A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

ایران و کره شمالی ۱۳۵۲ ( انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ مونیخ )

ایران و کره شمالی جام جهانی

* لحظه با شکوه پیروزی بر کره شمالی  با گل دقیقه ۸۸ محمد صادقی ...  ورزشگاه آزادی - ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۲

Iran goal celebration After scoring in 88th minutes against North Korea - Azadi Stadium . May 11 , 1973

------------------------------------------------------

 

 

 * پایان افسانه ی طوفان زرد ......

================

    گل بسیار ارزشمند  محمد صادقی عزیز ,  مهر پایانی بر افسانه طوفان زرد در صحنه ی فوتبال آسیا و جهان شد .... کره شمالی که پس از نمایشی خیره کننده در جام جهانی ۱۹۶۶ لندن به طوفان زرد , شهره گشته بود ,  ابتدا یکبار در سه گانه ی انتخابی المپیک تابستانی مونیخ ( پیونگ یانگ - تهران - لاهور )  مغلوب ایران شد . اما آنها باخت دو بر صفر در لاهور را  در شرایطی که در " پیونگ یانک و تهران " برتر از ایران نشان دادند , یک حادثه نام نهادند و بی صبرانه  به انتظار رقابتهای انتحابی جام جهانی ۱۹۷۴ مونیخ نشستند . 

 آنگاه اردیبهشت ۱۳۵۲ ,  تهران میزبان مسابقات گروه دوم  انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ در منطقه ی آسیا شد . بنابر این  چهار تیم  کره شمالی , سوریه , کویت و ایران در یک گروه و بصورت رفت و برگشت ,  برای صعود به مرحله بعد رقابت کردند . تقابل نخست ایران و کره شمالی در شرایطی بدون گل مساوی پایان یافت که برتری نسبی با کره شمالی بود . در مسابقه برگشت نیز  تا دقیقه ی ۸۸ , نتیجه یک بر یک مساوی بود که گل ارزشمند محمد صادقی پایانی بر رویای حضور کره شمالی  در جام جهانی مونیخ شد .

  در آن روز , ورود محمد صادقی در نیمه ی دوم  بجای مهدی مناجاتی مصدوم , ره گشای تیم ایران شد .... یک ضربه ی آزاد از علی پروین در اخرین دقایق , موجب شد تا ابتدا  کاپیتان پرویز  با یک ضربه ی سر زیبا , توپ به تیر افقی دروازه کره شمالی بکوبد . توپ برگشتی اما نصیب محمد صادقی شد و او نیز هوشیارانه  از فاصله ای  حدود ۱۰ متر ,  دروازه کره  را فرو ریخت و استادیوم را غرق شور و احساس کرد . 

 این تصویر , لحظه ای پس از ثبت گل پیروزی بخش دقیقه ی ۸۸ ایران می باشد ..... پرویز قلیچ خانی و علی پروین ( ۱۰ ) بروی یکدیگر آغوش گشوده اند و زننده ی  گل محمد صادقی  در اسمان ,  فریاد شادی سر میدهد .