A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

حسن حبیبی

حسن حبیبی

Hassan Habibi and Bora Milutinović .....July 1993 CONCACAF Gold Cup

--------------------------------------

 

 

 عالیجناب حسن حبیبی عزیز ....... مقدمتان گرامی باد

======================

    بمناسبت بازگشت فرزند شایسته ای ایران , استاد  حسن حبیبی عزیز .... 

 

 

  ۲۷ سال متوالی , خدمت در جامه ای مربیگری فوتبال , خود به تنهایی نمایانگر شایستگی فراوان اوست . کارنامه ای سرشار از افتخار و عنوان برای  فرزند شایسته ایران که اعتقاد اش به نظم و دیسیپلین , زبانزد بزرگ و کوچک فوتبال ماست . شاگردان حسن آقا , تیمهای تحت هدایت او را اغلب به یک دسته سرباز یا  هنگ نظامی تشبیه میکنند . سخن از پایبندی به اصول است ... از عالیجناب فوتبال ایران ....

 

  کارنامه دوران مربیگری حسن آقای حبیبی  را میتوان در پنج بخش , مورد ارزیابی قرار داد : 

 

۱ ) باشگاه پاس                  ( ۵۶ - ۱۳۴۹ )

۲ )  تیم ملی                      ( ۶۰ - ۱۳۵۸ )

۳ ) باشگاه آرارات             ( ۷۵ - ۱۳۶۷ )

۴ ) تیم امید ( المپیک )        ( ۷۵ - ۱۳۶۹ )

۵ ) تیم ارتش  ( سیزم )       ( ۵۶ - ۱۳۵۰ )  ( ۷۱ - ۱۳۶۹ ) 

 

 

 

 

۱ ) پاس , هنگ نظامی استاد ....

===========

 دوره ی مربیگری حسن آقای حبیبی در باشگاه پاس , هنگامی آغاز شد که او  کاپیتان تیم ملی ایران بود   ...........   ابتدای سال ۴۹ , در شرایطی که او  , کاپیتان و راهبر خط دفاع تیم فوتبال  پاس بود ,  مسئولیت فنی  باشگاه اش را نیز پذیرفت    و چند ماه بعد , اولین عنوان قهرمانی اش را در مقام  " مربی - بازیکن " جشن گرفت . فتح جام حذفی تهران در تابستان ۴۹ , نخستین موفقیت استاد در مربیگری بود . سپس در زمستان سال ۴۹ , تیم او پس از یک پیروزی درخشان مقابل پرسپولیس , به فینال نخستین دوره ای لیگ باشگاه های ایران ( جام منطقه ای )  راه یافت .   

 سال ۱۳۵۰ اما , حسن آقای حبیبی یک پاس رویایی را بنیان نهاد . تیمی که به اعتقاد بسیاری , شایسته ترین پاس تاریخ بود .... اگر چه پاس ۱۳۵۰ نیز همانند سال پیش به نائب قهرمانی  بسنده کرد اما , همگان آنان را سزاوار کسب عنوان قهرمانی ایران میدانستند . بنابر این , حسن اقای حبیبی از همان ابتدا ثابت کرد که بهترین و شایسته ترین مربی ایران در آغاز دهه ی ۵۰ شمسی می باشد . 

 رقابتهای سال ۱۳۵۱ با کسب یک عنوان سومی باشگاه های تهران برای پاس , همراه شد .  تیم تحت هدایت حسن حبیبی اما , آنقدر توانمند و شایسته بود که از سوی فدراسیون فوتبال برای تورنمنت بین المللی جام دوستی  برگزیده شود و متعاقب آن  یک عنوان نائب قهرمانی نیز , ضمیمه کارنامه درخشان اش گردد ...  در پایان همان فصل , کاپیتان حبیبی برای همیشه از  رقابتهای باشگاهی کناره گرفت تا از این پس تنها در مقام یک مربی , به فوتبال ایران و باشگاه مطبوعش خدمت کند .

  تابستان سال ۱۳۵۲ برای حسن آقای حبیبی , بسیار گرانبها و ارزشمند بود .  ان روزها او  یکی  از مربیان جوان برگزیده  فدراسیون فوتبال برای  دوره مربیگری فیفا تحت تعلیم پروفسور دتمار کرامر بود و  در حضور ۶۰ مربی نخبه آسیایی , موفق شد با  رتبه ای ممتاز , شاگرد اول دوره ی مربیگری پرفسور کرامر گردد و سپس در یک روز با شکوه , دیپلم افتخار و لوح یادبود اش را از رئیس وقت فدراسیون جهانی فوتبال ( استانلی راس ) دریافت نمود .  او نخستین مربی ایرانی می باشد که در یک دوره  مربیگری پرفسور کرامر , حائز رتبه ای ممتاز شد . دتمار کرامر چنان مجذوب ویژگی های اخلاقی و فنی , حسن حبیبی شده بود که اصرار داشت با دعوت وی برای گذراندن دوره های پیشرفته مربیگری به اروپا برود و .... 

 اولین دوره جام تخت جمشید ۱۳۵۲ , با یک عنوان سومی برای پاس همراه گشت .... دومین دوره جام تخت جمشید ۱۳۵۳ اما , پاس در جایگاه چهارم قرار گرفت .... در جام دوم , رقابت میان تیم های بالانشین بسیار نزدیک بود و اختلاف امتیازات تیم های دوم , سوم و  چهارم جدول , تنها در دو امتیاز خلاصه میشد  . سومین دوره جام تخت جمشید ۱۳۵۴ , شاید سخت ترین دوره ی مربیگری استاد حبیبی در باشگاه پاس بود ... تغییر نسل  و جا نیافتادن چهره های جوان , سبب شد تا ابتدا باشگاه  روزهای دشواری را تجربه کند اما , درایت استاد سبب شد تا در ادامه پاس به صحنه رقابت بزرگان باز گردد و در پایان  , رتبه ی سوم رده بندی را بخود اختصاص دهد .

 

* نظم .... نظم ....  نظم ........

  تجربه ای دشوار جام سوم , موجب شد تا حسن حبیبی جام چهارم را با تدابیری ویژه آغاز کند . او پیش از آغاز فصل با مدیران باشگاه  به گفتگو نشست   و اعلام نمود که چنانچه خواهان تداوم همکاری با او هستند , میبایست با شرایط اش موافقت کنند .  مهمترین بخش شرایط حسن آقا  , اخذ اختیارات کامل در مورد اداره ی تیم فوتبال باشگاه بود .  اختبار تام در مورد مسائلی همانند : جذب , انتقال , اخراج , پاداش  بازیکنان و همچنین  نحوه ای بستن و اجرای قرارداد ها  و ... و ........  او سپس اعلام کرد که پاس , دیگر  برای قهرمان شدن بازی نخواهد کرد .... هدف باشگاه , ایستادن در رتبه ی دهم جدول است !! .... بنابر این هر بازیکنی که نمیتواند خود را با شرایط مورد نظر او  وفق دهد , همین حالا باشگاه را ترک کند . شرایط او نیز عبارت بود از , پایبندی کامل به نظم و مقررات در تمرین و مسابقه  تا آخرین روز فصل   ....... و اینچنین بود که دگر بار , هنگ نظامی حسن اقای حبیبی به  نظم و انظباط  , تجهیز شد .....

 در ابتدا  تصور میشد آنها باید برای سقوط نکردن تلاش کنند اما در میانه ای نیم فصل اول , پاس در مسیری قرار گرفت که پایان اش , کسب عنوان قهرمانی جام تخت جمشید بود . تیم حسن اقای حبیبی چنان قابلیتی نشان داد که  یک هفته پیش از پایان ,   به این مهم دست یافت و برای نخستین بار ,  جام را از انحصار سرخابی های تهران , خارج کرد . در پایان جام چهارم تخت جمشید , هفته نامه ای کیهان ورزشی با تیتر درشت , چنین  نوشت :

 بهترین مربی جام تخت جمشید " حسن حبیبی " نه برای قهرمانی , برای آنکه نظم را به اردوی بی نظم پاس , برگرداند . 

 

 

 موفقیت های پاس و حسن حبیبی در عرصه رقابتهای  جام تخت جمشید , با قهرمانی در سال بعد ۱۳۵۶ نیز تکرار شد  تا آنها , صاحب دو رکورد جاودانه در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران باشند . 

* اولین  باشگاهی  که موفق شد  دو دوره ی متوالی قهرمان ایران گردد .

* تنها باشگاهی که  دو سال متوالی قهرمان جام تخت جمشید شده است .

 

   شیوه ی حسن حبیبی در هدایت تیم فوتبال پاس همانند فصل قبل از ان , تکیه فراوان بر نظم و انظباط در هر دو بخش تمرین و مسابقه بود . پاس تحت هدایت او نه تنها  قهرمان مجدد ایران شد بلکه چند چهره ای موفق و اینده دار را نیز به فوتبال ایران معرفی نمود که از ان جمله میتوان به نام حسین فرکی , ضیاء عربشاهی و محمود حقیقیان اشاره نمود .  

  

حسن حبیبی

 *  فتح زیبای نقره فام ( جام تخت جمشید ) استادیوم آزادی - جمعه ۷ دی ۱۳۵۶ .......... آخرین روز حضور  حسن حبیبی در مقام مربی باشگاه پاس ,  با  یک عنوان  ارزشمند دیگر همراه شد ..... کسب دو عنوان قهرمانی متوالی لیگ باشگاههای ایران  , او را به بهترین مربی دهه ی ۵۰ شمسی کشور , تبدیل کرد . در ان روزگار , افتخارات استاد , غیر قابل قیاس با  دیگر مربیان هم دوره او می باشد .

==========================

 

 

 

 

 

 

 

 

۲ )  تیم فوتبال المپیک  

=======

  دوره مربیگری حسن اقای حبیبی با تیم المپیک ایران , به دو بخش مجزا تقسیم میگردد . نخست  رقابتهای انتخابی المپیک ۱۹۸۰ مسکو  , با حضور تیم ملی ایران ( بزرگسالان ) و سپس , دو دوره حضور در رقابتهای انتخابی ( ۱۹۹۲ بارسلون و ۱۹۹۶ آتلانتا ) با تیم زیر ۲۳ سال  که اصطلاحا " امید " نامیده میشود . هر سه تیم یاد شده اما ,  در کمال شایستگی و بدلایلی متفاوت , از حضور در عرصه ی رقابتهای المپیک تابستانی , بازماندند .

 

 

* المپیک مسکو ۱۹۸۰ 

-----------

 یکی از عجیب ترین تیمهای تاریخ فوتبال ما , تحت هدایت حسن آقا حبیبی عزیز , موفق شد " مقتدرانه " مجوز آخرین صعودمان را  به رقابتهای المپیک تابستانی دریافت کند .  تیم ملی  در شرایطی به این مهم دست یافت که برای اولین و آخرین بار , بدون انجام حتی یک مسابقه تدارکاتی و بهره مندی از یک اردوی مطلوب , رهسپار کشور سنگاپور (  محل برگزاری مسابقات گروه ۳ منطقه آسیا ) شد ! 

 تیم حسن اقای حبیبی  از چنان کیفیتی برخوردار بود که رقبای اش را یکی پس از دیگری از پیشروی برداشت و در آخرین گام , با کسب یک پیروزی قاطع  ۴ بر صفر مقابل میزبان , صعود اش را جشن گرفت . فوتبال ما دگر بار , اختلاف سطح اش را با رقبای آسیایی نمایان ساخت آنگونه که مسئولان کنفدراسیون  , ضمن تحسین تیم ایران  , اظهار کردند که هرگز شاهد چنین قدرت نمایی  از یک تیم آسیایی  نبوده اند . 

 اما آن تیم شایسته و مقتدر , از دل یک وقفه بلند مدت برخواست  بود و تنها درایت و کاردانی حسن حبیبی و دستیارانش بود که سبب شد علیرغم نداشتن اردوی مطلوب و مسابقه  تدارکاتی ,  در اندک مدت به شرایط آرمانی دست یابد .  یک وقفه  دو ساله در برگزاری فوتبال باشگاهی ,  میتواند فوتبال هر کشوری  را  تا مرز از هم گسیختگی و نابودی پیش ببرد .

 

ایران انتخابی المپیک مسکو ۱۹۸۰

 * آخرین تیم صعود کرده ایران به رقابتهای المپیک - اسفند ماه ۱۳۵۸ انتخابی المپیک ۱۹۸۰ مسکو ...... یک تیم خاطره انگیز و منظم , تحت هدایت استاد حسن حبیبی عزیز  که بزرگانی چون زنده یاد ناصر حجازی و  علی آقای پروین را با خود بهمراه دارد . حسین فرکی , شاگرد اول استاد حسن حبیبی در باشگاه پاس , بهترین مهاجم ایران برای صعود مقتدرانه  به رقابتهای المپیک مسکو بود . 

عزیزان  از راست :

ایستاده : حسن حبیبی - بهتاش فریبا - امیر مرزوقی - حسین فرکی - ناصر حجازی - نادر فریاد شیران - نصرالله عبداللهی - احمد سنجری - محمد دادکان - عبدالرضا برزگری - همایون شاهرخی ( کمک مربی ) 

نشسته : غلامرضا نعلچگر - مهدی دینورزاده - محمود حقیقیان - علی پروین ( کاپیتان ) - حمید علیدوستی - محمود ابراهیم زاده - حبیب خبیری - هدایت شعار غفاری

=======================

 

 

 

 

 

* المپیک بارسلون ۱۹۹۲ ............

--------------------

  از بهترین یا شاید بهترین تیم المپیک ایران در طی ادوار مختلف , همان تیمی است که در آغاز دهه ای ۷۰ شمسی , تحت هدایت حسن اقای حبیبی تشکیل شد و بمرور فرم گرفت تا انجا \یش رفت  که همگان را به تحسین خویش وا داشت . یک تیم دوست داشتنی دیگر از استاد , که علیرغم شایستگی های فراوان , بجهت پاره ای از " مساپل جانبی و حاشیه ای " در آخرین گام ها , از صعود به المپیک باز ماند تا نه تنها دوسال تلاش و کوشش استاد و دستیارانش بی ثمر گردد بلکه , اه و حسرت اغلب فوتبالدوستان را  بهمراه آورد .

 تیم ایران تحت هدایت کادر فنی توانمند خویش شامل استاد حسن حبیبی - دکتر بیژن ذوالفقار نسب و استاد ولی صالح نیا ( بدنساز ) از زمستان ۱۳۶۹ استارت کار را اغاز نمود و تا موعد مسابقات ( تابستان ۱۳۷۰ ) به مرز امادگی و هماهنگی رسید ...  اما قدری سهل انگاری از سوی فدراسیون وقت  در جهت اعزام تیم ایران به قطر در نخستین مسابقه ( تیم ایران در دو پرواز جداگانه و با فاصله زمانی قابل توجه , به دوحه اعزام شد ) یک گروه ۱۲ نفره ابتدا و سپس صبح روز مسابقه سایرین ... !! ... و این , تنها نمونه ای کوچک از بی توجهی فدراسیون وقت , به سرنوشت تیم امید ایران بود . هفته نامه ای دنیای ورزش همان روزها نوشت :

 فراموش نکنیم که این تیم , ملیپوشان بزرگسال ایران در آینده خواهند بود و سزا است که از انها همه گونه حمایت و پشتیبانی صورت گیرد . حال انکه دیدیم فدراسیون فوتبال ما , در هفته ای گذشته , بیشتر نیروی خود را مصروف اختلاف سلیقه و درگیری یا هیات فوتبال تهران کرد . وضع به گونه ای بود که در هفته ای گذشته بیش از انکه اخبار مربوط به تدارک و تمرین تیم امید ما در راس اخبار قرار گیرد خبر های مربوط به جناح بندی فدراسیون و هیات , نظر ها را بخود جلب میکرد . شایسته این بود که فدراسیون فوتبال هفته گذشته را نیز تمام و کمال به کار پشتیبانی و تدارک تیم امید اختصاص میداد . کسب اجازه ای سفر برای کلیه اعضای این تیم بصورت همزمان و پیش بینی نکات مربوط از ماه های پیش , میتوانست حل کننده ای مشکلات باشد . 

                                                   هفته نامه دنیای ورزش - شماره ۹۹۸

 

 و تیم ایران نتیجه را در دوحه  , ۲ بر صفر واگذار کرد . شکستی که هرگز مستحق اش نبود . آن روز دو بار توپ مهاجمان ما به تیر دروازه قطر اصابت کرد و ... و ....  اما تیم ایران با یک برد ارزشمند خارج از خانه برابر امارات , بازگشتی سزاوارانه داشت , قطر را نیز در تهران با دو گل حسین خطیبی و میرشاد ماجدی مغلوب نمود ...اما در اخرین روز همه چیز به گل شماری کشید و قطر با کسب یک پیروزی پر گل ۵ بر صفر مقابل امارات ( که البته قدری بنظر مشکوک  بود ) جواز صعود از گروه را دریافت کرد و شایسته ترین تیم امید ایران , از راهیابی به المپیک بارسلون بازماند .

 اگر چه تیم بسیار دوست داشتنی حسن اقای حبیبی ,  ناباورانه از صعود به المپیک باز ماند اما , فوتبال ایران تا سالها از حضور چهره های جوان و اینده دار همان تیم امید در عرصه ی ملی و باشگاهی بهره مند شد .... یحیی گل محمدی - خداداد عزیزی - افشین پیروانی - رضا شاهرودی - رضا رضایی منش - هادی طباطبایی - جواد منافی - بهزاد داداش زاده و ..... جملگی , یادگار همان تیم دوست داشتنی و شایسته مسابقات انتخابی المپیک بارسلون هستند .

 

تیم امید انتخابی المپیک بارسلون * تیم امید ایران , انتخابی المپیک ۱۹۹۲  بارسلون ........... تابستان ۱۳۷۰ - تمره ای  تلاش دو ساله ای حسن آقای حبیبی , تشکیل یکی از بهترین تیمهای فوتبال المپیک ایران بود .  

 

 

 

-------------------------------------------------------------

- Hassan Habibi حسن حبیبی - حسن حبیبی - Hassan Habibi - Hassan Habibi حسن حبیبی - حسن حبیبی - Hassan Habibi- Hassan Habibi حسن حبیبی - حسن حبیبی - Hassan Habibi- Hassan Habibi حسن حبیبی - حسن حبیبی - Hassan Habibi- Hassan Habibi حسن حبیبی - حسن حبیبی - Hassan Habibi- Hassan Habibi حسن حبیبی - حسن حبیبی - Hassan Habibi- Hassan Habibi حسن حبیبی - حسن حبیبی - Hassan Habibi- Hassan Habibi حسن حبیبی - حسن حبیبی - Hassan Habibi- Hassan Habibi حسن حبیبی - حسن حبیبی - Hassan Habibi- Hassan Habibi حسن حبیبی - حسن حبیبی - Hassan Habibi