A+ R A-

تبلیغات

رجیران

بیژن ذوالفقار نسب

بیژن ذوالفقار نسب

 

 

 

  دکتر بیژن ذوالفقار نسب عزیز .......

--------------------------------------------

-------------------------------------------

  ستاره , مربی و کارشناس توانای فوتبال ایران ,  مدافع ارزنده تیم ملی و باشگاه پرسپولیس 

 

 

 

* ببوگرافی ..........

نام              بیژن ذوالفقار نسب 

تولد            ۱۶ تیر ماه ۱۳۲۸ -  سنندج  کرمانشاه ( محله ی چهار باغ ) 

باشگاه         تاج سنندج - افسر - پاس - پرسپولیس و حضور در لیگ دسته ای دوم کشور بلژیک 

تیم ملی        ۵۷ - ۱۳۵۲

تحصیلات    دکترای تربیت بدنی وعلوم ورزشی از دانشگاه بروکسل ( ۱۹۸۶ ) 

خانواده       برادر اقبال ذوالفقار نسب ( کشتی گیر ارزنده کردستان ) 

 

-------------------

* رزومه باشگاه ......

* نگهبان             ۴۹ - ۱۳۴۷

* افسر                ۵۱ - ۱۳۵۰

* پاس                 ۵۳ - ۱۳۵۲

* پرسپولیس         ۵۸ - ۱۳۵۴

 

* مربی 

* گسترش                            ۷۰ - ۱۳۶۷       

* تیم امید  المپیک  ( دستیار )   ۷۱ - ۱۳۷۰

* استقلال                            ۷۲ - ۱۳۷۱

* سایپا                                ۷۶ - ۱۳۷۲   ( دو عنوان قهرمان ایران - جام آزادگان )

* شهرداری تبریز                  ۷۸ - ۱۳۷۶

* تیم ملی ( دستیار )               ۷۷ - ۱۳۷۶   ( صعود به و حضور در جام جهانی فوتبال )

* پاس                                 ۱۳۷۸

* مس کرمان                        ۸۱ - ۱۳۷۹

* پیکان                               ۸۳ - ۱۳۸۱

* سایپا

* برق شیراز

* ذوب آهن اصفهان

* داماش گیلان

* صنعت نفت آبادان

 

 بطور کلی , اغلب مدافعان دهه ای ۵۰  , صاحب یک نقطه ضعف عمده بودند .  یک نقص که در فوتبال ایران نیز عمومیت داشت ... عدم سرعت کافی در تقابل با مهاجمان به ویژه مهاجمان سریع و اصطلاحا گریز پا   ... اما یک مدافع خوشفکر بود که علاوه بر قابلیت  یارگیری و جنگندگی , از سرعتی قابل قبول نیز برخوردار بود . یک مدافع خوش قد و قامت , که هرگز تحت تاثیر فشار های روانی  , قرار نمیگرفت و  آرامشی مثال زدنی داشت . او , جناب دکتر بیزن ذوالفقار نسب عزیز است . 

  دکتر ذوالفقارنسب فوتبال را از باشگاه تاج سنندج آغاز نمود . سپس از اواخر سال ۱۳۴۶ جهت ادامه ی تحصیل در دانش سرای عالی ( تربیت معلم )  به تهران آمد ......... او ابتدا به باشگاه نگهبان پیوست سپس مدتی کوتاه در تمرینات تاج حاضر شد اما سرانجام دو فصل متوالی همراه باشگاه افسر , در مسابقات جام باشگاه های تهران حضور یافت . سپس  توجه استاد حسن حبیبی را به خود جلب نمود تا جانشینی او در قلب دفاع پاس باشد  و اینچنین شد که از ابتدای سال ۱۳۵۲, به باشگاه پاس پیوست .

 ار این پس  تحت تعالیم حسن آقای حبیبی ,  جهشی چشمگیر یافت  ..... آنچنانکه تنها با گذشت چند ماه  در رقابتهای انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ مونیخ ,  جهت رویارویی ایران با استرالیا به اردوی تیم ملی , فرا خوانده شد و نخستین حضور ملی خود را نیز در یک بازی دوستانه , برابر نیوزلند تجربه کرد  .... مربی وقت تیم ملی , استاد محمود بیاتی بود .  

 

بیژن ذوالفقار نسب

* دکتر بیژن ذوالفقارنسب , بالاتر از سنتر فوروارد نیوزلند  ......  ورزشگاه نیو پارکت مارک نیوزلند - مرداد ۱۳۵۲

------------------------------------------------  

 علیرغم ارائه یک بازی درخشان مقابل نیوزلند اما , بیژن ذوالفقار نسب در ترکیب نهایی تیم ملی حضور ندارد .... او در تهران نیز روی نیمکت نشست تا شاهد حذف تلخ و حسرت بار تیم ملی باشد .  هنگامه ای بازیهای آسیایی تهران و با ورود سر فرانک اوفارل به فوتبال ایران , او دگر بار به اردوی تیم ملی دعوت شد اما در اخرین روزها , اوفارل مسیح نیا , کارگرجم و کاشانی .... را بر بیژن ذوالفقار نسب ترجیح داد و علیرغم انتقاد مطبوعات وقت , از روی نام او عبور کرد . اوفارل در جواب سوال خبر نگار کیهان ورزشی در مورد حذف بیژن ذوالفقار نسب , پاسخ داد :

بیژن ذوالفقار نسب ... اوه ...  او خیلی خیلی خوب است !! 

اوفارل اما , هرگز دلیل حذف او را عنوان نکرد .... روزگاری که مهمترین فاکتور ملیپوش شدن , عضویت در یکی از سرخابیهای تهران بود . با اینحال بیژن ذوالفقارنسب , در خط دفاعی باشگاه پاس , روزهای موفقی را سپری نمود و پیوسته بر قابلیتهای فنی اش افزوده شد . او نخستین بازیهایش را برای باشگاه پاس , در تورنمنت چهارجانبه اتحاد انجام داد . و سپس در اولین دوره جام تخت جمشید , بازی در لیگ ایران را نیز بهمراه پاس تجربه کرد .

 

بیژن ذوالفقار نسب

 * بیژن ذوالفقار نسب - قاسم طبیبی - اسماعیل نوربخش .... تورنمنت جام اتحاد - استادیوم آزادی ۲۵ خرداد ۱۳۵۲ 

-------------------------------

 

 بیژن ذوالفقار نسب عزیز ,  دو فصل متوالی را بهمراه باشگاه پاس , سپری کرد که ماحصل آن , کسب یک عنوان سومی و یک عنوان چهارمی باشگاه های  ایران بود . او سرانجام در پایان دومین دوره جام تخت جمشید , از  پاس جدا شد و به سرخپوشان پرسپولیس پیوست .

 

 

 

 

* پرسپولیس ..........

----------------------------

----------------------------

 دهه ای پنجاه شمسی , حضور در جمع سرخپوشان و بویژه  جای گرفتن در ترکیب اصلی ,  بسیار بسیار دشوار بود !!! ....... فر آیندی که علاوه بر شایستگی های فوتبالی به عوامل دیگر , از جمله اقبال تماشاگران , بازیکنان هم پست و .. و .... بستگی داشت . چنانکه برخی چهره های جوان و آینده دار , هرگز نتوانستند راهی به ترکیب سرخپوشان بیابند . اما در پایان سال ۱۳۵۳ , با جدایی دو بازیکن بی جانشین و موثر , بیکباره قلب دفاع آنها خالی شد ! ........ ابتدا کاپیتان پرسپولیس "استاد جعفر کاشانی ,"اعلام بازنشستگی کرد و سپس مسیح مسیح نیا که گروهی او را مدافع جلوزن پرسپولیسی ها طی ۱۰ سال آینده میدانستند , به ابومسلم پیوست ! بنابر این   فضای کافی  جهت حضور و درخشش یک مدافع جوان و شایسته , فراهم شد .

 

 اما انتقال دکتر بیژن ذوالفقار نسب از پاس به پرسپولیس , بی حاشیه نیز نبود ..... پاس هرگز تمایل نداشت تا مدافع ارزنده و آینده دارش را به سرخپوشان بسپارد . بنابر این ماجرا به کمیته ای قضایی فدراسیون فوتبال کشید و باشگاه پاس تهدید کرد که چنانچه رای صادره بسود پرسپولیس باشد , از حضور در جام تخت جمشید انصراف خواهد داد . در نهایت  اما , پرسپولیس در ازای پرداخت میلغ ۱۵۰۰۰ تومان , که  در نقل و انتقالات ان روزگار رقمی قابل توجه بود , رضایت مسئولان باشگاه پاس را جلب نمود و دکتر ذوالفقار نسب , سرخپوش شد .

 از این پس بیژن ذوالفقارنسب , چالشی سخت پیشروی خود داشت .... او می بایست همراه یک جوان کم نام و نشان ( یعقوب فاطمی مقدم ) ستون خط دفاع محبوبترین تیم فوتبال باشگاهی ایران را تشکیل دهد . بویژه آنکه  طی دو فصل گذشته , سرخپوشان صاحب بهترین خط دفاع فوتبال ایران بودند و بنابر این سطح توقع نیز از انها بسیار بالا بود  . بیژن ذوالفقار نسب برای نخستین بار مقابل راه اهن , پیراهن شماره ۴ پرسپولیس را که  سالها متعلق به  جعفر کاشانی عزیز بود , بر تن کرد . 

 

بیژن ذوالفقار نسب

*  چابکی و جسارت دکتر بیژن ذوالفقار نسب برای حفظ دروازه سرخپوشان ......  پرسپولیس و هما - امجدیه ۱۳۵۴ 

----------------------------------------------

 

    نخستین روز حضور دکتر ذوالفقار نسب در ترکیب پرسپولیس اما , بسیار دلسرد کننده بود .... زیرا که آنها  فصل را با یک شکست دور از انتظار ( ۳ بر ۲ ) آغاز کردند . ولی در ادامه شرایط تغییر کرد و مدافعان تازه به خدمت گرفته  , با سایرین هماهنگ شدند . آن گونه که در میانه ی فصل خط دفاع پرسپولیس    در میان خطوط سه گانه  به نقطه ای اطمینان سرخپوشان تبدیل شد   . رکورد  بسته نگاه داشتن دروازه , بمدت ۸۴۴ دقیقه که بمدت چهار دهه یک شاخص ارزشمند در فوتبال باشگاهی ایران بود نیز , یادگار همان روز هاست . 

  جام سوم تخت جمشید اما , سرانجام با یک قهرمانی زودهنگام برای سرخپوشان پایان یافت تا دکتر بیژن ذوالفقار نسب قهرمانی ایران را نیز تجربه کند . 

 

 

 

*  جام ایران و بازوبند تیم منتخب .........   

-------------------------------

 دومین دوره ی تورنمنت بین المللی جام ایران , بر خلاف دوره ی نخست , که روی شایستگی دکتر ذوالفقار نسب قلم قرمز کشیده شد , با کسب موفقیت برای او همراه شد .   به تشخیص سرمربی تیم ملی " فرانک اوفارل " بازیکنان برگزیده ای فوتبال ایران در دو تیم منتخب (  الف و ب ) تقسیم شدند . بدین صورت که تیم الف را اغلب  بازیکنان ثابت و قدیمی تیم ملی  و تیم ب را  بازیکنان جوان و آینده دار  تشکیل دادند . در این میان دکتر بیژن ذوالفقار نسب در جمع بازیکنان تیم ب  قرار گرفت  و با  بیست و شش سال سن , بعنوان کاپیتان تیم  ب ایران  انتخاب شد . 

بیژن ذوالفقار نسب

 * دکتر بیژن ذوافقار نسب ( ایستاده از چپ ) سرگروه تیم ب ایران ........ ایران و زئیر , تورنمنت بین المللی جام ایران امجدیه - ورزشگاه آپادانا ( راه آهن فعلی ) - دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۵۴ ...... 

Dr. Bijan Zolfaghar nasab ( first standing - left ) the captain of Iran - iran ( B ) vs.  Zaire - International tournament of the Iran's Cup - Railway Stadium in Tehran - Monday, July 14, 1975 .............  

-------------------------------------------

 

  برغم انتظاراتی  که  از تیم ایران آ می رفت اما ,  این تیم ب بود که با ارائه فوتبالی روان و چشمگیر , تحسین کارشناسان را بر انگیخت و موفق شد با عبور از سد زئیز , لهستان و سرانجام بهترین تیم تورنمنت ( امید شوروی ) به مسابقه ای پایانی  راه یابد و این  در شرایطی بود که تیم ایران آ , برابر همان امید شوروی , تن به شکست داد  و از راه یابی به جمع چهار تیم نیمه نهایی بازماند . دکتر بیژن ذوالفقارنسب با شایستگی تیم ب را تا پایان هدایت نمود تا با کسب عنوان  نائب قهرمانی , یک تورنمنت موفق را سپری کند . 

 

 

 

 

* دوران اوج .......

==========

 سال ۱۳۵۵ ,  بهترین دوران فوتبالی دکتر بیژن ذوالفقار نسب می باشد .... در این فصل , او علاوه بر حضور موثر در قلب دفاع پرسپولیس , به ستون پایدار و مطمئن تیم ملی نیز تبدیل شد و بهترین افتخارات دوران فوتبالی خویش را جشن گرفت . فتح جام ملتهای آسیا و آخرین حضور فوتبال ایران در بازیهای المپیک تابستانی از افتخارات دکتر ذوالفقار نسب در جامه ی ملی می باشد  که بیش از چهل سال است که برای فوتبال ما  تکرار نشده ...... 

 

 در جام ملتهای  ۱۹۷۶ , دکتر ذوالفقار نسب عضو ثابت خط دفاع ایران در هر چهار مسابقه بود .  او بهمراه نصرالله عبداللهی عزیز , یک ترکیب عالی و بی نقص را در مرکز خط دفاع تیم ملی  تشکیل دادند تا فوتبال ما " بدون دریافت گل " فتح جام ملتهای آسیا را تجربه کند .  

 

 

بیژن ذوالفقار نسب  * دکتر بیژن ذوالفقار نسب عزیز ................. المپیک مونترال - تیر ماه ۱۳۵۵

-----------------------------------------

 

 

بیژن ذوالفقار نسب * دکتر بیژن ذوالفقار نسب عزیز  در تقابل با سریعترین مهاجم جام تخت جمشید , علی نیاکانی عزیز ...... پرسپولیس و ملوان - امجدیه ۱۳۵۶

 

 

                                                                                                               در حال تکمیل ............

 

در سال ۱۳۵۷  دکتر بیژن ذوالفقار نسب , بهمراه چند عزیز اهل کرمانشاه علاقمند به فوتبال , پایه گذار یک باشگاه فوتبال تحت نام " بیژن سنندج " شد که فعالیت اش را از دسته ی دوم مسابقات باشگاهی ایران ( جام تخت جمشید ) آغاز نمود  .