A+ R A-

تبلیغات

رجیران

مطالب

حسین کلانی

حسین کلانی

* دکتر کلانی بسیار عزیز و دروازه بان  کره شمالی لی چانگ میونگ ...  استادیوم آزادی - ۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۲

=========================

 

 

 * دکتر حسین کلانی روی سقف آزادی ....  

نمایی بس زیبا و ارزشمند از تقابل دو ستاره تابناک فوتبال آسیا در مسیر رقابتهای انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ مونیخ ..... آقای گل ایران و آسیا و یک حضور مقتدرانه برابر دروازه کره شمالی  .... شاهین بلند پرواز فوتبال ما , حداقل نیم متر بالاتر از مدافع و دروازه بان حریف , بالهایش را گشوده و چنین مسلط بر توپ کوبیده است . نمایی بیادماندنی که همان روزها در چند نشریه ورزشی و غیر ورزشی منتشر شد . دینامیک و استایل بواقع زیبا  دکتر کلانی در هنگام سوار بر توپ شدن , بواقع زیبا و تماشایی است انگونه که هفته نامه کیهان ورزشی او را چنین توصیف میکند : انجا فقط یک کلانیست با شماره ۱۱ که باید به تنهایی کاری بکند و این همان کلانی مهاجم خوش عکس ماست که چنین با دروازه بان کره پیچیده است ....    

  سوی دیگر این جدال بیادماندنی , دروازه بان مشهور کره شمالی  , لی چانگ مونگ است . او همانیست که در جام جهانی ۱۹۶۶ با درخششی کم نظیر  مقابل ایتالیا و شیلی ( بویژه برابر ایتالیا ) توجه جهانیان را بسوی فوتبال آسیا جلب کرد . چرا که به همت و پایداری وی , کره شمالی موفق شد قهرمان ۲ دوره جام جهانی را با نتیجه ی یک بر صفر مغلوب سازد و اینچنین , شگفتی آفرین  مرحله ی گروهی رقابتها باشد .

 اگر چه که این مسابقه با تساوی بدون گل پایان پذیرفت اما ایران توانست در پایان  بعنوان تیم نخست  به مرحله ی بعد راه یابد . در این گروه , بجز ایران و کره شمالی , تیمهای کویت و سوریه نیز حضور داشتند .  

 

 

===============================

* عکاس این تصویر بیادماندنی , استاد فقید حاج باقر زرافشان می باشد . یاد و خاطره ی استاد را گرامی میداریم .