A+ R A-

تبلیغات

رجیران

هما جام تخت جمشید 1353

فوتبال هما

 

------------------------------------------------

------------------------------------------------

 

هما   ۵۳ - ۱۳۵۲

( پیدایش تیم فوتبال هما , صعود به جام تخت جمشید و کسب عنوان سوم ایران ) 

 

  کسب عنوان سومی باشگاههای ایران , برای آنها که در آغاز راه قرار داشتند  ,  براستی کم از قهرمانی نبود ...... هنگامی که فدراسیون فوتبال  به دلایلی  از جمله عدم وجود زمین اختصاصی و توان مالی ........... مانع از حضور تیم شایسته ی گارد , در نخستین دوره جام تخت جمشید شد , تنها راه ادامه ی فعالیت برای آنها , وابستگی و یا قرار گرفتن  تحت حمایت یک موسیسه دولتی  بود . چرا که با عدم راه یابی گارد به جام تخت جمشید , انگیزه ی بازیکنان برای تداوم فعالیت  به پایین ترین میزان رسید  تا انجا که گاه در محافل فوتبالی , خبرهایی مبنی بر انحلال گارد و جدایی بازیکنان نیز شنیده میشد .......... از سوی دیگر همزمان با فعل و انفعالات مذکور ,   مدیران شرکت هواپیمایی ملی  , درصدد تشکیل  یک تیم فوتبال نیرومند بودند ..........

  با توجه به امکانات و تجهیزات  هواپیمایی ملی  ( هما ) و میزان تمایل مدیران ورزشدوست آن , به تیمداری در رشته ی محبوب فوتبال  , سرانجام قرعه بنام موسسه مذکور افتاد و از سال ۱۳۵۲  ,  کارد به هما , تغییر نام داد  . لازم به یادآوری است که باشگاه هما , پیش از تشکیل تیم فوتبال , در دو رشته بسکتبال و والیبال ( بویژه در والیبال بانوان )  بسیار فعال بود و تیمهای تحت پوشش انها  , همواره از مدعیان کسب عنوان قهرمانی ایران بودند . بعنوان مثال  تیم بسکتبال هما در بخش آقایان , قهرمان سه دوره متوالی جام باشگاههای تهران ( 1351 الی 1353 ) بود .  

 با تعییر نام گارد به هما , شاگردان جوان دهداری به انچه که از سالها پیش  شایسته اش بودند ,  ( سرپناه و زمین تمرین اختصاصی ) دست یافتند  ... به عبارت دیگر آنها  از رنج  خانه بدوشی خارج  و صاحب یک پناه گاه امن شدند . البته شرایط و نوع قراردادشان با باشگاه هما نیز  , خود نکته ای  قابل توجه بود  ...  موردی که  با روش هیچیک از  باشگاههای دیگر ,  مطابقت نداشت . 

 بر اساس قراردادی که بیشتر به یک " قول و پیمان مردانه " شبیه بود , بازیکنان , هیچکدام  پولی از باشگاه دریافت نمیکردند . در مقابل اما , آنچه که در پایان فصل  از بابت بلیط فروشی و در امد  مسابقات جام تخت جمشید بدست می امد , سهم انها  بود . این درامد نیز ,  نه بصورت حقوق ماهانه و نه بصورت پاداش های کلان و سهمیه ............  . بلکه بر اساس یک عهد و پیمان میان بازیکنان تقسیم میشد  . مفاد این عهد و پیمان , چنین بود :

 

1 - اول تحصیل و زندگی و سپس فوتبال

2 - هزینه تحصیل بازیکنان , به هر میزان و برای هرکس که باشد از در امد عمومی پرداخت میگردد .

3 - درآمد تیم , نیازها را از جمله کفش , لباس , توپ و ..... بر آورده سازد

4 - باقیمانده , صرف تاسیس یک شرکت تعاونی شده تا سرمایه بصورت یک واحد اقتصادی , فعال گردد .از جمله تمهیدات زنده یاد پرویز دهداری برای این بخش , بازگشایی یک فروشگاه ورزشی و تولید پوشاک و عیره .......  بود تا بازیکنان پس از خاتمه دوران فوتبال  , با  یکدیگر پیوندی عمیق و دائمی داشته باشند . 

 

 

 

 

------------------------------------------------

* صعود به جام تخت جمشید :

 

 همانگونه که پیشتر عنوان شد , هما تحت عنوان  گارد , علیرغم کسب سهمیه (عنوان چهارمی باشگاههای تهران ۱۳۵۱ )  از حضور در رقابتهای جام تخت جمشید  باز ماند........, ولی با حفظ ساختار  و پیگیری تمرینات , فدراسیون فوتبال را متقاعد ساخت که تیم فوتبال تازه تاسیس " هما " اگنون واجد شرایط  ,  برای حضوردر رقابتهای زیر گروه  جام تخت جمشید , می باشد .  .... تیمی که  بر اساس قوانین  , سال قبل نیز میبایست در جام تخت جمشید حضور می یافت   اما کج رفتاری مسئولان  ,  سد راهشان شد  .....

  جوانان  با انگیزه هما , که بدلایل تضیع حق  ,  با تمام وجود تشنه  بازی درجام تخت جمشید بودند ,   همان فصل نخست با ارائه فوتبالی روان و هجومی  و کسب پیروزی های پی در پی ,  قهرمان باشگاههای تهران شدند تا , بار دیگر  سهمیه حضور در رقابتهای جام تخت جمشید ( دومین دوره ۱۳۵۳ ) را دریافت کنند . در غیاب زنده یاد پرویز دهداری که مشغول درمان بیماری کلیوی خویش بود , مسئولیت فنی  بر عهده استاد فریدون عسگر زاده بود و  محمود بیداریان ( کاپیتان اسبق گارد ) نیز , در مقام سرپرست , او را همراهی میکرد . 

 

فریدون عسگر زاده

 

 

 

 

-------------------------------------------------------

بازیکنان تیم فوتبال هما در نخستین سال حضور :

 

دروازه بان :

محمد جهانی - امان الله نقدی

 

مدافعان :

سهام الدین میر فخرایی - مهدی خبیری - حسن نائب اقا - جواد رمزی 

محمد حامل توانایی - جواد سبحانی -  شهرام همایون فر 

 

هافبک ها :

نعیم صفری - سجاد صادقی - علیرضا عزیزی - مهدی غزال

رضا دانا - حسین دقیقی

 

مهاجمان :

 داود میرطوسی - علیرضا خورشیدی -  اکبر ادیبی 

یوسف مهدوی - احمد نقوی - شاهرخ کیانی - حبیب علیزاده 

 

 

 هما در نخستین حضور  , بسیار با طراوت و شاداب بود .... فوتبالی سبز , برپایه نیروی جوانی و حس همکاری  ....   در یک مقیاس ساده  و به نسبت امکانات و شرایط , هما " بهترین تیم جام دوم تخت جمشید " بود . آنها  از تاج ,  با ان سازمان وسیع و بودجه هنگفت و  بهره مندی از دانش یک مربی خارجی و همچنین از پرسپولیس با انهمه نام و نشان و خیل عظیم هواداران سینه چاک و حامیان  ... از تیم منظم و جدی پاس , که بارها هوای صدرنشینی را در سرداشت و عقاب پر ستاره .........  شایسته تر نشان دادند  و در طول فصل  , نمایشی  چشم نوازتر  نیز , داشتند .    

 

هما 1353

 

 

 

---------------------------------------------------

* آرایش هما ..........

 

 نخستین تغییر صورت گرفته "  نسبت به گارد "  درون دروازه  اعمال شد ..... و آن , عبارت بود از پیوستن یک دروازه بان جوان و خوش قد و قامت از استان خوزستان , بنام امان الله نقدی ... کیهان ورزشی او را یک دروازه جوان چهار شانه با سینه ای ستبر , توصیف کرد ! ........... او بعنوان دروازه بان اصلی هما , جانشین محمد جهانی شد . سپس خط  دفاع , همانند دوران گارد ,  با حضور سهام الدین میر فخرایی و حسن نائب آقا , در مرکز استجکام یافته بود که در سمت راست آنها  , مهدی خبیری بدون جانشین بود اما در سمت چپ , آنها  بتناوب از وجود سه بازیکن بهره میبردند . آن سه عبارت بودند از حسین دقیقی , محمد توانایی و یک جوان بنام حبیب خبیری ...... که هر سه , دارای کمبودهایی بودند ... چنانکه سمت چپ ,  آسیب پذیر ترین بخش خط دفاع  هما بود . عدم تجربه کافی و شیوه همواره تهاجمی هما ,  مسبب آن بود که رقبا با برنامه ای  از پیش تعیین شده , بیشتر به سمت چپ خط دفاع هما , متمرکز شده و آنجا را آسیب پذیر , تشخیص دهند  ...... 

  بجز مدافعان مذکور  , می بایست به  کاپیتان هما " جواد رمزی "  اشاره نمود که در چند مسابقه , یار و یاور خط دفاع  بود .  اما بازیهای مثال زدنی  سهام میر فخرایی ( بویژه تبحر او روی توپ های هوایی ) منجر به ان شد که  در اغلب موارد  , او جایگزین جواد رمزی باشد . 

 

سهام میر فخرایی

 * بی تردید درخشش سهام میر فخرایی ( راست ) از عوامل اصلی , در جهت کسب موفقیت , برای هما بود  .... بویژه , تسلط او در بازی هوایی  روی ارسالهای بلند از دو سوی زمین , که مثالزدنی بود .    .... هما و پرسپولیس - امجدیه , یکشنبه 23 مهر ماه 1353  

---------------------------------------------

 

  نیروی محرکه ی هما در  میانه زمین  , اغلب بر یک مثلت استوار بود که در مرکزش , علیرضا عزیزی همسان یک قطعه الماس میدرخشید . او در بستر تیم یکدست  هما , مهره ای بی جانشین بود و با غنای تکنیکی خود , طراح اکثر حملات تیمش بود   ......... دنیای ورزش در باب او چنین مینویسد :

 ارزش کار او در میانه میدان هما , براستی که قابل توصیف نیست . در تیمی که شیوه بازی اش , بر پایه حس همکاری و گذشت  ,بنا شده اما وجود او را می بایست مثتنی دانست . او هنگامی که در کنارش علیرضا خورشیدی  و در سمت دیگرش مهدی غزال باشد , چون رعد   بر روی حریفان میتازد و همه چیز را زیر رو , میسازد .

 

علیرضا خورشیدی

 سپس در مرکز زمین هما ,  به نقش حساس سجاد صادقی میبایست اشاره داشت .......... او توپ پخش کن و ستون هما و همچنین  یک رابط  میان هافبکهای تهاجمی هما ( عزیزی و غزال )  با خط دفاع  بود .  شاید اگر هما ,  بازیکنی با کیفیت تر ( با توان رهبری کافی ) در میانه ی زمین داشت , آنگاه قهرمان دومین دوره جام تخت جمشید بود . کادر فنی هما , گاهی  حسن نائب آقا و گاهی  حواد رمزی را , جایگزین او  مینمود .  با اینحال در پست هافبک دفاعی برای هما ,  سجاد صادقی  بهترین و با ثبات ترین فرد   بود . او در بازیهای دور برگشت , تا حدودی به شرایط آرمانی دست یافت و ..........

 

  بی تردید نقطه قوت هما را , میتوان اتخاذ  شیوه و روش بازی سراسر تهاجمی  انها بر شمرد ....  آنچنانکه هما ,  با اجرای حرکات برنامه ریزی شده و تمرینی , هیجان روی سکوها را , به اوج میرساند ..... با اینحال اما  در خط حمله  نیز ,  گاهی کمبودهایی نمایان بود . بویژه آنکه اغلب حمله ها , هنگامی ثمر بخش بود که فضا سازی هافبکها , آرایش خط دفاع حریفان را بر هم میزد  و فرصت را برای  مهاجمان , پدید می اورد . بنابر این  خط حمله هما خود به تنهایی , فاقد ان برش و توان کافی , برای عبور از سد مدافعان روبروی خود بود . 

 

 

مکتب فوتبال هما       

   گل سر سبد مهاجمان هما , بی تردید گوش چپ توانای و ملیپوش آنها "  علیرضا خورشیدی " بود ... او  توان ۹۰ دقیقه ارائه  بازی موثر و درگیرانه را , دارا بود و بسیار هم متعصب فوتبال میکرد ... الته به مقتضای شرایط , گاه در نقش مهاجم نوک و یا گوش راست نیز به بازی گرفته میشد اما پست اصلی اش همانکونه که اشاره شد ,  گوش چپ بود .  

 پس از او , حبیب علیزاده قرار دارد ....  

 

هما علیرضا عزیزی و مهدی غزال * مهدی غزال و علیرضا عزیزی -  دو ستاره درخشان هما در  جام تخت جمشید ............  تابستان 1353