازی خانوادگی بود .... چرا که  دو تیم انجمن و آریا از یک باشگاه  و محل تمرین , و حتی مربی آنها نیز یک فرد ( استاد علی اکبر لطفی ) بود نیمه نخست , با برتری قاطع و قابل پیش بینی انجمن 42 بر 7 پایان یافت ......  اما در نیمه دوم انجمن بیشتر از یاران ذخیره  بهره برد و آریا نیز بر تلاشهایش افزود و در پایان نتیجه 88 بر 39 بنفع انجمن  ثبت شد 

 

 

 

 

پاس 40       دخانیات 22

تیم پاس ( نائب قهرمان فصل پیش ) تا این روز موفق نشد که در حد قدرت فصل پیش ظاهر شود ..... پاس امسال زیبا بنی مصطفوی را نیز به جمع یاران خود افزوده بود برابر تیم جوان و کم تجربه  دخانیات برای دقایقی تحت فشار قرار گرفت و کسب نتیجه 40 بر 22 برای بازیکنان دخانیات همانند یک پیروزی بود البته این نکته را نیز با اشاره نمود که پاس در شرایطی بازی را اغاز نمود که سه ستاره اصلی و با تجربه خود کاپیتان سیمین شفیقی - مینا رکنی و مینا محبی را در اختیار نداشت و دخانیات از غیبت ستاره های پاس , نهایت استفاده را برد و تا دقیقه نهم که یاران با تجربه پاس به زمین امدند توانستند 9 بر  7 از حریف پیشی بگیرند اما با حضور سه مهره ارزنده پاس وضع بکلی دگرگون شد و تیم پاس تا پایان نیمه نخست حتی اجازه کسب یک امتیاز را به دخانیات نداد و نیمه نخست با امتیاز 21 بر 9 بسود پاس به پایان رسید

 ئر نیمه دوم اما پاس چندان هماهنگ نبود و در ازای کسب 19 امتیاز , اجازه داد تا دخانیات 13 امتیاز کسب کند و نتیجه پایانی 40 بر 22 ثبت شد در تیم پاس همچنین می بایست  از بازی خوب و درخشان مهین کوره چیان ( بویژه در نیمه دوم ) نیز به نیکی یاد نمود  

 

مینا رکنی

  * بانو مینا رکنی - ستاره باشگاه پاس , دبیر ورزش دبیرستان هدف و کارشناس رشته جغرافی .....  همراه با قهرمانی های متعدد در دو رشته والیبال و بسکتبال 

 

 

 

انجمن 40          تاج     30

 دو رقیب دیرینه بسکتبال بانوان بسیار با احتیاط بازی را آغاز نمودند ... ابتدا تاج بمراتب موفقتر نشان داد و تا دققه هفتم , نظم و سیستم دفاعی انجمن را بکلی از هم پاشید و در مقابل کسب 6 امتیاز , اجازه کسب حتی یک امتیاز را هم به تیم  قدرتمند انجمن نداد . بازیکنان تاج بسیار با تعصب و مجکم بازی را آغاز نمودند تا در صورت پیروزی بتوانند شکست روز نخست برابر آرارات را جبران و راهی برای خود به نیمه نهایی باز نمایند .......  و چنانچه چنین میشد , سرنوشت گروه نخست در گروی نتیجه دیدار انجمن و ارارات قرار میگرفت .

 اما انجمن که بشدت خطر را احساس نمود به تلاش و کوشش خود افزود چنانکه تا دقیقه 15 , موفق شد عقب ماندگی ابتدایی خود را جبران و هر دو تیم در عدد 10 مساوی شوند ... از این پس تیم تاج از نظر قوای بدنی با مشکل مواجه شد و   نیمه نخست با  برتری نچندان محسوس 17 بر 14 انجمن , پایان یافت .

 انجمن اما نیمه دوم را هم بسیار پر انتقاد آغاز  نمود ولی  خروج نابهنگام , گارد راس تیم تاج ( پروانه دوانلو )  و متعاقب آن فاطمه کرم زاده  که از بازیکنان بسیار خوب این دیدار بود , کمک شایانی به کسب برتری  انجمن نمود و سرانجام با نتیجه 40 بر 30 از سد تیم سختکوش تاج , گذشتند .

 

 

 

برق 39           شاه عزیز 22

 نخستین بازی روز پنجشنبه ( 17 دیماه ) را دو تیم برق و شاه عزیز برگزار و برق که همانند دخانیات تغیین کننده , تیم دوم صعود کننده , از گروه دوم بود برخلاف انتظار,  نیمه نخست , بسیار ضعیف و مبتدیظاهر شد  و تنها با اختلاف سه امتیاز ( 15 بر 12 ) بر تیم کم تجربه شاه عزیز غلبه کرد ..... اما در نیمه دوم برقی بار دیگر احیا شدند و با حملات پی در پی سبد شاه عزیز را به تسخیر خویش در اوردند چنانکه در ازای کسب 24 امتیاز , شاه عزیز تنها 10 امتیاز کسب نمود ... سرانجام نیزتابلوی نتایج  ,  پیروزی قاطع 39 بر 22 برای برق  را , گواهی داد .

 

 

 

 آرارات 73    دیهیم  23

 تیم ارارات با یک مصدوم بزرگ بمیدان آمد ..... پارپی مینیسک داخلی زانوی راست  آناهید اراکلیان , ستاره آرارات , اما مانع از پیروزی آنها  نشد پیروزی قاطع 38 بر 8 در نیمه نخست , در نیمه دوم نیز تداوم یافت تا سرانجام با اختلاف پنجاه امتیاز , ارارات فاتح رویارویی دو تیم باشد ... نگرانی ارارات پای گچ گرفته ستاره تیمش و یک بازی سنگین برابر انجمن در روزهای اینده بود .

 

 

 

 دیهیم 24     واحد 19

بازی دو تیم دیهیم و واحد در حد یک بازی بسکتبال باشگاهی نبود و میتوان ان را در حد دوره اول اموزشگاهی بشمار اورد ......  تیم دیهیم نیمه اول  را 11 بر 3 بسود خود پایان داد اما در نیمه دوم تیم دیهیم در تمام وقت اسیر واحد شد زیرا بازیگنان ریز نقش واحد با حمله های سریع و جا گیری خوب 16 امتیاز کسب نمودند در صورتیکه 13 امتیاز را از دست دادند و سرانجام تیم دیهیم با نتیجه 24 بر 19 پیروز شد .

 

 

 

 پاس 2      عقاب صفر

تیم عقاب برای مسابقه برابر پاس حاضر نشد و این بعلت اشتغال بازیکنان در امتحانات تحصیلی بود در نتیجه طبق مقررات پاس 2 بر صفر پیروز شناخته شد

 

 

 

 

 شاه عزیز 36     دخانیات 30

تیم دخانیات که می رفت حضور خود را در مسابقات نیمه نهایی با پیروزی بر برق مسجل سازد در سد جوانان نو خاسته شاه عزیز متوقف شد .....  بازیکنان شاه عزیز که بعلت کم تجربگی خود را در مقابل بازیکنان دخانیات بازنده می انگاشتند , دقایق نخست بازی را در اختیار دخانیات گذاشتند و این عمل باعث گردید که تیم مقابل امتیازات فراوانی برای خود کسب نماید ولی از دقیقه 14 نیمه نخست تیم شاه عزیز از خالت دفاعی خارج و امتیازات خود را به حریف نزدیک نمود اما با پایان یافتن وقت نخست فرصت برای جبران کمبود امتیازات تیم شاه عزیز بدست نیامد و نیمه اول با نتیجه 20 بر 14 بنفع دخانیات خاته یافت

 تیم شاه عزیز در تیمه دوم بر شدت حملات خود افزود و در تمام وقت دوم بر حریف خود مسلط بود این تیم با بهره مندی از پاس های خوب مرتب سبد حریف را تسخیر و با فداکاری کامل از سبد خود دفاع نمود و لذا در نیمه دوم 22 امتیاز بر مجموع امتیازاتش افزود در صورتی که 10 امتیاز نیز به حریف بخشید و در نتیجه 36 بر 30 بر حریف خود دخانیات پیروز شد خالا همه امیدهای  تیم دخانیات به پیروزی برابر برق خلاصه شد  .

 

 

 

آرارات 64        اریا 26

آریا که در قرعه کشی با بداقبالی بسیار مواجه شده بود در این مسابقه با سومین حریف مقتدر خود روبرو  شد ......  چرا که پیش از این دو باخت برابر انجمن و تاج متحمل شده بود .....  نیمه نخست در اثر همکاری بازیکنان آرارات و تکروی بازیکنان آریا بازی در دست تیم ارارات بود و کمتر اجازه دادند حریف سبد انها را تسخیر کند و در مقابل پیاپی سبد تیم آریا را گلباران نمودند .

 نیمه نخست 33 بر 6 بسود تیم ارارات خاتمه یافت بازیکنان تیم اریا که خود را مغلوب حریف می دیدند در نیمه دوم برنلاشهای خود افزودند و با فعالیت چشمگیر توانستند 20 امتیاز کسب نمایند در صورتیکه تیم ارارات 31 امتیاز بر امتیازات قبلی خود افزود ....  در نتیجه تیم ارارات 64 بر 26 پیروز شد .

 

 

 

انجمن 67    آرارات 50

آرارات و انجمن دو تیمی هستند که همواره برای دیدار این دو تیم علاقمندان بسیاری بسوی تالار مسابقات روی می آورند روز سه شنبه ( 22 دیماه 1349 ) نیز تالار شهید حیدرنیا مملو از مشتاقان تماشای بازی این دو تیم  بود و این خود بر هیجان بازی بسیار افزود ......   این مسابقهیکی از بازیهای پر تماشاگر سال نیز بود

  تیم ارارات که اناهید اراکلیان را بجهت پارگی مینسک زانوی راست , در اختیار نداشت , و  بنظر نمی آمد که آن کوبندگی همیشگی را داشته باشد اما در این بازی تا حدودی خلاف این موضوع شکل گرفت ... چرا که تیم قدرتمند انجمن ( قهرمان چندین ساله ) دقایقی بسختی تهدید شد

 دقایق نخست بازی بدون هیچگونه حادثه گذشت.........  اما دو شوت زیبای  افلاطون در دقیقه دوم , چهار امتیاز برای انجمن تثبیت نمود آرارات با بدست اوردن 5 امتیاز توسط مارو اوانسیان خود را هم تراز حریف نمود و بازی تا دقیقه 7 حالت متعادل داشت اما ار این لحظه تا دقیقه 15 , این تیم انجمن بود که با همکاری بسیار خوب و سرعت لازم ,  اصاحب گل می شد  بلافاصله گلی را نیز دریافت می داشت و سرانجام نیمه نخست با نتیجه 35 بر 23 بنفع انجمن خاتمه یافت بازیکنان تیم ارارات با وجود وضع خطرناکی گه از لحاظ خطای شخصی داشتند نیمه دوم را سریعتر و مصمم آغاز نمودند سه بازیکن اصلی تیم ارارات هراچیک گریگوریان - مارو اوانسیان و ماری عزیزیان هر یک در نیمه اول سه خطای شحصی داشتند و این خطری بود که تیم ارارات را سخت می آزرد و کمان نمیرفت که تیم آرارات بتواند در نیمه دوم یک بازی جالب ارائه نماید

 اما بازیکنان آرارات با از خود گذشکی فراوان بویژه هراچیک گریگوریان بازیکنی بود که با پرشهای عالی و شوت های خوب در تمام وقت بازی , دفاع انجمن را سخت در فشار قرار داده بود همچنین فداکاری مارو آوانسیان امری بسیار واضح و با ارزش بود تمام این امتیازات برای تیم ارارات در اول وقت نیمه دوم باغث شد که این تیم در دقیقه 8 فاصله امتیازات خود را با تیم مقابل به عدد 3 برساند و در این هنگام امتیازات به 41 بر 38 بسود انجمن رسید اما از این پس این بازیکنان تیم انجمن بودند که با درخشش چشمگیر و حملات حساب شده خود , تیم ارارات را عملا تسلیم خود ساختند

 حملات این تیم , که بر پایه سرعت و برشهای عالی بنا می شد , نتایج نیکو نیز ببار آورد و این تیم موفق شد با نتیجه 67 بر 50 حریف جدی خود را شکست دهد . هراچیک گریگوریان و مارو اوانسیان و ماری عزیزان از آرارات و در مقابل زیبا افلاطون , پری نقی پور و سهیلا روحانی از بازیکنان شاخص دو تیم بودند .

مارو آوانسیان

  * مارو آوانسیان ستاره درخشان باشگاه آرارات .......  او برابر انجمن بسیار پرتلاش و فداکار , ظاهر شد  -  مارو آوانسیان سالهای بعد , مدتها کاپیتانی تیم آرارات را بر عهده داشت و  همواره در شمار نفرات برگزیده  تیم ملی نیز بود .  

 

برق 44     دخانیات 39

تیم برق و دخانیات دو حریفی بودند که ضمن دوستی بسیار نزدیک و علاقمندی بازیکنان به یکدیگر از رقبای سرسخت یکدیگر بویژه که در این بازیها در یک گروه با شرایط خوب مقابل بکدیگر قرار گرفته بودند زیرا در گروه ب جز تیم پاس تیم قدرتمند دیگری وحود نداشت ...... از طرفی تیم دخانیات طی یک بازی قابل انتقاد و عافلگیر کننده مغلوب شاه عزیز شده بود .... دخانیات در حالی برق را دیدار مینمود که اگر با اختلاف 17 امتیاز پیروز میشد بهمراه پاس در مسابقات نیمه نهایی شرکت می جست

 نیمه نحست بازی را میتوان متعادل نامید اما نیمه دوم در حالی اغاز شد که تیم برق در 9 دقیقه اول , 8 امتیاز بر مجموع امتیازات خود افزود و در حالی که تنها 3 امتیاز بحریف داد تیم دخانیات از این دقیقه حریف را تحت تاثیر خود قرار داد و در دقیقه 17 مجموع امتیاز خود را در عدد 36 با حریف برابر ساخت اما بازیکنان تیم برق که نمیخواستند با باخت وارد مسابقات نیمه نهایی شوند با چند حمله و همکاری عالی در عرض دو دقیقه , 6 امتیاز کسب  و تنها 2 امتیاز تسلیم حریف نمودند و سرانجام با نتیجه 44 بر 39 بر حریف خویش پیروز شدند فیروزه نظری - فرشته گرافیان و عطیه گرافیان از دخانیات و در مقابل فاطمه قیروزی , زهره شهمایی و منیژه نوروزیان از برق بهتر از دیگران بازی نمودند

 

 تیم بسکتبال انجمن بانوان و دوشیزگان 1349

  * ستاره های انجمن بهترین نتایج را در دور مقدماتی کسب نمودند انها با شایستگی در چهار دیدار خود صاحب چهار پیروزی قاطع  و کسب 403 امتیاز شدند  که حد نصاب جدیدی برای بسکتبال بانوان ایران بود 

 

 

  آریا 40           واحد 16

نخستین مسابقه روز آخر دور مقدماتی را  , دو تیم واحد و آریا آغاز نمودند .... واحد که شاید ضعیفترین تیم این دوره از مسابقات باشد از دو یار نسبتا خوب بنامهای طاهره طیب زاده و تاوان هاشم زاده سود می برد و اکثر امتیازات این تیم نیز توسط آنها بدست می آید . آریا چنانچه در این بازی نیز مغلوب می شد مقام چهارم گروه را بدست می آورد ولی دو تیم طی یک مبارزه نسبتا خوب , میدان را خالی نمودند

 نتیجه نیمه نخست این بازی 16 بر 8 بسود اریا پایان یافت در نیمه دوم درخشش انفرادی مریم نظر علی و بهناز وحدتی که هرگز با یکدیگر در زمین همکاری نداشتند موجب شد تا امتیازات تیم آریا به 40 برسد در صورتی که تیم واحد تنها موفق به کسب 8 امتیاز  و در عدد 16 متوقف شد .

 

شاه عزیز 37     عقاب 18

جوانان تازه کار شاه عزیز که از آنها بعنوان تیم ضعیف یاد میشد هر روز با وضعیت بهتری در زمین مشاهده میشودند ... این تیم که از یک همکاری بسیار صمیمانه و سرعت بازی برخوردار شده است . هاسمیک غوکاسیان و دیانا آوانسیان بازیکنان پر امید شاه عزیز بودند بازیکنانت یم عقاب که تنها با پنج نفر بازی را شروع نمودند ..... سعی داشتند تا از خطای شخصی خود داری نموده و تا اخر بازی در خدمت تیم باشند و در این امر تا دقیقه 19 از نیمه دوم گه فریبا بهزاد به علت پنج خطای شخصی از زمین بیرون رفت موفق بودند ...

 نیمه نخست این بازی با نتیجه 16 بر 10 بنفع شاه عزیز پایان یافت در نیمه دوم بازیکنان تیم شاه عزیز با استفاده از عدم درگیری یاران عقاب بازی را با نتیجه 37 بر 18 بنفع خود پایان دادند . با خاتمه این بازی , رده بندی گروههای دوگانه مسابقات به شرح ذیل اعلام شد :

 

 

 

رده بنده نهایی دو گروه در پایان دیارهای مقدماتی 

 

گروه الف : 1 ) انجمن   2 ) آآرارات   3 ) تاج           4) آریا        5 ) دیهیم    6 ) واحد

 

گروه  ب  : 1) پاس       2) برق        3) شاه عزیز   4 ) دخانیات   5 ) عقاب

 

 

 تیمهای برگزیده مرحله نیمه نهایی

                                                                                    گروه الف : انجمن و آرارات 

                                                                                    گروه ب   : پاس و برق 

 

 

 ادامه مسابقات    

شنبه 26 دیماه 1349 ساعت 5 بعداز ظهر تاج با دخانیات ( برای کسب عنوان پنجمی ) که تیم تاج حاضر نشد 

 

  //                 //    ساعت 6 انجمن با برق ( نیمه نهایی )

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نیمه نهایی : 

 

 انجمن 78          برق 33

 شنبه 26 دیماه 1349 تلار شهید حیدرنیا - انجمن تیم قهرمان دست الف با تیم دوم دسته ب ( بصورت ضربدری ) برای شناخت یکی از دو تیم فینالیست در مقابل یکدیگر قرار گرفتند تیم انجمن که برابر حریف جوان و کم تجربه ای بازی مینمود در غیاب نینا زرگر صالح ( کاپیتان خود ) بازی را با ارامش کامل شروع نمود و تا دقیقه 12 از یمه نخست که با نتیجه 17 بر 8 از حریف جلو بود بیشتر به جنبه های نمایشی می پرداخت ...

 این تیم که قهرمان چندین ساله بانوان است وقتی امتیازات خود را در سطحی پایین دید از این لحظه قدرت خود را بر حریف تحمیل نمود و در هفت دقیقه پایان نیمه نخست در مقابل کسب 13 امتیاز فقط چهار امتیاز به حریف تقدیم نمود و نیمه نخست را با نتیجه 30 بر 12 بسود خود پایان داد

 در نیمه دوم اوج درخشش انجمنی ها نمایان شد که این تیم با همکاری سهیلا و شهلا روحانی همچنین شهناز ممیزی و زیبا افلاطون و بهره مندی از سرعت پری نقی پور چنان عرصه را بر تیم برق تنگ نمودند که در 6 دقیقه ( از دقیقه 6 الی 12 ) در مقابل کسب 14 امتیاز حتی اجازه کسب یک امتیاز به حریف خویش نداد .......  لیکن باز هم ژانت قره خانیان و زهره شهمایی دو یار خوب برق از پای ننشسته بودند و با استفاده از پاسهای منیژه نوروزیان که در نیمه دوم به تیم خود پیوسته بود , مرتبا در پی بدست اوردن فرصتی بودند که بتوانند سبد حریف را تسخیر کنند و همین دو بازیکن بودند که در هشت دقیقه آخر نیمه دوم 10 امتیاز بر مجموع امتیازات برق افزودند . وجمع ان را به عدد 32 رسانیدند در صورتی که تیم انجمن 78 امتیاز اندوخته بود

 

 

 

 پاس 46         آرارات 39

 بازیکنان تیم پاس که از فوت مادر کاپیتان خود سیمین شفیقی , افسرده خاطر بودند با لباس سیاه در مقابل تیمی قرار گرفتند که عملا دو یار خوب خود آناهید آراکلیان و مارو اوانسیان در خدمت نداشت البته مارو در بازی شرکت نمود ولی عملا دیده شد که استفاده از دست چپ برای او امکان پذیر نیست لیکن جوانان ذخیره ارارات با فداکاری تمام , جای خالی او را پر نمودند

  تیم پاس سریع بازی را آغاز نمود و در مقابل کسب 9 امتیاز تنها یک امتیاز به حریف بخشید اما دو خطای مهین کوره چیان در دقیقه 7 که با خطای قبلی  دارای سه خطای شخصی نموده بود , پاس را اندکی محتاط نمود و از این موقعیت ویژه کاپیتان آراچیک بخوبی بهره برداری نمود و با کسب 6 امتیاز و 2 امتیاز از سوی مارو , آرارات را در دو دقیقه هم پای تیم پاس رسانید و در امتیاز 9 با حریف برابر شد

 3 دقیقه بازی در یک حالت رکود و آرام  برگزار شد هر کدام از دو تیم تنها توانستند 2 امتیاز بر مجموع امتیازات تیم خود بیافزایند اما از دقیقه 12 , پاس با تمام وجود در کسب امتیاز میکوشید و به ترتیب مهین کوره چیان 10 و مینا محبی و یاسمین بنی مصطفوی و مینارکنی هر کدام با کسب دو امتیاز جمع امتیازات تیم خود را به عدد 27 رسانیدند و در صورتیکه تیم مقابل توانست با استفاده از دو پرتاب آزاد امتیازات خود را به 13 برساند و نیمه نخست با همین نتیجه پایان یافت ...

  پاس در نیمه دوم نیز آغازگر حملات و کسب امتیاز بود زیرا در دقایق نخست این نیمه با کسب 6 امتیاز , مجموع امتیازات خود را با حریف به 20 امتیاز رسانید اما گویا که این پایان کسب امتیاز برای تیم پاس بود زیرا در 10 دقیقه حریف 19 امتیاز بدست آورد و پاس تنها توانست 2 امتیاز برای خود کسب کند در این موقع فاصله امتیازات دو تیم به 3 رسید و این تنها در اثر فداکاری و بازی جالب و تماشایی هراچیک گریگوریان کاپیتان آرارات و روبین غازاریان و نیز روزا عیسا قلیان گارد خوش فکر ارارات میسر شد

  پاس که با از دست دادن مهین کوره چیان یار موفق خود در کسب امتیاز ( بعلت 5 خطای شخصی ) و نزدیکی امتیازات حزیف وضعیت تیم را در خطر می دید با همکاری بیشتر فاصله امتیازات را در دقیقه 19 به عدد 8 رسانید بازی در 2 دقیقه واپسین مسابقه در حالتی متعادل سپری شد و در پایان وقت تیم پاس با نتیجه 46 بر 39 حریف خود را شکست داد با پایان این بازی دو تیم انجمن و پاس برای مسابقه نهایی و دو تیم آرارات و برق نیز برای مسابقه رده بندی ( سوم و چهارم ) برگزیده شدند

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*  دیدار رده بندی :

 مسابقه رده بندی باشگاههای تهران جهت کسب عنوان سوم , پیش از دیدار فینال برگزار و تیم آرارات در غیاب دو ستاره خود مارو آوانسیان و آناهید آراکلیان , توانست بر شاگردان حوان استاد جمشید شریعت نژاد غلبه نمایند ارارات که خود یکی از تیمهای مدعی عنوان قهرمانی بود توانست با اختلاف فاحش ( 53 و 28 ) پیروز و همانگونه که قابل پیش بینی بود توانست بر جایگاه سوم مسابقات بایستد .

  در این مسابقه هراچیک گریگوریان با کسب 25 امتیاز و ماری عزیزیان با کسب 20 امتیاز , موثر ترین بازیکنان تیم آرارات بودند ..ضمن انکه نباید از بازی درخشان روزا عیسی قلیان بسادگی کذشت 

هاسمیک غوکاسیان - ماری عزیزیان - روزا عیس قلیان .. * سه ستاره ارارات بترتیب از راست : بانو هاسمیک غوکاسیان - بانو ماری عزیزان و بانو روزا عیسی قلیان ......... باشگاههای تهران 1349

 

 

 

 

 

FINAL

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

* فینال ....... به نقل از نشریه دنیای ورزش 

 

پاس           ( 17 ) 35           انجمن        ( 13 )  34

 

 

دوشنبه 5 بهمن ماه 1349 - ورزشکاه شهید حیدرنیا

  سرانجام پس از 6 سال , حکومت تیم صاحب نام انجمن , با شکست در فینال بسکتبال قهرمانی باشگاههای تهران , به پایان رسید پاس تیمی که از چهره های صاحب نام گذشته تنها کاپیتان سیمین شفیقی , بانو مینا محبی و بانو مینا رکنی را در خدمت داشت از چند چهره جوان و پر توان که در صدر انها باید به مهین کوره چیان و زیبا بنی مصطفوی نام برد بهره مند بود  البته  پاس زمانی به انچه سالها برایش تلاش مینمود دست یافت که , بزرگانی چون بانو اعظم اسکندر و بانو لیلا امامی را در خدمت نداشت

  انجمن اما در شرایطی مغلوب گشت که تا واپسین لحظات , امید فتح فینال را از دست نداد........  بویژه در 3 دقیقه پایان بار دیگر سیملی یک قهرمان را بخود گرفت  و اگر تنها 30 ثانیه زوذتر اغاز مینمود  میتوانست بار دیگر قهرمان تورنمنت باشد .  زیرا زمانی که داور سوت پایان را نواخت که انجمن برای پیروزی تنها به یک پرتاب آزاد نیاز داشت ضمن انکه انجمن از 6 پرتاب پنالتی تنها سه امتیاز را کسب نمود ! و شاید همین  از دست دادن 3 امتیاز  پتالتی یکی از عوامل اصلی شکست آنها بود

البته  انجمن هرگز کیفیت قابل قبول گذشته را نداشت چهره های جون کاپیتان نینا زرگر صالح و بانو شهلا روحانی در امادگی کامل نبودند ضمن انکه سایر ستاره های انجمن نیز نتوانستند موجودیت خود را بنمایش بگذارند.....   کارشناسان اعتقاد داشتند که بانو  نینا زرگر صالح , آنچنان که باید بخدمت گرفته نشد و زمانی او به صلاح دید مربی انجمن ( علی اکبر لطفی ) بمیدان فراخوانده شد و از او انتظار معجزه داشتند , که دیگر کار بسیار دشوار گشته بود . مهارت بانو زرگر صالح روی پرتابهای دور و ثابت , ویژگی های انحصاری برایش پوجود آورده , اما در بازی فینال چنین ستاره ای تنها موفق به کسب 7 امتیاز گشت که از دو شوت ثمر بخش و 6 پرتاب پنالتی بدست آمد  ( سه پرتاب نافرجام بود ) .

 ستاره دیگر تیم انجمن شهلا روحانی نیز , از ویژگی های مثبت خود ( جنگندگی و سرعت ) بدور بود  و تا حدودی از مشکل اضافه وزن ( عدم سرعت کافی ) رنج می برد  و هه تلاش او با 6 پرتاب پنالتی به پایان رسید که در کمال شگفتی تنها یک پرتاب موفق داشت  ...  در مجموع کسب تنها 13 امتیاز ( نیمه نخست)  برای تیم قدرتمند انجمن بسیار ناچیز بود .

پاس و انجمن فینال مسابقات قهرمانی باشگاههای تهران 1349 شهلا روحانی

  * نمایی از رقابت دو ستاره از دو باشگاه پاس و انجمن - دیدار فینال دوشنبه 5 بهمن ماه 1349 ...... بانو شهلا روحانی ( 7 ) از انجمن در صذ عبور از بانو سیمین شفیقی کاپیتان تیم پاس  .....

 

 در سوی دیگر  پاس نیز بخوبی گذشته نبود .......  آنها همه امیدهای خود را در قابلیتهای فنی بانو  سیمین شفیقی جستجو نموده  و این در شرایطی بود که کاپیتان سیمین , در اندوم درگذشت مادر , شرایط مناسبی نداشت و از تمرینات بصورت قابل محسوس دور بود  .... او تنها  بجهت یاری و تقویت روحیه  بازیکنان ,  بمیدان امد و هرگز همانند روزهای اوج نیز نبود

 مینا محبی سانتر پاس , با ویژگی های جسمانی و دید کامل بسیار درخشانتر از گذشته ظاهر شد .. مینا رکنی از معدود ستاره های درخشان دیدار فینال و از سرعت قابل قبول و چالاکی چشم گیر نیز برخوردار بود .......  زیبا بنی مصطفوی مدافع محکم و استوار پاس از عوامل اصلی پیروزی تیمش در دیدار فینال بشمار می آمد او علیرغم عدم بهره مندی از فاکتور قد  , اما سرعت و برش خوبی داشت و بسیار موقعیت شناس بود . او در ریباند نیز بسیار موفق بود و بر روی سبد خودی و رقیب , بیشتر توپ ها را در کنترل خویش داشت  .

و سرانجام مهاجم جوان و بسیار مستعد تیم پاس ( مهین کوره چیان ) که از شرایط عالی جسمانی بهره مند است او  در این دیدار همانند یک ستاره ظاهر شد

 

 

انجمن و پاس فینال مسابقات بسکتبال بانوان 1349

 * بانو مینا محبی سنتر موفق تیم پاس  در صدد تصاحب توپ , از روی دستان بانو شهناز ممیزی ( ستاره انجمن ) .... فینال مسابقات باشگاههای تهران پنجم بهمن ماه 1349

 

 روی هم رفته ویژکی های تاکتیکی انجمن برتر از حریف خویش بود و بسکتبال و یکدیگر را بهتر میشناختند اما از نظر فردی آنها آمادگی کامل را بر اثر عدم تمرینات منظم و مستمر نداشتند . شرح دیدار 10 دقیقه نخست بازی در حالی به پایان رسید که تیم پاس در یک غافلگیری اولیه 11 بر 7 از حریف خود انجمن پیشی گرفت و این برتری تا دقیقه 37 نیز پایدار بود و در این لحظه مجموع امتیازات دو تیم 26 بر 32 بسود پاس بود اما در طی 3 دقیقه باقی مانده انجمن تلاش دو چندان را پیشه نمود و موفق شد در طی سه دقیقه پایانی صاحب 8 امتیاز شود و این در شرایطی بود که تیم پاس تنها 3 امتیاز توانست کسب کند آن هم از یک پرتاب سمین شفیقی و یک پنالتی بثمر رسیده مهین کوره چیان و به این ترتیب فینال 34 بر 35 بسود پاس پایان یافت . اما برتری پاس در تمام زمان جریان بازی پایدار ماند و حتی یک لحظه انجمن نتوانست از حریف پیشی گیرد و همان دقیقه 40 که سوت داور بصدا در امد نتیجه 34 بر 35 نزدیکتریمن فاصله پای و انجمن بود نخستین گل بازی فینال توسط بانو مینا محبی بثمر رسید ... با یک پرش بلند داخل محوطه پنالتی و برتری از همان موقع آغاز شد شفیقی بثمر رساننده گل دوم بود در خالیکه نینا زرگر صالح روی دو پرتاب پنالتی که هردو موفق بود امتیازات دو تیم را به عدد 2 بر 4 رساند انجمن وقت نخست را در حالی واگذار نمود که از 16 پرتاب پنالتی صاحب پنج امتیاز شد در حالیکه تنها نیمی از پرتابها به گل می نشست پاس , بسیار کار دشواری پیشرو خود داشت .... وقت دوم نیز انجمن سه پرتاب پنالتی دیگر را از کف داد ضمن انکه پاس طی دو نیمه صاحب دوازده پرتاب پنالتی شده بود که از آن میان هفت امتیاز کسب نمود .

 

 بسکتبال بانوان باشگاههای تهران 1349

  نمایی از دیدار فینال پاس و انجمن ... بانو سهیلا روحانی ( انجمن ) و بانو مینا رکنی ( پاس )  در صدد فتح  یک جامپ بال ......... دوشنبه 5 بهمن 1349 - فینال مسابقات بسکتبال باشگاههای تهران

 

 بسکتبال بانوان باشگاههای تهران 1349  * نمایی از آخرین تلاشهای دو تیم در واپسین ثانیه ها ... کاپیتان سیمین شفیقی در صدد حفظ توپ و برتری تیمش در اخرین لحظات است و بانو مینا محبی نیز او را بشدت حمایت میکند ... بانو زیبا افلاطون - بانو  شهناز ممیزی و کاپیتان نینا زرگر صالح ( چپ ) در صدد تصاحب توپ هستند ........ دوشنبه 5 بهمن 1349 فینال مسابقات قهرمانی باشگاههای تهران

 

 بسکتبال بانوان باشگاههای تهران 1349  *  اوج اجساس و لمس پیروزی .....  پایان 40 دقیقه تلاش  و  نتیجه 35 بر 34 برای پاس - بانو مینا محبی در اغوش دیگر یاران ,همچنین  بانو بنی مصطفوی در عمق تصویر ......

 

 

  پاس قهرمان بسکتبال بانوان باشگاههای تهران 1349

 *  سیمای بانوان باشگاه پاس , همراه با مربی  ( استاد صدری ) و جام قهرمانی باشگاههای تهران 1349

 

 

 

 

 

 * اسامی نفرات تیم های اول تا چهارم .........

 

پاس ( قهرمان ) : زنده یاد سیمین شفیقی ( کاپیتان ) - مینا محبی - مینا رکنی - یاسمن بنی مصطفوی - فریده دینداری 

مهین کوره چیان - زیبا بنی مصطفوی - پروین بکله - منیژه افسری - شهرزاد اندیشه - سهیلا اشراق  و هما خدایاری 

                                                                                                                                                             مربی : استاد صدری 

 

انجمن ( نائب قهرمان ) : نینا زرگر صالح ( کاپیتان ) - زیبا افلاطون - پری نقی پور - سهیلا روحانی - شهناز ممیزی

شب بو گودرزی - هما تیموریان - آذر خطیبی 

                                                                                                                                                          مربی : استاد علی اکبر لطفی 

 

آرارات ( عنوان سوم )  هراچیک گریگوریان ( کاپیتان ) مارو آوانسیان - روبینا قازاریان - رزا عیسی قلیان - آلوارت باقریان 

آناهید آراکلیان - ماری عزیزیان - مونیک هونانیان - مری ابولیان - ژانت خاچیکیان - ساتیک دومانیان 

                                                                                                                                                         مربی : استاد هوسیک غوکاسیان

 

برق  ( عنوان چهارم ) معصومه مروی - زهره شهمایی - فریده انیسی - فیروزه نظری ........

                                                                                                                                                         مربی : استاد جمشید شریعت نژاد 

 

تیم بسکتبال بانوان پاس قهرمان مسابقات 1349

  * تیم بسکتبال بانوان پاس قهرمان مسابقات باشگاههای تهران 1349 ...... آنها سرانجام پس از دو سه سال نائب قهرمانی , موفق شدند بر رقیب دیرینه , فائق آیند ....  بانوان شایسته بترتیب  ایستاده از راست : مهین کوره چیان -  ؟   -  ؟  - زیبا بنی مصطفوی و مینا محبی         منیژه افسری - ؟ - مینا رکنی و ؟  

 

 

تیم بسکتبال انجمن

  * تیم بسیار قدرتمند انجمن که سرانجام پس از 6 سال با اختلاف یک پرتاب , فینال مسابقات را  به رقیب واگذار نمود ... بانوان شایسته بترتیب ایستاده از راست : سهیلا روحانی - زیبا افلاطون -  شبو گودرزی  - شهناز ممیزی  و  نینا زرگر صالح ( کاپیتان )                  نشسته از راست : هما تیموریان - پری نقی پور - شهلا روحانی  -  ؟ 

 

تیم بسکتبال بانوان برق 1349

  * متاسفانه تصویری با کیفیت از تیم برق ( حائز عنوان چهارم ) در ارشیو موجود نبود , لاجرم از  تصویر تیم بسکتبال منطقه 8 تربیت بدنی  که شاکله اصلی تیم برق ( بهمراه بانو عطیه گرافیان ) را تشکیل میدادند , بهره مند شدیم .و استاد جمشید شریعت نژاد مربی هر دو تیم بودند .... امید که در اینده با مساعدت ورزشدوستان بتوانیم تصویر اصلی تیم برق را جایگزین ان , نماییم ..... اسامی بانوان شایسته بهمراه استاد جمشید شریعت بشرح ذیل است : 

 بترتیب ایستاده  از راست : استاد جمشید شریعت نزاد ،    ؟   ، بهناز آراسته ، ناهید امجدی ، زهره شهمایی ومنیژه بهمنی 

 نشسته از راست : بهمنی ،      ، منیژه نوروزیان و فریده انیسی 

 

 

 

 

 

 

 

 * مطالب ضمیمه ......

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

* کاپیتانهای دو تیم رو در رو ...... نشریه زن روز - شماره 309 

 

دوشنبه شب اولین هفته بهمن ماه پرونده یک رقابت چندین ساله برای مدت کوتاهی بسته شد و بازیکنان تیم بسکتبال بانوان پاس موفق شدند در یک جدال بزرگ  پیروز و سربلند , مبدانی را که سه هزار تماشاگر نفس کشیدن را در آن مشکل نموده بودند ترک کنند .

برای محافل ورزشی این خبر تقریبا غیر منتظره بود زیرا در سالهای گذشته که تیم پاس وضع روحی نسبتا بهتری داشت همیشه در مسابقات نهایی برابر حریف نیرومند خود متوقف می شد و جام قهرمانی روی دستان دختران انجمن به پرواز در می امد . 

اما امسال همای اقبال از بام انجمنی ها برخواست و بر اردوی پاس نشست و لحظات شادی آفرین نصیب رقیب دیرینه ای که هرگز طعم چنین فتح چشمگیری را نچشیده بود , شد

 برای اینکه انعکاس این پیروزی را در بازیکنان پاس و عکس العمل شگست را در افراد انجمن ببینیم از کاپیتانهای دو تیم دعوت کردیم که به زن روز بیایند و درباره شکست و پیروزی خود سخن بگویند ...

سیمین شفیقی گاپیتان پاس که از غمی بزرگ و جانگاه که زائیده درگذشت مادرش بود رنج می برد اما نمیتوانست شادی پیروزی بزرگ تیم خود را در پس پرده غم پنهان کند او می گفت :

سیمین - از سالها قبل پیروزی بر انجمن برای من و یارانم بصورت یک آرزو در آمده بود چون هر سال به امید برد پای به میدان می گذاشتیم ولی با سکست مواجه می شدیم اما نه این شکست و نه شکست های بزرگتر نمیتوانست مانع از ان شود که ما از فکر پیروزی بر انجمن غافل شویم نتیجه اینکه انجمن از ما شکست خورد

نینا زرگر صالح که تا این لحظه ساکت نشسته بود و جشمانش را به دهان سیمین دوخته بود در حالیکه سعی داشت خنده ای را چاشنی خونسردی طاهری خود کند گفت :

نینا - اما همین یکدفعه بسه ... !

-سیمین - این تازه مقدمه کار بود !

نینا - کاش امکان داشت که ظرف همین یکی دوهفته آینده شرایطی پیش می آمد تا پایان شاهنامه  معلوم میشد !

سیمین - ماهم بدمون نمی یاد یک دفعه دیگه سبد تون رو پر گل کنیم !

 

بسکتبال بانوان باشگاههای تهران 1349

 

 مینا محبی بازیکن دیگر تیم پاس که در غیاب سیمین شفیقی , رهبری تیم خود را بر عهده داشت , همراه سیمین در این جلسه گفتگو شرکت داشت بهمین مناسبت از مینا خواستیم که در بحث شرکت کند و نظر خود را پیرامون پیروزی پاس بگوید ... مینا محبی که از پیروزی اخیر  بنظر خوشحال تر از سیمین بنظر می امد جملاتش را با هیجان بیشتری ادا میکرد و می گفت :

مینا - پیروزی بر انجمن حق مسلم ما بود و اگر چنین نمیشد واقعا به بخت خود میگریستیم اما خوشحالم که حق به حقدار رسید و سرانجام به برتری چندین ساله انجمن پایان دادیم من هم مثل سیمین معتقدم که از این پس انجمنی ها هرگز قادر نخواهند بود در مقابل ما به پیروزی برسند و شاید در آینده ای بسیار نزدیک با توجه به اینکه تیم ما دست به جوانگرایی زده است انجمن نتواند برای پاس یک رقیب بحساب آید

 

* به دخترها پیشنهاد کردیم که بحث در مورد مسابقه اخیر را خاتمه دهند و قدری در مورد وضع ورزش بانوان عموما و بسکتبال خصوصا اظهار نظر کنند ....

بر خلاف چند لحظه پیش که دو کاپیتان در مقابل هم جبهه گیری کرده بودند و سعی در بیرون کردن رقیب از میدان داشتند , این بار متفقا فدراسیون بسکتبال را بباد انتقاد گرفتند و گفتند :

 - متاسفانه ورزش بسکتبال بانوان در چند ساله اخیر نزول فاحش یافته و هنوز هم همان چهره های قدیمی یکه تاز میدانها هستند ذر خالیکه اگر فدراسیون بسکتبال برنامه ای جهت گسترش این رشته تنظیم کند عده ای کثیری از دختران به این ورزش روی خواهند آورد و دامنه رقابت گسترش خواهد یافت و در نتیجه ستاره های درخشانی در بسکتبال ما طلوع خواهند نمود .

سیمین و نینا برای اثبات گفته های خود اضافه کردند :

مدتهاست که برای مسابقه مهمی ترتیب داده نشده و اگر فدراسیون ناچار نبود مسابقات قهرمانی باشگاهها را برگذار کند مطمئنا همین سالی یک مسابقه را هم نداشتیم ... ما مسابقه میخواهیم تا همیشه در شرایط مطلوب بدنی باشیم و اگر چنین شود بدون شک بسکتبال بانوان ایران دست کم در سطح آسیا میتواند یکه تاز باشد ....  

 

 

 

 

 

 

مهین کوره چیان  * ستاره بی گفتگوی بسکتبال بانوان ایران و روزهای آغاز کسب شهرت و محبوبیت .... او در واپسین ثانیه ها در حالی که دو تیم در عدد 34 برابر بودند  صاحب دو شوت پنالتی شد ..... و تنها یکی از ان دو برای ثبت پیروزی کافی بود و نیز چنین هم شد ...... نتیجه پایانی 35 بر 34 ... او همواره از فینال زمستان سال 49 بعنوان یکی از بهترین خاطرات دوران ورزشی خویش یاد میکند .... نکته قابل توجه اینکه  مصاحبه بالا, توسط کاپیتان تیم پاس زنده یاد سیمین شفیقی تنظیم گشته ,  که بر این اساس , ارزشی دو جندان نیز می یابد .

 

   

 

آقای شریعت، ،بهناز آراسته، ناهید امجدی، زهره شهمایی، منیژه بهمنی نشسته:بهمنی، ، منیژه نوروزیان، فریده انیسی