A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

جلال طالبی

جلال طالبی

اثری مشترک از دو جاودانه عکاس ورزش ایران   :   زنده یاد حاج اسماعیل زر افشان و استاد علی کاوه

=======================

 

 

* استاد جلال طالبی عزیز ........

==============

  سرانجام پس از سه سال انتظار , در واپسین روزهای سال ۱۳۴۶ ,   ...... ستاره درخشان فوتبال ایران و باشگاه دارایی  , آقا جلال طالبی , از سوی هفته نامه ی کیهان ورزشی , بعنوان چهره ی برگزیده سال ایران برگزیده شد تا به انچه که  سالها پیش از ان , استحقاقش را داشت  دست یابد . بنابر این در یک عصر زیبای زمستان , عکاس بزرگ هفته نامه ی کیهان ورزشی " حاج اسماعیل زرافشان "  به امجدیه رفت تا  تعدادی عکس از چهره برگزیده فوتبال ما تهیه کند . تصاویری ارزشمند , شاد و بیادماندنی   با جرسی خوشرنگ آبی فیروزه ای باشگاه دارایی ,  که برای نخستین بار با اسلاید های رنگی  ۱۲۰ , برداشته شد . 

 

 آقا جلال عزیز ,  در رابطه با آن روزها میگوید :

 عصر بود ... چند روز مانده به عید و  کیهان ورزشی  نیز مرا بعنوان چهره برگزیده سال انتخاب کرده بود .  و من کاپیتان باشگاه دارایی بودم و ما قهرمان مسابقات دوره ای باشگاه های تهران شده بودیم . آن سالها تیم بسیار نیرومندی داشتیم . خدا رحمت کند حاج اسماعیل زرافشان را . این تصاویر را او عکاسی کرد و چند روز بعد دیدم که یکی از انها , بصورت رنگی  روی جلد کیهان ورزشی منتشر شد و کنار ان نوشته بود : طالبی مرد بی گفتگوی فوتبال ایران 

 

 آقا جلال عزیز در فصل ۱۳۴۶ , بتمام افتخارت ممکن در سطح فوتبال ایران  دست یافت  ... او علاوه بر انکه سرگروه تیم قدرتمند باشگاه دارایی بود  ,  بهترین و با ارزشترین بازیکن باشگاه اش نیز بشمار می آمد و از سوی دیگر , موفق شد با ثبت ۱۲ گل از دوازده مسابقه ( با امار ۱ گل برای هر مسابقه ) در صدر جدول بهترین گلزنان باشگاهی ما قرار گیرد . بنابر این همگان اتفاق نظر داشتند که اینبار او , چهره برگزیده سال فوتبال ایران خواهد بود .

 

جلال طالبی * استاد جلال طالبی  ........ امجدیه اسفند ۱۳۴۶ - عکاس :  استاد فقید حاج اسماعیل زرافشان

==========================

 

  این نخستین بار نبود که آقا جلال , شایسته کسب عنوان مرد سال فوتبال ایران شده بود .... هر بار اما, بدلایلی اغلب غیر فوتبالی !! ... از دستیابی به این عنوان ارزشمند محروم میشد ...  مهمترین عامل نیز  اختلاف ما بین مدیران باشگاه دارایی و هفته نامه ی کیهان ورزشی بود ... ابتدا فصل ۱۳۴۴ که دارایی ناپب قهرمان تهران شد , او بسیار بسیار به کسب عنوان بازیکن سال نزدیک شده بود . آنگونه که اغلب او را کاندید نخست برای احراز عنوان بازیکن سال میدانستند اما ناباورانه در گزینش نهایی ,  در رتبه ی دوم قرار گرفت . که البته با انتقاد فراوان  فوتبالدوستان نیز همراه شد . در آینده مقاله ی جداگانه در همین رابطه تنظیم شده است , ارائه خواهد شد . 

 

 فصل ۱۳۴۵  نیز که تیم دارایی مجدد در رتبه ی دوم باشگاه های تهران قرار گرفت و او همچنان شایسته ای دریافت عنوان چهره برتر سال فوتبال ایران بود اما , اینبار کیهان ورزشی بر خلاف رویه معمول , از معرفی چهره ی برتر ( مرد سال ) خود داری کرد  . و سرانجام در فصل ۱۳۴۶ , اقا جلال به انچه که دوسال پیاپی  استحقاقش را داشت , دست یافت .  که البته کمترین پاداش برای یکی از شایسته ترین فرزندان ایران بود .

 

جلال طالبی

* مرور خاطرات با استاد جلال طالبی عزیز .....  کیهان ورزشی ویژه نوروز ۴۷ - عکاس استاد علی کاوه

=============================

 

هفته نامه ی کیهان ورزشی در این رابطه مینویسد : 

این مرد چگونه پدیدار شد .... نخست  از سال فوتبال آغاز میکنیم . سالی که در آن طالبی بهترین بازیکن فوتبال ما بود او با دارایی قهرمان تهران شد و یا بهتر است گفته شود " دارایی با او , قهرمان تهران شد "  . بگفته موزیل مربی تیم دوکلا پراگ اگر تیم من صاحب طالبی بود  پیروز میشدیم . دارایی بدون طالبی تیم خوبی بود اما با طالبی قهرمان تهران شد . در تیمی که عزیز اصلی - محراب شاهرخی - اکبر افتخاری بازی میکند اگر طالبی بمیدان نیاید , تماشاگر شادمان نیست . او بازیگریست که , علیرغم  پا پیچ های ساخته شده , خود را از مرز محبوبیت عبور داده و این است که پیروزی او , غرور آمیز تر جلوه میکند .

 

 

 

 

 

 

==========

* ضمیمه : شاگرد و استاد ......

 در تهران  ۶۰ سال پیش ( محدوده ی سالهای نخست دهه ی ۴۰  )  تعدادی معدودی عکاسخانه یا مغازه ی عکاسی وجود داشت ... یکی از انها که جنب میدان امام حسین ( فوزیه سابق ) قرار داشت نامش ساحل بود و صاحب ان , جوانی ورزشکار , خوش سخن  و مهربان  بنام  اسماعیل زر افشان بود که ان روزگار برای هفته نامه ی اجتماعی " فردوسی " عکاسی میکرد .

 روزی یک جوان پانزده ساله را به شاگردی پذیرفت که نامش علی بود و فوت و فن عکاسی را به او آموخت ... بعد ها همان شاگرد نوجوان ,  از بهترین و مشهورترین عکاسان تاریخ ورزش ایران شد . استاد علی کاوه میگوید :

 نوجوان بودم و هیچی در مورد عکاسی نمیدانستم . خدا رحمت کنه استادم حاج اسماعیل زرافشان را که به من اموخت هر انچه که می بایست می اموختم و هم او مرا برای نخستین بار به امجدیه برد ...  از ان روزها  ۶۰ سال میگذره شاید سال ۱۳۴۰ .....  آن موقع تعداد  عکاسان ورزشی ایران اندک بود  . شاید تنها دو یا سه تن عکاس میکردند . 

 بمرور اما به ورزش علاقمند شدم انگونه که حتی روزهای جمعه که عکاسخانه تعطیل بود , به پیست اسکی آبعلی میرفتم و عکاسی میکردم . خدا رحمت کنه اقای کاظم گیلان پور ( کوهنورد و سردبیر اسبق هفته نامه  کیهان ورزشی ) نیز آنجا بود . بنابر این حاج اسماعیل استاد زر افشان سبب علاقمندی من به عکاسی ورزشی شد . 

   

 علی کاوه  اسماعیل زر افشان   * دو جاودانه از هنر عکاسی ورزشی : علی کاوه ( شاگرد )  و زنده یاد حاج اسماعیل زرافشان ( استاد )  ...... اواخر دهه  ۸۰ شمسی

==================================

 

  اکنون اما از نعمت حضور  استاد بزرگ " حاج اسماعیل زر افشان  " محروم هستیم اما , خوشنودیم که شاگرد خلف او استاد " علی کاوه  "  حضور دارد تا دگر بار بیاد گذشته ها از چهره ی  بی تکرار فوتبالمان " اقا جلال طالبی عزیز " برایمان عکاسی کند . یاد و خاطره ی استاد زرافشان را گرامی میداریم و برای آقا جلال طالبی و علی کاوه عزیز , شادی و سلامتی آرزومندیم .