A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

حمید شیرزادگان

حمید شیرزادگان

 

 زنده یاد حمید شیرزادگان ( پا طلایی ) 

============

  شیری , بچه شیر .... و یا شیری پاطلایی , جملگی عنوانهای مهاجم بزرگ و تاریخ ساز فوتبال ایران در سالهای نخست دهه ی ۴۰ شمسی می باشد . مهاجمی  با کورس های سریع ابتدا به ساکن و تغییر جهت های ناگهانی و گمراه کننده ,که حد فاصل سالهای ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۳  نامش در ایران  مترادف واژه ی فوتبال بود .  بهترین دوران فوتبال  حمید شیرزادگان  سالهای ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ می باشد که طی ان  بعنوان بازیکن برگزیده سال فوتبال ایران نیز , انتخاب شد . 

 

 

   اوج فوتبال حمید شیرزادگان را , میتوان در دو رویداد مهم و سرنوشت ساز جستجو کرد . ابتدا  رده ی ملی و مسابقات انتخابی المپیک ۱۹۶۴ توکیو که در مسابقه ی رفت مقابل عراق , موفق به ثبت یک هتریک بیادماندنی شد و سپس در قامت باشگاهی  برای شاهین در مسابقه ی فینال جام حذفی ۱۳۴۲  ,  ضمن ارائه نمایشی درخشان  در پیروزی دو بر صفر مقابل حریفی توانمند و تقویت شده  بنام  شهربانی , گل دوم را بثمر رساند .

   گل سرسبد فوتبال ایران در سالهای نخست دهه ۴۰ , بناگاه در سرمای بی تفاوتی   یخ زد و برای همیشه , از جریان اصلی فوتبال ملی و باشگاهی خارج شد . آن روزگار  , محرومیت شاهینی های تیم ملی در استانه اعزام به المپیک توکیو را در شرایطی که سراسر ایران سرمست از صعود به المپیک توکیو  بود را هیچکس باور نداشت ... و اینگونه , بهترین فرصت فوتبال ما , برای بهتر دیده شدن در نخستین تجربه ی جهانی , از کف رفت .

 اگر چه سال بعد , محرومان به فوتبال ملی و باشگاهی بازگشتند اما پا طلایی  پر گشود و  رفت تا آمال و آرزوهایش را در سرزمینهای دیگر جستجو کند . او برای ادامه ی تحصیل , رهسپار امریکا شد و انجا ضمن تحصیل روزنامه نگاری  , فوتبال را نیز در دو باشگاه استار لوس انجلس و سپس  کیکرز دنبال کرد و در سال ۱۹۶۵ قهرمان سراسری ایالت کالیفرنیا و  در فصل ۱۹۶۹ آقای گل مسابقات جام رولند شد . زنده یاد شیرزادگان ,  در دوران حضور در آمریکا سه بار به ایران امد ... بار نخست  در هنگامه ی برگزاری اولین دوره  مسابقات جام عمران منطقه ی ۱۳۴۴  به احترام هوادارانش به ایران امد , اما از امادگی لازم و کافی  برخوردار نبود تا برای تیم ملی بازی کند . بنابر این هنگام تمرینات و حین بازی درون تیمی ( سفید و قرمز )   , پشت بلندگوی امجدیه رفت و از حمایت و احساس پاک دوستدارانش قدردانی کرد . بار دوم یکسال بعد و  در آستانه ی حضور در اسیایی ۱۹۶۶ بود که به اردوی ملی بازگشت اما دیگر آن شیری معجزه گر سالهای نخست دهه ی ۴۰ شمسی نبود .

   بار سوم اما آمدن او برای فوتبال نبود ..... او سرانجام تشکیل خانواده داد و با بانو " سیمین اکرامی " ازدواج کرد .... پا طلایی , آنقدر محبوب و دوستداشتنی بود که چند روز پیش از ترک تهران , دوستدارانش  یک مسابقه ی خداحافظی برای او برگزار نمایند که بر اساس منابع مستند , نخستین بازی خداحافظی در تاریخ فوتبال ایران می باشد .