A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

جعفر کاشانی در گذشت

 جعفر کاشانی

عکاس : استاد علی کاوه عزیز 

  

  استاد جعفر اشرف کاشانی , مدافع شایسته , توانا و پر افتخار فوتبال ایران و باشگاه های شاهین و پرسپولیس , صبح امروز  (چهارشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۸ )   بجهت عارضه ی قلبی , در گذشت . او که چند روز گذشته را , صرف انجام معاینات و ازمایشات پزشکی نموده بود .  صبح امروز به علت ایجاد  آمبولی , با ایست قلبی مواجه شد  . استاد جعفر کاشانی عزیز از آخرین یادگارهای شاهین دکتر اکرامی و از بزرگان نسل اول باشگاه محبوب پرسپولیس می باشد .

 

 همچنین او از معدود بازماندگان آن تیم بیادماندنی ایران در جام ملتهای آسیا ۱۹۶۸ نیز بود که نخستین عنوان قهرمانی اسیا را برای کشورمان به ارمغان آورد.  او سپس چهار سال بعد در بانکوک برای دومین بار فاتح جام ملتهای اسیا شد .  جعفر کاشانی یک دوره چند ماهه را نیز در باشگاه پیکان سپری کرد که با موفقیت همراه بود  . او , بجهت تسلط , آگاهی  و توانایی در برقراری ارتباط , محرم اسرار بزرگانی چون , زنده یاد ها دکتر عباس اکرامی , محمود خیامی و  علی عبده بود بگونه ای که وی را میتوان , نقطه تلاقی  سه باشگاه محبوب " شاهین , پیکان و پرسپولیس " دانست . 

 ضمن عرض تسلیت و همدردی خدمت جامعه ی ورزش ایران ( بویژه علاقمندان باشگاه های شاهین و پرسپولیس ) و خانواده ای ارجمند کاشانی , یاد و خاطره ی فرزند شایسته و مهربان ایران را گرامی میداریم . 

 

 * شرحی کوتاه در باب استاد جعفر کاشانی عزیز 

==============

  زنده یاد جعفر اشرف کاشانی متولد سال ۱۳۲۲ تهران بود و ابتدا نیز , فوتبال را از محله ی فوتبال خیز چهار صد دستگاه , تحت سرپرستی استاد حسن حبیبی آغاز نمود . آنگاه با حضور موفق در رقابتهای آموزشگاهی بهمراه تیم منتخب دبیرستان ادیب , مورد توجه دکتر عباس اکرامی ( بنیانگذار و مدیر باشگاه شاهین ) قرار گرفت ...

 

جعفر کاشانی

 * کاپیتان جعفر کاشانی و آخرین روزهای حضور باشگاهی ........... دربی سرخابیهای تهران - امجدیه خرداد ۱۳۵۳

================================

 

 زنده یاد جعفر کاشانی برای ۱۲ فصل متوالی در فوتبال باشگاهی ایران توپ زد که از این میان , پنج فصل ( ۴۶ - ۱۳۴۲ ) سهم باشگاه شاهین بود که ما حصل این دوره ی پنجساله , کسب دو عنوان نخست باشگاهی ( جام باشگاه های تهران و جام حذفی تهران ) است  و مابقی اما (  بجز یک دوره کوتاه ۸ ماهه  ) سهم باشگاه پرسپولیس  که با کسب ۳ عنوان قهرمانی , بهترین دوران فوتبال باشگاهی او نیز بشمار می آید  . وی در همان دوران کوتاه حضور در پیکان , به دو عنوان نخست دیگر ( جام باشگاه های تهران و تورنمنت بین المللی دوستی ) نیز دست یافت . 

 

* افتخارات استاد جعفر اشرف کاشانی 

=================

قهرمان آموزشگاههای تهران        دبیرستان ادیب     ۱۳۴۲

قهرمان جام حذفی تهران            شاهین               ۱۳۴۲

قهرمان باشگاههای تهران           شاهین               ۱۳۴۴

قهرمان جام ملتهای آسیا            تیم ملی              ۱۳۴۷

قهرمان باشگاههای تهران           پیکان                  ۱۳۴۸

عنوان سوم ارتشهای جهان         تیم ارتش             ۱۳۴۸

قهرمان جام دوستی                  پیکان                  ۱۳۴۸

قهرمان جام منطقه ای               تیم ملی              ۱۳۴۹

قهرمان جام کوروش کبیر            تیم ملی              ۱۳۵۰

قهرمان جام منطقه ای               پرسپولیس           ۱۳۵۰

صعود به المپیک مونیخ               تیم ملی              ۱۳۵۱

قهرمان جام ملتهای آسیا           تیم ملی              ۱۳۵۱

حضور در جام جهانی کوچک        تیم ملی              ۱۳۵۱

حضور در المپیک مونیخ               تیم ملی              ۱۳۵۱

قهرمان جام تخت جمشید          پرسپولیس            ۱۳۵۲

قهرمان بازیهای آسیایی ۱۹۷۴     تیم ملی              ۱۳۵۳

نائب قهرمان جام تخت جمشید   پرسپولیس            ۱۳۵۳

 

 

 جعفر کاشانی عزیز ابتدا دروازه بان و سپس یک مهاجم بود و نخستین بار که برای شاهین یمیدان رفت  در پست گوش چپ بازی کرد ...  در ادامه به میانه ی  و سرانجام به خط دفاع منتقل شد . زنده یاد کاشانی دو بار نیز مسئولیت حراست از دروازه تیمهای شاهین و پرسپولیس را بر عهده داشته  .  او پس از زنده یاد همایون بهزادی - حمید جاسمیان و بیوک وطنخواه ,  چهارمین کاپیتان تاریخ باشگاه پرسپولیس می باشد . 

 استاد فقید جعفر کاشانی , برای آخرین بار در عصر روز چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۵۳ (دربی پانزدهم سرخابیهای تهران ) بعنوان کاپیتان سرخپوشان را , مقابل رقیب سنتی همراهی کرد و سپس برای همیشه از فوتبال باشگاهی کناره گیری نمود در شرایطی که ۳۰ سال داشت و همچنان قادر بود تا سالها  به حضور باشگاهی خویش ادامه دهد .  

 او سپس به وزارت خارجه پیوست و سالهای بعد از آن ( میانه ی دهه ۶۰ شمسی ) با نظر و درخواست زنده یاد دکتر اکرامی به باشگاه شاهین آمد و قریب سی سال , عمر و سلامتی اش را صرف وجود ,  پایداری و رونق باشگاه محبوبش  نمود . او همواره از اصول و مبانی باشگاه داری سخن میگفت و پایان هر گفتگویش نیز , به این نکته ختم میشد که  تیمهای بزرگ ما ,  می بایست با مدیریت صحیح صاحب زیر ساختها و امکانات لازم همانند ورزشگاه خانگی - کمپ اختصاصی - تیمهای پایه ....  گشته  و اینگونه به یک باشگاه ورزشی حقیقی  تبدیل شوند