A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

گوردون بنکس در گذشت ...

گوردون بنکس

* حضور تیم فوتبال استوک سیتی در  تهران .... امجدیه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۲ ( اسلاید اختصاصی از آرشیو جام تخت جمشید )

بترتیب از راست : جرج استام ( george eastham ) - محمود نیری ( عکاس آیندگان ) -  ؟  - گوردون بنکس - قاسم محمدی ( عکاس اطلاعات ) 

------------------------------------------

------------------------------------------

------------------------------------------

 

 

 

  بدرود اسطوره ....

  بدرود بنکس کبیر ...

 

   جاودانه تاریخ فوتبال جهان , دروازه بان بی تکرار "  گوردون بکس کبیر "  در سن ۸۱ سالگی , بدرود حیات گفت ....  باشگاه استوک سیتی , خبر در گذشت او را که , شب گذشته منتشر شده بود , صبح امروز تایید نمود . یاد و خاطره ی بزرگمرد تاریخ فوتبال جهان را گرامی میداریم .

 

 

  در باب او چه باید نوشت ...   استاد بزرگ دروازه بانی و متخصص رد کردن یا نجات ( Save ) توپ های بسیار دشوار , با واکنش هایی حیرت انگیز و گاه غیر قابل باور  ...  پله - جرج بست - اوزه بیو - بابی چارلتون .... و ... و  ....  بارها و بارها , او را تحسین نمودند و کارشناسان , مبهوت هنرنمایی او در لحظه های تاریخی شدند  .... فاتح بزرگ و ستون تیم فاتح جام ۶۶ که در جام ۷۰ ,  المان ها شادمانه در غیاب اش که مصدوم بود از سد قهرمانان گذشتند ... 

 

گوردون بنکس

 

 از ویژگی  گوردون بنکس که اغلب کمتر به ان اشاره میشود , کم اعتنایی وی به مسائل مادی و پیشنهادهای درشت و گاه وسوسه انگیز بود  در حالی که برای سالها از نظر کارشناسان , بهترین دروازه بان جهان بود , بنکس کبیر بارها و بارها به ارقام درشت باشگاه های بزرگ , پاسخ منفی داد تا یک عضو همواره وفادار برای باشگاهش باشد ... مربی  استوک در سال ۱۹۷۳ , پس از گذشت ۶ فصل از حضور بنکس در  استوک , بوضوح به این نکته اشاره کرد و پایبندی او را ستود  ...

 او سپس اضافه میکند که هرگز تصور نمیکردیم , بهترین دروازه بان جهان را با قراردادی معادل ۶۰۰۰۰ هزار پوند , جذب کنیم . اما بنکس انقدر صمیمی و دوستانه و مهربان برخوردار کرد که در همان جلسه نخست ,  شیفته ی رفتارش شدم  . تصور ما  , درخواست مبلغی بیش از ۱۰۰۰۰۰ ( یکصد هزار ) پوند بود که انصافا  آن روزرها , لایق ان نیز بود  . بنکس یک قهرمان واقعی , محبوب و  بسیار صمیمی و وفادار می باشد . 

 

گوردون بنکس 

  اما از دیدگاه فنی , کارشناسان فوتبال جهان بزرگترین ویژگی گوردون بنکس را  سرعت انتقال و جابجایی او در لحظه های حساس میدانند که ماحصل قدرت " تصمیم گیری  لحظه ی " اوست . واکنشهایی که اغلب نمایانگر جابجایی سریع بدن و  قرار گرفتن صحیح در مسیر توپ بود که بواقع یک امر خدادادی و غریزی است . بسیاری از حرکت های او در مهار توپ های دشوار  ,  برای نخستین بار  در تاریخ فوتبال مشاهده شده و سپس سایر دروازه بانان از روی او , الگو برداری نمودند . 

 ویژگی دیگر گوردون بنکس استفاده صحیح و بسیار هوشمندانه اش از  کف دستانش بود ... !! .... بویژه آن هنگام که توپ , از  اینرسی دورانی یا گردشی برخوردار بود ... انها که تجربه حضور در میادین فوتبال و بویژه ایستادن در چهار چوب دروازه را  دارند , بخوبی به این اصل  واقف هستند که مهار  توپهای در حال گردش با توپهای ساده , بسیار متفاوت است  , گوردون بنکس اما هنگامی که امکان مهار کامل توپ را نمی یافت با ضربه ای کف دست انها را بگونه ای از مسیر دروازه اش خارج مینمود که دیگر خطری متوجه تیمش  نباشد .... واکنش تماشایی او برابر ایرلند که به یکی از صحنه های جاودانه و آموزنده تاریخ فوتبال  دهه ی ۶۰ میلادی تبدیل شد , مبین همین ویژگی فنی اوست . تا پیش از او کمتر دروازه بانی از قابلیت ضربه با کف دست , بهره می برد .

 

 پیتر شیلتون بزرگ ( جانشین خلف او در تیم ملی ) , یک روز پس از درگذشت بنکس در گفتگو با شبکه ی اسکای نیوز , در حالی که بشدت اندهگین بود گفت : قهرمانم  را از دست دادم . او الگویم  پیش از شکل گیری دروازه بانی ام در باشگاه  لستر بود .   

دینو زوف کبیر نیز ,  او را یک اسطوره و مدل و الگوی خود در روزگار جوانی معرفی کرد و در شرایطی که اندوهش بروشنی نمایان بود به خبرگزاری آسنا گفت : او با ان مهار خیره کننده در جام ۷۰ , برنده واقعی بود .

و مارادونای بزرگ گفت : یک اسطوره , ما را ترک گفت ...

 

   و اکنون , بنکسی کبیر دیگر نیست ... روح بزرگش , سبکبال تر از همیشه  پر کشید بر  بام گیتی ... اما , خوشا که  یکبار , میزبان اش بودیم  گر چه دیگر آن نبود که باید و به تازگی از جراحت یک تصادم هولناک رانندگی , بهبود یافته بود ...  چهل و پنج سال پیش , او با همان شرایط دشوار , در معیت باشگاه مطبوعش " استوک  "  به ایران امد و در  امجدیه ی ما , به میدان رفت تا  یکی از شیرین ترین  خاطرات دهه ی ۵۰ فوتبالمان , شکل گیرد  .... حضور یک اسطوره ی واقعی ...  یکی از نسل بزرگترین ها  , البته که هرگز فراموش شدنی نیست ... 

 

 گوردون بنکس

* استاد نازنین و یاور همیشگی مجموعه ی جام تخت جمشید " علی کاوه " عزیز , محبت نمود و این عکس ارزشمند را از مجموعه ی شخصی خویش , در اختیار مان قرار داد ... سمت راست عکاس بزرگ ورزش ایران  علی کاوه و سمت چپ زنده یاد گوردون بنکس ..........  امجدیه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۲

A photo of Gordon Banks in Iran ..... right on Ali Kaveh (Iranian Great Photographer) and on the left of Gordon Banks - Amjadieh Stadium, Tehran - Tuesday, May 1, 1973

Photo from Ali Kaveh's archive

------------------------

 

   باشگاه صاحبنام استوک سیتی با تعدادی از ستارگان جزیره , پس از سپری نمودن یک فصل موفق , به ایران آمد .... در میان بازیکنان اما از باب شهرت و محبوبیت , گوردون بنکس و سر جف هورست در صدر ستارگان بودند  و پس از انها جرج استام ( زننده گل قهرمانی استوک در فینال جام اتحادیه  ۷۲ - ۱۹۷۱ ) و سپس جان ریچی ( رکوردار گلزنی در ادوار باشگاه استوک ) .... اما همانگونه که ذکر شد , توجه مطبوعات و رسانه های ایران .  روی دو نام " گوردون بنکس و جف هورست " و بویژه گوردون بنکس متمرکز  بود .

 

گوردون بنکس

 * ملاقات مربی انگلیسی باشگاه پرسپولیس ( آلن راجرز ) با دوستان قدیمی ..    استوک سیتی در تهران - اردیبهشت ۱۳۵۲

---------------------------------------------------------

 

 

 Gordon Banks