A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

آندرانیک اسکندریان

آندرانیک اسکندریان

* ایران و بلغارستان ( دوستانه ) تقابل اسکندریان و رانیوف مهاجم بلغارستان ..... چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۵۷

--------------------------------------------------

 

 

 آندرانیک اسکندریان عزیز ...

------------------------

------------------------

فرزند شایسته ی ایران , مدافع پر فروغ و ملیپوش باشگاه آرارات و تاج , استاد آندرانیک اسکندریان

 

 نام                     آندرانیک اسکندریان با نام مستعار ( مه مر- MEH MER ) 

تولد                   ۹ دیماه ۱۳۳۰ - تهران  محدوده خیابان نادر شاه

رشته                  فوتبال

پست                  مدافع 

باشگاه                آرارات - تاج - نیویورک کاسموس - نیویورک اکسپرس

سابقه ملی            جوانان و بزرگسالان ( ۵۷ - ۱۳۵۱ ) 

 

 

 

بخشهایی از مقاله ی هفته نامه ی دنیای ورزش - خرداد ۱۳۵۷

------------------------------

 "مه مه " یا " مه مر " اسکندریان , فوتبال را با یک تیم محلی بنام " وانا " آغاز نمود .... وانا , نام رودخانه ی در ارمنستان است . سپس , نام آن تیم به آرمن تغییر کرد . این مرحله با حضور او در بازیهای آموزشگاهی سال ۱۳۴۶ همزمان شد و اندرانیک که در تیم مدرسه توپ میزد , مورد توجه گارنیک مهرابیان ( مربی تیم پولاد )   قرار گرفت و او نیز , اسکندریان را به تیم پولاد برد . 

 اسکندریان بمدت دو سال , تحت هدایت مهرابیان با الفبای فوتبال آشنا شد . اگر چه در نخستین بازی , اندرانیک در نقش یک مدافع چپ بازی کرد اما , آن روزها اغلب یک مدافع میانی بود . سرانجام پس از دوسال ,  به تیم نخست ارامنه " آرارات " پیوست . مربی او در این هنگام , منصور امیر آصفی بود که ابتدا او نیز , اسکندریان را در پست دفاع چپ قرار داد و این در حالی بود که اسکندریان خود تمایل داشت تا یک مدافع میانی باشد و سرانجام , منصور امیر اصفی نیز با درک این احساس , او را در پست دلخواهش قرار داد . 

 آرارات پذیرفتنی ترین مکتب برای اسکندریان بود اما ضعف و تزلزل در مدیریت , موجب تضعیف روحیه میان بچه های آرارات شد ... دسته بندی ها و تغییر مربی و .... بنابر این ,  پس از چهار سال و علیرغم میل باطنی ,  از ارارات جدا شد تا به تاج بپیوندد . 

 

 * در کنار بزرگان تاج 

آندرانیک حدود دو ماه با آراراتی ها در گیر بود تا رضایتنامه اش را دریافت کند . آصفیان و باغداساریان گردانندگان" وقت " فوتبال آرارات که شاهد عذاب روحی و بیقراری فوتبالیست بودند , مشکل او را حل کردند و مهمر به تاج پیوست تا بلطف حسن نیت رهبران باشگاه ارامنه , به خواستهای خود دست یابد .

 او توانست در کنار مدافعان پر تجربه ای چون اکبر کارگر جم , منصور پور حیدری و عزت جانملکی جای پایی برای خود بگشاید و در خط دفاع پر ستاره تاج , ارزش و اعتباری فزونتر بیابد . او در همان جام دوم تخت جمشید , شکوفایی اغاز کرد و خیلی زود به عنوان مدافعی پر فروغ , با خصوصیات ویژه و جالب در میان مدافعان سرشناس فوتبال ما شناخته شد .

 اندرانیک در این سال جام دوم تخت جمشیدرا با تاجی ها فتح کرد و به بهترین عنوان باشگاهی خود , دست یافت .   این تصویری بود از تلاش اسکندریان تا پایان سال ۵۳ ,  اما بخش عمده ی فعالیت های  او , از این پس اغاز شد . بویژه افتخارات ملی اش  ....آندرانیک ,  از اواخر سال ۱۳۵۴ تا پایان جام جهانی آرژانتین ,  اغلب یکی از اعضای اصلی تیم ملی ایران  بود  . او عضو همان تیمیست که بسیاری , آن را بهترین تیم ملی دهه ی ۵۰ شمسی ایران  می دانند .

 

 

آندرانیک اسکندریان * آندرانیک عزیز ما و فاتحان ابدی ژول ریمه , سلطان پله , زنده یاد کارلوس البرتو ......... باشگاه کاسموس  نیویورک -  ۱۳۹۲