A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

جرزینهو

Jairzinho

* جرزینهو عزیز , جاودانه ی فوتبال  جهان و نشان زیبای تورنمنت جام استقلال برزیل .....              تیر ماه ۱۳۹۶ 

=================================

 Photo source: Brazilian National Football Museum - July 2017

 

 

   * جرزینهو و فینال  جام استقلال 

 ==========

 جرزینهو یا به اختصار " جائر - Jair "  گوش راست توانای فوتبال برزیل و از ارکان اصلی تیم افسانه ای ۱۹۷۰ بود .... او همان سال با ثبت هفت گل در هر هفت مسابقه ی جام  ۷۰ ( هر مسابقه یک گل ) صاحب یک رکورد کم نظیر شد . فرزند شایسته ی برزیل , فوتبالش را از پانزده سالگی و از رده ی  جوانان باشگاه بوتافوگو آغاز و تا سی و هشت سالگی نیز آن را پیگری کرد و سرانجام در اسفند ماه ۱۳۶۰ در مسابقه دوستانه برزیل و چکسلواکی  به حضور طولانی و درخشانش , در عرصه ی فوتبال جهان پایان داد . 

 

 از جائر  و افتخاراتش چه میتوان نوشت ... کارنامه اش , مملو از روزهای بیادماندنی ست که جام استقلال , تنها یکی از آنهاست    .... تورنمنتی بزرگ و با شکوه  که بمناسبت صد و پنجاهمین سالگرد استقلال فرزندان سرزمین قهوه  برپا شد .  روزهایی که برزیل , برای نخستین بار  بازی بدون سلطان پله را تجربه کرد و همگان جائر را نامزد اصلی , جانشینی پله میدانستند . 

 موفقیت در جام استقلال برای کشور برگزار کننده اما , بسیار حائز اهمیت بود .... چرا که هزینه سنگین میزبانی و برنامه ریزی چندین ساله , شاید تنها با یک فتح با شکوه در ماراکانای بزرگ , جبران میشد . 

 برزیل و ستارگانش از دور دوم ,  به صحنه ی رقابتهای جام استقلال آمدند........... دور دوم جام استقلال  , شامل هشت تیم بود که در دو گروه چهار تیمی , جای گرفتند و  برزیل در گروه اول  , با سه تیم اروپایی " چکسلواکی , یوگوسلاوی و اسکاتلند " همگروه شد . ابتدا یک تساوی بدون گل و تا حدودی مایوس کننده برابر چکسلواکی و سپس یک برد شیرین ۳ بر صفر  برابر یوگوسلاوی , تا حدودی امید های میزبان را زنده کرد . بنابر این  نتیجه ی دو مسابقه اخر ( برزیل و اسکاتلند ) و ( یوگویلاوی و چکسلواکی ) , برای تعیین صدرنشین و حضور در فینال , بسیار حائز اهمیت بود . در مسابقه دشوار و نزدیک , برزیل و چکسلواکی ,جرزینهو با یک ضربه ی سر شیرجه ای بسیار زیبا , گلزنی کرد تا فاتحان ژول ریمه  به فینال راه یابند  در مسابقه ی دیگر , یوگوسلاوی ۲ بر ۱ از سد چکسلواکی عبور کرد . در گروه دوم اما , پرتغال با کسب دو برد مقابل آرژانتین و شوروی و یک تساوی برابر  اروگوئه ,  صدرنشین شد تا دو کشور همدل و همزبان "  برزیل و پرتغال " تکلیف جام  را تعیین نمایند . 

 

   یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۵۱ , مارکانای بزرگ , میزبان مسابقه ی فینال جام استقلال بود . برزیل ۲۲ سال پیش , در همان روزها یک فینال تلخ را در ماراکانا تجربه کرد و همگان نگران , که شاید تاریخ مجدد تکرار گردد  . بنابر این , برزیل با اندیشه های  ماریو زاگالو ,  بسیار محتاطانه مقابل پرتغال صف آرایی کرد . یک نیمه ای کم حادثه , بدون رد و بدل شدن گل گذشت و سپس , نیمه ی دوم نچندان پر هیجان نیز در حال سپری شدن بود . آن شب ,  دلهره از شکست در شرایطی که مهاجمی بزرگ و گلزن چون اوزه بیو  روبروی برزیل بود , بوضوح در فضای ماراکانا حس میشد . دقایق اما یکی پس از دیگری سپری می شدند و همگان درانتظار شنیدن سوت پایان  و آغاز وقتهای اضافه  که به یکباره , تمام برزیل منفجر شد . یک گل جالب و بیادماندنی در واپسین لحظه ها ........

  دقیقه ای ۸۹ , در سمت راست زمین پرتقال و چسبیده به محوطه جریمه , مدافع پرتقال روی  جرزینهو خطا کرد ... تا اینگونه برزیل صاحب یک ضربه آزاد گردد . . جائر بقصد ارسال توپ روی دروازه   پشت توپ ایستاد ........ . چند ثانیه ای اینگونه سپری شد اما او توپ را ارسال نکرد . لحظه ای بعد ریوا بسمت او امد و پشت توپ ایستاد و جائر به درون محوطه جریمه رفت و جایگیری کرد .  ریوا آن توپ را نرم و فنی با ارتفاع , روی دروازه پرتغال فرستاد و تنها یک لحظه کافی بود تا جائر با یک جهش بلند , توپ را با سر در شرایطی که دروازه بان نیز برای دفع توپ , از دروازه خارج شده  , به کنج دروازه پرتغال بچسباند .

 Jairzinho  * جرزینهو و گل پیروزی بخش برزیل  در دقیقه ۸۹ مسابقه ی فینال , مقابل پرتقال ....  ماراکانا - ۱۸ تیر ۱۳۵۱ 

Jairzinho scores in the 89th minute of the final match (Brazil VS Portugal) ... Maracana Stadium - July 9.1972

==============================

 

 این گل بیادماندنی در شرایطی بدست آمد که نزدیک به ۱۲ بازیکن از هر دو تیم در یک فضای کوچک به هم پیچیده بودند که جائر , نیم متر بالاتر از همگی , با یک کشش زیبا که نشان از انعطاف بدنی عالی اوست و چرخشی چهل و پنج درجه ای سر و گردن , گلی استثنایی و تعیین کننده  بثمر رساند . جائر در این رابطه میگوید :

   گویا قسمت بود که آن گل سرنوشت ساز را من بزنم  .... ابتدا قصد داشتم تا خودم , آن توپ را  روی دروازه بفرستم  اما , ریوا آمد و گفت : این را بمن بسپار و  برو روی دروازه و منتظر ارسال من باش ... این تصمیمی بود که , هر دوی ما آن لحظه گرفتیم .  فوتبال روی چمن , همانند یک کشتی در میانه ی دریاست . آنهایی که ساحل نشین هستند , نمیتوانند بدرستی دریابند که در درون کشتی و روی امواج چه میگذرد . تکان ها کدامند و خطرها چیست . لحظه هایی هست که ناخدای کشتی می بایست به تنهایی و بدون کمک ساحل نشین ها , خود را از گرداب امواج برهاند . و من , فکر میکنم که برای یک بازیکن فوتبال نیز چنین شرایطی صادق است . بنابر این می بایست متکی به خویش بود و نیروی اندیشه را بکار گرفت و با تصمیمات بموقع و فوری , از لحظه ها سود جست و فرصتها را غیمت شمرد .

 

Brazil Independence Cup

 * توپ به تور چسبیده  و بار دیگر در یک فینال , دستان فرزندان برزیل به نشانه ی شادی , بالاست  .. ماراکانا - ۱۸ تیر ۱۳۵۱ 

Ball enters the goal .. and Brazilian children raise their hands to rejoice in another final match ...... Maracana Stadium - July 9 .1972

==================================

 

    پس از گل ,  پرتقال دیگر فرصتی برای جبران ,  نیافت تا همانگونه که انتظار می رفت ,  جام استقلال  با  قهرمانی میزبان پایان یابد و اینگونه , فوتبال برزیل بار دیگر  از یک امتحان بزرگ , سربلند خارج شد با این تفاوت که اینبار بر خلاف سالهای پیش ,  بدون حضور سلطان پله بر سکوی نخست ایستاد . اگر چه که آنها , دیگر آن تیم رویایی ۷۰ نیودند و نسل ستارگان  خلاق , در مسیر یک افول تدریجی بود اما همچنان , ترکیبی دلپذیر از هنر و فوتبال را بنمایش میگذاشتند  . جائر در پایان , بعنوان بهترین بازیکن  جام استقلال برگزیده شد تا کلکسیون افتخاراتش , پر بارتر از پیش گردد . 

  دو سال قبل در تیر ماه ۱۳۹۶ و  بمناسبت چهل و پنجمین سالگرد برگزاری جام استقلال , موزه ملی فوتبال برزیل از جرزینهو دعوت بعمل اورد تا به ساختمان با شکوه موزه بیاید و  با حضور در کنار نشان یادبود مسابقات جام استقلال , خاطره ی ان فینال بیادماندنی را زنده کند . نشان یادبود جام استقلال که یک شاهکار هنری و از زیباترین  ترین نشان های تاریخ فوتبال جهان است  بجهت ظرافت فراوان و اقلام بکار رفته در آن  از جمله  طلا , مروارید و سنگهای قیمتی و زینتی ...  ,  در رده ی جواهرات , دست بندی میشود . 

 

Jairzinho

  * جرزینهوی بزرگ  و افسون قهرمانی .....  درب تمام ویترینهای جهان بروی اسطوره ای چون او , باز است حتی اگر آنجا , جایگاه یکی از نفیس ترین کالاهای های تاریخ فوتبال جهان باشد - موزه ملی فوتبال برزیل - تیرماه ۱۳۹۶ 

Jairzinho and the dream of champions ..... It will open in every showcase in the world for a legend like him even if kept, one of the most expensive goods in the football world ..... Brazil National Football Museum - July 2017

===========================

 

 

 

 

  

 -------------------------------

- Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho brazil independence cup 1972 - brazil independence cup 1972 - brazil independence cup 1972 - brazil independence cup 1972 - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho - Jairzinho brazil independence cup 1972 - brazil independence cup 1972 - brazil independence cup 1972 - brazil independence cup 1972