A+ R A-

تبلیغات

رجیران

جلال طالبی

جلال طالبی

جوزف ماساپوست مرد سال فوتبال اروپا ( مجله فرانس فوتبال 1962 ) و آقا جلال طالبی فوتبالیست برگزیده ایران ( مجله کیهان ورزشی 1346 )

Josef Masopust, European Footballer of the Year in 1962 and Jalal Talebi Iranian Footballer on the Year in 1967

 

 

   فوتبال را جور ديگر مى ديد، جور ديگر حركت مى كرد ، جور ديگر به توپ ضربه مى زد، گريزهايش تماشايى بود . صاحب توپ كه مى شد حركتش قابل پيش بينى نبود، آن روزگار كه حرفى از فوتبال بدون توپ در ميان نبود ، او به زيبايى اين كار را به نمايش مى گذاشت. او را با "دى استفانوى افسانه اى مقايسه ميكردند بعضى هم او را با "ماتزولاى ايتاليايى هم تراز مى دانستند. سال 1346 سال او بود. زيبا ترين بازى هايش در مسابقات باشگاهى را به نمايش گذاشت و در برابر تمام تيم هاى خارجى كه به ايران إمدند ستاره بى چون و چراى ميدان شد. او به همراه دارايى قهرمان باشگاه هاى تهران ، آقاى گل مسابقات و مَرد بى گفتگوى فوتبال ايران شد. نفرین بر آن مصدوميت نا بهنگام كه جلال فوتبال ما را از ما گرفت. جلال در آستانه 27 سالگى بود و در اوج فوتبالش ....

                                                                                   استاد امیر یزدجردی - اسفند ماه 1395 

 

 

" دی استفانو : ( Alferedo Di Stefano ) ستاره ممتاز فوتبال آرژانتین و باشگاه رئال مادرید

" ماتزولا     : ( Sandro Mazolla ) ستاره فوتبال ایتالیا و باشگاه اینترمیلان 

 

 

 

------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------

 

 

استاد بزرگ فوتبال ایران 

آقا جلال طالبی عزیز.

 

 

     ستاره ای در کلاس بین المللی ..................

 

 آقا جلال طالبی ..... تاثیر گذار ترین فوتبالیست دهه چهل شمسی ایران   ...........  شاید  او بهترین نبوده و محبوبترین نیز , اما ....  هر از گاه که بعناوینی چون یک بازی دوستانه و یا تورنمنت های سه جانبه و غیره ... فوتبال ما پذیرای , مهمانی از فراسوی مرزها بود , با ارائه فوتبالی گیرا و چشم نواز  ,  مربیان رقیب را مسحور نوع و فرم فوتبال حویش می ساخت ... چون گلی خودرو به میان دشتی وسیع  ... یک فوتبال غریزی و ذاتی  , بسیار شبیه به آنچه که در  اروپا مرسوم بود , پس با ارائه پیشنهاد هایی کم نظیر و بی سابقه  , بارها  خریدار فوتبالش شدند .... 

 

 

 * دریافت پول در قبال فوتبال  !

 بر این پایه , جامعه آن روزهای ایران , که به پدیده هایی غربی همانند فوتبال , از سر تفنن مینگریست , بجهت فرم و استایل فوتبال آقا جلال برای نخستین بار یا مقوله هایی جدید , همچون قرار داد , پیش قرار داد و تسهیلات آنچنانی برای زندگی ..... آشنا شد که , جملگی برای عموم  تعریف شده نبود ...  .. و حتی از آنجا که برحسب قرار داد , فوتبالیست می بایست برای مدتی  از کشور زادگاه خارج و در سرزمینی دیگر به فوتبال کند , بخشی از جامعه روشنفکری , بر پایه حس ناسیونالیتی , آن را  فروختن وطن و ملیت در قبال پول نیز  میدانستند !! .. صفحات مطبوعات وقت, به وفور حاوی مقالاتی هستند که به موضوع مذکور بسیار بدبینانه نگریسته و رد پیشنهاد های آنچنانی را توسط فوتبالیستهای جوان , یک نوع خدمت و حماسه  بیان مینموده و  آنها را به ماندن  تشویق میکردند .......

 

 اما فوتبال آقا جلال .......... با تحقیق و بررسی دقیق ,  میان سطور نشریات وقت و مطالعه گزارش هایی که از مسابقات نیمه نخست فوتبال دهه چهل شمسی ( 44 - 1340 ) بر جای مانده , چنین دریافت میگردد که او هنگام برگزاری رقابتهای باشگاهی , کمتر ان توفیق را دارد  که در رقابت با میهمانان خارجی نشان میداد  بویژه آنکه میهمان در کلاسی بالاتر از فوتبال ایران باشند و اغلب اروپایی .......  .

  آقا جلال هنگامی رویارویی با میهمانان اروپایی  بسان قطعه ای بلور یا کریستال ,  که در تاریکی محض از یک منبع مولد , به آن نور تابیده شود فروغی خیره کننده داشت و همچون خورشید میدرخشید .........  و , آن هنگام که در معرض رقابتهای فوتبال داخلی قرار داشت ,  ان پرتو خیره کننده کاهش می یافت    ..  این حقیقت زیبا ,   طی کمتر از سه سال , سه بار متوالی  بروشنی رویت شد و هر بار نیز حامل یک پیشنهاد ارزشمند ,  برای ستاره فوتبال ایران..... .

 اما از ابتدای فصل 44-45 ( زمستان 44 ) تا پایان 1346 او بچنان تکاملی دست یافت که هم در میادین داخلی و هم برابر رقبای خارجی , فروغی خیره کننده دارد . در باب بازیهای باشگاهی و همچنین انتخاب آقا جلال طالبی بعنوان فوتبالیست سال ایران ( ستاره بی گفتگوی )   در آینده , مقاله ای با شرح و تفصیل , ارائه خواهد شد . 

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------

 

* نخستین پیروزی فوتبال ایران در سرزمین همسایه شمالی ( مهر ماه 1340 )

 پاییز سال 1340 , تیم فوتبال باشگاه دارایی تهران , برای یک اردوی 10 روزه و انجام سه بازی تدارکاتی , راهی شوروی شد ...... مقصد نیز  دو شهر ایروان و باکو بود که آنروزها , بخشی از خاک اتحاد جماهیر شوروی بودند . داستان رقابتهای دو همسایه و تقابل آنها در زمینه ورزش به سالهای دور باز میگشت و دارای قدمتی 30 ساله ............. اما , تا آن هنگام تیمهای ایران , هرگز موفق به کسب پیروزی در خاک همسایه شمالی نشده و هر بار با شکست واغلب نیز با دریافت  تعداد گل بالا , باز میگشتند .

 باشگاه دارایی با تعدادی جوان گمنام ( که یکی از آنها و شاید سر آمد شان , آقا جلال طالبی باشد ) سه بار در شوروی بمیدان رفت و در یکی از آن سه , به نخستین پیروزی فوتبال ایران , در خاک شوروی دست یافت . هنگامی که  خبر پیروزی باشگاه دارایی به ایران مخابره شد   , موجی از شادی و سرور , جامعه ورزش  را فرا گرفت .

   نخستین تقابل آقا جلال با فوتبالی فراتر از استاندارد های فوتبال ایران , نتیجه ای بس دلنشین  در پی داشت  .  جوان اول یاشگاه دارایی مروارید بازی باکو بود و مربی رقیب , از دو بازیکن ایران بسیار تمجید کرد که یکی از آنها , اقا جلال طالبی بود .       

 

 

 

 

----------------------------------------------------

* پیشنهاد گالا , برای یک فوتبالیست ایرانی !  

 

 فوتبال ترکیه بر پایه نوع نگرش و مدیریت صحیح زمام داران آن , بسیار سریع تر از تصور , بمرز شکوفایی رسید ....... تقابل با بزرگان دنیای توپ گرد و تجربه حضور در میادین جهانی ( دو دوره جام جهانی - 1950 و 1954 )   آن ها را از رفبایی چون ما و سایر کشورهای اسیایی جدا کرد و بواسطه ارتباط نزدیک با کشورهای اروپایی , گام های نخست را برای دستیابی به فوتبال جرفه ای برداشت ....

 سال 1343 و با فرارسیدن دوران خدمت سربازی - , آقا جلال در معیت تیم فوتبال ارتش ایران , رهسپار ترکیه شد و آنجا برابر رقیب اروپایی , ارتش ترکیه بویژه در شهر آدانا , چنان درخشید که ساعتی بعد  , پیشنهاد بازی در باشگاه بزرگ فوتبال ترکیه , گالاتاسارای را دریافت داشت . او که ابتدا در کمال جوانی و بی تجربگی , از این درخواست  غافلگیر شده بود , پاسخ را به مسئولان تیم واگذار کرد و آنها نیز در کمال خونسردی , اشاره داشتند که او سرباز است و فاقد معافی ... !! ... پس , در حال حاضر انتقال او میسر نیست . بهمین سادگی جوان سربزیر و مودب فوتبال ایران , در آستانه بیست و دو سالگی  از بزرگترین فرصت که ممکن است , نصیب یک جوان فوتبالیست ایرانی  شود , محروم ماند .

  از میزان قرارداد و مبلغ پیشنهاد شده  از سوی باشگاه ترک , اطلاع دقیق و مستند ,  در دست نیست اما در وجود و ماهیت این پیشنهاد , بر اساس آنچه که در مطبوعات وقت منتشر شده است ,  تردید وجود ندارد  .... گالاتاسرای همان سالها بعنوان نماینده ترکیه در رقابتهای اروپایی ( به ویژه جام یوفا ) شرکت داشت و ....

 

 

 

 

  

-------------------------------------------------------

* روستوف ... آذر ماه 1344

 

  روستوف  ( تیم فوتبال ارتش شوروی )  از بهترین تیم های لیک سراسری کشور مذکور , میانه دهه شصت میلادی بود .... آنچنانکه در دو دوره جام جهانی فوتبال ( 1962 و 1966 ) هر بار دو نماینده از باشگاه روستوف در تیم ملی شوروی حضور داشت و با ارائه بازیهای درخشان بطور معمول جایگاهی  ثابت , میان شش تیم بالای جدول را , دارا بود  .

 آذر ماه 1344 - دو هفته پس از آنکه دارایی و تاج , رقابت بر سر کسب عنوان قهرمانی تهران را به شاهین واگذار نمودند , میهمان روس به تهران امد و در نخستین گام شاهین را با کلیه بزرگان ( بجز پرویز دهداری ) با نتیجه قاطع 5 بر 2 خرد کرد .... تلخی شکست  با پاسخ های مغرورانه مربی روستوف ( آقای بت سا - beitsua ) به روزنامه نگاران , افزایش یافت . اما پنج روز بعد , دارایی با ستاره ای بنام جلال طالبی , شانه به شانه  تیم قدرتمند شوروی سایید , چنانکه روستوف در دقایق پایانی , شادمان از کسب یک نتیجه  تساوی بود ....

 

 

* نه , آقای بت سا , توپ هنوز گرد است ....

امجدیه -  چمعه 5 آذر 1344- دارایی و روستوف در حضور بیش از بیست هزار هوادار ,  یکی پس از دیگری دروازه ها را تهدید کردند ... علیرغم تلاش  هر دو تیم بویژه دارایی , نیمه نخست فاقد گل بود . دقیقه نهم حرکت تو عمق از سوی آقا جلال , رویش گل نخست را نوید داد اما مدافعان روس , در آخرین گام , راه را بر او بستند

نیمه دوم   دقیقه 51 مهاجم روستوف ( گنادی ماتویف )  با یک شوت زیبا از بیست وپنج متری دروازه دارایی را فتح کرد ......  . پس از آن بچه های دارایی یکپارچه حمله شدند , عدم دستیابی به گل , سرانجام موجب آن شد که اکبر افتخاری  بر اثر یک حرکت غیر ورزشی , بدرستی از سوی داور ( زنده یاد داود نصیری )  احراج  و دارایی , 10 نفره شود .

 اما , بر خلاف تصور نه تنها از میزان و فشار حملات میربان کاسته نشد  بلکه , با محوریت  و توپ سازی آقا جلال طالبی برای زنده یاد حمید امینی خواه و  غلام وفا خواه , بر شدت حملات افزوده شد  و پس از 5 دقیقه سرانجام دروازه روستوف , گشوده شد .... یک کرنر از راست با اثر گذاری مجید زرین نام , توپ را نصیب جلال طالبی نمود تا با یک شوت دروازه حرف را تهدید کند اما مدافع روستوف سراسیمه , توپ را به خطا  با دست , از مسیر دروازه خارج نمود تا  بلافاصله یک ضربه پنالتی , بسود دارایی اعلام گردد . پنالتی را , ستاره دارایی آقا جلال  بسیار زیبا و فنی , به سه کنج بالای دروازه شوروی , دوخت و بازی را مساوی نمود .

جلال طالبی

 * دارایی 1 - روستوف 1 -دقیقه 75 و گل تساوی با ضربه دقیق و فنی از سوی آقا جلال طالبی ....  امجدیه - چمعه 5 آذر ماه 1344  

 

  دارایی 10 نفره , دست بردار نبود و با حمایت سکوها , که ازمشاهده یک بازی زیبا و نفس گیر سخت به هیجان آمده بودند , بر شدت حملات خویش می افزود ... خطای مدافع رستوف  روی حرکت غلام وفا خواه , درون محوطه جریمه  نتیجه اش اعلام  یک ضربه غیر مستقیم ( دو ضرب ) از فاصله 12 متری بود و بهترین فرصت ممکن برای کسب پیروزی  ... مجید زرین نام پشتتوپ رفت و آن را برای محراب شاهرخی , پاس کرد و او توپ را با یک شوت روی پا , به سوی دروازه روستوف کوبید که توپ پس از بخورد به  مدافع , به تیرک عمودی دروازه اصابت کرد و سرانجام , دیدار بزرگ با گل اقا جلال , یک بر یک مساوی پایان یافت .  فردای آن روز , شنبه 6 آذر ماه , هفته نامه کیهان ورزشی خطاب به مربی روستوف روی جلد , چنین تیتر زد :

                       نه , آقای بت سا , توپ هنوز گرد است .  

 

جلال طالبی 

.نمایش دارایی و آقا جلال چنان بود که  مربی روستوف را وادار ساخت تا از فوتبال ایران با دیده احترام یاد کند  ...  تساوی برابر  یک تیم ایرانی  و در شرایطی که ده نفره نیز باشد , برای مربی مغرور روستوف سنگین می امد . آقا جلال اما در پایان فصل از سوی نشریه کیهان ورزشی بعنوان دومین چهره برگزیده فوتبال ایران معرفی شد , در حالی که بسیاری او و یا همایون بهزادی را شایسته این عنوان میدانستند .

* در باب انتخاب مردان سال فوتبال ( دهه 40 شمسی ) مقاله هایی کامل و جامع  در دست تهیه است که در اینده ارائه خواهد شد .

 

 کیهان ورزشی اما به پیشرفت محسوس آقا جلال اشاره ای مستقیم داشت  و او را با اختلاف اندک  پس از فرد نخست , قرار داد سپس در یک مقاله که روز سیزدهم فروردین 1345 منتشر نمود با  با فونت درشت چنین تیتر زد که .:

 

 

          جلال طالبی , قهرمان بازیهای خارجی , اینک میداندار بازیهای داخلی شده است .

 

 کیهان ورزشی همچنین به تعییر پست آقا جلال " از کوش چپ به , بغل چپ " اشاره دارد و آن را در تکامل فوتبال او , بسیار موثر دانست......  اما خود آقا جلال , طی دو مصاحبه ( محدوده سالهای 45 و 46 ) که در آرشیو مجموعه موچود است  , ایده ال ترین پست را برای خویش ,  هافبک نفوذی و یا سنتر عقب در سیستم چهار به چهار معرفی میکند و این در حالی می باشد که در سالهای نخست , در گوش چپ  بازی میکرد . 

 

جلال طالبی * آقا جلال طالبی و زنده یاد منوچهر سالیا , رقابت تیمهای منتخب تهران و منتخب خوزستان ...... مسابقات فوتبال قهرمانی ایران , اهواز - ا الی 12 فروردین 1345

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------- 

-------------------------

* دوکلا پراگ ..... بهمن ماه 1346  

 

 بهمن ماه سال 1346 تیم  فوتبال باشگاه صاحب نام کشور چکسلواکی "  دوکلا پراگ FK Dukla Prague " , با ستاره بین المللی خود جوزف ماساپوست ( Josef Masopust ) به تهران آمد  ... جوزف ماساپوست مردسال فوتبال اروپا و برنده توپ طلا ( Ballon d'or 1962 )  هافبک تراز اول جهان فوتبال بود . او بهمراه تیم ملی چکسلواکی , به افتخارات ارزشمندی چون رتبه سوم جام ملتهای اروپا 1960 و نائب قهرمانی جام جهانی 1962 دست یافت او از بهترین های تاریخ فوتبال چکسلواکی و باشگاه دوکلا پراگ است که در سال 1966 بعنوان مرد سال فوتبال چکسلواکی نیز معرفی شد .

  جام جهانی 1962 شیلی , جوزف ماساپوست عضو تیم برگزیده فیفا ( FIFA World Cup All-Star Team 1962 ) بود .

 باشگاه دوکلا پراگ در فاصله میان دو نیم فصل لیگ چکسلواکی جهت برگزاری سه بازی دوستانه و با دعوت باشگاه پاس ,  به تهران آمد ......  بر طبق قرار داد  مابین دو باشگاه دوکلا و پاس , جوزف ماساپوست ستاره بزرگ فوتبال چکسلواکی نیز می بایست در این سفر همراه آنها باشد و بازی کند  . سپس باشگاه پاس طی یک اطلاعیه در نشریه کیهان ورزشی , عنوان داشت که فارغ از مسئله گلزنی , به بهترین بازیکن ایرانی طی سه بازی ,  جایزه اهدا خواهد کرد و .....

  هنگامی که  20 بهمن 1346 در امجدیه , دوکلا و ماساپوست , با سه گل زیبا منتخب تهران که در واقع تیم ملی ایران بود , شکست دادند همگان فوتبال آنها را تحسین نموده چنانکه مطبوعات ایران , انها را بهترین تیمی که تاکنون به ایران آمده معرفی کردند هفته نامه کیهان ورزشی نیز با چنین  تیتر هایی از انها یاد نمود :

 

 * دوکلا با کلاس اروپایی

* ماسپوست یراستی سزاوار توپ طلا بود

* یک مسابقه در سطح عالی

 

 کیهان ورزشی سپس در شرح بازی تیم دوکلا و منتخب تهران , چنین نوشت : مصاف تهران با دوکلا پراگ در یک ربع نخست , نوید یک بازی گرم و پر رونق را میداد که حداقل برای هر دوتیم گلهایی را میشد بحساب اورد . اما پس از این مدت کوتاه , میهمان اروپایی هر چه خواست کرد و در حالی که اولین گل را در یک حالت استثنایی و غافلگیری تمام بثمر رسانید , آنچنان بر توپ و زمین تسلط یافت که میتوانست بر شمار گلهای خویش بیافزاید .

 ماساپوست بغل چپ تیم دوکلا , نقش یک رابط و فرمانده زمین را داشت و بازیکنی مسلط و فهیم با ادراک عالی که هر گاه فضای خالی پدیدار میشد او انجا بود و بدون کوچکترین ضربه اضافی با پاسهای کوتاه و گاه بلند , یارانش را راه می انداخت . پیروزی سه بر صفر دوکلا بر منتخب تهران , سنگین ترین شکست چند سال اخیر فوتیبال ماست ... میهمان ما چنان چنگال و دندان تیزی را داراست که  توانسته  در سفر حاور دور با همین نتیجه تیم ملی ژاپن را , در توکیو مغلوب سازد و .....

 Josef Masopust Ballon d'or 1962   * زنده یاد جوزف ماساپوست و توپ طلای نشریه فرانس فوتبال 1962

Josef Masopust and Ballon d'Or France Football 1962

 

  دو روز پس از پیروزی دوکلا پراگ بر منتخب تهران , تیم فوتبال باشگاه دارایی , با عنوان قهرمان تهران , به مصاف باشگاه سرشناس چکسلواکی رفت  ....  دیداری بسیار تماشایی که بی تردید اوج فوتبال ستاره فوتبال ایران , اقا جلال طالبی بود . بر اساس انچه که ذکر شد هر چقدر رقیب از کلاسی بالاتر از فوتبال ایران برخوردار بود , بازی اقا جلال نیز جلوه ای بیش از پیش داشت و این نکته برابر دوکلا نیز صادق بود . مربی دوکلا پس از پیروزی قاطع بر تیم منتخب اظهار داشت که , در بازی بعد  حریف را ( دارایی )  با پنج گل یا بیشتر شکست خواهیم داد 

 

 

کیهان ورزشی :

  دارایی و جلال طالبی چون یک قهرمان بودند . .

 

یکشنبه 22 بهمن ماه 1346  امجدیه و تماشاگرانش بار دیگر شاهد دو کلا پراگ وماساپوست بزرگ بودند و دارایی نیز  با ترکیب اصلی  بمیدان امد .

 

 عزیز اصلی - دروازه بان

 منصور پورحیدری - امیر زرندی - خسرو امینی ( هومن بهرامی ) ومحراب شاهرخی - دفاع

 فریدون معینی - خسرو محمد شاهی ( فر خجسته ) - هافبک

 گوگو بوخانیان - غلام وفا خواه - جلال طالبی و اکبر افتخاری - خط حمله

 

جلال طالبی

 * دو چهره جاودانه فوتبال ایران و جهان , آقا جلال طالبی ( کاپیتان باشگاه دارایی )  و جوزف ماساپوست ( کاپیتان دوکلا پراگ )  ....... آقا جلال , با خوشرویی تمام به بزرگ فوتبال جهان خوش امد میگوید . بترتیب از راست : زنده یاد داود حیدری  ( کمک داور اول ) - آقا جلال طالبی - زنده یاد علی دانایی فرد ( داور وسط ) - ایرج نیک رفتار ( کمک داور دوم ) - زنده یاد جوزف ماساپوست و کارل استودنی ( دروازه بان ) .......امجدیه - یکشنبه 22 بهمن ماه 1346 

Iranian captain ( Jalal Talebi ) shakes hands with Dukla Prague captain ( Josef Masopust ) during the exchange of pennants before the match

Respectively, from left: Karel Studený (goalkeeper Dukla Prague ) - Josef Masopust ( Dukla Prague captain ) - Nik Raftar ( Assistant Referee ) - Ali Danaei fard (referee) - Jalal Talebi (FC Daraei captain ) - Davood Heidari (Assistant Referee) ...........  Tehran Amjadiyeh Stadium - Sunday, February 11, 1968

 

 

 

 برای دوکلا پراگ که سالها در برابر تیمهای بزرگ و حرفه ای اروپا بازی نموده  , تصور روزی چنین سخت و دشوار در آسیا , قابل تصور نبود . دارایی برابر رقیب نامدار , چنان بود که هرگز تصور نمی رفت سپس نشریه  کیهان ورزشی به همان نکته مورد نظر مقاله , اشاره دارد :

 اصولا یک چیز از دارایی پذیرفتنی است و آن اینکه دارایی اغلب برابر حریفان خارجی بسیار خوب بوده چه در دیدارهای آنسوی مرز و چه در تماس داخلی با میهمانان خارجی ... در این روز دارایی چنان مافوق تصور و انتظار معقول دوکلا را در پنجه های خود فشرد که در پایان , از دوکلا تیمی خسته و و از هم پاشیده باقی ماند . و این نبود مگر بلطف و درخشش عالی و براستی مافوق تصور جلال طالبی , که در همه جای زمین و در مصاف مستقیم با ماساپوست آن مرد توپ طلا  و بازیکن بقیه دنیا ( منتخب دنیا -  All-Star Team ) همیشه پیروز بود . 

 درخشش طالبی به آن حد بود که دیگر از کنترل و مهار و دریبل بازیکنان گذشته بود و گاهی در خط دفاع در مقام توپگیری از حریفان میپرداخت و این کاری است که حتی کمتر از عهده بهترین بازیکنان جهان بر می اید و بی اغراق بگوییم که گاهی بازیکنان دوکلا در حالیکه از فرط غیظ و عصبانیت بخود میپیچیدند با نگاه تحسین , او را که صاحب توپ بود نظاره میکردند .

طی سالهای دهه 40 شمسی بندرت میتوان مشاهده کرد که هفته نامه کیهان ورزشی چنین از فرم بازی یک بازیکن ایرانی در مصاف با رقبای خارجی به وجد امده باشد  که خود نشان از بازی بسیار درخشان اقا جلال طالبی دارد و در ادامه  اشاره دارد که :  

 

 دارایی هنگامی حاکم زمین شد که گل مساوی را زد گل زیبا و کم نظیر از بازیکن جوان و قرضی , بنام فریدون معینی ..... دوکلا سعی در جبران داشت و تا ده دقیقه اول نیمه دوم نیز , با اشتهای فراوان برای پیروزی کوشید اما سپس بالهای دارایی بر روی کبوتران چک , سایه افکند و بر رخسار ان ها گرد وحشت پاشید .

دوکلا که با روش 3  2  5 ( بازی با پنج مهاجم ) آمده بود که بقول مربی خود , بیش از پنج گل بزند هنکامی که دقیقه هفتم روی کار ترکیبی و درخشش سه بازیکن دارایی دروازه خویش را گشوده دید ,  روش خود را به 4  2  4 تغییر داد ! ........ و با شیوه ای محتاطانه برابر رقیب ایرانی خویش , بازی کرد .

 ...... جلال طالبی بسرعت  از گوش چپ گریخت و سپس توپ را بلند پشت محوطه جریمه برای خسرو محمد شاهی ( هافبک چپ دارایی )  پاس کرد و او با سر , بی درنگ توپ را پیش پای فریدون معینی کاشت و او نیز با ضربه ای سنگین توپ را به زاویه چپ دروازه دوکلا دوخت و ....  شادی امجدیه را فرا گرفت .    

     

جلال طالبی  * نمایی از مصاف دو بزرگ فوتبال ایران و جهان , آقا جلال طالبی و جوزف ماساپوست در حضور  استاد محمود یاوری ........ بازی نحست میان تیمهای  منتخب تهران و دوکلا پراگ ( امجدیه - جمعه 20 بهمن 1346 ) 

A view of the two stars .... Jalal Talebi ( Iran ) and Josef Masopust ( Czechoslovakia ) When the first game between Dukla Prague and Team Tehran .....  Amjadiyeh Stadium Friday, February 09, 1968

 

  بازی دارایی و دوکلا پراگ ,  با سوت زنده یاد علی دانایی فرد , با نتیجه تساوی یک بر یک , پایان یافت اما ....... شاید زیباترین بخش دیدار مذکور تماس دوستانه ای باشد , که در پایان میان دو ستاره پدید امد و آقا جلال , ان را چنین شرح میدهد :

 در پایان بازی بسیار شاد بودیم تساوی با یک تیم با کلاس اروپایی بسیار دلنشین بود در همین لحظه ها , برخورد دستی را بر شانه خویش  احساس کردم  او حوزف ماساپوست, مرد سال فوتبال اروپا و نائب قهرمان جام جهانی شیلی بود . نامم را پرسید و برایم آرزوی موفقیت کرد   که برای من بسیار ارزشمند بود و هرگز آن را  از یاد نخواهم برد .

 سپس کیهان ورزشی در شماره 670 " مورخه 28 بهمن 1346 : به نقل از سوی کارشناسان , جلال طالبی  را بهترین بازیکن ایرانی طی سه دیدار دوکلا پراگ  با تیمهای , منتخب تهران - دارایی و پاس , معرفی کرد اما آنکه می بایست  تایید کند , باشگاه پاس ( بانی دعوت از تیم فوتبال دوکلا پراگ ) بود ....

 

 

 

 

 

                                                                             

 

 

 

 

 

 

 ----------------------------------------------------------------------

 ----------------------------------------------------------------------

 ----------------------------------------------------------------------

 

* گالری استاد , جلال طالبی .................

 

 

جلال طالبی

 

 

 

 

 

  جلال طالبی

 

 

 

 

 

جلال طالبی

 

 

 

 

جلال طالبی