A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

کشتی آزاد بازیهای آسیایی ۱۹۷۰

کشتی بازیهای آسیایی ۱۹۷۰

فرزندان ایران بترتیب از راست :

ایستاده : داریوش ذاکری - علی حاجیلو - بیژن رفیعی ( ژورنالیست - دنیای ورزش ) - عبدالله موحد و پرویز سیروس پور

نشسته : زنده یاد شمس الدین سید عباسی - محمد قربانی و زنده یاد محمد فرهنگ دوست

 

 

 کشتی ازاد و بازیهای آسیایی ۱۹۷۰

===========

 

  شاگردان استاد پرویز سیروس پور , با اقتدار کامل و کسب ۹ مدال (  ۶  طلا , ۲ نقره و ۱ برنز ) قهرمان مسابقات بازیهای آسیایی ۱۹۷۰ شدند تا یکبار دیگر نمایان گردد علیرغم کسب موفقیت و مدال در  دو و میدانی و وزنه برداری اما , کشتی آزاد همچنان , بهترین و موفقترین رشته ی مدال آور ورزش ایران در عرصه های بین المللی می باشد .

 

 در بانکوک ۷۰ ابتدا شرایط برای کشتی ایران رضایت بخش نبود اما  پس از دو شب مایوس کننده , ستاره های ایران به یکباره درخشیدن را آغاز کردند .  آنگونه که در دور سوم از  ۱۲ رویارویی , صاحب ۱۱ برد و یک تساوی شدند . شادمانی برای اردوی ایران اما از ان لحظه ای اغاز شد که نماینده ی وزن ۵۲ کیلوگرم  ( محمد قربانی )  پس از پذیرش برتری حریف کره ای در دور دوم ,  موفق شد درمسابقه ی نهایی بر نماینده ی ژاپن که پیش از ان با نتیجه ی ۸ بر صفر  بر کشتی گیر کره  غلبه کرده بود , پیروز گردد و بجهت شرایط ویژه جدول  , صاحب گردن اویز طلا شود . این نخستین  مدال طلای دسته ی ۵۲ کیلوگرم ایران در ادوار بازیهای اسیایی بود .   

  دومین چهره ی پیروز تیم ایران , نماینده ی دسته ۹۰ کیلوگرم ایران استاد داریوش ذاکری بود . او با پیروزی دور نخست مقابل کشتی گیر هندوستان ( جیت سینگ ) از همان ابتدا موقعیت خود را  در جدول تثبیت نمود و پیش از انکه به مصاف حریف اصلی خویش نماینده ی ژاپن برود , کشتی گیر تایلندی را با ضربه ی فنی مغلوب نمود . در ادامه اما همین حریف تایلندی ناباورانه , نماینده ژاپن را مغلوب ساخت تا در رقابت نهایی , داریوش ذاکری تنها به یک تساوی از رویارویی با نماینده ی ژاپن نیاز داشته باشد که   به ان نیز دست یافت . این دو پیروزی متوالی و ارزشمند که با تلاش و کوچینگ عالی استاد پرویز سیروس پور و همچنین حضور استاد فقید عطا بهمنش بدست آمد ,  منجر به آن شد تا  یک دگرگونی در اردوی ایران از جهت افزایش روحیه  , نمایان گردد . 

 

 و  سپس نوبت به یک پیروزی حیرت انگیز رسید .... نماینده ی 62 کیلو ایران زنده یاد شمس الدین سید عباسی که از همان ابتدا پیش بینی میشد که تنها حریف دشوارش برای کسب مدال طلا , نماینده ژاپن ( کیوشی آبه Kiyoshi Abe ) باشد پس از کسب دو برد , به مصاف او امد و در یک رقابت کم نظیر و شگفت اور با برتری بی چون چرای ۷ بر صفر تشک را ترک گفت . و این در شرایطی بود که در مسابقات جهانی ادمونتون  , شمس الدین سید عباسی با اختلاف ناچیز بر ابه غلبه کرده بود . 

 سید عباسی اما پس از کسب این پیروزی ارزشمند , تنها یک کشتی دیگر پیشرو داشت تا صاحب مدال طلا گردد . حریف او کشتی گیر کره ای بود که پیش از آن مغلوب ابه شده بود اما رویارویی انها نیز با امتیاز , بسود سید عباسی تمام شد تا جمع مدالهای طلا به عدد ۳ برسد .

 

 آنگاه نوبت به زنده یاد استاد محمد فرهنگدوست نماینده وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی ایران رسید  تا برای کسب مدال مبارزه کند . زنده یاد فرهنگدوست که در دور اول بر کشتی گیر پاکستان فائق آمده بود , در دور دوم نتیجه را به حریف ژاپنی ( توشی تادا یوشیدا Toshitada Yoshida )  واگذار نمود . اما همین  ژاپنی با رقیب هندی مساوی کرد . فرهنگدوست اما پس از کسب موفقیت در دور سوم و چهارم , مقابل رقبای هند و کره جنوبی , سرانجام  به مدالیون نقره بسنده کرد . 

 و سپس  استاد ابراهیم جوادی ( بهترین ۴۸ کیلو آن روزهای دنیا )  اردوی ایران را صاحب مدال طلا نمود . استاد تا قبل از  فینال , چهار بار روی تشک رفت که سه بار ان , با ضربه فنی توام بود  . او در مسابقه ی فینال آسیایی ۷۰ ,حریف ژاپنی ( ماتسوهاشی Yoshiyuki Matsuhashi ) را با امتیاز برد و   ایران را صاحب  چهارمین مدال کرد .

 

 نماینده ی وزن ۶۸ کیلوگرم ایران , بزرگمرد تاریخ ورزش و پرچم دار کاروان ایران استاد عبدالله موحد بود .... چهره ای که از همان ابتدا شانس نخست کسب مدال طلای وزن خود بود . اما یک تساوی در دور اول مقابل نماینده ی ژاپن ( کیکیو وادا Kikuo Wada ) موجب تردید شد ......در ادامه اما پیروزی های دور دوم و سوم و چهارم  سبب شد تا هر دو نماینده ایران و ژاپن در کسب نتیجه برابر باشند و سرانجام نیز هر دو بصورت مشترک حائز مدال طلا دسته ی ۶۸ کیلوگرم شدند . 

 

 نماینده ی دسته ی ۸۲ کیلوگرم کشتی ایران " علی حاجیلو "  بود اما او , یک مانع سخت و  دشوار پیشروی اش داشت  و آن  کاپیتان تیم ژاپن ( تاتسو ساساکی Tatsuo Sasaki ) بود که از سوی کارشناسان , بعنوان شانس نخست برای کسب مدال طلا معرفی میشد . که این گمانه زنی  در پایان نیز به حقیقت پیوست .... حاجیلو بجز باخت دور اول مقابل نماینده ی ژاپن , سیمایی نسبتا پر فروغ داشت و پس از  قرعه استراحت  دور دوم , موفق شد پس از پیروزی در دورهای سوم و چهارم  بمدال نقره دست یابد .  

 

  زنده یاد ابوالفضل انوری ( پرچم دار کاروان ایران در المپیک ۱۹۶۸ مکزیک )  نماینده دسته ۱۰۰ کیلوگرم ایران بود و در حالی به مدالیون برنز قناعت کرد که مقابل حریف هندی ( چاندگی رام - Chandgi Ram )  که به مدال طلای ۱۰۰ کیلو دست یافت , مساوی کرده بود اما باخت با امتیاز به نماینده ژاپن , شرایط را برای او دشوار نمود .... 

 و سرانجام در وزن آخر ( + ۱۰۰ کیلوگرم ) نماینده ایران مسلم اسکندر فیلابی , با چهار پیروزی متوالی بر سکوی نخست ایستاد تا نهمین و آخرین مدال ایران کسب کرد .  مدال طلای  او , از نظر جدول  برای ایران بسیار حائز اهمیت بود . چرا که ژاپن با کسب چهار  طلا , پشت سر ایران قرار داشت و چنانچه مدال طلای فوق سنگین نیز به اردوی ژاپن میرفت , در جدول توزیع مدال , هر دو کشور صاحب  پنج  طلا  میشدند و با توجه به تعداد مدالهای نقره ژاپن ( ژاپن ۴  نقره و ایران ۲  نقره )  در آسیایی ۷۰ انها بالاتر از  ایران می ایستادند اما در مسابقه ی سرنوشت ساز میان ایران و ژاپن , فیلابی با کوچینگ عالی استاد سیروس پور , پیروز از تشک خارج شد و نماینده ژاپن به  نقره بسنده کرد . بر این پایه کشتی ایران با ۶ طلا و ۲ نقره بالاتر از ژاپن با ۴ طلا و ۵ نقره قرار گرفت .

 

کشتی در بازیهای آسیایی ۱۹۷۰