A+ R A-

تبلیغات

رجیران

علی دانایی فرد

علی دانایی فرد

 

    علی دانایی فرد   ( Ali Danaeifard )

 ==================

  استاد علی دانایی فرد  ...... ورزشکار , مربی , کارشناس , مدرس و داور ارزنده فوتبال  .... شخصیتی بیادماندنی  با خدمات وسیع و گسترده در زمینه های متعدد ورزشی , داوری , تدریس و تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان .......... شاخصه مهم استاد دانایی فرد را میتوان در عشق و وفاداری اش  به سازمان و باشگاه تاج ( استقلال ) جستجو کرد که علیرغم نا مهربانی ها اما  از ابتدا تا پایان زندگی " عاشقانه " به آبی ها خدمت نمود . انسانی شریف  که هر چه به توانایی و دلسوزی اش در امر ورزش اشاره گردد ,  اندک خواهد بود .... و براستی که طی سالها , آنچه او برای باشگاه آبی پاتیتخت انجام داد , هیچکس برای سرخپوشان انجام نداد .

 

 بیوگرافی 

نام                       علی دانایی فرد 

عنوان                   پدر معنوی باشگاه تاج ( استقلال )

تولد                     ۲ مهر ۱۳۰۰ تهران

آغاز فوتبال           ۱۳۲۲ با تشکیل سه تیم فوتبال ( ایرج - سلم - تور ) 

رشته                   دو و میدانی و فوتبال 

پست                    گوش چپ  

باشگاه                 دوچرخه سواران و سپس با نام تاج و استقلال  ( ۱۳۵۸ - ۱۳۲۴ )  

                         بازیگری ( ۱۳۲۹ - ۱۳۲۴ )  

                         مربیگری ( ۱۳۵۵ - ۱۳۲۴ ) بتناوب و ناپیوسته

 

* توضیح : علیرغم آنکه در اغلب مقاله ها , به حضور زنده یاد علی دانایی فرد  در باشگاه یا تیم فوتبال تور , اشاره میشود , اما در آرشیو موجود ( مجموعه  نشریه  های نیرو و راستی )  سندی مکتوب , دال بر حضور او  در مسابقات آموزشگاهی و یا باشگاهی بهمراه تیم تور , در دست نیست , تقاضامندیم چنانچه عزیزانی چنین سندی را در اختیار دارند , جهت تکمیل مطالب , مجموعه را  یاری نمایند .

                                                   با سپاس  , وبسایت جام تخت جمشید    

 

 

-----------------------------------------------------

افتخارات ............

قهرمان مسابقات خردسالان ( جوانان ) تهران           تور                         1324 تابستان 

نایب قهرمان جام باشگاههای تهران                       دوچرخه سواران         1325 زمستان

قهرمان جام حذفی باشگاههای تهران                     دوچرخه سواران          1326

 

                                                                 ذز حال تکمیل از روی منابع مستند ...... 

 

علی دانایی فرد        

 

 

 

 

 

------------------------------------------

* پیشرو در پرورش استعداد های جوان .....

 استاد علی دانایی فرد , بتحقیق یکی از موثرترین ها در پرورش و معرفی استعداد های ورزشی - فوتبالی , دهه های ۲۰ الی ۴۰ شمسی می باشد ...........  شاید قدری نا صحیح  باشد او را بنیانگزار فوتبال پایه بدانیم اما , بی تردید او یکی از بهترین است....  رفرنسی دقیق در اختیارمان نیست و مطالب منتشره درجراید سالهای  دهه ی ۲۰ و ۳۰ شمسی نیز اغلب با ابهام همراه است  اما تعداد چهره هایی که او حد فاصل سالهای ۱۳۴۵ - ۱۳۲۴  به فوتبال ایران معرفی کرد بیش از تمامی مربیان و چهره های سازنده فوتبال ایران بود که اخرین انها شاید دو چهره بیادماندنی ( فرزند خودش  ایرج دانایی فرد  و  حسن روشن )  گلزنان تیم ملی فوتبال  در جام جهانی ۱۹۷۸  باشند .

 

 خدمات استاد علی دانایی فرد , در راستای پرورش و معرفی چهره های صاحب نام فوتبال , تنها به باشگاه مطبوعش ( دوچرخه سواران - تاج ) محدود نشد و باشگاههای رقیب نیز از استعداد های تحت تعلیم او, بسیار بهره ها نصیبشان شد  .... لیست بلند بالایی از ستاره های ملی و باشگاهی , که فوتبال را ابتدا در محضر استاد علی دانایی فرد آغاز نموده  و با اصول و مبانی آن اشنا شدند , موجود است  که شامل بازیکنان باشگاههای شاهین - دارایی - پاس و ...... غیره . می باشد

 

بیوک جدیکار                       تور -  تاج                                    تیم ملی

حسین فرزامی                      تاج                                             تیم ملی 

محمود بیاتی                         تاج                                             تیم ملی

ابراهیم آشتیانی                      شاهین و پرسپولیس                        تیم ملی

نادر لطیفی                          نادر - شعاع و پیکان                        تیم ملی

اکبر کارگر جم                     راه اهن - تاج                                 تیم ملی 

ایرج سلیمانی                        پرسپولیس

حسن روشن                          تاج                                            تیم ملی 

ایرج دانایی فرد                     عقاب - پاس و تاج                         تیم ملی 

........................

......................

......................

 

 

 علی دانایی فرد

 

   استاد نادر لطیفی ( عضو تیم ملی فوتبال در مسابقات المپیک ۱۹۶۴ )  همواره به نقش پر رنگ استاد  دانایی فرد در فوتبال پایه ,  اشاره دارد ..... او تشکیل و حضور تیمی تحت نام " نادر "  که در سالهای بعد اغلب بازیکنانش به باشگاه نیرومند شعاع پیوستند  ,  زاییده فکر و  پویایی  استاد علی دانایی فرد میداند . 

 

 

 

 

 

 ==========

  * پیشرو در فوتبال بانوان ........

   پس از موفقیت و کسب عنوان قهرمانی در رقابتهای چهارمین دوره جام ملتهای آسیا ۱۳۴۷ , که به بسط و گسترش هیجان فوتبال در میان اقشار جامعه انجامید ,  سرانجام  سخن از راه اندازی فوتبال بانوان نیز بمیان آمد و بر پایه روال مرسوم آن سالها , سازمان ورزشی تاج , پیشرو در امر جذب و آموزش بانوان بود .......  تاج با تشکیل دو تیم فوتبال بانوان , یکی تحت نام باشگاه تاج ( زیر نظر زنده یاد علی دانایی فرد )  و دیگری تحت نام دیهیم  ( با هدایت استاد پرویز ابوطالب )  نخستین گام ها را , در جهت تعمیم و گسترش  فوتبال بانوان  برداشت .

  چند ماه بعد  باشگاههای دیگر ( پاس و پرسپولیس ) نیز در این راه گام برداشتند ..... اما با گذشت یکسال و علیرغم  برگزاری یکی دو مسابقه  ,  فوتبال بانوان در ایران بسیار زودتر از آنچه که تصور میرفت , بدست فراموشی سپرده شد ,  ولیکن با این وجود تلاش و پیگیری استاد علی دانایی فرد در جهت تعلیم و سازماندهی فوتبال بانوان در ایران  , برگ زرین دیگری بر کارنامه ی ارزشمند و پر بار او افزود .        

 

 

 

 

 

 

======================

* مقاله ارزشمند  داریوش اسداللهی , در باب استاد علی دانایی فرد ......

 

 علی آقا , کی بود ؟ 

           یک مربی همیشه جوشان ,

           یک انسان همیشه کوشا ,

           یک قطب همیشه آرزومند

           و یک تصمیم همیشه محکم ...... او را از سی و پنج سال پیش و جلوتر میشناختم . در وجودش نیرویی نهفته بود که او را همیشه بسوی اوج فرمان میداد .

  از آغار بدانیم , بازیکنی محلی بود و بسیار ریز نقش , کسانی که جوانی او را بیاد ندارند میتوانند پسرش , ایرج را در نظر آورند که یکه و تنها بود و بی پارتی و به تیمی راهش نمیدادند , زیرا در آن روزگار بازی متعلق به مردان قوی هیکل بود . یکی دو موج پس و پیش شد تا روزی از سر اجبار او را وارد بازی کردند . باز در آن زمان هر کس خوب و سرنظر بود یا سنتر فوروارد بازی میکرد یا سنتر هافبک . اصولا پستها را بدین صورت تقسیم میکردند اول سنتر فوروارد , دوم سنتر هافبک , بعد بغل ها پس از آن هافبکها , سر آخر بکها و آخر از همه گوش راست و به آخرین نفر هم گوش چپ میرسید و علی آقا آخرین نفر بود و چپ پا , پس در گوش چپ جای گرفت و با تیم سرباز بازی کرد .....

 

علی دانایی فرد

  تیم سرباز در آن روزگار در برابر تیمهای دیگر قدرتی داشت همانند تیم اسکانلند در جام جهانی روبروی تیم ایران و علی آقا همان کاری را کرد که ایرج در برابر اسکاتلند نشان داد یعنی گل حیاتی را زد و با بازی جالب خود چشم ها را به خود خیره ساخت و نه تنها سد نیرومند سرباز را شکست بلکه به دانایان فوتبال نشان داد که با هیکل کوچک هم میتوان بزرگ فوتبال بازی کرد , کاری که ایرج هم نشان داد .

 علی آقا بازیکن ثابت شد ... دریبل میزد دریبل زدنی و با قد کوتاه با هر غول پیکر سر شاخ میشد و اکثرا نیز پیروز بود . تا آنکه بمرور از اسطوره های تیم دوچرخه سواران گشت همه کاره بود و یک پا مربی , در همین احوال بچه ای از جنوب شهر آمده بود و دست و پا و گونه اش کج بود و کج کج می دوید ولی گل میزد و معرکه میساخت با این وجود هیچ جایی برای او نبود از چیت سازی در جنوب شهر پیاده راه می افتاد تا به زمین کالج میرسید و کنار دروازه توپ می زد تا شاید چند دقیقه نوبت بازی به او برسد و دل هیچکس جز علی آقا برای این طفل نمی سوخت و سرانجام همین علی آقا بود که جای خود را به او سپرد ...

 علی آقا چون جای خود را  به او سپرد هنوز خودش جوان بود و میتوانست چند سال دیگر بازی کند و میتوانست چند سال دیگر بازی کند ولی یکروز گفت : جدی این شماره یازده مال تو و از آن پس جدی " جدیکار " شد که بیش از هر بازیکنی گل زد و بیش از هر بازیکنی محبوب شد .

 

علی دانایی فرد بیوک جدیکار

  * زنده یاد علی دانایی فرد و زنده یاد بیوک جدیکار .... دو تن از بهترین فرزندان ایران  و دو اسطوره برای آبی های محبوب تهران ....... تاج , با استادعلی دانایی فرد متولد  و با آقا بیوک جدیکار , محبوب شد .      

 

 

 جدیکار را وارد تیم کرد خودش مربی شد ... مربی بزرگان که همیشه چندین تیم خردسال را تعلیم میداد . غروب با بزرگسالان قهرمان شده بود و شب ها زیر روشنایی چراغی کم نور , با بچه ها گل کوچک بازی میکرد همیشه در میدان و همیشه با بچه ها و همیشه در عذاب زندگی , هیچ در آمدی از راه فوتبال نداشت یادم هست که روزی مدیر باشگاه تاج به او عنایت کرده گفت : پول ماهانه بچه ها مال خودت و علی آقا سر ماه تمام این پول را که هشتاد تومن شده بود دو توپ فوتبال اصفهانی خریده به یک تیم خردسال داد . کارش نوشتن شماره های ماشین بود که از این راه در آمد مختصری داشت آنقدر که زندگی محقر خود و همسر بی توقعش را اداره  و مازاد را خرج تیم های جوان کند .

 او همیشه برای بازیکن خوب یک جایزه کوچک داشت .... یک سیخ کباب یا یک بلیط اتوبوس یا یک بلیط سینما , روزی که خیلی ثروتمند شد توانست یک موتور سیکلت کوچک بخرد تا با ان توپ ها را سر زمین ببرد و روز دیگر که باز هم ثروتمند شد توانست یک خانه دو اطاقه هشتاد متری بخرد که تا همین اواخر قسط های آن را میداد با تمام این فقر , نظری به بلندی کوه دماوند داشت . زیر بار هیچ زورمندی نرفت و تسلیم هیچ عقیده خلافی نشد , تمام عشق و روحش یک تیم فوتبال بود ولی هرگز برای حفظ مقام و موقعیت در رهبری آن , آلوده منت دون همتان نشد و ورزی که در تاج عرصه بر او تنگ شد بچه های خود را برداشت و تیم ویرانگر نادر را ساخت و.....

 شاگردانی را که از پول نمره نویسی  بزرگ کرده بود به تیم ملی داد و بیش از هر مربی دیگر در این راه خدمت کرد .... اگر اجتماع , اجتماعی سالم بود و نظام , نظامی درست که فقط یک دهم حقش را به او میداد , امروز ناچار نبود چون یک " مجهول الهویه " در کوشه یک بیمارستان عمومی جان سپارد . او ان همه ثروت را به دامان بچه های ایران ریخت و خودش اسیر فقر شد اگر یک دهم حقش را میدادند دست کم همانند یک ادم معمولی زندگی میکرد او آقای دانایی فرد , پدر ایرج دانایی فرد و مربی بزرگ و بزرگترین این آب و خاک بود که محکوم شد همچون محکومان دیگر ....

 

                                                                   استاد داریوش اسداللهی - کیهان ورزشی 1358

 

   

 

 

 

 

 

 

 

----------------------------------------------------------

* گالری تصاویر و مطالب استاد علی دانایی فرد .............

 

علی دانایی فرد

 

 

 

  

 

 

 

علی دانایی فرد * زنده یاد علی دانایی فرد ,امجدیه و تماشای بازی فوتبال بهمراه خانواده .....  زنده یاد بانو جهان دانایی فرد ( همسر ) - ایرج دانایی فرد و بانو گیتی دانایی فرد ( فرزندان ) ....................... پاییز - 1335

 

 

 

 علی دانایی فرد

 

 

 

 

 علی دانایی فرد

 

 

 

 

 

علی دانایی فرد

  * اردوی آمادگی باشگاه تاج - احتمال قریب به یقین  ترکیه  1348 

 

 

 

 

علی دانایی فرد

  * استاد علی دانایی فرد و تیم فوتبال بانوان باشگاه تاج  ( 52 - 1349 ) 

 

 

 

 

علی دانایی فرد