A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

مهدی دینورزاده

مهدی دینورزاده

 

 

مهدی دینورزاده  Mehdi Dinvarzadeh )

===============

مدافع شایسته , توانمند و خوش اخلاق فوتبال ایران , عضو اسبق تیم ملی ( جوانان , امید و بزرگسالان )  با کارنامه ای درخشان از عنوان و افتخار  و سالها خدمت صادقانه به فوتبال ایران در قامت یک مربی دلسوز و آگاه  ...

 

 

* بیوگرافی 

===========

نام               مهدی دین ور زاده

تولد             ۱۳۳۳  تهران ( شمیرانات )

رشته           فوتبال

پست            دفاع چپ 

باشگاه          شهریار ( تاج ) - پاس - شاهین - مهر شمیران - بانک صنعت و معدن

اولین مربی    قاسم خلج 

سابقه ملی     ۱۳۵۱ الی ۱۳۶۳ ( جوانان , امید , بزرگسالان ) بتناوب

 

 

* افتخارات 

==========

* مقام سوم جام ملتهای آسیا ( ۱۹۸۰ کویت ) 

*  عضو تیم برگزیده جام ملتهای آسیا ( ۱۹۸۰ کویت )

* صعود به المپیک ۱۹۸۰ مسکو ( سنگاپور ) 

* قهرمان جوانان آسیا  ( ۱۹۷۳ تهران )

* عضو تیم برگزیده مسابقات جوانان آسیا ( ۱۹۷۳ تهران )

* قهرمان جوانان آسیا  ( ۱۹۷۴ بانکوک )

* قهرمان جام تخت جمشید ۱۹۷۶ ( پاس )

* قهرمان جام تخت جمشید ۱۹۷۷ ( پاس )

* قهرمان جام فدراسیون فوتبال ۱۹۷۸ ( پاس )

* قهرمان جام حذفی تهران ۱۹۸۱ ( شاهین )

* قهرمان تورنمنت بین المللی جوانان -  ولیعهد   ( ۱۹۷۴ اهواز )

* عنوان سوم جام تخت جمشید ۱۹۷۳ ( پاس )

* عنوان چهارم جام تخت جمشید ۱۹۷۴ ( پاس )

* عنوان سوم جام تخت جمشید ۱۹۷۵ ( پاس )

* عنوان سوم جام اسپندی ۱۹۷۹ ( پاس )

 

 

 

---------------------------

 

 استاد مهدی دینورزاده عزیز , فوتبال را از سال ۱۳۵۰ با یک تیم محلی بنام اقبال که دایی اش ( قاسم خلج ) هدایت ان را بر عهده داشت , آغاز کرد . سپس به تیم رده جوانان باشگاه تاج بنام " شهریار تاج " پیوست .... و در ادامه  زمستان ۱۳۵۱ از سوی استاد حشمت مهاجرانی  به اردوی تیم  جوانان دعوت شد تا مورد ازمایش قرار گیرد ... چرا که دفاع  تیم جوانان , فاقد یک  چپ تخصصی بود آنگونه که  بناچار اغلب از کریم غیاثی که  یک دفاع وسط  بود , استفاده میشد . 

 با حضور مهدی دینورزاده  در اردوی ملی  , مشکل تیم جوانان  حل شد .... او در دو بازی تدارکاتی مقابل اسپارتا پراگ و سائوپائولو چنان ظاهر شد که تردید ها را نسبت به سمت چپ خط دفاع  بر طرف کرد . با کسب عنوان نخست جوانان اسیا در اردیبهشت ماه ۱۳۵۲ , نام مهدی دینورزاده بعنوان یک جوان شایسته و آینده دار در فضای فوتبال ایران مطرح شد . 

 

 Iran Youth Championship 1973 *  مهدی دینورزاده ( راست ) دفاع چپ تیم ایران ....  پانزدهمین دوره مسابقات جوانان آسیا -  اردیبهشت ۱۳۵۲ 

===============================

 

 

  پس از فتح جام زرین جوانان آسیا , به باشگاه معتبر و پر ستاره پاس شهربانی پیوست تا از این پس , شاگرد عالیجناب فوتبال ایران استاد حسن حبیبی باشد . او ابتدا در تورنمنت چهار جانبه اتحاد , بعنوان بازیکن جانشین در ترکیب پاس حضور یافت و سپس در اولین دوره جام تخت جمشید , حضور در لیگ فوتبال ایران را نیز تجربه کرد . 

 

 زمستان سال ۱۳۵۲ , بار دیگر از سوی حشمت مهاجرانی  به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شد . مسابقات جوانان اسیا در بانکوک با موفقیت مجدد تیم ایران  همراه شد تا  دومین قهرمانی خود را در پهنه اسیا جشن بگیرد و این در شرایطی بود که همزمان  مدافع چپ ثابت باشگاه اش نیز شده بود  . تابستان ۱۳۵۴ در دومین دوره مسابقات بین المللی جام ایران , عضو تیم ب ایران بود و با کسب عنوان نائب قهرمانی , تورنمنت موفقی را تجربه کرد .

 هنگامه ی مسابقات انتخابی جام جهانی آرژانتین نیز , مهدی دینورزاده از بازیکنان مورد نظر حشمت مهاجرانی بود . او در مسابقه دور برگشت مقابل عربستان  در شیراز , بمیدان رفت و سپس هنگام مسابقه ی دور رفت مقابل استرالیا نیز , نامش شب قبل از اعزام تیم ملی خط خورد . آنشب حشمت مهاجرانی روی نام سه تن خط قرمز کشید که یکی از آنها مهدی دینورزاده  بود .   

 مهدی دینورزاده عزیز , پنج فصل موفق و متوالی را با  جامه ی پاس سپری کرد و در همین دوره ,  به بهترین افتخارات فوتبال باشگاهی خویش دست یافت که از ان جمله میتوان به  فتح دو جام قهرمانی باشگاه های ایران ( جام تخت جمشید ) و کسب دو عنوان سومی باشگاه های ایران اشاره کرد . مهدی دینورزاده در پایان پنجمین دوره ی جام تخت جمشید ( زمستان ۱۳۵۶ )  از جمع یاران پاس جدا شد و به باشگاه شاهین , تحت عنوان شهباز  پیوست . 

 

مهدی دینورزاده

 * مهدی دینورزاده عزیز دفاع چپ استوار باشگاه پاس  ...... چهارمین دوره جام تخت جمشید - فروردین ۱۳۵۵

===============================

 

 حضور در شهباز اما , بسیار موفقیت آمیز بود .... مربی هلندی شهباز با حمایت مسئولان  باشگاه , تیم قدرتمندی را بنیان کرد که مهدی دینورزاده  نیز یکی از اجزای اصلی ان بود . حضور و جذب چند ستاره ملیپوش , توانی مضاعف به شهبازی ها بخشید  . آنگونه که بسیار زود , بالاتر از سرخابی های تهران  به  صدر جدول رده بندی باشگاه های ایران  صعود کردند اما , جام ششم  , هرگز پایان نیافت و با وقوع تحولات سیاسی سال ۵۷ , نافرجام  در میانه ای راه  رها شد ....

 

 حضور در باشگاه شاهین , پس از انقلاب اسلامی نیز تداوم یافت ....... مرداد ماه ۱۳۵۸ ,  مهدی دینورزاده و شاهین با کسب رتبه ی سوم مسابقات جام شهید اسپندی , سیمایی دلپذیر داشتند . او بمدت هشت فصل متوالی , شاهینی باقی ماند آنگونه که  پس از کناره گیری نصرالله عبداللهی , کاپیتان باشگاه پر سابقه شاهین شد . او سرانجام در پایان سال ۱۳۶۴ و پس از انجام مسابقه ی فینال جام باشگاه های تهران مقابل استقلال , از شاهین جدا شد تا  از این پس فوتبالش را در باشگاه مهر شمیران , که خود نیز مربی اش بود , ادامه دهد . استاد با تکیه بر اگاهی و تجربه ی فراوانش ,  زمینه ی صعود مهر شمیران را از دسته ی سوم تهران به دسته دوم فراهم نمود و حال قصد داشت آن را به دسته اول باشگاه های تهران برساند .        

مهدی دینورزاده

* استاد مهدی دینورزاده و نخستین تجربه ی ملی رده بزرگسالان .... ایران  یوگوسلاوی ( دوستانه ) فروردین ۱۳۵۷

===============================

 

 با حضور کامل او بعنوان بازیکن - مربی  , شرایط برای باشگاه  " مهر  "  تغییر کرد ..... آنگونه که پس از صعود به دسته دوم  در یک رقابت حساس با برتری مقابل باشگاه دریانوردان ,  به دسته ای اول باشگاه های تهران  که ان روزها بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران بود , صعود کرد . مهر  با جذب چند چهره صاحبنام از جمله حسین فرکی , نادر فریاد شیران , اسماعیل نوربخش ..... سیمایی دلپذیر یافت تا هفته نامه ای کیهان ورزشی ,  انها را اینچنین توصیف کند :

 مهر شمیران  با ترکیبی از تجربه و جوانی و مربیگری مهدی دینورزاده , کاری کرد کارستان و توانست خود را به سرعت از دسته سوم به دسته اول باشگاه های تهران برساند . 

 استاد دینورزاده اما همچنان سالهاست که در مقام مربیگری به فوتبال ایران خدمت میکند اما  او ,  از همان ابتدا یا شاید از روزگار جوانی ,  یک مربی بود .... میانه دهه ی ۵۰ شمسی , روزهایی که خود هنوز در اغاز راه فوتبالش بود , یک تیم باشگاهی را تشکیل داد و  هدایت ان را بر عهده گرفت ... سال ۱۳۵۵ نیز , در شرایطی که تنها ۲۲ سال داشت , طی یک مصاحبه با هفته نامه ی تاج ورزشی , اشاره نمود : 

 نمیدانم اما بنظرم میرسد  که سرانجام یک روز مربی شوم ... چرا که  هم اکنون نیز  در محله مان یک تیم فوتبال را تعلیم میدهم !!...

در دهه ی ۶۰ شمسی نیز , همان روزها که عضو باشگاه شاهین بود , همزمان هدایت یک تیم محلی را در منطقه ای شهر زیبا بر عهده گرفت و سپس هدایت تیم فوتبال جوانان تهران را در میانه ی دهه ۶۰ پذیرفت و ........ در سالهای اخیر نیز بارها و بارها هدایت تیمهای باشگاهی از جمله  ابومسلم مشهد , برق شیراز , برق تهران , داماش گیلان , فولاد یزد ..... و ..... را پذیرفته  است و در باب فوتبال ملی نیز   در سال ۱۳۷۳ هدایت تیم  نوجوانان ایران را  بعهده گرفت ... بر  برای فرزند شایسته و کوشای ایران , استاد مهدی دینورزاده عزیز , سلامتی و موفقیت آرزومندیم .