A+ R A-

تبلیغات

رجیران

Iran vs Kuwait 1972

Iran and Kuwait 1972 Olympic Games Munich

Iran and Kuwait  Pre-Olympic 1972  Munich

-----------------------------------------

 

 

 

Iran              2       Gholamhossein Mazlomi49 & Ali Parvin 76

Kuwait         0

 

Date              Saturday, January 15, 1972

Host              Apostolos Nikolaidis Stadium . Athens - Greece

Attendance    1000

Referee         roberto misha's . Greece

 

 

--------------------------------------

 

ایران                 2   غلامحسین مظلومی 49 و  علی پروین 76

کویت                0

 

تاریخ              شنبه 25 دی 1350

ورزشگاه         استادیوم آپوستولوس نیکولایدیس ( اختصاصی باشگاه پاناتیناکوس - آتن  ) 

تماشاگر          1000 

داور              روبرتو میشا ( یونان ) 

 

 

 

----------------------------------------

جشن صعود , پای معبد پارتنون ...........

 

  نخستین روزهای سال میلادی 1972 و در هوایی سرد و برفی  , فرزندان ایران در مصافی دشوار و نفس گیر ( از سری  مسابقات انتخابی فوتبال بازیهای المپیک مونیخ 1972 )  از سد " کویت "  فوتبال نوخاسته آسیا   عبور کرده و  سرود پیروزی  را اینبار , در حوالی اکروپولیس و معبد پارتنون , سر دادند . ایران که در بازی رفت ( ورزشگاه  امجدیه - تهران ) با دو گل بر کویت , فائق امده بود . با تکیه بر قابلیت های فنی و تجربی خویش  , در بازی برگشت نیز  پیروزی خود را تجدید کرد و با شایستگی  به مرحله بعد صعود نمود .       

 

 

Apostolos Nikolaidis Stadium

 * استادیوم سالخورده  باشگاه پاناتیناکوس " آپوستولوس نیکولایدیس  Apostolos Nikolaidis "  تاسیس 1922 , میزبان بازی برگشت ایران و کویت ....... این ورزشگاه طی سه مرحله , در سالهای 2001 , 2007 و 2013  بازسازی شد و  اکنون نیز , ورزشگاه خانگی باشگاه محبوب پاناتیناکوس آتن , می باشد  .... 

------------------------------------------

 

 

  تاریخ و مکان مسابقه برگشت ایران و کویت , طی دو هفته 3 بار , دستخوش تغییر شد ....  طبق برنامه , ابتدا قرار بود روز جمعه 31 دسامبر 1971 (  10 دیماه 1350 ) کویت در ورزشگاه الشیوخ ,  میزبان ایران باشد   .... سپس قاهره , بعنوان شهر میزبان  معرفی شد و سر انجام در حالیکه تیم ایران با حضور در فرودگاه , در آستانه پرواز به مصر بود , با  یک تلکس از سوی فدراسیون جهانی فوتبال , ازسفر باز داشته شد  و سپس با گذشت چند روز ,  اینبار آتن  ,  محل انجام دیدار برگشت ایران و کویت معرفی شد . 

 

  با توجه به شرایط ( تغییر چند باره زمان و مکان مسابقه ) بازیکنان ایران بسیار دیر ,عازم آتن شدند   .......   تیم ملی در اولین ساعات روز جمعه ( تنها 24 ساعت پیش از اغاز بازی ) وارد شهر آتن شد و تنها  یک جلسه تمرین در استادیوم محل برگزاری , انجام داد .   4 ساعت تعویق پرواز اجباری در فرودگاه استانبول و کیفیت نازل غذا و ...... بچه های ایران را ,  آزرده ساخته بود اما خوشبختانه یک سطح بودن آب و هوای اتن و تهران , خود یک عامل مثبت بود . دمای اتن در هنگام آغاز بازی , 8 درجه سانتی گراد تعیین شد  اما با گذشت زمان , بویژه در نیمه دوم ,  به شدت نزول کرد , چنانکه در دقایق پایانی , با بارش برف نیز همراه بود . با اینحال تیم ایران بسیار هماهنگ و موثر ,  بازی را تا پایان , اداره کرد ..... حتی بهتر و روانتر از مسابقه رفت در تهران !

 

Iran & Kuwait 1972 Pro-Olympics * ایران و کویت ............ ورزشگاه خانگی باشگاه پاناتیناکوس - شنبه 25 دی 1350

Iran and Kuwait - Pre-Olympic 1972 Munich ...........  Athens - Saturday January 15, 1972

---------------------------------------- 

 

 

 متاسفانه از بازی  حساس ایران و کویت , استقبال قابل توجهی به عمل نیامد , که البته خود جای سوال داشت  ........ عدم  اطلاع رسانی صحیح و موثر , و نیز تغییر چند باره مکان برگزاری مسابقه برگشت , مانع از حضور پرتعداد هواداران ایران و کویت شد و اغلب تماشاگران نیز   , یونانی و  از  علاقمندان باشگاه پاناتیناکوس بودند  . 

Unfortunately, there was not much satisfaction with the sensitive match between Iran and Kuwait, ..... which was the question ........ There were numerous factors involved - Incompatible notification and too late contest time and As well as changes in the place of the match for several times , prevented the fans from attending Iran and Kuwait  So most of the spectators were Greek and Panathinaikos fans 

 

 

 

--------------------------------------

 * تدبیر هوشمندانه  .........

   بازی آتن , راس ساعت 4/15 دقیقه عصر بوقت تهران , آغاز شد ........ تیم ایران با پیراهن های سپید که روی سینه , دو نوار سبز و قرمز به نشانه پرچم ایران نقش بسته بود , به زمین امد  طرحی که همراه با جوراب های ورزشی قرمز جلوه خاصی به تیم ایران بخشیده بود  .....  و در مقابل نیز کویت با پیراهن های یکسره سرخ و شورت ورزشی سپید , به زمین آمد .  

 سرپرست و مسئولان تیم ایران , با هوشیاری خویش سبب شدند تا جو سرد و سوت و کور استادیوم ,   بسود  ایران تغییر کند  ..... تیم ایران در حالی بمیدان آمدند  که بنشانه احترام به تماشاچیان و کشور میزبان , یک پرچم بزرگ کشور یونان را در دست داشتند  و همراه ان یک دور کامل , گرداگرد استادیوم دویدند . حرکتی که بشدت مورد توجه تماشاگران یونانی قرار گرفت و سبب همدلی  اغلب آنها  با تیم ایران شد  . 

 

 

Iran and Kuwait 1972

 Iranian players running with Greek flag at Apostolos Nikolaidis Stadium in Athens ........  Saturday January 15, 1972

کیهان ورزشی - بهمن 1350

--------------------------------

 

 

  علاقمندی تماشاگران یونانی که در میانشان , اسطوره بزرگ جهان فوتبال فرانس پوشکاش  Ferenc Puskás نیز حضور داشت , سبب شد تا احساسات آنها بسوی ایران متمایل شود آنچنانکه پس تسلط  بر بازی و ثبت گلهای پیروزی بخش , گروه تماشاگران یونانی حاضر در استادیوم با لهجه جالب یونانی ,  بارها نام ایران را فریاد زده و اینگونه احساسات خویش را نمایان ساختند .

 زنده یاد فرانس پوشکاش , فوق ستاره مجارستانی , آن روزها عهده دار هدایت تیم فوتبال باشگاه پاناتیناکوس یونان بود و دوران موفقی را برای باشگاه یونانی ترسیم کرد . پاناتیناکوس با او , تا فینال جام باشگاههای اروپا فصل 1971 پیش رفته بود . 

 

  در ترکیب اولیه ایران , نسبت به بازی رفت ( تهران )  3 تغییر نمایان بود . ابتدا درون دروازه , دیگری در خط هافبک و سپس در خط حمله ......... نخست در درون دروازه , بهرام مودت جایگرین  زنده یاد ناصر حجازی ( دروازه بان  ایران در بازی رفت ) شد .  حجازی با نظر مستقیم زنده یاد پرویز دهداری ( سرپرست تیم ملی ) و بقصد تنبیه انظباطی , در تهران ماند . پرویز دهداری چنان روی نظر خود مصمم بود که عنوان کرد در صورت حضور حجازی , او به آتن نخواهد رفت . ناصر حجازی هنگامی که با نظر مخالف پرویز دهداری برای مرخصی از اردوی تیم ملی جهت امتحانات تحصیلی , مواجه شد , بی خبر اردو را ترک گفت و همین موضوع , سبب دلگیری شدید پرویز دهداری شد .

  کارو حقوردیان که در بازی رفت در خط هافبک بازی کرده بود , جای خود را به مجید حلوایی در خط دفاع بخشید  .... و جای خالی کارو را , پرویز قلیچ خانی پر کرد که در بازی رفت یک مدافع بود .  و سرانجام در گوش راست ,  زنده یاد صفر ایرانپاک  جای خود را به زنده یاد غلامحسین مظلومی سپرد ....

 

  همچون بازی رفت , کویت با روش 4 - 2 - 4  و ایران نیز با شیوه 3 - 3 - 4 , بزمین آمدند با این تفاوت که پرویز قلیچ خانی از قلب دفاع , به خط هافبک منتقل شد  تا در کنار علی پروین و علی جباری  , کمربند میانی تیم ایران را تشکیل دهد و جای او مجید حلوایی در مرکز خط دفاع , مکمل جعفر کاشانی , باشد      ...........  آنگاه با نواختن سوت داور یونانی  , بازی حساس ایران و کویت آغاز شد .

  10 دقیقه نخست با یک احتیاط نسبی از سوی هر دو تیم همراه بود اما , نخستین موقعیت نصیب کویت  شد و سپس در دقیقه 9 , حساسترین صحنه تا ان دقیقه نیز ,  همچنان روی دروازه ایران خلق شد  . 

 

 دقیقه 2 :  کویت از جناح راست صاحب یک ضربه ایستگاهی شد ...... علیرغم حضور چند بازیکن کویت در محوطه جریمه ایران اما , علی جباری با تسلط توپ را صاحب شد و از محوطه جریمه ایران ,  دور کرد . 

دقیقه 5 :  نخستین حمله ایران پایه گذاری شد ......... همکاری تماشایی میان جباری و بهزادی این موقعیت را پدید آورد .  توپ میانه محوطه جریمه نصیب جباری شد و سپس یک و  دو سریع با بهزادی , جباری را در موقعیت گل قرار داد اما ضربه او با فاصله ای  اندک , از کنار پایه تیر دروازه , به خارج رفت . 

دقیقه 9 : حساسترین لحظه بازی تا ان دقیقه روی دروازه ایران پدید آمد .  هافبک راست کویت " فاروق ابراهیم " توپی را از راست ,  روی دروازه ایران سانتر نمود . دروازه بان ایران " بهرام مودت " پس از خروج از دروازه , برای مهار توپ شیرجه رفت . ولی ناکامی او در مهار توپ , سبب شد تا قدری دورتر " احمد النجدی " گوش راست کویت ,  در شرایطی که دروازه ایران بدون سنگر بان مانده بود , صاحب توپ و موقعیت شود اما او , با شتابزدگی خاص از فاصله 6 متری , در حالی که هیجان کویتی ها برای ثبت گل به اوج رسیده بود , توپ را از کنار تیر دروازه , به خارج فرستاد . 

 

 دقیقه 10 : پس از حمله هولناک کویت , ایران با یک شوت سنگین و تماشایی از سوی  پرویز قلیچ خانی , شرایط  را متعادل کرد اما نسبت به دقایق نخست ,   تیم ایران قدری  نزول یافته نشان میداد .  بویژه در خط حمله و روی توپ های هوایی , همایون بهزادی تنها مانده  بود و اصغر شرفی نیز در گوش چپ , نا اماده   ........  اما خوشبختانه , کویت نیز فاقد ان تحرک لازم بود و اغلب به تحکیم خط دفاع خود ,  می اندیشید . 

 

 نخستین تعویض برای کویت ....

دقیقه 19 : کویت که برتری همایون بهزادی را بروی توپ های هوایی دریافته بود ,  قصد داشت با تعویض مدافع وسط از تسلط او روی توپ های هوایی بکاهد . بنابر این  " عبدالله صالح " مدافع بلند قامت کویت , جیگزین " عبدالله غفور "  شد . ایران , همزمان با این تعویض  به نخستین کرنر از جناح راست دست یافت .  ضربه کرنر بلند روی تیر دوم برای استفاده همایون بهزادی , نواخته شد اما دروازه بان کویت " احمد طرابولسی " با پروازی بلند , توپ را از روی پیشانی بهزادی ,  ربود .  

دقیقه 21 : تحرک هافبک بازیساز کویت " جواد عاشور " سبب پیشروی او شد ..... و سپس توپ را با یک شوت سنگین روانه دروازه ایران کرد , که  با فاصله از کنار دروازه ,  به خارج رفت .

دقیقه 25 : مهمترین بخت ایران تا آن لحظه بار دیگر روی یک شوت , از سوی پرویز قلیچ خانی شکل گرفت .... که بی تردید چنانچه با واکش سریع و هوشمندانه دروازه بان کویت همراه نمیشد ,  ایران به نخستین گل مسابقه ,  دست یافته بود . ضربه قلیچ خانی که از پشت محوطه جریمه ,  بسیار سنگین  نواخته شده بود  ,  با ضربه مشت طرابولسی ,  از روی تیرک افقی دروازه کویت , به کرنر رفت  ........  ضربه ی کرنر ایران  اما , بی نتیجه بود .

کویت که پس از این تهدید جدی ,  دروازه خود را در آستانه سقوط دید  , برای جبران نتیجه بازی رفت , با سه مهاجم دائمی در زمین ایران , به تلاشی مضاعف دست زد . آنچنانکه سه بازیکن را , بنامهای  "  فاروق ابراهیم " هافبک و دو مهاجم " علی مولا " و " حمد بو حمد " بصورت یک مثلت , در شعاع عمل یکدیگر , در زمین ایران , مستقر کرد . اما هوشیاری دو مدافع ایران "  اکبر کارگرجم " و " جعفر کاشانی "  اغلب مانع از شکل گیری ارتباط , میان  آنها بود . اما با اینحال در دقیقه 31 , خط حمله کویت ,  یک شانس بزرگ گل دیگر را , روی دروازه ایران خلق نمود .

 

 دقیقه 31 :  کویت در سمت راست صاحب یک ضربه ی آزاد شد . دفاع راست کویت " عبدالله ناصر " توپ را بلند ارسال کرد که دروازه بان ایران " بهرام مودت " و مهاجم کویت " علی مولا " روی هوا بلند شدند . ضربه سر علی مولا , یک فرصت طلایی برای کویت پدید اورد . چرا که توپ جلوی پای هافبک چپ کویت "  جواد عاشور " که در فاصله یک متری تیر دروازه ایستاده بود , افتاد اما او انقدر تعلل کرد که توپ از پای تیرک عمودی به خارح رفت تا دروازه ایران , بصورت معجزه گونه , همچنان بسته بماند . پس از این فرصت صد در صد , طی 14 دقیقه باقیمانده ی نیمه نخست , علیرغم تلاش دو تیم , دیگر دروازه ها تهدید نشد تا نیمه نخست , بدون ردو بدل شدن گل , پایان بابد . اما تیم ایران دریافت که , چنانچه بیش از حد  به شیوه تدافعی و حفظ نتیجه بازی رفت ( پیروزی 2 بر صفر  )   بیاندیشد , کویت قادر خواهد بود که دروازه ایران تهدید کند و .......

 

 

 * نیمه دوم :

 از همان اغاز نیمه دوم , شرایط جوی  نامساعد  (  سرما و کاهش دما ) هر دو تیم را آزار میداد     .... نیمه دوم را ایران , متفاوت از نیمه نخست  اغاز کرد و با اجتناب از پرداختن به شیوه تدافعی , به سوی دروازه کویت حمله برد ....   در مقابل کویت برای جلوگیری از  هجوم و تسلط هافبک های ایران   , به یارگیری فشرده در میانه ی زمین , روی آورد . 

 

 دقیقه ۴۷ : نخستین حرکت را , ایران پی ریزی کرد که روی یک شوت از بهزادی , به یک ضربه ی کرنر دست یافت که با واکنش طرابولسی بی نتیجه ماند . دروازه بان کویت چند دقیقه بعد نیز با یک واکنش موثر دیگر , توپ را از روی پای مظلومی ربود تا دروازه کویت , همچنان بسته بماند . اما حمله های ایران \یوسته  افزایش می یافت  .

 

 

 * سرانجام گل نخست :

 پایه گذار گل نخست , پرویز قلیچ خانی بود ..........  او از جناح چپ , پا بتوپ از دو بازیکن حریف عبور کرد و سپس به داخل محوطه جریمه کویت آمد . آنگاه با موقعیت سنجی  , توپ را روی دروازه کویت در محدوده ۵/۵ متر , فرستاد . که ابتدا به جباری و سپس به مظلومی رسید که او نیز  با ضربه ی سر , توپ را به زاویه ی مخالف سمت چپ دروازه کویت فرستاد و گل اول  را ,  اینچنین تثبیت کرد .       

  

ایران و کویت مقدماتی المپیک 1972 * دقیقه ۴۹ و لحظه ی ثبت گل نخست  - زنده یاد غلامحسین مظلومی , روی سازندگی پرویز قلیچ خانی از چپ , با ضربه سر , دروازه کویت را گشوده است . احمد طرابولسی دروازه بان کویت نیز در تصویرحضور دارد ...........  ورزشگاه پاناتیناکوس آتن - شنبه ۲۵ دی ۱۳۵۰

The first goal of the match in the 49th minute - Iran striker Gholamhossein Mazlomi scored with a header  . Ahmed Al-Tarabulsi Kuwait goalkeeper........................  Apostolos Nikolaidis Stadium - Saturday January 15, 1972 

 -----------------------------------------------

 

 

 

ایران و کویت 1351

* حلقه شادی فرزندان ایران پس از ثبت نخستین گل ........ بترتیب از راست : علی پروین - مجید حلوایی - غلامحسین مظلومی ( زننده گل ) - جعفر کاشانی - همایون بهزادی و اصغر شرفی ............ ایران و کویت - ورزشگاه پاناتیناکوس آتن - شنبه ۲۵ دی ۱۳۵۰

Joy for Iranian players after the first goal ..........  from the left: Asghar Sharafi - Homayoun Behzadi - Jafar KashanI - Gholamhossein Mazlomi ( scorer ) - Majid Halvaei and Ali Parvin ............... Iran & Kuwait - Apostolos Nikolaidis Stadium - Saturday January 15, 1972

-----------------------------------------

 

 

 گل نخست ایران , امیدهای کویت را برای صعود به المپیک مونیخ , بسیار کمرنگ کرد ......  و در مقابل , روحیه ای مضاعف به تیم ایران بخشید . آنگونه که با گذشت یک دقیقه  , دروازه کویت بار دیگر تهدید شد . 

دقیقه 50 : در پی چند رفت و برگشت , پشت محوطه جریمه کویت ,  توپ به پرویز قلیچ خانی رسید و او با یک شوت سر ضرب ,  دروازه کویت را بشدت تهدید کرد اما دروازه بان  طرابولسی , بار دیگر توپ را به کرنر فرستاد .  از این لحظه به بعد , بر اثر شدت سرما ,  بارش برف نیز آغاز شد , با دانه هایی ریز اما پراکنده  ....

 

دقیقه 57 : یک ضد حمله سریع برای ایران , با پاس  پروین , برای اصغر شرفی شکل گرفت.......... شرفی بسرعت خود را به محوطه جریه رساند و سپس توپ را برای بهزادی فرستاد .... ضربه سر همایون بهزادی اما ,  با فاصله ای اندک از پای تیر افقی , به خارج رفت .....  

 

دقیقه 58 : تعویض اجباری برای ایران  ....... کویت در صدد دستیابی به گل از چپ , حمله ای را طراحی کرد . احمد النجدی با چند گام پیشروی , توپ را روی سر علی المولا فرستاد اما قبل از او ,  بهرام مودت دروازه بان ایران , هوشیارانه توپ را از روی سرش قاپید که بناگاه مچ پای او  پیچ خورد و بناچار زمین را ترک گفت . دروازه بان ذخیره ایران "  منصور رشیدی "  بسرعت خود را گرم کرد و سپس جایگزین بهرام مودت شد .

ایران و کویت 1350

 * دقیقه 58 دروازه بان ایران , بهرام مودت , روی یک پرواز بلند با مصدومیت شدید از ناحیه مچ پا مواجه شد ..... مصدومیتی که سرمای شدید ماه زانویه  نیز  , در آن موثر بود .... جواد قراب ( راست ) و زنده یاد صفر ایرانپاک او را که قادر به رفتن به رختکن نبود , یاری رساندند . سرپرست دلسوز تیم ایران , زنده یاد پرویز دهداری با نگرانی در پی آنها است در حالی که بجهت سرماخوردگی  و سینه درد , بشدت رنج میبرد ........  ایران و کویت - ورزشگاه پاناتیناکوس آتن - شنبه 25 دی 1350  

 

 

 

* حلوایی , ناجی دروازه ایران .......

دقیقه 65 : یک حرکت گروهی و سریع از بازیکنان کویت , سبب غافلگیری بازیکنان ایران  شد  تا دروازه  در آستانه فروپاشی باشد  ..... پس از چند پاس پی در پی , مهاجم کویت " علی مولا " در فاصله چند متری دروازه ایران , صاحب توپ و موقعیت  شد و در حالی که قصد داشت  با یک شوت مستقیم , کویت را صاحب گل نخست کند , مدافع ایران " مجید حلوایی " هوشیارانه  , از لحظه ای تعلل او بهره برد و  توپ را از روی پایش ربود ......

 

ایران و کویت 1350

* نمایی از مسابقه ایران و کویت - بترتیب از راست :  همایون بهزادی ( 10 ) - جواد عاشور ( 8 ) - مجید حلوایی - عبدالله ناصر ( 2 ) .... ورزشگاه پاناتیناکوس آتن - شنبه 25 دی 1350 

#  با سپاس و قدروانی ویژه از گروه گرافیک وبسایت جام تخت جمشید برای رنگی نمودن تصویر فوق 

View from Iran and Kuwait - respectively from left: Abdullah Naser (2) - Majid Haloujali - Javad Ashoor (8) - Homayoun Behzadi (10)  ...............  Apostolos Nikolaidis Stadium - Saturday January 15 1972 

With special gratitude from the graphic group of the Takhtejamshid cup website for colorizing the image # 

 -------------------------------------------

 

دقیقه 66 : کویت و دومین تعویض   ..... " ابراهیم الخشرم " بجای " جواد خلف " به بازی آمد ........... ورود او ,  مقارن با یک ضربه ازاد مستقیم شد که از سمت چپ و در پشت محوطه جریمه نصیب کویت شده بود . ضربه را " جواد عاشور " نرم و فنی  نواخت که توپ , دور از دسترس مهاجمان و مدافعان ,  روی تور بالای دروازه ایران , فرود آمد .

دقیقه 66 : مهاجم کویت حمد بوحمد , داخل موحطه جریمه و از فاصله ای نزدیک با ضربه سنگین , قصد گشودن دروازه ایران را داشت که شیرجه بلند و تماشایی منصور رشیدی , توپ را به خارج فرستاد . 

منصور رشیدی ایران و کویت 1972

 * منصور رشیدی , دروازه بان شایسته ایران و مهار یک شانس گل برای کویت ..... او در اوج حملات کویت جهت دستیابی به گل مساوی , دوبار مانع از فروریختن دروازه ایران شد .................... ورزشگاه پاناتیناکوس آتن - شنبه 25 دی 1350 

Mansour Rashidi (Iranian goalkeeper) and a long dive  ... He saved Iran twice at the height of the Kuwaiti attacks ........... Apostolos Nikolaidis Stadium - Saturday January 15 1972

-----------------------------------------

 

دقیقه 67 : با نظر مربی ایران "  ایگور نتو  "  کارو حقوردیان از روی نیمکت ذخیره ها  بلند شد و به نرمش پرداخت , احتمال تعویض برای ایران ......  

 

 دقیقه 68 : دومین تعویض برای ایران  ......... بر این اساس که , اصغر شرفی  ( گوش چپ ایران )  از بازی خارج و بجای او   کارو حقوردیان  به زمین امد  ... حضور یک هافبک بجای یک مهاجم , بمعنای عقب نشینی  نبود . چرا که همایون بهزادی , به منطقه ی چپ رفت تا جای شرفی را پرکند و جایش را در گوش راست ,  علی پروین که یک هافبک بود , پر کرد  . بنابر این , ایران همچنان با سه مهاجم  ( علی پروین - غلامحسین مظلومی و همایون بهزادی ) رو به دروازه کویت , حمله میبرد و خط هافبک نیز با پرویز قلیچ خانی , کارو حقوردیان و علی جباری .....

 دقیقه 75 : بهترین شانس گل دوم برای  ایران , روی سازندگی علی جباری شکل گرفت .... او با یک پاس مورب , پشت دفاع کویت  , علی پروین را در موقعیت گل قرار داد اما لحظه ای تعلل , سبب شد تا مدافع کویت توپ را دور سازد .... با اینحال اما تنها با گذشت  یک دقیقه ,  پروین  شادی را بار دیگر به اردوی ایران اورد . 

 

* گل دوم : 

دقیقه 76 : ابتدا کاپیتان مصطفی عرب با یک پاس خوب غلامحسین مظلومی را , داخل محوطه جریمه کویت , به پیش میفرستد ... مظلومی حرکت خود را  تا نزدیکی خط کرنر ادامه میدهد و سپس , توپ را به پروین میسپارد .... دو بازیکن کویت میخواهند سد راه پروین باشند . او ابتدا لحظه ای توپ را گم کرد اما سپس ان را یافت و با عبور همزمان از دو بازیکن کویت ( فواد عاشور و سعد الحوطی )  با یک شوت مورب و دقیق  توپ را,  وارد دروازه کویت کرد...  ( در شرح گل دوم , میان گزارش دو هفته نامه  کیهان ورزشی و دنیای ورزش , اندکی تفاوت وجود دارد ) 

علی پروین

 * علی پروین و گل دوم ایران و تلاش نافرجام دروازه بان کویت  احمد طرابولسی     .......... ورزشگاه پاناتیناکوس آتن - شنبه 25 دی 1350

Ali Parvin ( Right ) scored the second goal for Iran , Kuwaiti goalkeeper  Ahmed Al-Tarabulsi is unsuccessful ............... Apostolos Nikolaidis Stadium - Saturday January 15 1972

---------------------------------------

 

 

 

  گل دوم برای هر دو تیم ,  بسیار تعیین کننده بود .... چرا که دیگر ,  آن اندک امیدهای کویت نیز رنگ باخت و صعود ایران بمرحله بعد ,  قطعی شد  . آنها برای صعود ,  به ثبت پنج گل طی پانزده دقیقه , نیاز داشتند که با توجه به زمان باقی مانده ,  غیر ممکن بود با اینحال بازیکنان کویت نه تنها از تلاش خود نکاستند , بلکه برای دفاع از اعتبار فوتبال خود , بر حملاتشان نیز افزودند .      .......

 

* شانس کل برای کویت :

دقیقه 83 : آخرین و بزرگترین شانس کویت برای دستیابی به گل ,   .....  همکاری " علی مولا "  و " ابراهیم الخشرم " فرصت را به علی مولا داد تا با یک شوت سنگین , فاصله میان دو تیم را به حداقل برساند اما , توپ او به تیرک افقی دروازه اصابت کرد و در بازگشت نیز , دیگر مهاجم کویت " حمد بوحمد " با یک برگردان زیبا اما نه دقیق  ,  توپ را به خارج فرستاد . 

 

در اواخر مسابقه , شدت بارش برف لحظه به لحظه بیشتر میشد .... با اینحال کویت ,قصد داشت  حداقل به یک گل دست یابد بر این پایه یکی دو حمله نصفه و نیمه دیگر را نیز پی ریزی کرد که البته بی ثمر بود .

 

دقیقه 87 : یک واکنش زیبا از منصور رشیدی , دروازه ایران را همچنان بسته نگاه داشت ............ شوت زاویه دار ابراهیم  الخشرم , از سمت راست را منصور رشیدی با کف دست , به خارج هدایت نمود     . 

 

 

* مقررات جهانی یا المپیک ؟ 

دقیقه 88 : سومین تعویض برای ایران ...... غلامحسین مظلومی ( زننده گل نخست ) قصد داردجای خود را به علیرضا حاج قاسم بسپرد . کادر رهبری تیم کویت , نسبت به انجام تعویض سوم , معترض شدند .... بر پایه قوانین در رقابت های فوتبال المپیک , هر تیم تنها مجاز به انجام دو تعویض است و یکی از ان دو تعویض نیز میبایست دروازه بان باشد ! 

 اما در قوانین فدراسیون جهانی  ( فیفا ) , در هر مسابقه فوتبال , هر تیم قادر به انجام 3 تعویض می باشد بر این اساس , اعتزاض تیم کویت صحیح بود . اما داور یونانی " ناباورانه "  اجازه تعویض سوم را نیز , به ایران داد ! 

 

 

 

-----------------------------------

در رابطه با  سومین تعویض تیم ایران ,  هفته نامه کیهان ورزشی مقاله ای منتشر نمود که به بخشهایی از ان چنین است :

........ هر چند تصمیم به  تعویض نابجا از سوی رهبران تیم ما , برای تعویض یار سوم بوده است , اما با وجود اعتراض تیم حریف , نمیتوان به آن اهمیتی قائل شد , زیرا مسابقه به رهبری داور بین المللی و تحت نظر نماینده رسمی فدراسیون بین المللی فوتبال بوده است . معمولا پیش از هر مسابقه بین المللی , جلسه ای به نام  " میتینگ " با حضور " رهبران دوتیم و نماینده سازمان برگزار کننده و هیئت داوری " تشکیل شده و در ان جلسه مقدمات کار و مقررات ناظر بر مسابقه مورد بررسی و توجه قرار گیرد .............    

 

   

 

 

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------- 

  ایران و کویت مقدماتی المپیک مونیخ 1351 - ایران و کویت 1972 - ایران و کویت 1351 -  ایران و کویت مقدماتی المپیک مونیخ 1351 - ایران و کویت 1972 - ایران و کویت 1351 - ایران و کویت مقدماتی المپیک مونیخ 1351 - ایران و کویت 1972 - ایران و کویت 1351 - ایران و کویت مقدماتی المپیک مونیخ 1351 - ایران و کویت 1972 - ایران و کویت 1351 - ایران و کویت مقدماتی المپیک مونیخ 1351 - ایران و کویت 1972 - ایران و کویت 1351 - ایران و کویت مقدماتی المپیک مونیخ 1351 - ایران و کویت 1972 - ایران و کویت 1351 - ایران و کویت مقدماتی المپیک مونیخ 1351 - ایران و کویت 1972 - ایران و کویت 1351 - ایران و کویت مقدماتی المپیک مونیخ 1351 - ایران و کویت 1972 - ایران و کویت 1351 - ایران و کویت مقدماتی المپیک مونیخ 1351 - ایران و کویت 1972 - ایران و کویت 1351 - Iran and Kuwait 1972 - Iran and Kuwait 1972 - Iran and Kuwait 1972 - Iran and Kuwait 1972 - Iran and Kuwait 1972 - Iran and Kuwait 1972 -